Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens treningsøkt

NYTT TEMA
Willian
WillianInnlegg: 1007
08.09.19 21:27

Har ikke testet siste månedene, men tipper:

 

benk 125kg 

Knebøy ca. 140kg

Mark ca 160kg

Kan legge til at jeg er 185cm høy og veier 80kg.

(Innlegget ble redigert 08.09.19 21:29)

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 11699
08.09.19 23:47

Da vil jeg absolutt si at du er forbi nybegynnerstadiet, ja.

Willian
WillianInnlegg: 1007
09.09.19 07:55

Kan spørre deg da, siden du faktisk svarer. ;)


Vet du om et bra styrkeprogram som du har brukt selv? Trener styrke 4-5 ganger i uka, men lager økta i hodet rett før. Får ikke de beste resultatene av det. 

Festool
FestoolInnlegg: 300
10.09.19 17:05

Benk 160kg 2-1-1-1


 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50645
12.09.19 12:03
Willian: Kan legge til at jeg er 185cm høy og veier 80kg.

Jeg er 183 cm og snaut 70 kg, og lever på flesk - og er allergisk mot trening (atsjo!!!).

Jeg har imidlertid bare én muskel - og den sitter mellom øra.

Mvh

BE

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 11699
12.09.19 15:11

Hjernen er ikke en muskel

Tormund
TormundInnlegg: 26933
12.09.19 15:23

Var det ikke åpenbart at han tenkte på kjevemuskelen? 

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 11699
12.09.19 19:04

Der dummet jeg meg skikkelig ut!

Willian
WillianInnlegg: 1007
12.09.19 19:08
BlackEagle: Jeg har imidlertid bare én muskel - og den sitter mellom øra.

Okei, gratulerer? 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50645
13.09.19 01:56
Willian: Okei, gratulerer?

Ikke overdriv.

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50645
13.09.19 01:58
AlphaBeast: Hjernen er ikke en muskel

For noen av oss er den det...

Mvh

BE
som mener at man får ta det man har

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50645
13.09.19 02:01
Tormund: Var det ikke åpenbart at han tenkte på kjevemuskelen?

Kjeften...

Dessuten er det bedre med en diger kjeft mellom øra enn med bare .

Mvh

BE
som bare har med et punktum nøyaktig der det er fordi alle fullstendige setninger skal avsluttes med noe annet enn 

(Innlegget ble redigert 13.09.19 02:02)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30865
13.09.19 03:27
Willian: Vet du om et bra styrkeprogram som du har brukt selv? Trener styrke 4-5 ganger i uka, men lager økta i hodet rett før. Får ikke de beste resultatene av det.

Ikke forandre på hva du gjør hele tiden. Hold deg til samme program i noen måneder før du varierer. Nå trener jeg stort sett med kroppsvektsøvelser + vest. Men når jeg ikke har en fast plan jeg følger, så blir det fort bare tull.


Jeg mener å ha lest mange steder at man i hvert fall skal holde seg til samme program i to måneder før man varierer, og selv pleier jeg å gjøre samme opplegget ca. 3 måneder før jeg forandrer på det. Det funker for meg, i hvert fall.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3492
13.09.19 12:00
Tjaaah: Ikke forandre på hva du gjør hele tiden.

Jeg bruker å periodisere på en måte som kan minne om RYP.

Starter med en vekt jeg lett kan ta 15 reps på. Øker 2,5ish kg hver uke. (Kan variere ut ifra øvelsen)

Når jeg ikke klarer å ta 15 reps lengre tilpasser jeg antallet, men fortsetter å øke vekta hver uke. Tar meg aldri ut helt, har et par ekstra reps inne når jeg gir meg. Når jeg er nede på 4-5 reps kjører jeg dette i 2 uker før jeg tar 1 uke helt fri.

Starter deretter på nytt med lettere vekter og 15 reps. (Bytt gjerne ut noen øvelser, f.eks. dumbbell press istedetfor benkpress, roing istedet for nedtrekk, mark istedet for squat.) En syklus vil vanligvis bli 2-3 måneder.

Fordelene med dette er at du både får fortløpende variasjon og samtidig kontinuitet. Programmet tar også hensyn til dagsform. Det spiller heller ingen rolle om du trener 1 eller 4 ganger i uka eller varierer dette, da vil framgangen bare bli mindre og syklusen kortere.

(Innlegget ble redigert 13.09.19 12:04)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3492
13.09.19 12:07

@Willian..: Med 5 styrkeøkter i uka vil jeg anbefale at du sjekker ut splitt-programmer. Trener man opp til 3 ganger i uka er det vanligvis best med fullkroppsprogrammer.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30865
13.09.19 17:51
RogerMaar: Jeg bruker å periodisere på en måte som kan minne om RYP. Starter med en vekt jeg lett kan ta 15 reps på. Øker 2,5ish kg hver uke. (Kan variere ut ifra øvelsen) Når jeg ikke klarer å ta 15 reps lengre tilpasser jeg antallet, men fortsetter å øke vekta hver uke. Tar meg aldri ut helt, har et par ekstra reps inne når jeg gir meg. Når jeg er nede på 4-5 reps kjører jeg dette i 2 uker før jeg tar 1 uke helt fri. Starter deretter på nytt med lettere vekter og 15 reps. (Bytt gjerne ut noen øvelser, f.eks. dumbbell press istedetfor benkpress, roing istedet for nedtrekk, mark istedet for squat.) En syklus vil vanligvis bli 2-3 måneder. Fordelene med dette er at du både får fortløpende variasjon og samtidig kontinuitet. Programmet tar også hensyn til dagsform. Det spiller heller ingen rolle om du trener 1 eller 4 ganger i uka eller varierer dette, da vil framgangen bare bli mindre og syklusen kortere.

En del likheter med hva jeg pleier å gjøre. Men liker opplegget ditt hvor du i bunn og grunn starter med volum på hver syklus, og går ned til få reps med tung vekt, før du restarter.


Skal prøve dette på min neste runde. Høres gøy ut.

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 11699
14.09.19 13:20
Tjaaah: Men liker opplegget ditt hvor du i bunn og grunn starter med volum på hver syklus, og går ned til få reps med tung vekt, før du restarter.

Jeg har god erfaring med noe av det samme. Har derimot ikke gått så høyt på reps som Roger. Jeg startet gjerne syklusen på 10 reps og kjørte meg ned til 1 rep på ca. 9RPE. 

Festool
FestoolInnlegg: 300
17.09.19 15:34

Da satt 152,5 kg 4x4


Hadde 4-3-3-3 uken før 


155kg next


Målet er 180kg før nyttår. Må nok klare 4 reps på 160kg da og 2 reps på 170kg. Foreløpig er 160x2 og 170x1 pers.

TheUnitedWay
TheUnitedWayInnlegg: 10129
17.09.19 15:57

Hvor lang pause har dere om dere har to økter på en dag?

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3492
17.09.19 22:07
Tjaaah: En del likheter med hva jeg pleier å gjøre. Men liker opplegget ditt hvor du i bunn og grunn starter med volum på hver syklus, og går ned til få reps med tung vekt, før du restarter.
Skal prøve dette på min neste runde. Høres gøy ut.

Kjør på! :-)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3492
17.09.19 22:09
AlphaBeast: Jeg har god erfaring med noe av det samme. Har derimot ikke gått så høyt på reps som Roger. Jeg startet gjerne syklusen på 10 reps og kjørte meg ned til 1 rep på ca. 9RPE.

Jeg tåler ikke noe særlig å gå under 4-5 reps, men ligger i perioder på RPE-9. Men du er nok litt mer viderekommende enn meg. :-)

St14al3x
St14al3xInnlegg: 12079
17.09.19 22:21
AlphaBeast: Hva tar du i de tre store?

Spiller heller mindre rolle. Har alt med hvordan man utfører øvelsen å gjøre.

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 11699
17.09.19 23:12
St14al3x: Spiller heller mindre rolle. Har alt med hvordan man utfører øvelsen å gjøre.

Var ute etter en pekepinne for å vite hvordan han lå an. Hadde han sagt 50 kg benk, 60 kg bøy og 80 kg mark, så hadde han vært en nybegynner, selv om han hadde trent i mange år.

St14al3x
St14al3xInnlegg: 12079
17.09.19 23:28
AlphaBeast: Var ute etter en pekepinne for å vite hvordan han lå an. Hadde han sagt 50 kg benk, 60 kg bøy og 80 kg mark, så hadde han vært en nybegynner, selv om han hadde trent i mange år.

Greit nok det

Festool
FestoolInnlegg: 300
19.09.19 22:35

Benk 140kg 8-8-8-7-6

Tormund
TormundInnlegg: 26933
20.09.19 08:39
AlphaBeast: Var ute etter en pekepinne for å vite hvordan han lå an.

Hvordan ligger du an med treningen inn mot halv-maraton?

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 11699
20.09.19 15:56

Går helt greit. Treningsmessig, så er jeg i rute. Ligger på ca 30 km i uken. Litt plaget med noen småskader knyttet til stram muskulatur og mye belastning. Driver med «egenbehandling» og holder det i hvert fall i sjakk. 

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 20587
20.09.19 18:06

Skal melde meg inn i Sats Sarpsborg på mandag. Formen er helt ok, men gjør det av slankeårsaker. Spent på hvor mye jeg klarer å gå ned før jul (veier 96 kg nå). Blir nok mye sykling og løpemaskin i førsten. Watch this space.

Magiii
MagiiiInnlegg: 5006
20.09.19 18:26
Ale-Jet: lankeårsaker.

Anbefaler å teste ut romaskinen også (med mindre du elsker sykling og løping).

Trening
TreningInnlegg: 1666
20.09.19 18:27

122 km i fjellet og 9696 høydemeter siden april. Har gått litt ned i styrke i baseøvelsene. Vanskelig å ri to hester samtidig, og forskjellige treningsformer. Men dette visste jeg om før jeg la om til fjellgåing. Jeg kjenner vektene kalle igjen nå som vi går mot høst og ruskevær.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg