Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Løp for livet!

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
15.04.19 15:22
Passport: Litt om priser:Pulsklokker/belter på finn.no fra kr 200...

Jepp, jeg kjøpte jeg lite brukt med håndledds-måling der.
Funker fint, men bruker den bare i det daglige, ikke ved trening.

Jeg antar at du ikke har brukt preparatene alltid, så hva slags effekt gir de (selvsagt frivillig å svare på dette)?

Det beste mot mange typer mage-trøbbel er jo faktisk aktivitet.
Jeg har aldri fått magetrøbbel under trening, og x antall ganger har det forsvunnet da jeg kom i gang.

Men det er klart at fordøyelsesproblemer og mageproblemer, uansett om de ikke er farlige, kan slite veldig og tappe for krefter.

Passport
PassportInnlegg: 2315
15.04.19 18:10
Passport: Jeg bruker  Bio-Acidophilus og Multidophilus for å regulere mage/tarm. Funker utmerket.

Bruker ikke disse hver dag... og har pauser innimellom (holder opp 1 til 2 uker) 


Merker at de regulerer mage og tarm.


Bakteriefloraen i magen kan endres/justeres men selve grunnstammen er "låst" (denne blir faktisk dannet de første 4 leveårene...)


Det jeg opplever som viktigst er vel at jeg aldri blir dårlig i magen. Ikke en gang når miljøet jeg er i opplever magesjau etc.


Når magen/tarm fugerer optimalt blir også opptaket av næring bedre.


Bakteriene blir regnet som kroppens tyngste/største organ... og jeg merker at forskning fører til et større fokus på hva som er viktig å passe på.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 4295
15.04.19 18:11

Har dere ikke hørt om biola og kefir da, gutter? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
15.04.19 18:51
Passport: Merker at de regulerer mage og tarm.

Mine problemer har nok vært mer av funksjonell art som ikke kan henføres til selve miljøet der ( i alle fall ikke alt), men det har faktisk bedret seg med årene.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
15.04.19 18:52
Gloriana: Har dere ikke hørt om biola og kefir da, gutter?

Leste om det en gang... :).

Passport
PassportInnlegg: 2315
16.04.19 11:07
Gloriana: Har dere ikke hørt om biola og kefir da, gutter?

Joda. Kefir bruker bakterier fra avføring og biola fra brystmelk... ;)


 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2046
18.04.19 10:56
Frank.N.Steen: "overøser" mediene oss

Dagbladet overgår seg selv nå i påsken, her skal dårlig samvittighet virkelig gnis inn i det åpne såret for mang en "stakkar" der endelig tror man skal få unne seg noe fred og ro, men neida: "Slik fikk han SUPERKROPPEN!" eller "Professor (i hva?) Middagen som forbrenner magefettet!"

Begge sjølvsagt betalings artikler, hvor jeg vil tippe det er stort sett mindre inn av kalorier og langt mer mosjon der går igjen som suksess formula. Hm, mon tro hva VG har å by på i påsken?

Selv om påsken er her, så har det blitt en god porsjon trening (muligens litt for mye), men dessverre tross det nydelige været har løpingen blitt nokså minimal. Søndag fikk jeg mitt tredje møte med (gangsperre?) hittils i år, som jeg vil tro skyldes en uheldig middag i helgen som ga store mageproblemer, samt en liten forkjølelse og kjente med en gang at her ville det bli trøbbel.

Stiv og støl og smerter over så og si alt, trodde så man kunne "hvile" dette bort ved å unngå mest mulig aktivitet og ikke gå i fella som sist, da man forsøkte å løpe tross stølheten. Men neida, mandag var nesten verre, og greide jo å løpe/gå i 80-90 minutter, og føltes utrolig frustrerende da formen er jo alt annet enn dårlig, men antar at for mye trening og magetrøbbbel/småforkjøla var ingen særlig god kombinasjon og tja, i går ble det løping men veldig forsiktig sådan. 

(Innlegget ble redigert 18.04.19 10:56)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
18.04.19 12:17
Frank.N.Steen: Stiv og støl og smerter over så og si alt, trodde så man kunne "hvile" dette bort ved å unngå mest mulig aktivitet og ikke gå i fella som sist, da man forsøkte å løpe tross stølheten

Samme her.
Tirsdag var det årets første skikkelig tur i terreng (gress-sletter og skogsstier, skogsveier). 
Støl som en pinne dagen derpå - fordi underlaget jo er annerledes.
66 minutter.
57 minutter i går etter asfalt og grus og stølheten forsvant jo da man ble litt varm.
Litt støl i dag også, men mye bedre.

Det er nok flere typer, men bruker iblant en type BioEnergiser som gir behandling. Det funker for meg (som det heter).


 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
18.04.19 12:26
Frank.N.Steen: Professor (i hva?) Middagen som forbrenner magefettet!"

Han fyren er Birger Svihus.
Her er en åpen artikkel fra Aftenposten om hans matråd.


https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Professor-Dette-er-den-enkleste-maten-a-ga-ned-i-vekt-pa-214111b.html

Er det noe man (eksperter)  slåss om så fillene fyker er det dette med hva vi bør spise.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2046
19.04.19 04:41

Og onsdagens oppslag (samme avis, Dagbladet) kunne jo avsløre at Petter Stordalen (gadd ikke kjøpe inn, men la merke til forsiden når jeg var innom ei nærbutikk der var "tilfeldigvis" oppe på helligdagen også) eter kaviar, sjokolade og drikker vin hver eneste dag, året rundt! Det andre oppslaget var altså dette med hvordan magefettet kunne lettest mulig forsvinne av "seg selv", da ved å spise etter en eller annen form for vidunderkur. 


Angående den ubehagelig gangsperren så tok det kun 48 timer (røflig) før jeg kunne begi meg ut på en rolig løpetur, men innser at jeg fint kunne godt ha ventet et døgn til, for i går kjente man at beina sa godt i fra. Likevel, antar at sånt må man regne med fra tid til annen, og det har aldri hjulpet verken med uttøying, massasje eller noe særlig annet for å få ned smerte (der og da). Men å gå en lengre tur (tross ubehaget og stølheten) så virker det som at jo lenger en kommer så mindre vondt blir det, men klart er vel nærmest sånn at dag 2 er den verste (med tanke på smerte/ømhet) og deretter pleier jeg som regel å forsiktig prøve meg frem. 


Angående uttøying (før, under og etter) er dette noe dere føler/mener gir bra resultat eller er det noe som sjeldent blir gjort? 


Har alltid tøyd godt ut, før og etter løping men i år har jeg kun gjort det 1 eller 2 ganger og til min overraskelse har jeg hatt nesten ingen problemer satt opp mot fjoråret hvor man kunne tøye ut i evigheter og det ble bare verre og verre. 


Dette er vel kanskje også veldig forskjellig fra person til person. Husker jeg leste om en tidligere kjent langdistanseløper som lo godt av ei reporter som spurte han om uttøying etter trening, og han sa han aldri i hele sitt liv hadde "kastet bort tid på sånt". 


Gymlæreren min, fotballtreneren min osv var derimot nærmest sykelig opptatt av dette med å tøye mest mulig ut, masse, lenge og godt. Tror i perioder at jeg nærmest holdt mer på med uttøying av beina enn å sparke til en ball, da jeg spilte fotball som yngre ;) Ble dessverre ikke noe bedre spiller av den grunn, og slet likevel mye med de klassiske "restless legs" problemet.

Passport
PassportInnlegg: 2315
19.04.19 10:27

Når en muskel blir brukt øker tverrsnittet pga blodgjennomstrømmingen... den trekker seg da noe sammen i lengde og dette er greit å tøye på plass etter endt økt.


Har du problemer med kort muskulatur (eks bakside lår) kan dette med fordel tøyes og da på kald muskulatur. Gjerne rett etter du står opp (noen ruller ut av sengen og tøyer....)


Varm tøying tilbake til normal og kald tøying for å bli smidigere.


Under må være pga noe du kjenner drar seg til? Ikke noe hensikt ellers.


-------------------------------


Tror det er viktig å få ut avfallsstoffene etter endt økt.


- Nedjogg siste 2-3 km. (puls på  63% av maks)


- Rolig aktivitet i 35-40 min dagen etter hard økt.


- Mat med oksidanter (bær, frukt, chilli, hvitløk, kaffe....


- Ta tilskudd av aminosyren Glutamin (girer proteinsyntesen + hjelper tynntarmen å ta opp næring)


GOD PÅSKE!

Passport
PassportInnlegg: 2315
19.04.19 10:43
Passport: Mat med oksidanter (bær, frukt, chilli, hvitløk, kaffe....

RETTELSE!


Mat med antioksidanter  ;)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
19.04.19 11:03
Frank.N.Steen: Angående uttøying (før, under og etter) er dette noe dere føler/mener gir bra resultat eller er det noe som sjeldent blir gjort? Har alltid tøyd godt ut, før og etter løping men i år har jeg kun gjort det 1 eller 2 ganger og til min overraskelse har jeg hatt nesten ingen problemer satt opp mot fjoråret hvor man kunne tøye ut i evigheter og det ble bare verre og verre.

Det med tøying eller ikke finner man mange skoler for.

Jeg tøyer gjerne litt før og etter trening etter følgende mal:

- holder tøying i kun 2 sekunder og gjentar noen få ganger etter av tøyinga er sluppet opp.

Jeg sier ikke at dette er den absolutte sannheten for alle, men funker i alle fall fint for meg.
Interessant å se på det uansett hva man mener.
Og har sett noen undersøkelser på det om at det funker best ettersom årene går---(løper av sted...).


https://www.youtube.com/watch?v=SeOs_UBvb60

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2046
19.04.19 11:25
Passport: GOD PÅSKE!

God påske og takker for alle innspillene, skal forsøke å sette meg bedre inn i dette når påsken er ferdig, for de neste dagene blir det nok litt vel mye god mat, drikke og annet som gjør at det kan være lurt å holde løpingen litt nede (skal forsøke men tror beina kan ha godt av et par dagers pause) og heller komme i gang med hverdagen til uka. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 4542
19.04.19 19:31

Petter Stordalen fortjener egen tråd 

Passport
PassportInnlegg: 2315
20.04.19 13:25

Dagens tur ble en relativt rolig 7 km... 10 grC ved oppstart og første økt med shorts i år ;)


Litt tung etter turene før denne uken men det slapp etter ca 3-4 km og holdt igjen inn (nedjogg siste 2 km...)


Mandag er neste planlagte tur ;)

Passport
PassportInnlegg: 2315
22.04.19 14:58

Ble en 7 km igjen i dag. Litt større fart men fortsatt mye å gå på. Kroppen kjennes grei og sommeren står foran med varme og lysere dager (løper helst om morgenen før frokost)


Klar for fotball kl 1800 ;)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
22.04.19 17:04
Passport: (løper helst om morgenen før frokost)

På tom mage?
Løp en gang i tiden på samme tid, og på tom mage, og det gikk greit.

Nå synes jeg at ting funker best på formiddagen, hvor jeg bare har tatt inn kaffe og frukt om morgenen.
Men det kan variere litt.

Passport
PassportInnlegg: 2315
22.04.19 17:37
return_of_drakkar: På tom mage?

Jepp

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
22.04.19 20:47
Passport: Jepp

Hva med: Japp...:)

Passport
PassportInnlegg: 2315
24.04.19 10:45

Husker faktisk ikke sist gang jeg spiste Japp....


Siste årene har det blitt 80% kakao (mørk sjokolade) men siste 2-3 årene nesten ikke noe... spiser mye heller dadler og nøtter når søtsuget setter inn ;)


 


Dagens tur ble igjen den samme 7 km. Lettere i dag og motbakkene blir liksom kortere/flatere for hver tur ;)


Fredag prøver jeg å legge på 2-3 km... 

Passport
PassportInnlegg: 2315
26.04.19 12:26

Litt over 9 km i dag. Ok økt men kjenner at det dro noe mere energi. 


Mandag neste... men blir nok noe i løpet av helgen ;)

Passport
PassportInnlegg: 2315
03.05.19 12:31

Ble 7 km igjen i dag. Lettere og lettere for hver uke som går ;)

 

Kunne faktisk brukt hansker (kald første 4 km...)

 

3 grC ved oppstart. Svetten kommer først etter ca 3 km... apropos svette:

 

Hva kan svette fortelle oss?

 

;)

(Innlegget ble redigert 03.05.19 12:33)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
04.05.19 15:41

90 minutter i dag i alt fra sol til snøbyge med kald vind.

I går var det treningsfri, første slik en dag siden tidlig i oktober i 2018. Sikkert ikke etter "boka", men slik er det :).

Passport
PassportInnlegg: 2315
05.05.19 11:23
return_of_drakkar: Sikkert ikke etter "boka", men slik er det :).

kroppen din "skriver boka" ;)


Dersom du ikke blir "overtrent" eller får problemer med såre/stive muskler o.l. kan du trene hver dag.


Jeg trener også hver dag mandag til fredag men tar pause lørdag og søndag (dvs at jeg kjører en økt på noen lørdager dersom jeg føler for det)


En økt hver dag på ca 30-40 min med puls over 75% av maks er vel det forskerne beskriver som optimalt.  Det blir veldig lav puls for måten jeg trener på mandag, onsdag og fredag (løp) men tirsdag og torsdag (vekter) ligger jeg ca på denne pulsen.


Det som er utfordringen min er å holde igjen slik at kroppen bygger seg opp i stedet for å bryte seg ned. Dersom du holder vekten din og ikke går ned i styrke+kondisjon er man på rett vei ;) 


Dersom du løper/går hver dag vil du kunne merke at du går ned i vekt pga forbruk av fett som energi... men dersom du trener vekter vil musklene tilføre vektøkning... (muskler veier mer enn fett) 


Uansett herlig å "løpe for livet"!  ;)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
05.05.19 15:33
Passport: Dersom du ikke blir "overtrent" eller får problemer med såre/stive muskler o.l. kan du trene hver dag.

Jeg er klar over det, men i praksis er det jo flere ting med kroppen som kan spille inn, både i kropp og hode.

Vekt har jeg ikke vært på 100 år...
Speil og klær sier mer (og kvinnfolk på jobben...).

Jeg passer nok ikke inn i malen på hva forskere sier, her eller på så mye annet. Alle slike data framkommer jo som en mal som skal treffe flest mulige godt nok, og det kan godt være at det gjør.
Uansett vil det alltid finnes behov for individuelle tilpasninger i ymse grad.

I dag ble drøye 60 minutter med staver i ei lysløype med bratte bakker, og en del av turen gikk i selve skogen med lyng og mose, og du verden hvor godt akkurat det er fordi man må variere nesten for hvert steg. 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2046
07.05.19 17:37

Artig å returnere etter en 12 dagers familietur (med båt/tog) oppover i lændet for deretter å ankomme snø og kulde i hovedstaden i natt. Vel, i dag var det flotters vær, ingen løpetur på meg enda, da jeg føler stadig en gyngende/svaiende følelse i kropp og sjel etter litt for mye tid på båt hvor sjøen tidvis sa i fra og som den landkrabben jeg er likte ikke magen min noe særlig å være for lenge til havs nei. 


Fikk likevel kjørt på med nesten 2 treninger om dagen i ca 7-8 døgn på rad, men selvsagt varierende intensitet og treningsøkter så man ikke endte opp med å bli helt ødelagt. Hjalp også godt på med masse god og næringsrik mat (selv om de første dagene ble gått med en del fråtsing i forskjellige godsaker) så maskineriet ikke stoppet helt opp. Spist masse bananer, fisk (spesielt laks, makrell og klippfisk) og lam, kylling, roastbiff etc så blir litt "nedtur" å komme tilbake til et nesten tomt kjøleskap, men får se å handle inn litt godmat i løpet av de neste dagene. 


I dag ble det en oppunder 4 timers gåtur. Nye sko, innleggsåler og det var utrolig deilig å få gått i et raskt tempo og selv om man tidvis fortsatt føler at båt/tog reisen sitter litt igjen så er målet å få komme tilbake til løpedelen senere denne uken. 


På båtturen løp jeg på tredemølle (ikke noe jeg vanligvis pleier å gjøre) men ble overrasket over raskt man vendte seg til det, men tror at de lengre øktene vil bli forbeholdt utendørs og heller gi kortere og mer intense intervaller en sjanse innendørs når den tid kommer.


Ble også en del roing, sykling osv men de beinharde sykkelsetene holdt på å ta "livet" av meg. Var helt nummen i baken og underlivet grunnet det som må ha vært en av de minst "behagelig" trimsykkelsetene jeg har noengang vært borti før.

Magiii
MagiiiInnlegg: 4829
10.05.19 00:02

Har dere med dere musikk når dere løper? Hvor gjør dere av mobilen? Har løpt noen kilometer den siste tiden med mobilen i hånda og funnet ut at dette ikke er den beste løsningen... 

 

Bør jeg gå til innkjøp av et sånn sportsarmbånd eller er det like greit å kjøpe et drikkebelte? Løper sjeldent (nærmere aldri) mer enn ei mil..

Edit: Etter et par raske kjøp kan det se ut som Camelbak er veien å gå? Kanskje mer behagelig også..

(Innlegget ble redigert 10.05.19 00:04)

Passport
PassportInnlegg: 2315
10.05.19 10:15
Magiii: Camelbak er veien å gå?

Greit å ha med vann på turer rundt 10 km. Spesielt nå når varmen kommer ;) 


Jeg løper uten musikk men elsker å lytte til musikk ellers.


 


Ble 7 km igjen i dag og 12 grC er vel egentlig perfekt temperatur for løping?


 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
10.05.19 12:54

62 minutter i går i favoritt-treningsværet.
Det var 7 grader med lett regn.
Under slike forhold så funker kroppen som om den var - ny.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg