Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens treningsøkt

NYTT TEMA
St14al3x
St14al3xInnlegg: 11163
14.02.18 12:57

HarryH: Selvfølgelig gir 50 kg bedre resultater enn 30 kg... Gitt at man faktisk engasjerer bicepsen like mye og ikke jukser.

Ser ellers at det finnes argumenter både for og mot maksing. Synes likevel at det er veldig unødvendig.

(Innlegget ble redigert 14.02.18 12:57)

Trening
TreningInnlegg: 1481
14.02.18 17:43

Spesielt i benkpress er det mange som måler alt etter 1rm. Typisk mange veldig unge som laster stangen full, og løfter med ræva halvmeteren opp i luften og dirrende armer i selve løftet. Nesten alle spørsmål jeg hører rundt på sentrene relatert til styrke, tar utgangspunkt i denne øvelsen.

1rm bør nok være mest interessant som et utgangspunkt i forbindelse med opplegging av program, der tallet kan ha stor betydning for hvilken belastning man skal begynne med i de forskjellige øvelsene, samt at den kan være en viktig pekepinn i slutten av et program, da for å finne ut av programmets effekt i det aktuelle tidsrommet man har benyttet seg av programmet. Som Mikey666 også var inne på.

Når det kommer til dette med øvelsenes anvendelighet, så kan man jo kanskje si at det "magiske" aspektet ved f.eks knebøy og markløft, består i at man får trent store deler av kroppen i en øvelse, og at man får trent skikkelig tungt i øvelsen, fordi store muskelgrupper fordelt over nær sagt hele kroppen / store deler av kroppen jobber som et system.

Samt at man ved å bli sterk i disse øvelsene, får et bedre utgangspunkt når man etterhvert legger inn isolasjonsøvelser.

Tung markløft gir jo tykk rygg over tid. Franco Columbu er jo en av de som har vært en kraftig forkjemper for markløft, og har hevdet at de som neglisjerte øvelsen mer enn andre, hadde et "mykere" preg over seg når det var posedown i Mr. Olympia. :)

(ikke at jeg likestiller uttalelser med kontrollerte studier :)

(Innlegget ble redigert 14.02.18 17:46)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3314
15.02.18 10:31
Trening: 1rm bør nok være mest interessant som et utgangspunkt i forbindelse med opplegging av program, der tallet kan ha stor betydning for hvilken belastning man skal begynne med i de forskjellige øvelsene, samt at den kan være en viktig pekepinn i slutten av et program, da for å finne ut av programmets effekt i det aktuelle tidsrommet man har benyttet seg av programmet. Som Mikey666 også var inne på.

Personlig trener jeg lite styrke på sommeren. Når jeg starter opp med 3 økter i uka i Oktober/November gjør jeg det "enkelt" og starter med svært lav vekter / 12 reps. Øker vekta hurtig, vanligvis 2,5kg. pr økt. Når vektene blir så tunge at jeg ikke klarer 12 reps løfter jeg automatisk færre reps (Failure minus 1-2stk.), men øker videre. Når jeg er nede i 4 reps trener jeg 2 økter til på denne belastningen. Deretter tar jeg 1 uke deload og starter på nytt med letter vekter. Dette gir god variasjon, jeg er vel gjennom 3-4 sykluser før løpesesongen starter og jeg går ned til 1 styrkeøkt i uka.

St14al3x
15.02.18 13:01

Jeg skjønner godt lysten til å droppe/redusere styrketreninga om sommeren... Løping i sommerfjellet gir meg gåsehud. 

Trening
15.02.18 13:58

Gårsdagens

Knebøy

følgende oppvarming:

stang x 5

40 kg x 5

60 kg x 3

80 kg x 2

100 kg x 1

120 kg x 1

140 kg x 1

150 kg x 1

155 kg x 1

157,5 kg x 1

160 kg x 1

------------------

Dype, fine bøy. Føltes en del lettere denne gangen. Dagsform betyr mye. Hadde enda mer å gi, men rundet av på 160 for denne gang. Så :

135 kg x 7 (skulle egentlig ha 9, men jeg ble sliten underveis. Jeg brente jo av en del krutt i forkant av settene denne gangen) og:

137,5 kg x 6

------------------

Det er krevende å øke antall repetisjoner i sjiktet 6-10 reps synes jeg. Når det kommer til enkeltløft, føles det som jeg stadig kan legge på mer. Jeg er heldigvis fortsatt inne på 160-tallet.

Synes progressive enkeltløft er en litt morsom metode å trene på. Det er viktig at det er morsomt :). Men de må legges litt under maks kapasitet.

RogerMaar
15.02.18 20:41
Mikey666: Hei, 
Er litt uenig.

Det er lov det. :-) Synes du har en del gode poenger.

1. Det er helt klart uproblematisk å makse dersom man trener seriøst og har en rutine på å gjøre dette f.eks. en gang i kvartalet. Jeg tenker mer på de som er ut og inn av gymet, nybegynnere, etc. Som du skriver vil en seriøs 1RM kunne påvirke en 2-ukers treningsperiode, så da sier det seg egentlig selv. Blir det samme som å løpe maraton, det vil påvirke opp til 1 måned av treninga di. Hvis du tenker å løpe 3 maraton i løpet av sesongen betyr det at treninga di blir bare tull.

2. Joda. Å makse blir litt som å veie seg når du er på diett. Du bør ikke gjøre det for ofte. Og aller helst bør du kaste badevekta og fokusere på andre ting. (IMHO)

3. Jeg tenker på ren 1RM-maksing ja. Trening til failure vil ofte være en naturlig del av et treningsprogram, men er svært anstrengende og bør heller ikke overdrives. Periodisering kan være en ide. Personlig bruker jeg å øke vektene til jeg befinner meg nær failure i en 2-3 ukers periode. Deretter deloader jeg (1 uke fri) og starter på nytt med lettere vekter og flere reps.

For the record..: Rett som det er slenger det innom ungdommer på gymet som virkelig går all-in og kjører et skikkelig Arnold-opplegg. Dvs. fullkropp 5 ganger i uka, samtlige øvelser til failure. Jeg må vel snart be dem google hva Arnold måtte ha i medisinskapet for å tåle dette.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 20:48)

TheUnitedWay
TheUnitedWayInnlegg: 7412
15.02.18 23:04

Har fått en smerte på siden av albuen, merket det spesielt når jeg skulle trene skuldre. 

Noen som har hatt det samme? Litt sånn stikkende smerte når jeg tok reps

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 6893
15.02.18 23:29
TheUnitedWay: Noen som har hatt det samme? Litt sånn stikkende smerte når jeg tok reps

Varm triceps godt opp i forkant med fokus på kontakt og teknikk. Lav belastning. Er også viktig at du tøyer og passer på at du unngår muskelimbalanser.

ZiqooM8
ZiqooM8Innlegg: 1391
16.02.18 22:30

Vanlig for nybegynnere å få vondt i handledd av vekttrening?  Har genetisk tynne handledd og 30kg(benkpress med manualer) i hver hånd sliter håndleddene mine virkelig med å håndtere.  Resten av kroppen vokser, men ikke handleddet.   Om det ikke blir strekere kommer jeg til å slite med å øke noe mer i den øvelsen. 

AlphaBeast
17.02.18 01:34

Det ble i hvert fall sterkere for meg. Måtte ha wrist wraps på 50 kg benk i starten. På mitt sterkeste kjørte jeg 120 kg uten, men tok det på når det ble tyngre. 

TheUnitedWay
17.02.18 11:16
ZiqooM8: Vanlig for nybegynnere å få vondt i handledd av vekttrening?  Har genetisk tynne handledd og 30kg(benkpress med manualer) i hver hånd sliter håndleddene mine virkelig med å håndtere.  Resten av kroppen vokser, men ikke handleddet.   Om det ikke blir strekere kommer jeg til å slite med å øke noe mer i den øvelsen.

Jeg har brukt håndleddsstøtte i noen år nå, funker veldig bra for meg. Men de gangene jeg har glemt det på trening og prøver uten er det helt jævlig vondt, så da blir det alternativ trening. 

TheUnitedWay
17.02.18 11:17
AlphaBeast: Varm triceps godt opp i forkant med fokus på kontakt og teknikk. Lav belastning. Er også viktig at du tøyer og passer på at du unngår muskelimbalanser.

Vekke nå heldigvis, men måtte droppe skråbenk mm og skull crushers i går. 

St14al3x
17.02.18 15:48

PR i knebøy i dag, 140 x 4. Kommer seg gradvis

Trening
17.02.18 19:13

Torsdag

Militærpress

progressiv oppvarming

55 kg x 6

Push press

75 kg x 1

78 kg x 1

80,5 kg x 1

Militærpress

48 kg x 8

50,5 kg x 6

53 kg x 5

Bcurls     r x s

37,5 kg  8 x 3

Trening
17.02.18 22:28

Årets beste bøyøkt til nå

Knebøy

stang x 5

40 kg x 5

60 kg x 3

80 kg x 2

100 kg x 1

120 kg x 1

140 kg x 1

150 kg x 1

156,5 kg x 1

161,5 kg x 1

----------------------

liker veldig godt denne oppvarmingsmetoden. Får varmet kroppen skikkelig opp. så :

142,5 kg x 6

150,5 kg x 5

---------------

gikk veldig greit opp i kveld. Jeg har mer i tanken. God følelse !

Trening
19.02.18 22:33

Gårsdagens

Benkpress

progressiv oppvarming

r x s

99 kg  5 x 4

Markløft

progressiv oppvarming

nye rekorder m/ hookgrip:

179 kg x 1

180 kg x 1

182,5 kg x 1

183,5 kg x 1

------------------

enda en fin økt med godt driv. Den gode nyheten er at ryggen har enda mer inne, men man må jo ta hensyn til nevene også.

160 kg x 8 (straps) riktig nok ikke rekord på dette settet, 160 x 8 har jeg greid før.

Knebøy igjen i morgen.

St14al3x
20.02.18 23:40

Har nå ingen store problemer med 4 x 140 kg godt under parallell i bøy. Greia er bare at jeg er ikke der jeg ønsker å være ang. fettprosent. Usikker på om det er verdt å bare gunne på uten kalorirestriksjon fremover.

Har alltid sett slik på det: Du kan være så sterk du bare vil. Er du feit, ser jeg ikke poenget.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 23:41)

AlphaBeast
21.02.18 01:53
St14al3x: fettprosent

Hva ligger du på?

RogerMaar
21.02.18 10:28
St14al3x: Har alltid sett slik på det: Du kan være så sterk du bare vil. Er du feit, ser jeg ikke poenget.

Enig i det. Treningen må gi utbytte i hverdagen, lite poeng om man bruker all ekstra styrke og energi på å bære rundt på ekstra kroppsvekt.

Hvis relativ styrke er målet, bør det gjenspeiles i treningsprogrammet. Kanskje myse på hva fitness-utøverne gjør?

Og ikke minst må du inn med cardiotrening og legge ned litt arbeid i kostholdet.

St14al3x
21.02.18 11:44

Aner ikke. Går etter speilet, egentlig.

St14al3x
21.02.18 11:45
RogerMaar: Hvis relativ styrke er målet, bør det gjenspeiles i treningsprogrammet. Kanskje myse på hva fitness-utøverne gjør? Og ikke minst må du inn med cardiotrening og legge ned litt arbeid i kostholdet.

Litt sånn vil ha i pose og sekk, både lav fettprosent og elitestyrke... Men er vel kanskje bare "genetic freaks" som klarer å kombinere dette på en spesielt bra måte.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 800
21.02.18 15:32
ZiqooM8: Vanlig for nybegynnere å få vondt i handledd av vekttrening?  Har genetisk tynne handledd og 30kg(benkpress med manualer) i hver hånd sliter håndleddene mine virkelig med å håndtere.  Resten av kroppen vokser, men ikke handleddet.   Om det ikke blir strekere kommer jeg til å slite med å øke noe mer i den øvelsen.

Håndledd-styrke kan trenes opp. De vil ikke svulme opp og bli kjempestore, men effekten av treningen merkes på andre øvelser meget raskt. 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 800
21.02.18 15:41
RogerMaar: 3. Jeg tenker på ren 1RM-maksing ja. Trening til failure vil ofte være en naturlig del av et treningsprogram, men er svært anstrengende og bør heller ikke overdrives. Periodisering kan være en ide. Personlig bruker jeg å øke vektene til jeg befinner meg nær failure i en 2-3 ukers periode. Deretter deloader jeg (1 uke fri) og starter på nytt med lettere vekter og flere reps. For the record..: Rett som det er slenger det innom ungdommer på gymet som virkelig går all-in og kjører et skikkelig Arnold-opplegg. Dvs. fullkropp 5 ganger i uka, samtlige øvelser til failure. Jeg må vel snart be dem google hva Arnold måtte ha i medisinskapet for å tåle dette.

Ren 1RM maksing bør utføres som man gjør det i en konkurranse. Dvs. maks 2 rep der man er helt på grensen. 

Jeg har aldri sett det på mitt treningsentere over noen som gjør det regelmessig, men kan godt hende det skjer på sentre som har et annen type klientell. 

Pleide å kjøre helkroppsprogram 3-4 ganger i uken en lengre periode. (14mnd+6mnd). Der jeg hadde 1 lett dag i uken og så tre økter (3*8/6, 4*4 og Pyramide), der man som regel trente til failure på 4*4-dagen. Så en økt var som regel Knebøy:4*4, Markløft:Pyramide, Knebøy:3*8 +2-3 støtteøvelser ettersom hva jeg følte for. 

Kjempetungt og eneste grunnen til at jeg klarte å holde det ved like var pga. stooort matinntak. Skal man ha samme belastning og opprettholde en svært lav fettprosent så trenger man nok medisinskapet til Arnold. 

Trening
21.02.18 17:08

Gårsdagens

Knebøy

progressiv oppvarming

162,5 kg x 1

151,5 kg x 3 (skulle ha en femmer her, men hjernen stoppet meg etter tre repetisjoner, og nærmest instinktivt racket jeg stangen. Nevronene i hjernen må spille på lag, ellers blir det kluss i løpet av settet. jaja, litt skuffende. Var litt seigt denne gangen. Traff ikke helt med dagsformen denne gangen, kanskje.)

Etter fem minutters pause :

140 kg x 8.

---------------

Jeg har vært ute med målebåndet igjen. Jeg har målt lengden fra hofteledd til kneledd, (femurlengde), som er ganske nøyaktig 45 cm. Ved å dele dette tallet på dine antall cm kroppshøyde, skal man komme frem til hvor godt lårene egner seg til knebøy. Kortere lår enn gjennomsnittet er en fordel i denne øvelsen.

Får man et tall under 0,26, skal vistnok dette være gunstig mtp knebøy. Jeg fikk 45 : 185 = 0,24, så kanskje dette er gode nyheter.

Kan ellers nevne at lårene er nå på 68 cm omkrets. Lårene vokser mye lettere og raskere enn resten av kroppen min. Jeg er en lårperson. 

(Innlegget ble redigert 21.02.18 17:09)

RogerMaar
21.02.18 17:28
St14al3x: Litt sånn vil ha i pose og sekk, både lav fettprosent og elitestyrke... Men er vel kanskje bare "genetic freaks" som klarer å kombinere dette på en spesielt bra måte.

Dette er vanskelig ja. Mange som klarer å kombinere det, men gjerne bare i korte perioder. Skal du ha "elitestyrke"  og lav fettprosent må du som hovedregel ha en del fettprosent i treningsperioden, og kjøre en relativt intensiv "deff" der du mister litt styrke og mye fett. 

Jeg ville slått fra meg målet om "elitestyrke". Hva skal du med det? :-)

St14al3x
21.02.18 19:48

Er ikke det flere grunner til at man er veikere med lav fett%? Lave/tomme glykogenlagre i lever og muskler er jo kanskje den mest åpenbare og vanskelig å komme rundt i selve deffefasen. Kan ikke se at det er mulig, egentlig. 

RogerMaar
21.02.18 20:36

Hvis du skal deffe med kun styrketrening, ja. Men hvis du legger inn lange kardioøkter forbrenner du fett direkte, og trenger ikke gå på sparebluss. Langrennsløpere trener f.eks. så mye kardio at de har store problemer med å holde vekta oppe uansett hvor mye de spiser.

Greia ellers er at kroppen må ha næring for å bygge muskler. Ligger du i overskudd er saken grei. Ligger du i underskudd må kroppen prioritere basale funksjoner, og bygging av muskler er ikke mulig.

Det er sikkert teoretisk mulig å ligge i perfekt balanse, der du har lav fettprosent og gir kroppen NØYAKTIG det den trenger for å respondere på styrketreninga. Men i praksis er dette umulig hvis du ikke har 100% kontroll på alt av matinntak, søvn og aktivitet. Hvis ren styrke er målet er det enklest og mest effektivt å legge innpå så det holder og la fett være fett.

Trening
21.02.18 23:58

Militærpress

stang x 5

40 kg x 3

60 kg x 1

65 kg x 1

67,5 kg x 1

70 kg x 1

72,5 kg x 1

75 kg x 1

75,5 kg x 1 (PR)

----------------

60 kg x 6

endelig har jeg kommet over kneiken igjen i militærpress, etter mer eller mindre status quo i øvelsen siden juli. Trodde aldri jeg skulle avansere mer i øvelsen, men undrenes tid er ikke forbi.

Undres på om det er effekten av tunge push press som virker inn på øvelsen, selv om jeg bare har hatt to økter med push press i det siste.  Ikke godt å si. Det er særlig Glenn Pendlay som har frontet denne teorien om at push press er helt essensielt for å øke i militærpress.

Bcurls

r x s

38 kg  8 x 3

-------------------

Alan Thrall snakker litt om enkeltløft i denne videoen

St14al3x
22.02.18 00:34
RogerMaar: Hvis du skal deffe med kun styrketrening, ja. Men hvis du legger inn lange kardioøkter forbrenner du fett direkte, og trenger ikke gå på sparebluss. Langrennsløpere trener f.eks. så mye kardio at de har store problemer med å holde vekta oppe uansett hvor mye de spiser. Greia ellers er at kroppen må ha næring for å bygge muskler. Ligger du i overskudd er saken grei. Ligger du i underskudd må kroppen prioritere basale funksjoner, og bygging av muskler er ikke mulig. Det er sikkert teoretisk mulig å ligge i perfekt balanse, der du har lav fettprosent og gir kroppen NØYAKTIG det den trenger for å respondere på styrketreninga. Men i praksis er dette umulig hvis du ikke har 100% kontroll på alt av matinntak, søvn og aktivitet. Hvis ren styrke er målet er det enklest og mest effektivt å legge innpå så det holder og la fett være fett.

Takk for nyttig svar!

Kælighet
KælighetInnlegg: 10016
22.02.18 12:28

Er det flere her som pleier å ta seg en fyllahelg? Jeg prøver å trene seriøst samtidig som jeg drar ut en eller to ganger om uken (torsdager og lørdager), men sliter med å få opp kabalen. Har noen tips?

Jeg trener for å bygge muskler og bli sterkere. Jeg kjenner at kroppen min ikke er i stand til å trene dagen etter fylla.

Klikk for å gå tilbake til toppen