Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens treningsøkt

NYTT TEMA
Willian
WillianInnlegg: 993
08.09.19 21:27

Har ikke testet siste månedene, men tipper:

 

benk 125kg 

Knebøy ca. 140kg

Mark ca 160kg

Kan legge til at jeg er 185cm høy og veier 80kg.

(Innlegget ble redigert 08.09.19 21:29)

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10045
08.09.19 23:47

Da vil jeg absolutt si at du er forbi nybegynnerstadiet, ja.

Willian
WillianInnlegg: 993
09.09.19 07:55

Kan spørre deg da, siden du faktisk svarer. ;)


Vet du om et bra styrkeprogram som du har brukt selv? Trener styrke 4-5 ganger i uka, men lager økta i hodet rett før. Får ikke de beste resultatene av det. 

Festool
FestoolInnlegg: 251
10.09.19 17:05

Benk 160kg 2-1-1-1


 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48954
12.09.19 12:03
Willian: Kan legge til at jeg er 185cm høy og veier 80kg.

Jeg er 183 cm og snaut 70 kg, og lever på flesk - og er allergisk mot trening (atsjo!!!).

Jeg har imidlertid bare én muskel - og den sitter mellom øra.

Mvh

BE

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10045
12.09.19 15:11

Hjernen er ikke en muskel

Tormund
TormundInnlegg: 25006
12.09.19 15:23

Var det ikke åpenbart at han tenkte på kjevemuskelen? 

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10045
12.09.19 19:04

Der dummet jeg meg skikkelig ut!

Willian
WillianInnlegg: 993
12.09.19 19:08
BlackEagle: Jeg har imidlertid bare én muskel - og den sitter mellom øra.

Okei, gratulerer? 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48954
13.09.19 01:56
Willian: Okei, gratulerer?

Ikke overdriv.

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48954
13.09.19 01:58
AlphaBeast: Hjernen er ikke en muskel

For noen av oss er den det...

Mvh

BE
som mener at man får ta det man har

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48954
13.09.19 02:01
Tormund: Var det ikke åpenbart at han tenkte på kjevemuskelen?

Kjeften...

Dessuten er det bedre med en diger kjeft mellom øra enn med bare .

Mvh

BE
som bare har med et punktum nøyaktig der det er fordi alle fullstendige setninger skal avsluttes med noe annet enn 

(Innlegget ble redigert 13.09.19 02:02)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 28996
13.09.19 03:27
Willian: Vet du om et bra styrkeprogram som du har brukt selv? Trener styrke 4-5 ganger i uka, men lager økta i hodet rett før. Får ikke de beste resultatene av det.

Ikke forandre på hva du gjør hele tiden. Hold deg til samme program i noen måneder før du varierer. Nå trener jeg stort sett med kroppsvektsøvelser + vest. Men når jeg ikke har en fast plan jeg følger, så blir det fort bare tull.


Jeg mener å ha lest mange steder at man i hvert fall skal holde seg til samme program i to måneder før man varierer, og selv pleier jeg å gjøre samme opplegget ca. 3 måneder før jeg forandrer på det. Det funker for meg, i hvert fall.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3472
13.09.19 12:00
Tjaaah: Ikke forandre på hva du gjør hele tiden.

Jeg bruker å periodisere på en måte som kan minne om RYP.

Starter med en vekt jeg lett kan ta 15 reps på. Øker 2,5ish kg hver uke. (Kan variere ut ifra øvelsen)

Når jeg ikke klarer å ta 15 reps lengre tilpasser jeg antallet, men fortsetter å øke vekta hver uke. Tar meg aldri ut helt, har et par ekstra reps inne når jeg gir meg. Når jeg er nede på 4-5 reps kjører jeg dette i 2 uker før jeg tar 1 uke helt fri.

Starter deretter på nytt med lettere vekter og 15 reps. (Bytt gjerne ut noen øvelser, f.eks. dumbbell press istedetfor benkpress, roing istedet for nedtrekk, mark istedet for squat.) En syklus vil vanligvis bli 2-3 måneder.

Fordelene med dette er at du både får fortløpende variasjon og samtidig kontinuitet. Programmet tar også hensyn til dagsform. Det spiller heller ingen rolle om du trener 1 eller 4 ganger i uka eller varierer dette, da vil framgangen bare bli mindre og syklusen kortere.

(Innlegget ble redigert 13.09.19 12:04)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3472
13.09.19 12:07

@Willian..: Med 5 styrkeøkter i uka vil jeg anbefale at du sjekker ut splitt-programmer. Trener man opp til 3 ganger i uka er det vanligvis best med fullkroppsprogrammer.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 28996
13.09.19 17:51
RogerMaar: Jeg bruker å periodisere på en måte som kan minne om RYP. Starter med en vekt jeg lett kan ta 15 reps på. Øker 2,5ish kg hver uke. (Kan variere ut ifra øvelsen) Når jeg ikke klarer å ta 15 reps lengre tilpasser jeg antallet, men fortsetter å øke vekta hver uke. Tar meg aldri ut helt, har et par ekstra reps inne når jeg gir meg. Når jeg er nede på 4-5 reps kjører jeg dette i 2 uker før jeg tar 1 uke helt fri. Starter deretter på nytt med lettere vekter og 15 reps. (Bytt gjerne ut noen øvelser, f.eks. dumbbell press istedetfor benkpress, roing istedet for nedtrekk, mark istedet for squat.) En syklus vil vanligvis bli 2-3 måneder. Fordelene med dette er at du både får fortløpende variasjon og samtidig kontinuitet. Programmet tar også hensyn til dagsform. Det spiller heller ingen rolle om du trener 1 eller 4 ganger i uka eller varierer dette, da vil framgangen bare bli mindre og syklusen kortere.

En del likheter med hva jeg pleier å gjøre. Men liker opplegget ditt hvor du i bunn og grunn starter med volum på hver syklus, og går ned til få reps med tung vekt, før du restarter.


Skal prøve dette på min neste runde. Høres gøy ut.

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10045
14.09.19 13:20
Tjaaah: Men liker opplegget ditt hvor du i bunn og grunn starter med volum på hver syklus, og går ned til få reps med tung vekt, før du restarter.

Jeg har god erfaring med noe av det samme. Har derimot ikke gått så høyt på reps som Roger. Jeg startet gjerne syklusen på 10 reps og kjørte meg ned til 1 rep på ca. 9RPE. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg