Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Løp for livet!

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22652
10.05.19 13:00
Magiii: Har dere med dere musikk når dere løper? Hvor gjør dere av mobilen? Har løpt noen kilometer den siste tiden med mobilen i hånda og funnet ut at dette ikke er den beste løsningen...

Mobilen ligger hjemme eller i bilen, avhengig av om man starter hjemmefra eller et annet sted. Musikk bruker jeg bare når jeg sykler på spinning på balkongen - hvis ikke blir tida veldig lang.

For øvrig har lagt over treningsmusikken til god gammeldags MP3-spiller. liten og lett.

For drikke har jeg bare med 1 liten flaske som egentlig tilhører en av flere flasker i et drikkebelte, og har den i en lomme hvor den ikke irriterer meg. Nå jar jeg personlig aldri hatt behov for noe særlig drikke på trening, ei heller da jeg syklet 3-4 timer i sterk varme...

Men her må du selv finne ut hvor mye du faktisk bør ha.

return_of_drakkar
10.05.19 13:02
Passport: Greit å ha med vann på turer rundt 10 km. Spesielt nå når varmen kommer ;)

Så nå venter du bare på disse svetteplasterlappene som kan si deg at du har nok eller ikke nok...

Passport
PassportInnlegg: 2410
10.05.19 13:09
return_of_drakkar: svetteplasterlappene

Nei. Ikke noe for meg. Men mulig jeg kjøper inn og bruker på yngre og aktive utøvere... ;)

Før brukte vi blodprøver og det ble mye rot.... stikk i fingeren mens du løper... brukte det en del under intervall/bakkeløp og det fungerte utmerket. Interessant å vite om du ligger like under/på/over AT. Spesielt på de litt lengre dragene... 

Men det blir mye svette i ukene framover ;)

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2434
10.05.19 13:43
Magiii: Har dere med dere musikk når dere løper? Hvor gjør dere av mobilen? Har løpt noen kilometer den siste tiden med mobilen i hånda og funnet ut at dette ikke er den beste løsningen...

Hadde alltid musikk i ørene når jeg løp/gikk tidligere men så kom noe svineri i følge av Tinnitus snikende og etterhvert buldrende frem i først ene øregang og deretter begge og er rimelig sikker på at bruk av øretelefoner i årevis (aldri spilt så høyt som veldig mange virker å gjøre, men tydeligvis nok til å utgjøre nok skade til å sette permanente spor) er mye av skylden. Dessverre har jeg opplevd at selv kortvarig bruk av øretelefoner i ettertid (snart ti år) og dersom det er mye bass vil medføre at pipingen blir mer aggressiv og slitsom og kan ta uker før det "roer" seg ned. Så musikk er noe jeg ikke lenger kan høre på slik man gjorde, og er selvsagt er stort savn når man løper ute, men greier meg nå likevel utmerket uten. 

Mobilen har jeg alltids i lomma (en skikkelig dritbillig type til under 200 kroner) og denne virker å tåle det aller meste. Vann, slagskader, utallige fall i stein og betonggulv og asfalt, stadig ikke en eneste ripe å finne. Grunnet en del sykdom i familien føler jeg at det er greit å ha være tilgjengelig dersom noe skulle hende, før pleide jeg å ha telefonen liggende igjen men har ingen problemer med å løpe med den i lomma. Hadde det vært en til mange tusen kroner ville jeg nok tenkt meg godt om, for disse virker å tåle null og niks og blir stadig dyrere og skrøpligere, nærmest lagd for å gå i stykker før man er kommet ut av butikken.

(Innlegget ble redigert 10.05.19 13:43)

Frank.N.Steen
10.05.19 13:49

Ble i går minst første løpetur utendørs på nesten 2 uker etter å ha kommet fra fra familietur og forskjellen på å løpe på ei tredemølle og ute kunne ikke vært mer som natt og dag (for min del da). Mye tøffere og tyngre å løpe ute, kjente det med en gang i beina og de første 15-20 minutte var blytynge og følte at gangsperra var i ferd med å slå til på fremsiden av begge lårene. Men vet jo at mye mat og godteri har sin del av skylden også, samt sikkert et par kilo pluss siden sist, men har lært nå at gangsperra er bare å gi på for den gir seg etterhvert og klare å gjennomføre oppunder 80-85 minutter med grei løping og ca 1,5 mil totalt. 

I dag blir det en roligere restitusjonstrening med lang gåtur og hvile i morgen, før søndagen forhåpentligvis kan være mer givende med tanke på løpedelen. 

Igjen slutter jeg aldri å overraskes over hva været har så si for tydeligvis utrolig mange mennesker og deres tur/trenings opplegg, da på onsdagkveld var det solskinn og nydelig vær, og mennesker overalt, mens i går var det knapt 5-6 stykk jeg møtte på under 90 minutter. Men egentlig litt deilig, regndagene er ofte de jeg har hatt mange fine og gode treningsturer og slipper å løpe nærmest i kø eller være redd for å bli kjørt ned bakfra av overivirige fartsfantomer, så på mer solfylte dager skal jeg vurdere å ta løpingen enten noe senere eller mye tidligere på dagen. 

(Innlegget ble redigert 10.05.19 13:49)

Frank.N.Steen
10.05.19 14:00

Det med drikke under løping har jeg vurdert men pleier oftest å få i meg nok veske i timene før og etter, men skal det forsøkes å bli over 2 og en halv time til oppunder 3 timer med løping, da burde jeg nok sørge for å ha noe drikke tilgjengelig, spesielt nå som varmen/sommeren forhåpentligvis ikke er langt unna.

Passport
10.05.19 15:44
Frank.N.Steen: restitusjonstrening

63% av makspuls er det ideelle for restitusjon. Da driver du ut maks avfallsstoffer uten å produsere nye ;)

Frank.N.Steen
17.05.19 11:02

Gratuler med dagen :)

Fikk meg en fin start på dagen da med å få unnagjort en deilig morgen løpetur i Oslo marka. Hadde planer om å få gjennomført dette i fjor på samme tid men da var allerede formen i ferd med å gå i motsatt retning med rekordfart da etter en periode med altfor mye ensformig trening og hvor man løp samme distanse/løype nesten hver bidige dag og hvor hvile og variasjon var et ikke-tema, heldigvis håper jeg da at i år skal sommeren blir langt bedre og at man har lært av fjorårets brutale lærepenge. 

Uansett, flotte solfylte skogs løyper og selv om jeg muligens kunne nok ha utsatt løpingen en eller to dager (løp innendørs på tredemølle i underkant av 2 timer for knapt 2 døgn siden og var nok litt for overivrig) så var det utrolig deilig å endelig få brukt Oslo marka igjen for første gang på nesten 9-10 måneder.

Ble oppunder 1,7 mil og ca 93 minutter med løping i kanskje litt for ujvant tempo, spesielt oppoverbakkene de virkelig bratte kneipene osv var tøffe i starten men fint med variert terreng og greit å få opp pulsen og kjenne på hvor en ligger an osv. 

Må vurdere å ha med meg en banan, eple eller noe drikke for kjente at etter en 50-60 minutter ut begynte kreftene å virkelig tære på. 

(Innlegget ble redigert 17.05.19 11:02)

return_of_drakkar
19.05.19 12:32
Frank.N.Steen: Må vurdere å ha med meg en banan, eple eller noe drikke for kjente at etter en 50-60 minutter ut begynte kreftene å virkelig tære på.

Lag din egen sportsdrikk etter følgende forhold:
1 liter vann
1 gram salt (vanlig kjøkkensalt holder)
30 gram vanlig sukker

Så kan jo tilsette noen dråper med sitronsaft eller annet om du vil ha litt smak på det.
Effektivt og veldig billig sammenliknet med sportsdrikkene.

Passport
19.05.19 13:24
return_of_drakkar: 30 gram vanlig sukker

hmmmm... dette er "tomme kalorier" og banan er nok vesentlig bedre som karbokilde.

Vann holder lenge som veskepåfyll men det er viktig at karbolagrene er oppfylt før treningen starter. 

Husk at insulin blir frigjort ved inntak av karbo under økten og setter i gang bl.a fettlagring (alt over 8.10 g sukker)

....det enkelste er ofte det beste ;)        (vann)

(og sukkeret i banan er det beste vi kan tilføre kroppen under og etter aktivitet)

return_of_drakkar
19.05.19 17:55
Passport: hmmmm... dette er "tomme kalorier" og banan er nok vesentlig bedre som karbokilde.

Denne oppskriften er hentet fra den svenske "fysiske-lederen" for fotballlandslaget deres i VM 2002 og som var det samme for hockeylaget HV71 da de vant ishockey-mesterskapet i Sverige.

De brukte dette...

Gloriana
GlorianaInnlegg: 4807
19.05.19 17:57

Vørterøl er bra

Passport
20.05.19 00:08

BANAN:

Spiser du en banan så får du i deg gode næringsstoffer som kroppen trenger, mens drikke med sukker kun tilfører tomme kalorier og energi uten å bidra med vitaminer og mineraler. Banan inneholder blant annet kalium og vitamin B6 samt fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. På grunn av sitt høye innhold av kalium, er bananer sett på som et godt matvalg som kan være med på å senke blodtrykket. Den gule frukten inneholder også A-vitamin, fosfor, magnesium, selen og sink.

Bananer kan variere fra å ha et grønnaktig til et mer brunflekkete utseende. Når en banan modnes så blir stivelse brutt ned til sukker og frukten får også en tydeligere søtsmak. Dette betyr at gulbrune bananer et høyere innhold av sukker enn gulgrønne bananer. Gulbrune bananer kan være et fint alternativ når du trenger energi raskt, mens ønsker du en langsommere stigning i blodsukkeret spiser du den gulgrønne bananen.

(Innlegget ble redigert 20.05.19 00:09)

return_of_drakkar
20.05.19 10:32
Passport: Spiser du en banan så får du i deg gode næringsstoffer som kroppen trenger, mens drikke med sukker kun tilfører tomme kalorier og energi uten å bidra med vitaminer og mineraler.

Det er her snakk om energi og blandingen er effektiv.
Jeg tror vi iblant er litt for redde for vanlig sukker.

Og blandingen var et alternativ til dyre sportsdrikker som mest selger på fine grafer og farger på pakningene:).

Passport
20.05.19 11:32
return_of_drakkar: Jeg tror vi iblant er litt for redde for vanlig sukker.

Nei! Jeg er ikke redd for sukker..... i små mengder.  Men problemet er jo nettopp at vi får i oss for mye hvitt sukker og ca 50% av dette går via leveren og videre til fettlagrene i kroppen... og for mye fett er ett av de største helseproblemene vi har (diabetes2, hjerteproblem, osv. osv.)

Så derfor er mitt tips å ikke lage sukkerdrikk med tomme kalorier og med helseskadelig sukker (pga mengden vi inntar hver dag)

Drikk vann mann ;))   ...og spis frukt!

return_of_drakkar
20.05.19 16:11
Passport: Nei! Jeg er ikke redd for sukker..... i små mengder.  Men problemet er jo nettopp at vi får i oss for mye hvitt sukker og ca 50% av dette går via leveren og videre til fettlagrene i kroppen... og for mye fett er ett av de største helseproblemene vi har (diabetes2, hjerteproblem, osv. osv.)
Så derfor er mitt tips å ikke lage sukkerdrikk med tomme kalorier og med helseskadelig sukker (pga mengden vi inntar hver dag)
Drikk vann mann ;))   ...og spis frukt!

Jo, men det kommer jo an på mengde totalt og total aktivitet.
Jeg brukte denne blandingen en god del da jeg syklet 20-25-30 timer i uka.
Men Frankenstein (!) har jo løpeturer av en annen verden og vil neppe ta noen skade ved litt bruk av slikt i blant hvis det kreves noe ekstra slikt som i veldig varmt vær.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 4807
20.05.19 22:22

@Passport

Vørterøl er mye bedre enn banan. 

Passport
21.05.19 13:15

Om vørterøl er bedre enn banan kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har testet vørterøl som sportsdrikk.

Jeg prøver generelt å unngå sukrose pga unødvendig fettlagring men dersom du ikke må passe så nøye på vekten fungerer det sikkert helt greit.

Det viktigste er jo tross alt å finne noe som fungerer og dersom du er ute 3-4 turer pr uke (milsturer) så vet du at vørterøl er tingen for deg ;)

Frank.N.Steen
21.05.19 13:20

Banan, iskald melk (når jeg er kommet hjem fra trening) og et par grove brødskiver med flykræsj og leverpostei har vist seg å gjøre seg utmerket som mettende og rask påfyll etter å ha løpt i et par timer utendørs på morgenkvisten.

Har også begynt å få i meg litt ekstra før de lengre løpeøktene men ikke så mye at magen blir for tung og oppblåst. Havregryn med litt nøtter eller frukt gjerne da opp kuttede bananskiver og druer virker å gjøre susen. 

De siste dagene har det gått mest i innendørs trening, løpe på tredemølle har vist seg å bli en fin måte å få variert løpingen på men innser at her har man nok ligget litt for høyt i puls/fart for lenge og må jobbe med å senke tempo/intensitet for trenger ikke ligge oppe i sone 4 dersom man skal løpe i oppunder 2 timer av gangen. Skal heller forsøke å senke farten noe og deretter prøve ut noen spurtintervaller med tiden, men akkurat nå er målet å få tilbake løpeformen og se frem til å få unnagjort langt flere flotte og solfylte morgen og kveldsturer i skog og mark, for det er sånt man har gledet seg til i lang tid.

Angående sports drikker, noen som husker nittitalls slageren Aquarius? 

Husker mange av disse reklamene på midten av 90-tallet som guttunge og at den slettes ikke var så verst, men i dag er det vel borte vekk for lengst, om da den ikke har blitt kjøpt opp og byttet navn/logo. Husker spesielt de Olympiske ringene som ble benyttet rikelig i reklamene på den tiden og de var nokså effektive, man ble jo tørst nesten bare å se de korte snuttene på tven. 

Nå er vel markedet nærmest overfylt med div energi og sportsdrikker som lover ditt og datt, men det er få der gjør meg like nostalgisk som Aquarius. :)

(Innlegget ble redigert 21.05.19 13:20)

Magiii
MagiiiInnlegg: 4879
21.05.19 18:01
Frank.N.Steen: Aquarius?

Haha, her snakker vi gode minner, ja. Pleide å kjøpe den på en av brusmaskinene i idrettshallen på hjemplassen. Nam. 

Straks ut i finværet og løpe mila. Gledes! 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
22.05.19 12:18
Frank.N.Steen: De siste dagene har det gått mest i innendørs trening, løpe på tredemølle har vist seg å bli en fin måte å få variert løpingen på men innser at her har man nok ligget litt for høyt i puls/fart for lenge og må jobbe med å senke tempo/intensitet for trenger ikke ligge oppe i sone 4 dersom man skal løpe i oppunder 2 timer av gangen. Skal heller forsøke å senke farten noe og deretter prøve ut noen spurtintervaller med tiden, men akkurat nå er målet å få tilbake løpeformen og se frem til å få unnagjort langt flere flotte og solfylte morgen og kveldsturer i skog og mark, for det er sånt man har gledet seg til i lang tid.

Når du trener mye er det fort gjort å kjøre for hardt når ting går lett og du begynner å komme i form. Kjører man ukritisk på kan også mosjonister bli overtrent.

P.Northug gikk f.eks. på en stjernesmell i 2016-sesongen etter at han kom hjem fra høydeopphold og gønnet på videre, dette ødela faktisk resten av karrieren hans. Og da må vi huske at han var en profesjonell utøver med fokus på god retsitusjon. Amatører som jobber 7,5 time og har andre gjøremål vil bli overtrent på en langt lavere belastning.

Frank.N.Steen
23.05.19 17:18

Skulle gjerne ha fortalt meg selv dette for et år siden, men en lærer jo av sine feil og tabber, stort sett, vel om en da ikke går så langt inn at man ignorer kroppens signaler og tegn på at den trenger hvile og bare pøser på med mer tung trening. 

Men en blir jo så raskt hekta når som du skriver treninga går lett unna, og hadde gjerne trent 3-4 ganger om dagen dersom kroppen tillot det og tiden strekte til, men er man toppidrettsutøver med et helt arsenal av trenere, kosthold og ernærings spesialister og massører osv bakom seg så blir nok dette litt mer vanligdags, men leser jo stadig om norske ski og friidretts personligheter der har fortsatt lenge igjen før de bikker 30 og som har pushet kroppen såpass hardt at skadene kan i verste fall være ikke bare karrieretruende men også permanente der de må leve med resten av livet. 

I dag ønsket jeg å løpe en lengre tur ute, men 5 lange og tunge løpeøkter (4 innendørs) på de siste 7 dagene gjør at i dag blir det en time-out (hvert fall til i morgen) og skal kose meg med litt skikkelig "søppelmat" og det med god samvittighet.

Passport
24.05.19 10:17

Ukens siste tur ble av det våte slaget... men for en luft og natur å løpe i!

Lå i sone 4 80% av turen og 2 min i sone 5... sliten nå men så er neste tur først mandag ;)

(Innlegget ble redigert 24.05.19 10:18)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
24.05.19 10:57
Frank.N.Steen: Men en blir jo så raskt hekta når som du skriver treninga går lett unna, og hadde gjerne trent 3-4 ganger om dagen dersom kroppen tillot det og tiden strekte til, men er man toppidrettsutøver med et helt arsenal av trenere, kosthold og ernærings spesialister og massører osv bakom seg så blir nok dette litt mer vanligdags, men leser jo stadig om norske ski og friidretts personligheter der har fortsatt lenge igjen før de bikker 30 og som har pushet kroppen såpass hardt at skadene kan i verste fall være ikke bare karrieretruende men også permanente der de må leve med resten av livet.

Riktig, på rene kondisjonsidretter balanserer du på en knivsegg. For å hevde deg i toppen MÅ du trene helt på grensa til hva kroppen tåler, og da vil en del utøvere alltid havne på feil side og trene for mye.

Man kan også være litt ekstra utsatt når mange topptrente utøvere trener sammen. Ved første tegn på overtrening får man problemer med å henge med på øktene, og magefølelsen til de fleste er nok da at de trener for lite, eller med for lav intensitet. Og da er man kjapt ute og kjøre.

Frank.N.Steen
24.05.19 11:26
RogerMaar: Man kan også være litt ekstra utsatt når mange topptrente utøvere trener sammen. Ved første tegn på overtrening får man problemer med å henge med på øktene, og magefølelsen til de fleste er nok da at de trener for lite, eller med for lav intensitet. Og da er man kjapt ute og kjøre.

Kjenner meg godt i igjen her. I fjor gikk det ikke lange tiden fra å være i toppform (kunne løpe hver dag, opptil flere ganger) men så sa det plutselig helt stopp og uansett hvor lang hvile (10-20 dager) jeg hadde mellom øktene, så føltes det ut som at kroppen aldri helt ble fullladet og tilbake der man var før, og ble dermed løpende med maks 60-65 prosent (føltes nå slik) ytelse og svaret mitt var jo at jeg da måtte trene mer og spise sunnere og (dessverre i mitt tilfelle mindre, som garantert ikke gjorde ting noe bedre). 

Også dette med å trene sammen med mange andre (husker godt de mange tøffe fotballtreningene som ungdom) og der konkurranseinstinktet og det å ikke vise "svakhet" og være like god som alle andre, var ofte tilstedeværende. 

Ellers var jeg jo innom en fysioterapaut et par ganger i fjor høst og en der jobbet mye innen lokal idretten (deriblant fotball, ski og håndball) og han fortalte flere triste og meget aktuelle historier om unge mennesker (jenter og gutter ned i 10-12 årsalderen) som hadde vanligvis trent 2-3 ganger i uka, men etter å ha vært på flere større idrettsamlinger hadde nå begynt å trene 7-10 ganger i uken og dermed pådratt seg både fysiske og psykiske smeller, og der om de ikke kuttet ned øyeblikkelig, ville det i verste fall medføre langvarige skader som de kanskje måtte slite med resten av livet. 

Vil tro at både foreldre, trenere og ikke minst medienes måte å fremstille enkelte idretts mennesker som nærmest "perfekte" supermennesker" har noe av skylden for hvordan mange unge oppfatter det økende presset om å prestere og hele tiden jobbe mot nær uoppnåelige mål. Heldigvis er det mange dyktige og flinke trenere og senest forrige uke mens jeg gikk en lengre gåtur kom man over en større gjeng med unge jenter som holdt på med intervall trening i motbakke, og treneren deres gjorde det tydelig og klart hvor viktig nok hvile og restitusjon var, samt at det ikke var verdens undergang om kroppen sier ifra om at den trenger en time-out i ny og ne.

Denne type pep-talk skulle nok en del av de trenerne (både fotball og skolegymmen) ha fortalt oss når jeg var liten, men neida, der var det macho kultur til tusen, med blodsvette og og tren til du nærmest er dau. Ødela nok dessverre mye for en del stakkarer som allerede hatet gymtimene fra før, og ble definitivt ikke bedre etter. 

Passport
27.05.19 10:28

Grei 7 km i dag. Gikk lettere enn fredag ;)

return_of_drakkar
29.05.19 19:33

Etter noen dager med småsykdom og en gammel skade rundt ene ankelen, så ble det i dag 45 minutter på spinningsykkel på balkongen.
Fysj, sykkelen var nedsødd av pollen...

Gikk greit, men det var enormt vondt å sitte på setet i 45 minutter.
Heldigvis musikk på øret - hvis ikke blir tida megalang.

return_of_drakkar
31.05.19 12:47

Nå blir det nok, erfaringsmessig,noen dager uten trening på grunn av ankel /acchilles.
Dette er kjenning av en gammel skade fra da jeg spilte fotball en gang i urtiden.

Jeg prøver litt acupressure som har hjulpet en del.

Forøvrig hadde jeg for noen år siden under helen på det andre beinet.
Det var så vondt at jeg ikke klarte å presse foten ned i gulvet i sittende stilling uten å nesten skrike.
En 3-dagers kur med Prednisolon (kortisontabletter) fikset det og har aldri merket noe mer. I verste fall får jeg prøve å få tatt en slik en nå også. 

Kortison og antibiotika har hypervirkninger på meg...
Altså hyperrask respons.

I'll be back... :).

return_of_drakkar
01.06.19 11:17

Tiden går, sies det.
Det er ikke sant,
Det er vi som går, og så skylder vi på tiden.

Men etterhvert som tiden da går, som man sier, så blir den daglige treningen minst like viktig for hodet som for kroppen.

Passport
04.06.19 10:35

Løping beskytter deg ikke bare mot en lang rekke sykdommer – det kan også få deg i bedre humør. Studier har vist at fysisk aktivitet er fordelaktig for nivået av bl.a hormonene oksytocin, serotonin og dopamin. Etter 10-15 min og inntil 2-3 timer etter kan du oppleve nytten av en løpetur På tide å begynne  å løpe for livet!?

;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg