Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tollak B. Sirnes og Finn Skårderud

NYTT TEMA
serk
serkInnlegg: 1671
06.11.19 22:16

Tollak B. Sirnes utga boken "Sinnets helse" en gang på 60- eller 70-tallet. Og ble villt suksessfull. Mulig at han hadde noen oppfølgere. Eller forløpere. Jeg er sikker på at han utga mer enn en bok. Og han var svært populær.

Finn Skårderud har nå samme status. Han er populær og mestselgende på psykiatri-spørsmål.

Det som uroer meg, var at Tollak B. Sirnes populærbøker ble etterfulgt av en tørke i politikernes bevilgninger til psykiatrien.

Finn Skårderud opptrer like breialt og selvgod som det Tollak B. Sirnes gjorde i sin tid. Kan vi oppleve sterke nedskjæringer i bevilgningene til psykiatrien, fordi en egoist ønsker å fremheve egne fortrinn, fremfor faget og behandlingsapparatets ferdigheter?

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 668
29.11.19 18:53

Det er så altfor få fagpersoner i psykiatrifaget tenker jeg mest på. Det er også så veldig mange pasienter som ikke gir nødvendig tilbud om helsehjelp. Altfor mye tvang tror jeg også utøves sammen med manglende ressurser som tid ikke minst.

Den seneste tiden har jeg uten at jeg er faglig i så mye å undre mrg om at spesielt Tourettes pasienter faller helt nederst i skuffen i helseapparatet og er pasientgruppen som står mest i fare for å havne i kriminalstatistikken. Men det røyner på for så mange grupper i samfunnet i dag tror jeg. Så mange menneskeskjebner og så mye lidelse til ingen nytte. Man orker ikke å ta alt innover seg. Jeg legger skylda på politikere flest i vår tid som ikke bryr seg virker som.

(Innlegget ble redigert 29.11.19 18:55)

karichristoffersen55
01.12.19 16:22

Jeg tror vi trenger psykiateren og psykologene  og legene og alle de øvrige helsearbeiderene mer enn noensinne i vår tid. Så mange mennesker er mye deprimerte i dag tror jeg. Den nye store folkesykdommen tror jeg. En veldig lumsk og alvorlig sykdom som krever mye tid og ikke bare er " å lære å leve med for alle". Men det er bare mitt inntrykk av utviklingen. Hva mange er mest redd for tror jeg at noe skal skje slik at de ikke får tilgang til sine vanlige medisiner. Det er ikke kun klimakrise. Det er mange private kriser også.

(Innlegget ble redigert 01.12.19 16:24)

karichristoffersen55
01.12.19 21:32

Mange er veldig engstelig tror jeg før plutselig ikke lenger å få medisiner de har fått strengt forskrevet og mye presset til å ta kanskjegjennom et langt liv. Jeg leser i dag at medisiner skal gis på gruppenivå og ikke slik menneskerettene krev på bakgrunn av den enkelte person sin helseproblem. Andre mennesker har hatt et kvalitativt godt liv mens denne gruppen mennesker har livet ei vært det beste og helsa er blitt likeså. Ingen advokater står klar for å hjelpe dem. En forstemmende utvikling med uanede konsekvenser.

(Innlegget ble redigert 01.12.19 21:34)

karichristoffersen55
01.12.19 23:26

Det går på helsa løs for så mange av oss i dag tror jeg. Pasientene sitter med " Svarteper" føler jeg.

Klikk for å gå tilbake til toppen