Jepp, det stemmer at kjøp inntil kr NOK 200,- er fritatt for moms.
Kjøper du noe som koster fra og med kr 201,- tom kr 1.000,- kan du velge å la posten gjøre jobben for deg for et gebyr som pr i dag er kr 95,-.
Velger du sistnevnte må du først regne ut hva varen vil koste deg i norske kroner, legge til postgebyret og så regne på 25% moms på alt. Da sitter du med summen for hva varen totalt vil koste deg tilslutt.
Husk å be vare-leverandøren om kun å sette på varens verdi utenpå pakken. Tar de med frakten vil varens verdi stige tilsvarende og du vil kunne måtte betale moms av noe som i utgangspuktet var moms-fritt.
De fleste leverandører har et eller annet tekst-felt for meldinger til dem som skal pakke varen.
For min del fant jeg ut at å bestille f.eks. shampoo og balsam ble rimeligere å gjøre i to vendinger enn å bestille alt i en for så å måtte momse av totalen - sjøl om jeg tok med frakt for hver enkelt forsendelse. Frakten for to forsendelser fra f.eks www.lookfantastic.com er £ 4.5 og tilsvarer ca postgebyret. Du sparer masse på varene og du sparer momsen på å velge å kun betale to gebyrer.