Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Markløft - En øvelse alle BØR ta

NYTT TEMA
PT-Stine
PT-StineInnlegg: 44
01.11.16 02:51

Er det en øvelse innen styrketrening som alle bør gjøre, er det markløft. Den har utrolig mange fordeler. Anbefaler dere å lese om hvorfor dere bør gjøre denne øvelsen her : markløft øvelse

:)

Bantor
BantorInnlegg: 1053
04.12.16 22:34

Nå driver ikke jeg med frie vekter lenger. Men har en kompis som gjør. Han sier at trap bar squat er tingen. Knebøy og markløft i en smell...

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
15.01.17 02:01

Helt enig. Den river deg i filler på en bra måte hvis du løfter tungt nok. Men folk som ikke er godt trent trenger hjelp fordi den raskt kan skade ryggen.

Men som sagt enig at den er obligatorisk fordi som vil noe med sin trening.

-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 83
03.04.18 10:18

Deadlift er alfa omega. Har personlig erfaring med dette:  

Klassisk skinny hardgainer story, veier 68kg, 184 høy. Trener hardt, spiser mye, god disiplin. Holder treningen gående i 6mnd med gode resultater. Etter 6mnd begynte resultatene å ebbe av, tok veldig lang tid for progresjon. På dette tidspunktet veide jeg rundt 75kg.  

Så hva gjør jeg og kompisen min? Vi begynte ta markløft med i programmet, researchet riktig teknikk, og la sjelen inn i å ta mark seriøst.

Det tok ikke lange tiden før alle, da mener jeg ALLE andre løft tok skikkelig fart. Hele forbanna kroppen overall ble bare mye sterkere på alle punkter.   

Progresjonen vi hadde overall etter vi begynte med markløft var bare helt insane. Det var en massive spike for kroppen. Alltid hatet markløft, men etter den opplevelsen har konklusjonen min alltid vært: Om man ikke har markløft med i treningsprogrammet, så er det nesten ikke vits i å trene engang.

Bantor
04.04.18 15:14

Jeg nevnte Trap Bar/ Hex Bar tidligere i tråden, så skylder jeg kanskje å gjøre oppmerksom på at løftet som gjøres med en slik stang, kalles for bøy eller mark alt etter hvem du spør.

Det er kanskje enda større grunn til å gjøre research på korrekt teknikk med en slik stang. Noen mener det f.eks. er vanskeligere å stoppe løftet i øvre posisjon med en slik stang.

St14al3x
St14al3xInnlegg: 12071
08.04.18 21:38
-Cerberus-: Det tok ikke lange tiden før alle, da mener jeg ALLE andre løft tok skikkelig fart. Hele forbanna kroppen overall ble bare mye sterkere på alle punkter. Progresjonen vi hadde overall etter vi begynte med markløft var bare helt insane. Det var en massive spike for kroppen. Alltid hatet markløft, men etter den opplevelsen har konklusjonen min alltid vært: Om man ikke har markløft med i treningsprogrammet, så er det nesten ikke vits i å trene engang.

Tull. Hvis du vil bli sterk i andre øvelser, trener du de øvelsene. Det er både jeg og plenty andre gode eksempler på. Du må gjerne oppgi de solide tallene dine (og din egen vekt) og motbevise meg.

Markløft er vel antakelig den øvelsen som visuelt sett gir desidert minst utslag.

(Innlegget ble redigert 08.04.18 21:38)

-Cerberus-
09.04.18 05:13
St14al3x: Tull. Hvis du vil bli sterk i andre øvelser, trener du de øvelsene. Det er både jeg og plenty andre gode eksempler på. Du må gjerne oppgi de solide tallene dine (og din egen vekt) og motbevise meg.   Markløft er vel antakelig den øvelsen som visuelt sett gir desidert minst utslag.

Du glemmer noen veldig vesentlige faktorer her. Hormoner og testosteron har MYE å si på muskel vekst. Ingen øvelser aktiverer mer naturlige vekst hormoner i kroppen enn markløft. Siden markløft er den øvelsen som trener flest muskler i kroppen overall dekker den også mange naturlige weak points. Om man har en svak core eller andre svakheter, hjelper mark på dekke disse, samme prinsipp på hvorfor core exerices som benk, squats, deadlift er så viktig for nybegynnere.   

Husker ikke tallene på alle løftene men husker benkpress veldig godt (som unge var det "kult" å være sterk i benk i kompismiljøet). Da jeg begynte å trene tok jeg 5x8 på 30kg (høy, syltynn hardgainer, naturlig svak) Etter 6mnd trente jeg på 5x8 på 77.5. Det tok ca.3 uker å gå opp til 5x8 på 80kg. Da vi begynte på markløft tok det ca.5 uker og jeg kunne trene 5x8 på 87.5kg.

Husker ikke tallene på resten av øvelsene men jeg NEKTER å tro at å begynne med markløft ikke var til takke, det var den eneste øvelsen vi hev inn i programmet.

Gorback
GorbackInnlegg: 4532
09.04.18 05:49

Bare kjør tung markløft dere, fin øvelse som gjør deg sterkere inntil noe bryter sammen i kroppen. Biceps og hamstrings tears, brystmuskel som rives av sternum, problemer med korsrygg vil før eller siden dukke opp bare du blir sterk nok først til å skade deg skikkelig...

St14al3x
09.04.18 11:34

Forskning viser at testosteronet som (midlertidig) frigjøres vha. markløft er innenfor normalen og derfor ikke stimulerer mer muskelvekst enn andre øvelser. 

Jeg studerer molekylærbiologi og kan fortelle deg at det er ingenting spesielt ved den øvelsen, overhodet. Finnes andre, langt bedre øvelser.

Du var selvsagt fortsatt på newbie gainz. Du kunne ha gjort hva som helst, du hadde nådd 87.5 kg i benken om du hadde trent mindre benk og spist mindre - på nøyaktig samme tid - sannsynligvis. Du klarte selvsagt mer enn 30 kg til å begynne med - du ante ikke hvor du befant deg, formoder jeg. Derfor random 30 kg på stanga.

(Innlegget ble redigert 09.04.18 11:42)

-Cerberus-
09.04.18 12:26

@St14al3x 

Godt mulig du har 100% rett her! Greien var at å ta inn markløft i treningen var den eneste tingen vi gjorde annerledes. Så ja kan ha vært andre faktorer der.  

@GorBack 

Samtlige problemer du nevnte der gjelder kun folk som ikke klarer la egoet ligge når de trener og trener med for mye vekt.

(Innlegget ble redigert 09.04.18 12:28)

Bantor
13.04.18 13:58
St14al3x: Du var selvsagt fortsatt på newbie gainz.

Det er vel dette som kalles "neural adapsjon" på fagspråket?

Uansett lurer litt på en ting. Når det gjelder strake markløft, hvor mye går grensen på før en person regnes som ganske sterk?

Bantor
13.04.18 13:58
St14al3x: Du var selvsagt fortsatt på newbie gainz.

Det er vel dette som kalles "neural adapsjon" på fagspråket?

Uansett lurer litt på en ting. Når det gjelder strake markløft, hvor mye går grensen på før en person regnes som ganske sterk?

St14al3x
13.04.18 16:20

Aner ikke. Jeg vet bare med meg selv at jeg ikke er spesielt sterk i konvensjonell mark. Er tynne "tullinger" overalt som tar rundt det samme, men som er håpløse i andre øvelser som avslører spesielt overkroppsstyrke.

Bantor
14.04.18 19:56

En del tynne tullinger kan trenes opp til å ta like mye i markløft som topp atleter. Det er en kjent sak. Har vel mer eller mindre vært en sånn tynn tulling selv. Selv om jeg aldri har tatt mer enn 160 kg i markløft. Hvis du har smale skuldre og lange armer skal du slite med å ta over 100 kg i benk. Og du er vel egentlig ikke trenbar med benkpress, selv om det er morsomt å teste seg i løftet. Flies og kabeltrekk derimot kan fungere hvis du er interessert i å bygge opp brystet. 

Har googlet litt. Du bør visst kunne ta 75 prosent av det du tar i knebøy i strak mark. Hvis grensen for å ta mye i knebøy er kroppsvekt på stanga, så sier det seg selv...

St14al3x
16.05.18 00:29

Å få muskelen til å kontrahere effektivt og vokse har overraskende lite å gjøre med hvor mange vektskiver du evner å flytte på. Det har derimot alt med utførelse og konsentrasjon å gjøre. Dette gjelder mark, som alt annet. Anbefales.

(Innlegget ble redigert 16.05.18 00:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg