Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens treningsøkt

NYTT TEMA
Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
04.03.19 00:13
Kælighet: Periodisk faste. Yes eller no når man skal ned i fettprosent?
Har lagt ned en stor treningsperiode siden sist sommer og det er på tide å deffe. Jeg ønsker å gå ned ganske raskt. Jeg har ikke noe i mot å miste litt muskelmasse hvis det gjør at jeg går ned i fettprosent.
Jeg kommer til å legge inn HIIT i programmet tre ganger i uken og redusere kaloriinntaket betraktelig. Hvordan ville dere redusert kaloriinntaket? Hvor mange ganger burde man spise og burde jeg gå for periodisk fasting?

Du kan jo prøve det i et par uker og se om det er noen som fungerer for deg. 


Har du bare spist og trent mye siden sist sommer eller har du også hatt oversikt over hvor mye kcal du har spist om dagene? I så fall kan du jo begynne med 500kcal i underskudd om dagen, som mange anbefaler, i et par uker og se om du får resultater like raskt som du ønsker. 


 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
04.03.19 11:41
Kælighet: Periodisk faste. Yes eller no når man skal ned i fettprosent?
Har lagt ned en stor treningsperiode siden sist sommer og det er på tide å deffe. Jeg ønsker å gå ned ganske raskt. Jeg har ikke noe i mot å miste litt muskelmasse hvis det gjør at jeg går ned i fettprosent.
Jeg kommer til å legge inn HIIT i programmet tre ganger i uken og redusere kaloriinntaket betraktelig. Hvordan ville dere redusert kaloriinntaket? Hvor mange ganger burde man spise og burde jeg gå for periodisk fasting?

Forskning understøtter at styrketrening kombintert med kaloriunderskudd er den raskeste måten å gå ned i vekt på.


Så jeg gir tomme opp for dette!

Kælighet
KælighetInnlegg: 11479
04.03.19 19:10
Magiii: Du kan jo prøve det i et par uker og se om det er noen som fungerer for deg. 
Har du bare spist og trent mye siden sist sommer eller har du også hatt oversikt over hvor mye kcal du har spist om dagene? I så fall kan du jo begynne med 500kcal i underskudd om dagen, som mange anbefaler, i et par uker og se om du får resultater like raskt som du ønsker.

Godt mulig at jeg prøver det. Hvis noen har sterke meninger om å ikke gjøre det setter jeg stor pris på at dere skriver hvorfor.


Jeg teller ikke kalorier, men jeg spise 4 solide måltider som er rike på protein og carbs, samt noe småtteri innimellom og en daglig proteinshake. Det jeg kan eksperimentere med er å spise en måltid mindre og spise mindre på de tre andre måltidene. Mindre kjøtt og mer grønnsaker.

HarryH
HarryHInnlegg: 29772
04.03.19 23:16

Kjøtt er protein. Ville ikke spist mindre av det. 

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
04.03.19 23:41
Kælighet: Godt mulig at jeg prøver det.

Når tenker du at spisevinduet skal være? Og hvor stort skal det være? 8 timer? 7 timer? For dette er jo en vanesak. Hvis du for eksempel er vant med å spise frokost ganske tidlig etter at du er stått opp, så kan det jo bli utfordrende i starten.. men det kommer jo også litt an på hvordan hverdagen din er. Om det er tung jobb (eller kanskje du går skole). Og når du trener på dagen.

Og ca hvor mye har du spist når du sier at du har spist mye? Rundt 3000kcal? 4000kcal? 

(Innlegget ble redigert 04.03.19 23:44)

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
05.04.19 13:01

Var oppe i 3 x 150 kg i benken med stopp for noen mnd tilbake, men følte jeg kanskje ikke fikk så mye ut av det som jeg tenkte jeg ville få. Kjører nå constant tension, mer bodybuilding-type reps. Lett å henge seg veldig opp i tall og hvor mye man løfter, men eksplosivitet er ikke nødvendigvis det som skal til for å vokse.

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
05.04.19 13:03

Kjøtt er bra som proteinkilde, men det er vel velkjent at det er myseprotein som har best aminosyreprofil ihh. til ratio av essensielle/ikke-essensielle aminosyrer. Myseprotein fordøyes også raskere.

Kælighet
KælighetInnlegg: 11479
29.04.19 18:32

Hva er deres mening om disse Nocco BCAA-drinkene?


Jeg har blitt rimelig hektet først og fremst på grunn av smaken og koffeinbehov i studenthverdagen, men det er det virkelig et godt supplement til treningen slik de markedsfører for?

TheBracket
TheBracketInnlegg: 40177
29.04.19 18:34

Det er bedre enn Monster og alt det andre sukkersølet som kidsa tyller i seg. 

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10232
29.04.19 23:05
TheBracket: Det er bedre enn Monster og alt det andre sukkersølet som kidsa tyller i seg.

Monster kommer i sukkerfri form også. Ser ikke helt argumentet.

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10232
29.04.19 23:09
Kælighet: Hva er deres mening om disse Nocco BCAA-drinkene?

Hvis du har råd til det og drikker det for smaken og koffein sin skyld, kjør på. Om du har noen andre baktanker, så lurer du deg selv.

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
02.05.19 13:08
Kælighet: Hva er deres mening om disse Nocco BCAA-drinkene?

Liker ikke smaken av disse. Monster smaker mye bedre, men får jo ikke BCAA av dem. Skal sies at NOCCO har en god iskrem.

 

 

Selv er jeg litt hekta på proteinchips om dagen. Var en periode jeg spiste minst en Lenny & Larry cookie om dagen, også. Disse er 400+ kalorier per cookie og 16 g planteprotein, mao. ikke mye bedre enn vanlig godteri.

(Innlegget ble redigert 02.05.19 13:09)

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
02.05.19 14:44
Kælighet: Hva er deres mening om disse Nocco BCAA-drinkene?

Pleier å drikke en nocco eller en red bull før jeg trener. Ikke at jeg tror det har så mye effekt, men kanskje fungerer det litt psykisk. Jeg liker hvertfall å innta litt koffein før jeg trener og kaffe blir ikke helt det samme, føler jeg. 


Nocco er noe overpriset, så handler det svært sjeldent i Norge, men det hender og da går jeg for den nye med jordbær, carnival eller melon crush. Alt av energidrikker prøver jeg å kjøpe mest av i Sverige. 

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
02.05.19 14:45
St14al3x: Liker ikke smaken av disse. Monster smaker mye bedre

Støttes! (men som nevnt ovenfor så er det faktisk et fåtall av Nocco-boksene jeg liker)

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
02.05.19 16:17
Magiii: Alt av energidrikker prøver jeg å kjøpe mest av i Sverige.

Får Monster Ultra Violet derifra, helt sinnsykt gode.

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
02.05.19 16:56
St14al3x: Får Monster Ultra Violet derifra, helt sinnsykt gode.

Bestiller du på nett? (siden du skriver får) 


Hvor i så fall..

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
02.05.19 19:22

Kjøpte på Nordbysenteret, rett ved Max burger der

qbah
qbahInnlegg: 48113
04.05.19 21:44

Hei gutter. 


Noen som har tips til et bra helkroppsprogram? Ser for meg hver økt bør inneholde benk, militærpress, bøy, mark, hangups og dips. Hva er optimal sammensetning med reps og sett her? 5x5 på alt har jeg ikke i nærheten av nok tid til. Og hva med endring av øvelser fra økt til økt, eller kjøre på med samme hver gang?


Optimalt sett skal jeg ha 1-2 kardioøkter i uka også. Fortrinnsvis løping. 

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
07.05.19 15:49
qbah: Noen som har tips til et bra helkroppsprogram? Ser for meg hver økt bør inneholde benk, militærpress, bøy, mark, hangups og dips. Hva er optimal sammensetning med reps og sett her? 5x5 på alt har jeg ikke i nærheten av nok tid til. Og hva med endring av øvelser fra økt til økt, eller kjøre på med samme hver gang?
Optimalt sett skal jeg ha 1-2 kardioøkter i uka også. Fortrinnsvis løping.

Har egentlig ingen gode tips, men tenker bare lufte tankene mine. Da jeg startet å trene for noen år tilbake, så kjørte jeg helkroppsprogram med øvelsene du nevner. Alle øvelsene, på 1 og samme økt. Det fungerte veldig bra for meg den gangen, men vil ikke fungere like bra nå.. eller det spørs litt hvordan man fordeler reps og sett. 


Om jeg skulle gjort noe lignende den dag i dag (og det gjør jeg nesten) så ville jeg fordelt disse øvelsene på 2, kanskje 3 dager. F. eks kjøe pull-ups og dips den ene dagen og avslutte med løping. Det blir en kort og god økt, men om du liker å være på treningssenteret rundt 2 timer så er selvfølgelig ikke dette veien å gå.. da kan du kjøre på med et par øvelser til. 


Men som sagt, for noen år tilbake så kjørte jeg alle disse øvelsene på 1 og samme dag et par ganger i uka og det fungerte veldig bra (for meg). Så bare varierer du når du kjører med litt tungt (5x5/4x4/3x3) og når du kjører litt flere repetisjoner med lettere vekt. 

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
07.05.19 16:55
Kælighet: Godt mulig at jeg prøver det.

Ble det til at du prøvde ut periodisk faste? 

Kælighet
KælighetInnlegg: 11479
07.05.19 23:31
Magiii: Ble det til at du prøvde ut periodisk faste?

Ble ikke til det. Den ideen lever fortsatt, men jeg satte meg litt mindre optimistiske mål for sommeren.

qbah
qbahInnlegg: 48113
07.05.19 23:43

Jeg har byttet mellom 2-splitt, 3-splitt og 4-splitt program i 10 år nå. Av diverse årsaker blir helkropp det beste for meg nå en periode. 


Har tenkt selv litt sånn annenhver økt med få/mange repitisjoner. Da tenker jeg sånn fra 4-6 og 10-12. 

Passport
PassportInnlegg: 2411
08.05.19 08:44
qbah: Har tenkt selv litt sånn annenhver økt med få/mange repitisjoner. Da tenker jeg sånn fra 4-6 og 10-12.

Dersom du tenker å få med type I muskelceller (som kan bruke "mer" oksygen) så må du nok opp i 15 - 25 reps.


Jeg kjører da eksplosive bevegelser opp og roligere ned...


Hurtige reps med lette vekter er interessant, spesielt dersom du ønsker å bruke kroppen til løping/sykling osv ;)

Bantor
BantorInnlegg: 905
08.05.19 12:48
qbah: Ser for meg hver økt bør inneholde benk, militærpress, bøy, mark, hangups og dips. Hva er optimal sammensetning med reps og sett her?

Konvensjonelt markløft blir av mange ansett for å bare være egnet til tung trening i lavere repetisjonsområde. Dersom du skal ta mange reps er det nok hex bar markløft, knebøy og frontbøy som gjelder.

qbah
qbahInnlegg: 48113
08.05.19 12:51
Bantor: Konvensjonelt markløft blir av mange ansett for å bare være egnet til tung trening i lavere repetisjonsområde. Dersom du skal ta mange reps er det nok hex bar markløft, knebøy og frontbøy som gjelder.

Enig. Og det har jeg gjort meg god erfaring på tidligere. Har mer eller mindre uten unntak aldri kjørt arbeidssett i mark og bøy med flere enn 6 reps. Det er for meg galskap. Nå det siste året, siste to årene har jeg ligget mellom 4-6 i bøy og 2-5 i mark.

Bantor
BantorInnlegg: 905
08.05.19 13:28

Før i tiden ble trening i høyere repetisjonsområde kalt utholdende styrketrening. Men det er så mye nye forskningsresultater om trening i høyere repetisjonsområde nå.


 


Det var tidligere vanlig å legge inn noen uker med "utholdende styrketrening" i løpet av et år. Hva som anbefales nå vet ikke jeg.

AlphaBeast
AlphaBeastInnlegg: 10232
08.05.19 13:35
Bantor: Hva som anbefales nå vet ikke jeg.

Hva som er anbefalt avhenger av målsetningen. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22661
16.05.19 15:44

Ikke sikkert det er så bare smart å bruke slike tilskudd.
Her er en ny artikkel som omhandler negative sider ved BCAA.


https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190430091826.htm

Om ikke man kan si noe direkte sikkert, så kunne det i tilfeller se ut som en viss sammenheng mellom stort forbruk av BCAA og utvikling av sykdommen ALS (innen amerikansk fotball).

Menneskets matfat er nok foran oss i naturen og ikke via tilskudd (om man må bruke noe av medisinske årsaker er noe annet selvsagt).

Det kan være lurt å vurdere snarveiene...

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
24.05.19 17:59

Begynner å bli svær nå. Blir en del tonn løftet i uka, for å si det sånn. Vurderer å konkurrere neste år, men i hva er spm.

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11979
24.05.19 18:04
AlphaBeast: Hva som er anbefalt avhenger av målsetningen.

-

 

Skulle svare ang. BCAA. Det finnes ingen fagfellevurdert forskning som antyder positiv effekt av BCAA-tilskudd alene, dvs., det må komme i kombinasjon med de andre aminosyrene. Nocco-drikkene smaker jo rottegift, uansett.

(Innlegget ble redigert 24.05.19 18:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg