Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

stiv og litt vond akilles

NYTT TEMA
Rusten
RustenInnlegg: 1820
13.07.18 15:37

Var nødt til å stoppe løpingen i dag pga vond akilles... litt kjedelig nå som jeg endelig er inne i et bra treningsopplegg hvor jeg liker å løpe. Jeg varierer løpingen ved å løpe på mølle og ute i terreng, og dette skjedde ute i motbakke. Det gjorde ikke veldig vondt, men jeg så ingen vits i å presse det lenger. Noen med samme erfaring som vet hva som bør gjøres for å bli bedre... evt alternativ trening som ikke går ut over akilles?

(Innlegget ble redigert 13.07.18 15:38)

Passport
PassportInnlegg: 2543
17.07.18 12:58

Ikke lett å stille noen diagnose pr forum.... men når du løper i motbakke strekker du leggmusklene ekstra som igjen øker draget i akilles..

Er du stiv i musklene (store leggmuskel ligger ytterst og en flat msuklel ligger innerst,"flyndrenmuskelen") stagnasjon/stivhet i disse vil føre til økt belastning på akilles. 

prøv å massere musklene (varme fra dusj) og da spesielt ned mot akilles. Tøying kan også virke men vær forsiktig dersom det kan være noe skade i selve akilles-senen.

Ellers så er det viktig med ekstra inntak av magnesium og kalsium.

(Tar også D-vitamin for å sikre opptaket)

Dersom smertene ikke avtar og forsvinner etter 2-3 rolige dager vil jeg anbefale å oppsøke lege. 

HarryH
HarryHInnlegg: 30518
18.07.18 10:45
Rusten: alternativ trening som ikke går ut over akilles?

Løping i basseng er utmerket. Ingebrigtsen-karane driver mye med det. Skaff deg et dertil egnet belte.

Ellers så får man jo opp pulsen bra på romaskin og sykkel også.

Rusten
18.07.18 16:27

Takk for tips! Gikk over på ellipsemaskin og er litt bedre... masserer muskel men tøyer ikke noe særlig. Godt forslag med løping i basseng!

Haugen
HaugenInnlegg: 14304
20.07.18 23:35

Jeg kan anbefale en tur til fysioterapeut for å være helt sikker på hva som er galt. Jeg slet også veldig med akilles. Det viste seg i bunn og grunn være overtrening, samt altfor mye løping oppover. Jeg reduserte løping oppover og når jeg først løp oppover passet jeg på å ikke løpe på tærne. Uansett hvor unaturlig det føles, løp oppover ved å legge hele foten ned. Det føles unaturlig, men det du vil ikke anstrenge akilles i like stor grad.

Etter treningsøkt, sitt vekselvis med foten i varmt og kaldt vann. Ikke iskaldt, men 2/3 mot kaldest. 40-45 grader varmt burde holde i den varme bøtten. Dette vil øke blodsirkulasjonen i akilles. Jeg satt vekselsvis 1 minutt i alt fra 15-30 minutter. 
Tøy leggmuskulaturen, men som Passport skriver, vær forsiktig. Det skal være behagelig å tøye, ikke smertefullt. Litt som å spise seg mett, ikke stappmett. 
Du kan også tøye kun akilles. Sitt på rompa og dra til deg foten. Leggen skal nesten treffe baksiden av låret. Ta tak under tærne med begge hender og press fotbladet mot deg. Vær forsiktig. Det kan strekke ganske greit her. Husk at det ikke skal være smertefullt.

Jeg anbefaler likevel en tur til fysioterapeut. Du vil ikke angre. 

Rusten
22.07.18 17:01
Haugen: Jeg kan anbefale en tur til fysioterapeut for å være helt sikker på hva som er galt. Jeg slet også veldig med akilles. Det viste seg i bunn og grunn være overtrening, samt altfor mye løping oppover. Jeg reduserte løping oppover og når jeg først løp oppover passet jeg på å ikke løpe på tærne. Uansett hvor unaturlig det føles, løp oppover ved å legge hele foten ned. Det føles unaturlig, men det du vil ikke anstrenge akilles i like stor grad.

Ja, det er nok en overbelastning hvor benet ikke har klart trykket på fremfoten i motbakke i en periode jeg var ivrig.

Jeg har nå vært nødt til å gå, men hvis jeg går mye i motbakke så kommer det tilbake... det gjør ikke veldig vondt men jeg merker det biter til, ikke helt nede ved hælen men litt lenger opp bak på leggen.

Du har helt rett! Bestiller time hos Fysio for kartlegging av skade... Takk for tips!

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3479
27.07.18 18:46
Rusten: Ja, det er nok en overbelastning hvor benet ikke har klart trykket på fremfoten i motbakke i en periode jeg var ivrig. Jeg har nå vært nødt til å gå, men hvis jeg går mye i motbakke så kommer det tilbake... det gjør ikke veldig vondt men jeg merker det biter til, ikke helt nede ved hælen men litt lenger opp bak på leggen. Du har helt rett! Bestiller time hos Fysio for kartlegging av skade... Takk for tips!

Høyst sannsynlig en ren overbelastning. De fleste som trapper opp løping litt i raskeste laget vil nok oppleve dette, spesielt de som kanskje er noen kilo tyngre enn en typisk løper. Prøv å spe på med alternativ trening en periode (elipsemaskin/sykling/rulleski/kajakk) og sørg for å ha sko med god demping.

Når det er sagt er det aldri feil å oppsøke en god fysioterapaut.

Rusten
28.07.18 11:08
RogerMaar: Høyst sannsynlig en ren overbelastning. De fleste som trapper opp løping litt i raskeste laget vil nok oppleve dette, spesielt de som kanskje er noen kilo tyngre enn en typisk løper. Prøv å spe på med alternativ trening en periode (elipsemaskin/sykling/rulleski/kajakk) og sørg for å ha sko med god demping. Når det er sagt er det aldri feil å oppsøke en god fysioterapaut.

Oppsøkte fysioterapeut denne uken og kom frem til at det lå i musklene. Hun stakk noen nåler inn bak leggen for å løsne opp muskelknutene i tillegg til å massere leggen brutalt. Har høy smerteterskel men de nålene var smertefullt... ganske mye verre enn å borre uten bedøvelse hehe

Dagen etter var leggen helt mørbanket, noe hun også gav beskjed om på forhånd. Nå har det gått noen dager og leggen føles helt fin. Fikk noen øvelser å trene på, som også gjaldt det å tøye forsiktig. Tenker å starter forsiktig med løping neste uke.

(Innlegget ble redigert 28.07.18 11:21)

Passport
PassportInnlegg: 2543
29.07.18 11:25
Rusten: Oppsøkte fysioterapeut denne uken og kom frem til at det lå i musklene.

Det var bra å få avklart!  Da gjelder det å finne ut av hvor mye tøyning og forebyggende du trenger for å slippe plagene i fremtiden.

Husk at "flyndre-muskelen" er lengre enn den stor leggmuskelen! Dette gjør at den er litt "sær" å få tøyd skikkelig. Faktisk lettere å nå den dersom du står på en fot "på huk"... med helen nesten nedatil underlaget...

Jeg løper nok mye mer på forfot enn jeg gjorde før.. og tenker ikke så mye på demping i skoene...

Husk også at når du setter ned helen (spesielt i motbakke) strekker du ut leggene og belaster akilles ....

....husker jeg hadde noe grums for mange år siden og jeg måtte løpe bakover opp bakkene ;))

Lykke til med løpingen!

Rusten
29.07.18 12:23
Passport: Det var bra å få avklart!  Da gjelder det å finne ut av hvor mye tøyning og forebyggende du trenger for å slippe plagene i fremtiden. Husk at "flyndre-muskelen" er lengre enn den stor leggmuskelen! Dette gjør at den er litt "sær" å få tøyd skikkelig. Faktisk lettere å nå den dersom du står på en fot "på huk"... med helen nesten nedatil underlaget... Jeg løper nok mye mer på forfot enn jeg gjorde før.. og tenker ikke så mye på demping i skoene... Husk også at når du setter ned helen (spesielt i motbakke) strekker du ut leggene og belaster akilles .... ....husker jeg hadde noe grums for mange år siden og jeg måtte løpe bakover opp bakkene ;)) Lykke til med løpingen!

Takk! Jeg løp 10 min på mølle i går uten å merke noe som helst, men turte ikke å løpe lenger, kanskje fordi jeg er redd for å bli skuffet etter 30 min.

Grunnen til at jeg har blitt såp glad i løping er fordi jeg har bedret løpe og pusteteknikken. Før løp jeg ganske tungt på hæl, men nå løper jeg lett på fremfot hvor jeg har kortere steg. Blir som å løpe barbeint... at man da automatisk vil bruke fremfot.

Problemet var at dette ble for stor belastning i motbakke.

Tenkte å prøve litt i dag med stigning på mølle men vet ikke om jeg tørr å holde på i 60 min, som er det normale når jeg løper inne. 

Zarico
ZaricoInnlegg: 1801
22.08.18 15:23

Vil råde deg til å ta det rolig nå i fasen etter at du har blitt behandlet og føler at det går bedre igjen. Ta små skritt og fortsett med øvelsene selv om du ikke kjenner noe til problemet. Gjerne ikke like ofte, men av og til som forebygging. Jeg er på 3 året mitt med kjempetrøbbel i begge senene. Går til fysio jevnlig og holder det i sjakk, men så lenge jeg er aktiv fotballspiller vil jeg nok aldri bli 100%. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3479
29.08.18 00:10
Rusten: Problemet var at dette ble for stor belastning i motbakke.

Hvis du løper i bratt motbakke vil jeg anbefale at du setter hele foten i bakken. Forfotløpinga får du ta på flatmark.

Klikk for å gå tilbake til toppen