Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sliter med nervøsitet

NYTT TEMA
caucchioli
caucchioliInnlegg: 164
05.06.06 23:36
Når jeg møter folk jeg kjenner sånn halveis, og som jeg ikke har møtt på lenge, og særlig når det kommer mange på en gang. Selvsagt i edru tilstand, i fylla går alt bra. Derfor jeg ofte drikker meg ganske brisen hjemme først før jeg går ut. Da funker det.

Men problemet er ikke når jeg møter kjente sånn plutselig, men når jeg har avtalt møte og veit at de kommer til meg, eller jeg skal til dem. Da begynner blikket mitt og flakke, jeg skjelver i stemmen og på hendene, begynner å stamme/snøvle litt, og er samtidig redd for at dette skal skje hver gang. Irriterende for jeg er egentlig ikke veldig sjenert føler jeg, men jeg sier jo lite fordi at mitt nervøse kroppspråk ødelegger selvtilliten min. Jeg lider sikkert av sosial angst :-(
Smula_7
Smula_7Innlegg: 2024
06.06.06 09:31
Slutt å drikke før du går ut. Dårlig mestringsmetode og leder fort i gal retning.

Mobb deg selv før andre gjør det. Hvis du skjelver på hendene og tror andre har observert det sier du. Faen, jeg glemte visst å ta parkinsson-pillene mine ,-) Noen ganger tar det bare helt av. Skulle vært bartender her i kveld og shaka drinker!(Parkinsson er en sykdom som ofte fører til skjelving)

Hvis du stammer og snøvler sier du...Shit at jeg avbestilte timen hos logoped / talepedagog i dag.for jeg skulle gjerne pratet litt hyggelig med deg, men må visst trene litt først. Noen ganger blir jeg helt satt ut når jeg møter ei kjekk dame/mann etc som deg...hoho

Blikket må du få styring på- Hopp i det og se andre i øynene. Angsten blir sterkere når du unngår det du er redd for, men kan overvinnes ved å utfordre.

På byen allierer du deg med noen gode venner som vet hvordan du har det, slik at du har en ventil og noen du ikke behøver holde maska for. Vis frem hendene dine til dem og si: Er det mulig? kan ikke annet en le! Også ler du. Selvironi er topp.
Smula_7
06.06.06 09:33
Håper du klarer få det bedre. Jeg har selv brukt disse teknikkene og det ufarliggjør på et vis. Lykke til og klem :-)
Eroticah
EroticahInnlegg: 2353
06.06.06 19:55
Grunnen til at du skjelver og stammer er presset du legger på deg selv. Du har sikkert høye forventninger til hva du skal prestere/være og derfor tror du de andre har det også. Tenk heller på at disse folkene virkelig har lyst til å møte deg pga den du er, og vær deg selv. Er det noen du kjenner bedre enn andre i flokken prøv å ha litt ekstra kontakt med denne til du føler du klarer å roe deg litt. Uansett, det er som regel du selv som merker skjelvingen/usikkerheten best fordi du er så obs på den. Prøv å fokuser på de andre rundt deg i stedet for deg selv så kanskje det går bedre. :o)
caucchioli
06.06.06 21:13
Setter pris på alle tips her, men må skuffe deg Smula. Kommer aldri til å dra de selvironiforsøkene dine. Klarer sikkert heller ikke si de setningene uten å stamme/snøvle heller så jeg sliter der.

caucchioli
06.06.06 21:14
Eroticah skrev:
Grunnen til at du skjelver og stammer er presset du legger på deg selv. Du har sikkert høye forventninger til hva du skal prestere/være og derfor tror du de andre har det også. Tenk heller på at disse folkene virkelig har lyst til å møte deg pga den du er, og vær deg selv. Er det noen du kjenner bedre enn andre i flokken prøv å ha litt ekstra kontakt med denne til du føler du klarer å roe deg litt. Uansett, det er som regel du selv som merker skjelvingen/usikkerheten best fordi du er så obs på den. Prøv å fokuser på de andre rundt deg i stedet for deg selv så kanskje det går bedre. :o)

>
Likte bedre å lese ditt innlegg ;)

Altså hjemme klarer jeg å være meg selv, og blant få folk. Men situasjonene der jeg skjelver og er nervøs er som jeg beskrev ovenfor. Og jeg prøver på ingen måte å være noen andre enn meg selv der heller, jeg blir bare veldig nervøs for at jeg skal klare nettopp det.
Smula_7
06.06.06 21:20
Nei de passer nok ikke for alle, det er sikkert. Beklager at jeg ble for flåsete.Ikke vondt ment. Jeg har en merkelig humor og digger å lese "Tristesser" om jeg er deppa.

Jeg snøvler støtt jeg. Det er sånn jeg er. Alle rundt meg er vant til det og jeg tenker ikke over det lenger, annet enn noen ganger i jobbsammenheng, Går jeg i stå så begynner jeg faktisk å le. det ER befriende.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg