Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nettbutikker, hva er din erfaring?

NYTT TEMA
divaandrea
divaandreaInnlegg: 5
05.02.09 15:00

Den desidert beste jeg har handlet hos av disse nett-butikkene, er otticanet.com. Man skal lete lenge etter en så vanvittig bra service!! Og da mener jeg på absolutt alle plan...Det er en glede å handle der, og anbefales varmt:)) Har akkurat prøvd meg på Ebay, og bank i bordet!!, hittils har jeg vært heldig og unnsloppet drittsekkene:))

Men hva er dine erfaringer med netthandel? Din verste opplevelse?

muzzIe
muzzIeInnlegg: 18073
05.02.09 15:02

Jeg tror knapt jeg har hatt en dårlig opplevelse med handling på nett. Det er klart jeg har opplevd at en vare jeg har bestilt ikke er på lager, men da har jeg fått igjen pengene mine umiddelbart. Ellers har vel det eneste irritasjonsmomentet fra tid til annen vært leveringstiden, men heller ikke det har medført de store vanskelighetene.

Nå skal det sies at jeg stort sett har holdt meg til CD. DVD og en og annen t-skjorte, og sjelden forsøkt meg på noe større eller dyrere. Men erfaringene med netthandel generelt er lite annet enn gode.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
06.02.09 23:46

Har bare god erfaring med netthandel. Har brukt sider fra UK, USA og Norge for det meste. Kjøper ikke mye klær og sko over nettet siden jeg liker å prøve før jeg kjøper men cd/dvd/undertøy/makeup og hårprodukter + noe hobbyartikler blir stort sett innkjøpt over nettet.

Har aldri vært borti missbruk av kortopplysninger fra de sidene jeg har brukt.

DanielJackson
DanielJacksonInnlegg: 9304
06.02.09 23:51

Har nesten utelukkende gode opplevelser bortsett fra en gang da jeg bestillte en dvd fra CDON.com, etter sikkert en drøy måned fikk jeg beskjed om at de ikke kunne sende filmen allikevel. Ganske irriterende siden det var en film jeg gledet meg til å se og hadde ventet lenge på.

Ellers bestillte jeg et par solbriller der det skjedde litt rot med bestillingen og den ble forsinket en del, gav beskjed til kundeservice og det ble fikset umiddelbart, fikk tilogmed to par som godgjørelse. Veldig bra!

snekka73
snekka73Innlegg: 1088
09.02.09 16:17

Bestiller endel klær + hårprodukter og kosmetiske prodükter på nett, og det er faktisk de norske sidene som har vært dårligst på service. Verste netthandelopplevelsen var på glamourtopz.no. Bestilte en vare og betalte varen med kort på nettsiden deres, fikk aldri noen bekreftelse, så jeg sendte en mail dit for å høre hva som hadde skjedd (pengene ble reservert fra konto umiddelbart). Fikk svar dagen etter at de ikke kunne se min betaling, jeg måtte overføre penger til deres konto. Jeg ville ikke overføre penger før jeg så at pengene som var reservert fra min konto kom tilbake, så jeg ventet for å se hva som skjedde, men etter tre dager ble pengene dratt av min konto. Mailet dit på nytt, men nei, de kunne fortsatt ikke se betalingen min (enda jeg oppga beløp, mitt kontonummer og da det ble dratt av kontoen). Endte (etter mye om og men) med at jeg måtte ta en kopi av kontoutskriften og sende det til glamourtopz før de kunne sende meg varen. Om ikke det var nok, fant jeg varen til 150 kr billigere et annet nettsted noen dager etterpå. Kjøper aldri noe der igjen for å si det sånn.

Rollo_8
Rollo_8Innlegg: 4868
12.02.09 10:26

Kjøpte nylig en x-box 360 fra www.mpx.no   Det tok søren meg bare 3 dager før den var fremme på lokale postkontoret, det syns jeg var knallbra.

Ellers driver jeg litt med akvarie og hagedam og kan anbefale www.koiplex.no   Suverene priser og service.

TheSvin
TheSvinInnlegg: 2362
12.02.09 10:29
divaandrea: Den desidert beste jeg har handlet hos av disse nett-butikkene, er otticanet.com. Man skal lete lenge etter en så vanvittig bra service!! Og da mener jeg på absolutt alle plan...Det er en glede å handle der, og anbefales varmt:)) Har akkurat prøvd meg på Ebay, og bank i bordet!!, hittils har jeg vært heldig og unnsloppet drittsekkene:)) Men hva er dine erfaringer med netthandel? Din verste opplevelse?  

Ebay har det klart beste og største utvalget. 

Link-86
Link-86Innlegg: 9229
12.02.09 10:53

Har utelukkende possitive erfaringer med netthandel forutenom en qxl auksjon med firmaet qlt.no.  Makan til surr og rot har jeg ikke vært borti og tapte en 50 lapp på det, men bare orket ikke å gå videre med ting da jeg haddde ekaamen etc på samme tid. Ellers har jeg bare possitive erfaringer med netthandel. Bedrifter med posten/Bring solution har vist seg veldig effektiv. Selv har jeg fått pakker på under 1 døgn. Internasjonale ebay,amazon har vært problemfrie. Norske tollen er mer problemet der:)

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11095
12.02.09 11:16

Ellos - Har blitt helt suverene på nett.  Alltid et eller annet salg eller tilbud. "Catalog" avdelingen er alltid billig, men 2 ganger i året skrur de ned prisene her til det halve igjen - og da er det nesten gratis!
Henter pakken på ICA butikken, langt raskere og billigere enn postlevering. De sender alltid med frankert returseddel i tilfelle man vil bytte varen.

Komplett - Kjempebra

eBay og Amazon - men bestiller fra UK - så har jeg varene i løpet av 4 - 7 dager

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
12.02.09 11:18

Anbefaler folk å styre langt unna pixmania.com.

Kjøpte denne telefonen rundt 6. januar. Da stod det at den skulle komme på lager 8. januar. Greit nok tenkte jeg.

Men den 8. januar ble denne datoen endret til 12. januar, den 12. ble den endret til 15. osv. Hevet til slutt kjøpet, og det gikk forsåvidt greit.

Men hvorfor selger de denne telefonen? De har den ikke på lager og har tydeligvis ikke peiling på når de får den inn, om de i det hele tatt har planlagt å bestille den. Det er gått over en måned siden den skulle komme på lager. Det står nå at den skal komme i dag (12.02). Litt senere i dag eller i morgen blir dette endret til 15. eller 16. 

Er vel på grensen til villedende markedsføring å selge et produkt kunden aldri kommer til å få?

TheSvin
12.02.09 11:35
UtenKontroll: Anbefaler folk å styre langt unna pixmania.com. Kjøpte denne telefonen rundt 6. januar. Da stod det at den skulle komme på lager 8. januar. Greit nok tenkte jeg. Men den 8. januar ble denne datoen endret til 12. januar, den 12. ble den endret til 15. osv. Hevet til slutt kjøpet, og det gikk forsåvidt greit. Men hvorfor selger de denne telefonen? De har den ikke på lager og har tydeligvis ikke peiling på når de får den inn, om de i det hele tatt har planlagt å bestille den. Det er gått over en måned siden den skulle komme på lager. Det står nå at den skal komme i dag (12.02). Litt senere i dag eller i morgen blir dette endret til 15. eller 16.  Er vel på grensen til villedende markedsføring å selge et produkt kunden aldri kommer til å få?

Dette kan godt hende at ikke er pixmania.com sin skyld. Slik det foregår i den bransjen får man oppgitt en leveringstid når man bestiller, men det er ikke alltid ting går som planlagt (ofte gjør det ikke det).

Avery
AveryInnlegg: 2860
12.02.09 12:21

Har handlet varer på nettet for hundretusener (alt fra cd-er til møbler) og har utelukkende god erfaring. Noen selskaper har vært trege med levering, men jeg vet jo at dette skyldes treg levering fra hovedlager. Samme problemer støter man jo på vanlige butikker i Norge også. Men når dette skjer har jeg alltid støtt på hyggelige servicemindede personale.

Handler også mye fra USA og England og det er det samme der. Enten det er fra store kjeder eller fra privatpersoner på eBay så får jeg det jeg skal ha så fort som mulig. 

Watilla
WatillaInnlegg: 28
12.02.09 17:44

Jeg handler mye på play.com, veldig billig og bra utvalg av cd'er, dvd'er og en del nerdeting.

Asos.com er klesbutikk med mye snadder, men det koster mye i frakt.

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
12.02.09 18:16
TheSvin: Dette kan godt hende at ikke er pixmania.com sin skyld. Slik det foregår i den bransjen får man oppgitt en leveringstid når man bestiller, men det er ikke alltid ting går som planlagt (ofte gjør det ikke det).

Poenget er at de automatisk fornyer leveringsdatoen med 3 eller 4 dager når den går ut...

Ikke tale om at de ikke har klart å skaffe telefonen på langt over en måned.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48712
12.02.09 18:50
divaandrea: Den desidert beste jeg har handlet hos av disse nett-butikkene, er otticanet.com.

Mye bra solbriller på den siden. Men du må vel fortolle dette selv når brillene kommer til Norge..?

--
YNWA ©
"This is our bread and butter..."

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
12.02.09 20:58

Stort sett gode erfaringer.Komplett er vel best.Gooba og Netthandelen på andre plass.

TheSvin
13.02.09 01:44
UtenKontroll: Poenget er at de automatisk fornyer leveringsdatoen med 3 eller 4 dager når den går ut... Ikke tale om at de ikke har klart å skaffe telefonen på langt over en måned.

Dette er fortsatt ikke uvanlig i bransjen.

MartinJr
MartinJrInnlegg: 1029
13.02.09 02:13

For meg funker netthandel helt uproblematisk, selv om jeg er en gammel dinosaur som heller vil se varen foran meg før jeg betaler, men shitt au!

Har kjøpt noen mobiler fra det firma som Chess bruker, fått de raskt levert!!

Amazon er en flott side for oss som liker bøker, kjap trygg og billig levering ;-)

Ellers har det vel mest gått i flybilletter, der vil jeg si at restplass.no har vært nummer En!!  Beste prisene, ringer opp hvis det har vært ombookinger eller kanselleringer, ja restplass er iallefall en side jeg kan anbefale alle!

Keto-dama
14.02.09 21:48
SirOwen: Men du må vel fortolle dette selv når brillene kommer til Norge..?

Varer inntil kr 1.000 NOK fortoller Posten... eh Bring.... sorry... ;)

De tar et gebyr for jobben, pt kr 95,- som det også legges på moms på.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48712
14.02.09 22:29

Ok, har hørt at man eventuelt kan gjøre det selv, og dermed slippe gebyret. 

--
YNWA ©
"This is our bread and butter..."

Keto-dama
14.02.09 22:37

Betaler heller gebyret enn å bruke tid på det sjøl. Orker ikke å sette meg inn i alle papirer og regler rundt dette.

snekka73
16.02.09 12:32
Keto-dama: Betaler heller gebyret enn å bruke tid på det sjøl. Orker ikke å sette meg inn i alle papirer og regler rundt dette.

Høres ut som du har litt peiling på dette, så jeg spør deg, stemmer det at man kan handle for inntil 200 kr og ikke trenge betale toll? Jada, kunne sikkert lest meg til det på toll.no, men... :)

Keto-dama
16.02.09 12:43
snekka73: Høres ut som du har litt peiling på dette, så jeg spør deg, stemmer det at man kan handle for inntil 200 kr og ikke trenge betale toll? Jada, kunne sikkert lest meg til det på toll.no, men... :)

Jepp, det stemmer at kjøp inntil kr NOK 200,- er fritatt for moms.

Kjøper du noe som koster fra og med kr 201,- tom kr 1.000,- kan du velge å la posten gjøre jobben for deg for et gebyr som pr i dag er kr 95,-. 

Velger du sistnevnte må du først regne ut hva varen vil koste deg i norske kroner, legge til postgebyret og så regne på 25% moms på alt. Da sitter du med summen for hva varen totalt vil koste deg tilslutt.

Husk å be vare-leverandøren om kun å sette på varens verdi utenpå pakken. Tar de med frakten vil varens verdi stige tilsvarende og du vil kunne måtte betale moms av noe som i utgangspuktet var moms-fritt.

De fleste leverandører har et eller annet tekst-felt for meldinger til dem som skal pakke varen.

For min del fant jeg ut at å bestille f.eks. shampoo og balsam ble rimeligere å gjøre i to vendinger enn å bestille alt i en for så å måtte momse av totalen - sjøl om jeg tok med frakt for hver enkelt forsendelse. Frakten for to forsendelser fra f.eks www.lookfantastic.com er £ 4.5 og tilsvarer ca postgebyret. Du sparer masse på varene og du sparer momsen på å velge å kun betale to gebyrer.

snekka73
16.02.09 12:52
Keto-dama: For min del fant jeg ut at å bestille f.eks. shampoo og balsam ble rimeligere å gjøre i to vendinger enn å bestille alt i en for så å måtte momse av totalen - sjøl om jeg tok med frakt for hver enkelt forsendelse. Frakten for to forsendelser fra f.eks www.lookfantastic.com er £ 4.5 og tilsvarer ca postgebyret. Du sparer masse på varene og du sparer momsen på å velge å kun betale to gebyrer.

Ja, jeg bestilte også shampoo og balsam fra beautybay.com og fikk høre etterpå at jeg burde bestilt det i to omganger, så da vet jeg det til neste gang. Sparte likevel ganske mye på å få det fra England, koster jo skjorta i Norge for frisørshampoo. Tusen takk for hjelpen! :)

Mistrez
MistrezInnlegg: 4
18.02.09 01:14
Rollo_8: Kjøpte nylig en x-box 360 fra www.mpx.no   Det tok søren meg bare 3 dager før den var fremme på lokale postkontoret, det syns jeg var knallbra.

De leverer raskt, men så snart du er misfornøyd med noe o.l. har de det plutselig veldig travelt..

Kjøpte TV derifra, og den skulle være med innebygd digital tuner (slik at jeg slapp å ha en ekstra tuner-klosse under tv'en), da tv'en ankom og skulle installeres viser det seg at den innebygde tuneren ikke fungerte på det norske bakkenettet, noe det ikke stod noe om i annonsen på nettet. Da jeg henviste til det, var annonsen endret på, og dermed hevdet de at de ikke visste hva vi snakket om.. Det de ikke visste var at det ble tatt bilder av annonsen før og etter endring (print screen). Sensurering er da ulovlig i norge, og dette informerte vi dem om. De tilbydde å kjøpe en slik klosse til oss, men det var jo netopp det vi ville ungå (altså valg av tv). Etter mye styr med dem, truet vi med å kontakte forbrukerrådet, og da snudde de helt om, og vi skulle få en ny tv, en mindre og billigere versjon.. Ikke aktuelt! Så etter mye om og men, fikk vi sendt inn tv'en i bytte mot en lik tv med innebygd tuner. Det tok "bare" 4 uker fra vi sendte inn vår tv, til vi fikk den nye..

La oss håpe det var et engangstilfelle..

Ellers har jeg bare gode erfaringer med netthandel..

King-Xavi6
King-Xavi6Innlegg: 649
01.06.10 13:41

Noen som har erfaring med ASOS.COM.???

tøfftrønder
tøfftrønderInnlegg: 12
05.09.10 10:37

Skokjøp på nett er smart. Særlig om man liker å dra frem og tilbake med pakker med sko som ikke passer. Hyggelig for dem som liker postbud, da.-)

bitchybutnice
bitchybutniceInnlegg: 1
30.08.12 17:30

Ja det måtte jeg, men de kronene betalte jeg gladelig for alt i alt ble det billigere å kjøpe solbrillene via Otticanet.com enn i butikkene her i Norge som har avgifter av en annen verden...

Twixuss
TwixussInnlegg: 97
28.01.13 23:56

- Elsker nettbutikken yesstyle.com, som er en asiatisk nettbutikk, og har alt innen den siste mote. Utrolig fine klær, skostrørrelser fra 32 +, masse forskjellige kule tilbehør osv! Det er gratis frakt, og alltid masse rabatter. Men det tar ca 2 uker for å kunne få noe.. Siden det er i Hong Kong, og de må dra til forskjellige lagere for å hente hver ting du bestilte. Koster ca 400 kr uansett hvor mye du kjøper, pga toll. MEN det er verdt det! God kvalitet og ganske billig!

stb95
stb95Innlegg: 352
01.02.13 13:26

Haha mine erfaringer er dårlig. Husker jeg ble lurt av en "ralphlaurennorge.com"-side og fikk varer fra Kina i posten.

Skal du kjøpe dyre klær, kjøp det dyrt fra Nelly, Kelkoo eller Zalando. Eller så kjøper du det i utlandet om du vil ha det billigere.

Goose og PJS burde du kjøpe i vanlig butikker, f.eks. tatler.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg