Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan visste du at du ville gifte deg?

NYTT TEMA
mia_00
mia_00Innlegg: 33
31.05.06 11:23
Jeg lurer litt på om de som er gift/forlovet her inne kan fortelle litt om hva det var som gjorde at de visste at de ville gifte seg med sin utkårede? Eller er det noen som fikk en eureka-opplevelse på at "denne personen vil jeg ikke gifte meg med"?
Ginger1
Ginger1Innlegg: 17882
31.05.06 13:47
En ting er i alle fall sikkert: når mannfolk sier "jeg vil ikke gifte meg noen gang" , så betyr det egentlig bare "jeg vil ikke gifte meg med deg".
Romina
RominaInnlegg: 1228
31.05.06 13:52
jeg er ikke gift (ennå), men jeg vet at jeg vil gifte meg med samboeren min.
Jeg bare vet det, har ingen tvil ang. oss eller vårt forhold.
For meg er det en slags indre ro og trygghet som jeg aldri har kjent før, om du skjønner. Tror ikke man kan helt forstå det dersom man aldri har kjent det sånn.

Valde
ValdeInnlegg: 17525
31.05.06 15:04
Jeg visste det etter en måned. Var bare 19 og skulle egentlig ikke gifte meg/ flytte sammen med noen før jeg var 30. Likevel var jeg ikke i tvil.
KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4855
31.05.06 15:13
Ginger1 skrev:
En ting er i alle fall sikkert: når mannfolk sier "jeg vil ikke gifte meg noen gang" , så betyr det egentlig bare "jeg vil ikke gifte meg med deg".

Hørt sånn da....hvorfor tror du det?
Ginger1
Ginger1Innlegg: 17882
31.05.06 17:29
KapteinKaos skrev:
Hørt sånn da....hvorfor tror du det?"

Fordi alle vil gifte seg hvis de finner den ene som de vil holde på...
KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4855
01.06.06 13:16
Ginger1 skrev:
Fordi alle vil gifte seg hvis de finner den ene som de vil holde på...

Jajamen, halvparten av ekteskapene går i dass til slutt. Skjønner ikke at man skulle bli lykkeligere av å gifte seg, men så har jeg ikke prøvd å være gift heller da....:-)
Uansett så er summen av alle de små stundene viktigere enn de få store dagene.

Dessuten så må man holde tale til bruden i følge tradisjonen. Jeg er mentalt "allergisk" mot å holde tale til en stor forsamling. :-)

Så i mine drømmer er det ingen brylluper. Men tross for det, så drømmer jeg om hun ene! ;-)
deuteros
deuterosInnlegg: 1526
01.06.06 14:55
Starten på vårt forhold var med masse motgang og usikkerhet fra min side.

Hun er eldre enn meg og har to bran fra før.
Jeg traff henne når jeg var i et punkt i livet hvor forhold ikke appelerte til meg.
Til å begynne med var det en kamp for meg, for jeg ble forelska men ville ikke
tillate meg forelskelsen til å begynne med.
Så ble vi sammen og venner og familie hadde masse fordommer og meninger.

Uansett når det herjet som værst rundt oss fikk jeg en eureka-opplevelse og
visjon om oss på gamlehjem. Eureka opplevelsen var at med henne hadde jeg
fred i meg selv. Fred til å være meg selv, og samtidig dele kjælighet.

Jeg merket også at jeg var klar for å _kutte_ navlestrengen til familien min.

Så når jeg så for oss som gift, fridde jeg.
Skravla_
Skravla_Innlegg: 151
01.06.06 15:16
deuteros skrev:
Starten på vårt forhold var med masse motgang og usikkerhet fra min side.

Hun er eldre enn meg og har to bran fra før.
Jeg traff henne når jeg var i et punkt i livet hvor forhold ikke appelerte til meg.
Til å begynne med var det en kamp for meg, for jeg ble forelska men ville ikke
tillate meg forelskelsen til å begynne med.
Så ble vi sammen og venner og familie hadde masse fordommer og meninger.

Uansett når det herjet som værst rundt oss fikk jeg en eureka-opplevelse og
visjon om oss på gamlehjem. Eureka opplevelsen var at med henne hadde jeg
fred i meg selv. Fred til å være meg selv, og samtidig dele kjælighet.

Jeg merket også at jeg var klar for å _kutte_ navlestrengen til familien min.

Så når jeg så for oss som gift, fridde jeg.
-----------------------

*smiler fra øre til øre her*
Koslig historie!

Jeg veit at jeg ønsker og gifte meg med kjæresten, aldri følt sånn som jeg gjør for ham før. Føler meg trygg, passa på, elsket og føler at vi kan snakke sammen om alt uten at det skal bli tull i forholdet forde.
Men det er ikke bare de følelsene liksom, det er ett eller annet ved ham som får meg til å føle at han er den eneste rette for meg, vanskelig å beskrive hva det er.
Men nå er jeg bare 20 år og har vel liten erfraring med livet mot hva kanksje mange andre her inne har. Men likevell, jeg svever på rosa skyer og drømmer om en ring på fingeren.

(Mange som ikke gifter seg fordi di tror ikke de blir mer glad i hverandre av å få en ring på fingeren. Love evig troskap kan de gjøre uten å gifte seg, har et vennepar som mener nettopp dette.)
mia_00
01.06.06 17:37
Veldig fint å høre om den Eureka-opplevelsen.. Men hva hvis en har hatt en sånn eureka-opplevelse - eller i mye saktere kino - men så nå begynner å få litt mer hetta ved tanken på å tilbringe resten av livet sammen med denne ene personen?
mia_00
01.06.06 17:39
Hva mener du me då kutte navlestrengen til familien?
mia_00
01.06.06 17:43
Hva hvis en ikke har noe forhold å sammenlikne med? Jeg hadde det sånn som du beskriver i forholdet mitt da jeg var 20. Men nå maaange år senere er jeg usikker. Det er samme fyren. Det hjelper vel ikke at han er usikker også.

Det er noe med det at hvis du gifter deg så har du ingen garantier, men det betyr i hvert fall at du vil bestemme deg for å satse på at denne ene personen er den du skal være sammen med og starte familie sammen med. Det er heller ikke like lett å slå opp hvis man er gift, som om man har lovet hverandre evig troskap for seg selv. Det er også noe eget ved å annonsere dette for samfunnet offisielt med ekteskap. Det er noe eget, mener nå jeg.
deuteros
deuteros
02.06.06 14:52
mao, du holder mulighetene oppe, og er rett og slett ikke klar.

Det er en ærlig sak det. Det er når du ikke lenger er usikker og kan se for deg
dere som gift, at du er klar.

Dere bør vente.
mia_00
03.06.06 00:38
Men jeg har i mange år vært klar og sett for meg det som en selvfølge nesten at det var oss to og at vi skulle bli gift. Så hadde vi en "krise" for noen år siden, el. dvs. han, pluss at det gradvis begynner å gå opp for meg at han faktisk ikke vil gifte seg noen gang (eller jeg mistenker at han bare ikke vil gifte seg med meg)... Og jeg kan ikke se for meg et evig liv sammen uten å være gift.. Og nå har det liksom godt så mange år at jeg synes en avklaring er på tide. Derfor all undringen og forvirringen.
mia_00
03.06.06 11:24
Det er nok lurt det du sier der, om det å kutte navlestrengen. Jeg tror nok at vi har kuttet den, men kanskje ikke helt, eller på alle områder.
Glam_babe
Glam_babeInnlegg: 897
07.06.06 20:41
Jeg har vært gift i snart ett år, og det har vært herlig!

Jeg traff mannen min for litt over 2 år siden, og det var bare så befriende. Den første daten vår varte i 7 timer, og jeg husker jeg tenkte når jeg kom hjem den kvelden- det var ingen pinlige pauser eller rare situasjoner. Jeg kunne være helt meg selv, og han godtok det. Han falt for meg og jeg falt for han. 8 mnd etter vårt første møte flyttet jeg inn til han og i jan 2005 fridde han til meg, på dagen et år etter at vi møttes. :)

Fatih Hill sa om sin mann en gang noe som jeg følte passer på meg og min kjære også, når folk spør meg om hvordan vi har det ; "You know, he's like the favourte t-shirt you've had for years and never can let go off". Sånn er det med min mann, og da jeg skjønte det var det ikke noe problem å si ja til frieriet! :)
mia_00
08.06.06 00:32
Det var en veldig fin historier, Glam_babe. Men kan jeg spørre deg hvor gammel du er? For det jeg lurer veldig på er om det kanskje hjelper veldig hvis man har hatt tidligere lengre forhold før. For, hvis man ikke har noe å sammenlikne - kan man _vite_ det da?
Glam_babe
08.06.06 07:49
mia_00

jeg er 29. før jeg traff mannen min hadde jeg bare noen få korte forhold bak meg, det lengste på 6 mnd.. så jeg var ikke den mest erfarne på forholdssiden :) men jeg visste allikevel hva jeg ønsket meg, og selv om man ikke kan få alt man ønsker seg-kan man få ganske mye av det! :) han oppfylte hvertfall noe av det viktigste for meg, at jeg kunne være meg selv, føle meg trygg, og at vi alltid kan snakke sammen. Derfor var det ingen tvil hos meg :)
mia_00
08.06.06 11:33
hm. Vi har vært sammen i 10 år, siden før vi var myndige... Så da har du nok mer erfaring enn meg. singeltid lærer en vel også å kjenne seg selv og hva en trenger, tror jeg.
Glam_babe
09.06.06 13:38
i ettertid setter jeg pris på de årene jeg bodde alene, det var viktig for meg og min personlige utvikling. Men, det er ikke alle som trenger det. Jeg har en venninne som fant sin samboer mens hun gikk på videregående, og de er fortsatt sammen- snart 11 år etterpå. Hun bare følte at det var riktig, og de har hengt sammen siden.

Husk, at livet gir ingen garantier for noe som helst. Vi har dagen i dag, men ingen vet om morgendagen eller neste uke for den saks skyld. Om du er glad i gutten din og føler at det er riktig- syns jeg du skal gå for det! Følg hjertet ditt, og tenk på hva du vil. Dere har vært sammen lenge, og det er jo en grunn til det ikke sant? Dere er glade i hverandre, og dere kjenner hverandre godt nå vil jeg tro. Så du vet jo hva du går til? :)

Gjør det du føler for og tenk på hva DU vil for DEG. Det er bare du som vet hva som er best for deg! :)
Fruit
FruitInnlegg: 17203
11.06.06 21:52
Jeg visste det i det øyeblikket han gikk ned på kne. Har aldri sett ham så sårbar før, og tårene mine bare spratt. Da han fridde hadde vi vært sammen i 7 år og samboere i 5, så vi var jo egentlig så godt som gift allerede.

Nå er det bare 6 dager igjen til jeg kan kalle meg fru!
sill22
sill22Innlegg: 201
11.06.06 23:38
Fruit skrev:
Jeg visste det i det øyeblikket han gikk ned på kne. Har aldri sett ham så sårbar før, og tårene mine bare spratt. Da han fridde hadde vi vært sammen i 7 år og samboere i 5, så vi var jo egentlig så godt som gift allerede.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fikk tårer i øynene jeg nå... :) Gratulerer så mye!
Fruit
FruitInnlegg: 17203
12.06.06 07:48
Tusen takk! :-)
MyIian
MyIianInnlegg: 1143
12.06.06 12:08
Fruit skrev:

Nå er det bare 6 dager igjen til jeg kan kalle meg fru!

---

Hvor lang tid tar det før du kan kalle deg fraskilt?
lobsang
lobsangInnlegg: 358
12.06.06 12:37
MyIian skrev:
Hvor lang tid tar det før du kan kalle deg fraskilt?
---
Er du misunnelig, eller får du tilfredsstillelse av å være ekkel mot folk?
MyIian
12.06.06 12:41
Jeg har dårlig selvtillit, personlige problemer og trenger derfor vgd som en ventil for mitt eget frustrerte følelsesliv. Der tok du meg på kornet :)

Jeg tipper Fruit kjenner meg såpass at hun tar det med et større smil enn du greide. Si meg, hvem av oss to er det egentlig som får tilfredsstillelse her? Sånn egentlig?
lobsang
lobsangInnlegg: 358
12.06.06 12:47
MyIian skrev:
Jeg tipper Fruit kjenner meg såpass at hun tar det med et større smil enn du greide. Si meg, hvem av oss to er det egentlig som får tilfredsstillelse her? Sånn egentlig?
-----
Det hadde jeg ingen forutsetning for å vite. Kan heller ikke se at jeg skriver noe om at jeg selv ikke får tilfredsstillelse her ;)
MyIian
12.06.06 12:57
Gudd. Vi kan bruke hverandre, mens Fruit ser på.
HappyDerm
HappyDermInnlegg: 4182
12.06.06 14:11
lobsang skrev:
Er du misunnelig, eller får du tilfredsstillelse av å være ekkel mot folk?

Får _du_ tilfredsstillelse av å være ekkel mot Mylian?
Klikk for å gå tilbake til toppen