Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Styrke og Kondisjon - Funker det sammen?

NYTT TEMA
Remko
RemkoInnlegg: 76
07.03.09 16:53

Har nå fått et program som inneholder 2 dager med pur kondisjonstrening sammen med styrke trening 2-3 dager i uka.

Vil kondisjonstreninga ha en virkning på fremgangen i styrketreningen? Og er det noe jeg kan gjøre å holde den virkningen på et minimum?

Styrketreningen er ikke noe jeg har så veldig stort fokus på. Har altså lyst til å bli sterkere, men ikke sånn overdrevent.

Har også lyst til å komme i bedre form ved siden av dette pga. utrolig dårlig kondisjon som et resultat av tidligere røyking og inaktivitet.

Noen tips og/eller informasjon? Hadde vært supert :-)

PS! Kosthold?

SimoneInzaghi
SimoneInzaghiInnlegg: 23136
08.03.09 03:22

Selv trener jeg en time styrke og en time kondisjon hver dag, men om det er hensiktsmessig er jeg noe usikker på...

Miniladden
MiniladdenInnlegg: 779
09.03.09 19:29
Remko: Har nå fått et program som inneholder 2 dager med pur kondisjonstrening sammen med styrke trening 2-3 dager i uka. Vil kondisjonstreninga ha en virkning på fremgangen i styrketreningen? Og er det noe jeg kan gjøre å holde den virkningen på et minimum? Styrketreningen er ikke noe jeg har så veldig stort fokus på. Har altså lyst til å bli sterkere, men ikke sånn overdrevent.

Har også lyst til å komme i bedre form ved siden av dette pga. utrolig dårlig kondisjon som et resultat av tidligere røyking og inaktivitet.

Noen tips og/eller informasjon? Hadde vært supert :-)

PS! Kosthold?

Enkelt forklart så er styrketrening et absolutt must med tanke på å komme i bedre form. De fleste ønsker også å stramme inn eller redusere noe fettprosent. Styrketreningen gir ingen voldsom forbrenning på "kaloritelleren" kontra relativt hard kondisjonstrening, men du legger på deg muskelmasse og det hjelper deg enormt i videre forbrenning. Mer muskelmasse krever mer energ under aktivitet. Det er en grunn til at de store "bolehuene" svetter bare de går opp en trapp :-)

Remko
RemkoInnlegg: 76
12.03.09 23:14

Takk for godt innlegg! :-)

Men vet du om kondisjons treningen vil ha en mer eller mindre negativ effekt på styrketreningen?

byte
byteInnlegg: 11030
12.03.09 23:23

Trener selv en kombinasjon og har omtrent samme målsettingen med styrketrening som deg. Har tidligere spilt fotball, men for en tid siden gikk jeg over til løpetrening. Har aldri vært særlig glad i styrketrening, synes rett og slett det er kjedelig.

Løsningen for meg har vært å legge inn en styrkeøkt i etter jeg har løpt. Dvs. at jeg løper 45-60 minutter (variasjon med jogg, løp og intervall). Og så avslutter jeg med 15-20 minutter styrke. Jeg er ganske fornøyd med resultatet.

Trener 4 dager i uka. Har ikke merket noe negativt i forhold til løpingen.

(Innlegget ble redigert 12.03.09 23:24)

TUsback
TUsbackInnlegg: 2326
13.03.09 09:35
Remko: Takk for godt innlegg! :-) Men vet du om kondisjons treningen vil ha en mer eller mindre negativ effekt på styrketreningen?

Hvis du trener kondisjon rett før eller etter en styrketreningsøkt har det en svært negativ effekt på styrketreningen.

Miniladden
MiniladdenInnlegg: 779
13.03.09 12:57
TUsback: Hvis du trener kondisjon rett før eller etter en styrketreningsøkt har det en svært negativ effekt på styrketreningen.

Svært negativ effekt? Fordi?

 

TUsback
TUsbackInnlegg: 2326
13.03.09 20:55
Miniladden: Svært negativ effekt? Fordi?

Dette kommer selvfølgelig helt an på hva og hvor du vil med treningen din, så jeg var nok litt kjapp med å være såpass bastant.

Følgende er mitt poeng: Hvis du ønsker å bli sterkere eller å bygge muskler er det ikke heldig å trene kondisjon før eller etter styrketrening. Trener du kondisjon før styrketreningen sliter du ut muskulaturen og energien som du har brukt for i styrketreningsbiten. Det krever enormt med energi ved styrketrening, og da vil du ikke bruke opp denne energien ved kondisjonstrening. Tap av enegien (alt etter hvor tung kondisjonsøkten er) kan dessuten gå utover teknikken, noe som er viktig mtp å unngå skader osv. Skal man feks varme opp før en styrketreningsøkt, holder det massevis å gå i moderat tempo i 5 minutter. Etter en styrketreningsøkt er kroppen avhengig av å hente seg inn igjen. Restitusjon er et must for å øke styrke eller hypertrofi, og defor sier det seg selv at det ikke er hensiktsmessig å gå rett på en kondisjonsøkt. Det du trenger rett etter styrketrening (og kondisjonstrening for øvrig) er kjappe karbohydrater for å fylle glukogenlagrene, ikke kondisjonstrening.

En generell anbefaling kan være at man trener kondisjon og styrke hver for seg, på hver sin dag.

Remko
RemkoInnlegg: 76
13.03.09 23:31

Så siden jeg har kondisjonstreningen separert fra styrketreningen så vil det ha en liten effekt altså?

Det holder med en dag i mellom f.eks kondisjon, styrke og så kondisjonstrening igjen?

Eller trenger kroppen lengre restitusjonstid enn det? :-)

TUsback
TUsbackInnlegg: 2326
14.03.09 08:16
Remko: Så siden jeg har kondisjonstreningen separert fra styrketreningen så vil det ha en liten effekt altså?

Det holder med en dag i mellom f.eks kondisjon, styrke og så kondisjonstrening igjen?

Eller trenger kroppen lengre restitusjonstid enn det? :-)

Som sagt så kommer det helt an på hva du vil med treningen ("å komme i form" er ikke spesifikt nok). Og ikke minst hvor hardt du trener.

Remko
RemkoInnlegg: 76
14.03.09 13:10

Syns det blir litt vanskelig å beskrive hvor hardt jeg trener.

Er jo bare en økt om dagen, styrketreningen er på ca 40 minutter og kondisjonstreninga rundt det samme.

3 med styrke, og 2 med kondisjon mellom disse. Altså 5 dager i uka :-P

 

Miniladden
MiniladdenInnlegg: 779
21.03.09 20:01
Remko: Syns det blir litt vanskelig å beskrive hvor hardt jeg trener. Er jo bare en økt om dagen, styrketreningen er på ca 40 minutter og kondisjonstreninga rundt det samme.

3 med styrke, og 2 med kondisjon mellom disse. Altså 5 dager i uka :-P

Vi vanlige dødelige mosjonstrenere kan bare kombinere styrke og utholdenhet. Ingen problemer med det. Men har du som mål å legge på deg mest mulig muskelmasse på kortest mulig tid så er kondisjonstrening fyfy. Da må du regne med å legge på deg endel fettmasse i tillegg som du da kan "skumme" vekk når du har fått ønsket muskelmasse.

Men i følge dine mål så er det helt topp å trene begge deler. Gjerne på èn og samme dag. Du skal trene vanvittig hardt både styrke og kondisjon for at disse skal påvirke hverandre veldig. Hvis du klarer å tømme glykogenlagrene dine på 40 minutter kondisjon så er du rå! :-)

 

RomMannen
RomMannenInnlegg: 1143
08.06.09 19:07
byte: Trener selv en kombinasjon og har omtrent samme målsettingen med styrketrening som deg. Har tidligere spilt fotball, men for en tid siden gikk jeg over til løpetrening. Har aldri vært særlig glad i styrketrening, synes rett og slett det er kjedelig. Løsningen for meg har vært å legge inn en styrkeøkt i etter jeg har løpt. Dvs. at jeg løper 45-60 minutter (variasjon med jogg, løp og intervall). Og så avslutter jeg med 15-20 minutter styrke. Jeg er ganske fornøyd med resultatet. Trener 4 dager i uka. Har ikke merket noe negativt i forhold til løpingen.

Der er cirka slik jeg trener. (bare litt mer styrke)

Godt å vite at det funker:D

AlphaOslo
AlphaOsloInnlegg: 139
10.06.09 09:18

Det kan være litt tricky og balansere kondisjon og styrke i samme økt. De to vil påvirkehverandre fordi:

Kondisjonstrening: lav til middels intensitet på kondisjontrening vil etter ca 40 minutter brenne/bruke en høy andel fett som energikilde. Frem til dette vil glykogenlagrene tømmes og lave glykogenverdier vil påvirke styrketreningen.

Når du trener styrke(med en viss intensitet) så bruker du opp glykongenlagrene i mål-musklen relativt fort. Kroppen er også laget slik at den ikke flytter glykogen fra en muskel til en annen. Men...under styrketrening så øker kroppen fettforbrenningen. Dette for å "spare" glykogenet til bruk til høyintensitetstrening/styrketreningen.

Derfor vil jeg anbefale at du trener styrke først og kondisjon etter dette.

Dersom du har høyintensiv kondisjonstrening i ditt program vil jeg anbefale at du ikke trener kondisjon og styrke på beina dine i samme økt. Overkroppen påvirkes lite av kondisjonstrening med mindre dette er roing eller en annen øvelse som involverer overkroppen.

Lykke til.

BitTorres
BitTorresInnlegg: 31
11.06.09 10:37
Remko: Har nå fått et program som inneholder 2 dager med pur kondisjonstrening sammen med styrke trening 2-3 dager i uka. Vil kondisjonstreninga ha en virkning på fremgangen i styrketreningen? Og er det noe jeg kan gjøre å holde den virkningen på et minimum? Styrketreningen er ikke noe jeg har så veldig stort fokus på. Har altså lyst til å bli sterkere, men ikke sånn overdrevent.

Har også lyst til å komme i bedre form ved siden av dette pga. utrolig dårlig kondisjon som et resultat av tidligere røyking og inaktivitet.

Noen tips og/eller informasjon? Hadde vært supert :-)

PS! Kosthold?

Du vil bli i bedre form? Da bør du trene begge deler, men om du er nybegynner så synes jeg du skal vurdere grunnen til å trene fem dager i uka. Om du har lyst til det, så vil jeg også gi deg noen råd, om du ikke forsmår. Kondisjonstrening. Den aller, aller, aller udiskutabelt beste metoden for å trene hjertets effekt til å pumpe blod, og øke oksygenopptaket, (bedring av kondisjon) er en intervall trening, 4x4. 4 minutter løping, hvile 3 minutter. Dette gjentas 4 ganger, og du skal ha samme fart i hvert drag. Når du er ferdig, skal du ikke være mer sliten, enn at du skulle ha klart et drag til. Men heller ikke i så lite sliten at du ville ha klart to drag. Dette har vært testet på folk med kols, pasienter med hjerteinfarkt, mosjonister, og kvinnelandslaget på ski. Ingen ble overtrent, og alle viste et minimum fremgang på 0.5 prosent fremgang i uken. De fleste hadde et langt høyere snitt. Pulsen bør ligge på ca 85 prosent av maksimal puls. Men den beste måten er altså å løpe slik at du klarer å holde det samme tempoet i hvert drag. Ikke maks løp, altså.

Styrketrening holder med to dager i uken, til å begynne med. Grunnøvelser. Ting du MÅ ha med er Knebøy, markløft og benkpress. Skal du bare trene EN øvelse, er Knebøy den øvelsen, og IKKE gjør feilen som du blir bedt om å gjøre...Knebøy skal utføres saakte, og du skal gå helt i bånn, ikke stopp etter 90 grader, og ikke "svikt" i bunnen av øvelsen. Det aller beste er å gjøre det med stangen på brystet, for ryggen skal være så rett som mulig, Bøyer du deg fremover tar det mer på rumpa enn lårene. Den trener forøvrig, bryst, lår, rygg, og skuldre.

De tre øvelsene er sammen med fraoverbøyd roing med stang og skulderpress, sit ups på ball og rygghev, alt du trener de første seks månedene. Det er hva erfaringen har lært meg etter 20 år med trening innen fotball, karate, bodybuilding, skiløp, orientering og skøyteløp.

3 sett à 10 -12 repetisjoner. For eksempel mandag og torsdag. Du behøver ikke mer de første seks måneder, tro du meg. Det er for mye "fancy" nytt ute og går. Utviklingen går fremover (4x4 intervall er relativt nytt), men ikke alt er utviklende, mye er faktisk innviklende, beregnet på folk i tidsklemma osv.

Spis sunt, mye mer grønnsaker enn du har gjort før. Og mye mer kjøtt. Brød til frokost? Glem det! Kjøp deg wok, og wok deg et par hekto grønt til frokost, med en kyllingfile eller to til. Hell over et par store spiseskjeer med VIRGIN KALD presset rapsolje, og du har en frokost som bygger opp kroppen, bryter ned giftstoffer, girer om stoffskiftet, og høyner de anabole(oppbyggende )hormoner i kroppen. Lunch? Eggehakk med laks. Middag? Salat med lam, biff, kylling, fisk...Desserter kan være masser av bær, eller hva med en blanding av bær og frukt? En rekecocktail i majones er et hormonbalanserende måltid. En sånn kost gir deg en masse energi, mye fiber, riktig karbohydrater og nok protein. En vanlig kosthold med mye brød og poteter gjør dette: Jeg gikk opp 2 kilo i muskler på 2 år, og da trente jeg tuuuungt. Feilen? Jeg spiste et brød om dagen,, og myyyye poteter, som sendte blodsukkeret i vært, og testosteronet i bunn, fordi jeg hadde for høyt insulin. Et rolig blodsukker bygger deg opp.....Dette var mye, men rådene er velmente, og jeg kan love deg at de er 100 prosent riktige.

Slik mat er dyrere, det er ikke til å komme fra. Med mindre du bor slik som jeg, 5 kilometer fra Sverige. Om du bor i Oslo området, vit da at det er kun 10 mil til Tøcksfors, der du kan  "hamstre" billig kjøtt :)

AgnostikerforIsrael
AgnostikerforIsraelInnlegg: 3809
11.06.09 13:08
Miniladden: Svært negativ effekt? Fordi?  

Det er rett og slett det motsatte av å spise karbohydrater rett etter trening.

 

Miniladden
MiniladdenInnlegg: 779
13.06.09 19:49
BitTorres: Ting du MÅ ha med er Knebøy, markløft og benkpress. Skal du bare trene EN øvelse, er Knebøy den øvelsen, og IKKE gjør feilen som du blir bedt om å gjøre...Knebøy skal utføres saakte, og du skal gå helt i bånn, ikke stopp etter 90 grader, og ikke "svikt" i bunnen av øvelsen.

Da bør man for all del først få kontrollert bevegelsesutførelsen med tanke på kort hamstrings og krumming i nedre del av korsrygg. De aller flese klarer å utføre knebøy ned til 90 grader uten å krumme korsrygg. Under det vil veldig mange tippe bekkenet med dertil sammenklemming av fremre del av ryggvirvelskivene i korsryggen.

natalie85
natalie85Innlegg: 75
12.07.09 12:53
Remko: Men vet du om kondisjons treningen vil ha en mer eller mindre negativ effekt på styrketreningen?

jeg vil tro det har bra effekt, jeg trener 30 min på elipse maskinen, tar 30 min med styrke ben rygg og mave å løper eller sykler en halvtime å kjører på med samme styrke runde, jeg ser veldig resultater på kroppen min, (ønske om å gå ned i vekt)

jo mere muskler jo mere forbrenner du, å få en puls på over 87 eller noe er det vel, så forbrenner du bra med kalorier,

natalie85
natalie85Innlegg: 75
12.07.09 12:54
byte: Løsningen for meg har vært å legge inn en styrkeøkt i etter jeg har løpt. Dvs. at jeg løper 45-60 minutter (variasjon med jogg, løp og intervall). Og så avslutter jeg med 15-20 minutter styrke. Jeg er ganske fornøyd med resultatet. Trener 4 dager i uka. Har ikke merket noe negativt i forhold til løpingen.

nesten samme opplegg kjører jeg, å gitt meg bra resultater å:-)

natalie85
natalie85Innlegg: 75
12.07.09 12:56
TUsback: En generell anbefaling kan være at man trener kondisjon og styrke hver for seg, på hver sin dag.

hmmm da har jeg trent feil i snart par år jeg da..

TUsback
TUsbackInnlegg: 2326
12.07.09 13:18
natalie85: hmmm da har jeg trent feil i snart par år jeg da..

Feil og feil...  Det ene ødelegger på en måte for det andre, og fremgangen kan fort bremses

p0z
p0zInnlegg: 1
17.08.10 10:55

Men når du trener en time styrke og en time kondisjon hver dag, gjør du det i strekk da? Eller tar du en time på morgningen og en time på kvelden for eksempel?

ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
17.08.10 11:04

Styrke og kondisjon er bare tullball for nybegynnere. Styrke=du trenger masse mat for å vokse. Kondisjon=Forbruker maten, og du trenger da enda mer mat!

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
17.08.10 11:32
ErikJm: Styrke og kondisjon er bare tullball for nybegynnere. Styrke=du trenger masse mat for å vokse. Kondisjon=Forbruker maten, og du trenger da enda mer mat!

Nå skal vi huske at det ikke er alle som trener styrke for å bli latterlig store i kroppen, men som trener styrke for å se et par hakk bedre ut, være litt sunnere, forbrenne litt mer, eller rett og slett fordi det trengs i den idretten de ellers utøver.

Styrke og kondisjon for nybegynnere er helt fint det, gitt at målet med treningen er å få en litt sunnere kropp og velvære. Noe det virker som trådstarter er ute etter. Ser at tråden er litt gammel og håper vedkommende oppnådde det han var ute etter :)

 

(Innlegget ble redigert 17.08.10 11:33)

ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
17.08.10 11:33
Navnebruker: Nå skal vi huske at det ikke er alle som trener styrke for å bli latterlig store i kroppen, men som trener styrke for å se et par hakk bedre ut, være litt sunnere, forbrenne litt mer, eller rett og slett fordi det trengs i den idretten de ellers utøver. Styrke og kondisjon for nybegynnere er helt fint det, gitt at målet med treningen er å få en litt sunnere kropp og velvære.

MEN man styrker jo ikke kroppen hvis man ikke inntar nok næring, og det er vanskelig å innta nok hvis man løper og trener styrke samme dag.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
17.08.10 11:58
ErikJm: MEN man styrker jo ikke kroppen hvis man ikke inntar nok næring, og det er vanskelig å innta nok hvis man løper og trener styrke samme dag.

Virker ikke som trådstarter holder på med dette.

Selv har jeg tre styrkeøkter i uka, og to av disse dagene er det to timer hopp og sprett i sanden samme dag. Jeg spiser ganske normalt og er sterk og sprek.

Hadde målet mitt vært å få størst mulig muskler ville dette vært dumt, men nå er ikke målet mitt dette, så da er det jo ikke noe problem heller. Det er ikke slik at kroppen blir ødelagt av styrke og kondisjon samme dag, så lenge den totalt sett får nok hvile.

Tror kanskje ikke du er helt klar over hvor vanlig det er i mange idretter å trene både styrke og kondisjon? Innenfor både håndball og fotball f.eks gjøres jo dette, og utøverne der er jo råsterke.

(Innlegget ble redigert 17.08.10 11:59)

Jhinx
JhinxInnlegg: 7850
17.08.10 14:32
Miniladden: Vi vanlige dødelige mosjonstrenere kan bare kombinere styrke og utholdenhet.

Bra sagt. Det summerer opp en lengre diskusjon med detaljer :)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3477
18.08.10 00:27
ErikJm: Styrke og kondisjon er bare tullball for nybegynnere. Styrke=du trenger masse mat for å vokse. Kondisjon=Forbruker maten, og du trenger da enda mer mat!

Dette er helt feil. De fleste mosjonister trenger begge deler. Det må jo tas med i betraktningen at de fleste nybegynnere har +10kg fett rundt midja som funker utmerket som forbrenning for kardiotreningen. Den vil derfor ikke gå utover muskelmassen på samme måten som for en rippa eliteutøver i kroppsbygging.

Greit nok at ErikJm trener kun for å bli stor og sterk, men de fleste mosjonister har jo et ønske om å gå ned i vekt, de ønsker å komme i litt bedre form, og de har lite tid til å trene.

Spør du meg bør man alltid prioritere kondisjonstrening først i et hvilket som helst treningsprogram (såfremt man ikke er konkurransebygger) pga. det store helsemessige utbyttet og overskuddet det gir. Har man kun 2-3 timer tilgjengelig til trening pr. uke bør alle disse prioriteres til kondisjonstrening. Har man mer tid kan man begynne å trene styrke i tillegg.

MaximusKR
MaximusKRInnlegg: 1357
18.08.10 10:32
ErikJm: Styrke og kondisjon er bare tullball for nybegynnere.

Her snakker du din avatar midt imot. Har du ikke lest Bibelen?

MaximusKR
MaximusKRInnlegg: 1357
18.08.10 10:35
RogerMaar: Spør du meg bør man alltid prioritere kondisjonstrening først i et hvilket som helst treningsprogram (såfremt man ikke er konkurransebygger) pga. det store helsemessige utbyttet og overskuddet det gir. Har man kun 2-3 timer tilgjengelig til trening pr. uke bør alle disse prioriteres til kondisjonstrening. Har man mer tid kan man begynne å trene styrke i tillegg.

Det kan sikkert diskuteres, men jeg er jeg helt uenig med deg. Helsegevinstene ved styrketrening er minst like store som ved kondisjon.

Alt bunner selvfølgelig i hva man har som mål, men generelt sett bør man gjøre begge deler.

Klikk for å gå tilbake til toppen