Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Løp for livet!

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
15.04.19 15:22
Passport: Litt om priser:Pulsklokker/belter på finn.no fra kr 200...

Jepp, jeg kjøpte jeg lite brukt med håndledds-måling der.
Funker fint, men bruker den bare i det daglige, ikke ved trening.

Jeg antar at du ikke har brukt preparatene alltid, så hva slags effekt gir de (selvsagt frivillig å svare på dette)?

Det beste mot mange typer mage-trøbbel er jo faktisk aktivitet.
Jeg har aldri fått magetrøbbel under trening, og x antall ganger har det forsvunnet da jeg kom i gang.

Men det er klart at fordøyelsesproblemer og mageproblemer, uansett om de ikke er farlige, kan slite veldig og tappe for krefter.

Passport
PassportInnlegg: 2239
15.04.19 18:10
Passport: Jeg bruker  Bio-Acidophilus og Multidophilus for å regulere mage/tarm. Funker utmerket.

Bruker ikke disse hver dag... og har pauser innimellom (holder opp 1 til 2 uker) 


Merker at de regulerer mage og tarm.


Bakteriefloraen i magen kan endres/justeres men selve grunnstammen er "låst" (denne blir faktisk dannet de første 4 leveårene...)


Det jeg opplever som viktigst er vel at jeg aldri blir dårlig i magen. Ikke en gang når miljøet jeg er i opplever magesjau etc.


Når magen/tarm fugerer optimalt blir også opptaket av næring bedre.


Bakteriene blir regnet som kroppens tyngste/største organ... og jeg merker at forskning fører til et større fokus på hva som er viktig å passe på.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 3280
15.04.19 18:11

Har dere ikke hørt om biola og kefir da, gutter? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
15.04.19 18:51
Passport: Merker at de regulerer mage og tarm.

Mine problemer har nok vært mer av funksjonell art som ikke kan henføres til selve miljøet der ( i alle fall ikke alt), men det har faktisk bedret seg med årene.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
15.04.19 18:52
Gloriana: Har dere ikke hørt om biola og kefir da, gutter?

Leste om det en gang... :).

Passport
PassportInnlegg: 2239
16.04.19 11:07
Gloriana: Har dere ikke hørt om biola og kefir da, gutter?

Joda. Kefir bruker bakterier fra avføring og biola fra brystmelk... ;)


 

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1809
18.04.19 10:56
Frank.N.Steen: "overøser" mediene oss

Dagbladet overgår seg selv nå i påsken, her skal dårlig samvittighet virkelig gnis inn i det åpne såret for mang en "stakkar" der endelig tror man skal få unne seg noe fred og ro, men neida: "Slik fikk han SUPERKROPPEN!" eller "Professor (i hva?) Middagen som forbrenner magefettet!"

Begge sjølvsagt betalings artikler, hvor jeg vil tippe det er stort sett mindre inn av kalorier og langt mer mosjon der går igjen som suksess formula. Hm, mon tro hva VG har å by på i påsken?

Selv om påsken er her, så har det blitt en god porsjon trening (muligens litt for mye), men dessverre tross det nydelige været har løpingen blitt nokså minimal. Søndag fikk jeg mitt tredje møte med (gangsperre?) hittils i år, som jeg vil tro skyldes en uheldig middag i helgen som ga store mageproblemer, samt en liten forkjølelse og kjente med en gang at her ville det bli trøbbel.

Stiv og støl og smerter over så og si alt, trodde så man kunne "hvile" dette bort ved å unngå mest mulig aktivitet og ikke gå i fella som sist, da man forsøkte å løpe tross stølheten. Men neida, mandag var nesten verre, og greide jo å løpe/gå i 80-90 minutter, og føltes utrolig frustrerende da formen er jo alt annet enn dårlig, men antar at for mye trening og magetrøbbbel/småforkjøla var ingen særlig god kombinasjon og tja, i går ble det løping men veldig forsiktig sådan. 

(Innlegget ble redigert 18.04.19 10:56)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
18.04.19 12:17
Frank.N.Steen: Stiv og støl og smerter over så og si alt, trodde så man kunne "hvile" dette bort ved å unngå mest mulig aktivitet og ikke gå i fella som sist, da man forsøkte å løpe tross stølheten

Samme her.
Tirsdag var det årets første skikkelig tur i terreng (gress-sletter og skogsstier, skogsveier). 
Støl som en pinne dagen derpå - fordi underlaget jo er annerledes.
66 minutter.
57 minutter i går etter asfalt og grus og stølheten forsvant jo da man ble litt varm.
Litt støl i dag også, men mye bedre.

Det er nok flere typer, men bruker iblant en type BioEnergiser som gir behandling. Det funker for meg (som det heter).


 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
18.04.19 12:26
Frank.N.Steen: Professor (i hva?) Middagen som forbrenner magefettet!"

Han fyren er Birger Svihus.
Her er en åpen artikkel fra Aftenposten om hans matråd.


https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Professor-Dette-er-den-enkleste-maten-a-ga-ned-i-vekt-pa-214111b.html

Er det noe man (eksperter)  slåss om så fillene fyker er det dette med hva vi bør spise.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1809
19.04.19 04:41

Og onsdagens oppslag (samme avis, Dagbladet) kunne jo avsløre at Petter Stordalen (gadd ikke kjøpe inn, men la merke til forsiden når jeg var innom ei nærbutikk der var "tilfeldigvis" oppe på helligdagen også) eter kaviar, sjokolade og drikker vin hver eneste dag, året rundt! Det andre oppslaget var altså dette med hvordan magefettet kunne lettest mulig forsvinne av "seg selv", da ved å spise etter en eller annen form for vidunderkur. 


Angående den ubehagelig gangsperren så tok det kun 48 timer (røflig) før jeg kunne begi meg ut på en rolig løpetur, men innser at jeg fint kunne godt ha ventet et døgn til, for i går kjente man at beina sa godt i fra. Likevel, antar at sånt må man regne med fra tid til annen, og det har aldri hjulpet verken med uttøying, massasje eller noe særlig annet for å få ned smerte (der og da). Men å gå en lengre tur (tross ubehaget og stølheten) så virker det som at jo lenger en kommer så mindre vondt blir det, men klart er vel nærmest sånn at dag 2 er den verste (med tanke på smerte/ømhet) og deretter pleier jeg som regel å forsiktig prøve meg frem. 


Angående uttøying (før, under og etter) er dette noe dere føler/mener gir bra resultat eller er det noe som sjeldent blir gjort? 


Har alltid tøyd godt ut, før og etter løping men i år har jeg kun gjort det 1 eller 2 ganger og til min overraskelse har jeg hatt nesten ingen problemer satt opp mot fjoråret hvor man kunne tøye ut i evigheter og det ble bare verre og verre. 


Dette er vel kanskje også veldig forskjellig fra person til person. Husker jeg leste om en tidligere kjent langdistanseløper som lo godt av ei reporter som spurte han om uttøying etter trening, og han sa han aldri i hele sitt liv hadde "kastet bort tid på sånt". 


Gymlæreren min, fotballtreneren min osv var derimot nærmest sykelig opptatt av dette med å tøye mest mulig ut, masse, lenge og godt. Tror i perioder at jeg nærmest holdt mer på med uttøying av beina enn å sparke til en ball, da jeg spilte fotball som yngre ;) Ble dessverre ikke noe bedre spiller av den grunn, og slet likevel mye med de klassiske "restless legs" problemet.

Passport
PassportInnlegg: 2239
19.04.19 10:27

Når en muskel blir brukt øker tverrsnittet pga blodgjennomstrømmingen... den trekker seg da noe sammen i lengde og dette er greit å tøye på plass etter endt økt.


Har du problemer med kort muskulatur (eks bakside lår) kan dette med fordel tøyes og da på kald muskulatur. Gjerne rett etter du står opp (noen ruller ut av sengen og tøyer....)


Varm tøying tilbake til normal og kald tøying for å bli smidigere.


Under må være pga noe du kjenner drar seg til? Ikke noe hensikt ellers.


-------------------------------


Tror det er viktig å få ut avfallsstoffene etter endt økt.


- Nedjogg siste 2-3 km. (puls på  63% av maks)


- Rolig aktivitet i 35-40 min dagen etter hard økt.


- Mat med oksidanter (bær, frukt, chilli, hvitløk, kaffe....


- Ta tilskudd av aminosyren Glutamin (girer proteinsyntesen + hjelper tynntarmen å ta opp næring)


GOD PÅSKE!

Passport
PassportInnlegg: 2239
19.04.19 10:43
Passport: Mat med oksidanter (bær, frukt, chilli, hvitløk, kaffe....

RETTELSE!


Mat med antioksidanter  ;)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
19.04.19 11:03
Frank.N.Steen: Angående uttøying (før, under og etter) er dette noe dere føler/mener gir bra resultat eller er det noe som sjeldent blir gjort? Har alltid tøyd godt ut, før og etter løping men i år har jeg kun gjort det 1 eller 2 ganger og til min overraskelse har jeg hatt nesten ingen problemer satt opp mot fjoråret hvor man kunne tøye ut i evigheter og det ble bare verre og verre.

Det med tøying eller ikke finner man mange skoler for.

Jeg tøyer gjerne litt før og etter trening etter følgende mal:

- holder tøying i kun 2 sekunder og gjentar noen få ganger etter av tøyinga er sluppet opp.

Jeg sier ikke at dette er den absolutte sannheten for alle, men funker i alle fall fint for meg.
Interessant å se på det uansett hva man mener.
Og har sett noen undersøkelser på det om at det funker best ettersom årene går---(løper av sted...).


https://www.youtube.com/watch?v=SeOs_UBvb60

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1809
19.04.19 11:25
Passport: GOD PÅSKE!

God påske og takker for alle innspillene, skal forsøke å sette meg bedre inn i dette når påsken er ferdig, for de neste dagene blir det nok litt vel mye god mat, drikke og annet som gjør at det kan være lurt å holde løpingen litt nede (skal forsøke men tror beina kan ha godt av et par dagers pause) og heller komme i gang med hverdagen til uka. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 3378
19.04.19 19:31

Petter Stordalen fortjener egen tråd 

Passport
PassportInnlegg: 2239
20.04.19 13:25

Dagens tur ble en relativt rolig 7 km... 10 grC ved oppstart og første økt med shorts i år ;)


Litt tung etter turene før denne uken men det slapp etter ca 3-4 km og holdt igjen inn (nedjogg siste 2 km...)


Mandag er neste planlagte tur ;)

Passport
PassportInnlegg: 2239
22.04.19 14:58

Ble en 7 km igjen i dag. Litt større fart men fortsatt mye å gå på. Kroppen kjennes grei og sommeren står foran med varme og lysere dager (løper helst om morgenen før frokost)


Klar for fotball kl 1800 ;)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
22.04.19 17:04
Passport: (løper helst om morgenen før frokost)

På tom mage?
Løp en gang i tiden på samme tid, og på tom mage, og det gikk greit.

Nå synes jeg at ting funker best på formiddagen, hvor jeg bare har tatt inn kaffe og frukt om morgenen.
Men det kan variere litt.

Passport
PassportInnlegg: 2239
22.04.19 17:37
return_of_drakkar: På tom mage?

Jepp

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
22.04.19 20:47
Passport: Jepp

Hva med: Japp...:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg