Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ønsker matvane endring. og lurer på bmi opplegget

NYTT TEMA
Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
31.12.18 03:52

Først dette med BMI. når jeg var 17 år, så var min høyde og vekt med den perfekte BMI (198 cm høy, og veide 88 Kg) Men jeg var så radmager, att en kunne telle ribb beina, uten å presse med fingra, all "kuler" til ryggraden syns tydelig, og så mer ut som disse sykt tynne folka en ser sulter ihjæl nede i Afrika (bortsett fra kulmagen)

Jeg fant fort ut når jeg kom opp i 20 årene, att min vekt og kropp både så og føltes veldig mye bedre med en vekt på 95 Kg. da orket jeg mye mer også, kunne løpe lengre, sykle en evighet. Orket å løfte mer, kunne jobbe i meget aktiv jobb hele dagen, og sykle 20 km hjem fra jobb osv. Men 95 Kg og min høyde, da er jeg overvektig.... I følge BMI. Men mye bedre i form likevel. og så ikke ut som en stakkars syk mann.

Er da egentlig BMI rett måte å vurdere overvekt på, for alle type kropps høyder og type kropper?

Ok, det var BMI delen...

Jeg ønsker å endre mine matvaner. Og jeg er jo mye eldre en den gang jeg fant ut at 95 kg var en god ting, til tross for overvekt.

Har dermed blitt 45 År, og har opplevd mye høyere vekt (og BMI) og fått vekten ned til min gode 95 kg igjen også (var en periode oppe i 140 kg) Slanket meg med trening og kuttet bare mellom-måltid-kosen. Men ellers samme type kosthold som jeg alltid har spist. (noe skjedde med mengden mat også)  da ned til 90 kg, og dermed stabilisere seg på 95 kg.

Nå i denne jula, så har jeg kost meg som en grisen, så vekten har økt igjen.

105 Kg var det i dag morges. Og joda, jeg vet slik oppgang, stabiliseres seg ned fort når jule kosen dabber av og normaliseringen kommer tilbake. Og jeg vet hvordan å få ned vekten om det ikke skulle være nok. Da med samme matvane jeg har.

Men jeg har lyst til å endre matvanene mine. Lyst til å prøve noe annet, teste ut litt.

Fordi, 45 år. Mye skjer i denne alderen. En kan plutselig legge på seg lettere en tidligere, en kan bli følsom mot slik - mettet fett typer, og her er jo tingen. Jeg fikk påvist Astma. Selv om jeg ikke røyker eller noe.

Selv om jeg har meget aktiv 24/7-6 skift type jobb. (jobb skritt varierer mellom 15 000 og 20 000 skritt pr dag, og får på app, i løpet av en arb. dag 1,5 T "sunn" gange)

I tillegg til det, så bruker jeg ergometersykkel ca 1T pr dag (men ikke nå i Desember)

Og har ca 1 T rask gåtur annen vær dag.

Styrke, tja. trener ikke aktivt styrke. Men alt på jobben veier litt. Jeg er fornøyd med styrken jeg har. Jeg er sterkere i dag, en hva jeg var i 20 åra. Føler at styrken fortsatt går opp.

Hva mine matvaner er i dag, som jeg ønsker å endre:

Jeg spiser en god del kjøtt. i praksis vær dag. hovedsak Gris og storfe.

Har alltid grønsaker (Salat, miks type grønnsaker og spinat osv)

Har fisk/kylling minst 2 ganger pr uke. Men har da en form for gris eller storfe pålegg til frokost, lunsj eller kvelds. (nesten alltid agurk, paprika eller noe slikt på toppen av kjøttpålegg, samt majones eller remulade) 

Typisk middag for familien (3 barn og 2 voksne) er: eks. 3 nakkekoteletter hvor jeg tar en hel, mens barna og kona deler 2. jeg spiser med 4 - 5 poteter, og en og halv neve med salatblanding (en type ala isberg-salat, agurk, paprika, spinat, løk, mais, rå gulerot strimlet og kokte erter. unga vil ha kokte gulerøtter)

Ikke samme mat vær dag, vi bytter jo ut med storfe kjøtt eks biff, samme mengde lik fordeling, event med kylling. og fisk i uken, men hender vi hopper over.

Jeg tenker å endre vanene, med å minske kjøttmengde. øke fisk og kylling "dagene".

Endre litt på "type" rett, kanskje mer lignende vegetar mat, men uten å bli vegetarianer.

Er det mulig? Hvordan finner en liksom en vegetar middag oppskrift, med bare litt kjøtt?

(P.S. måtte redigere noe, da jeg glemte hva jeg tenkte på med BMI delen)

(Innlegget ble redigert 31.12.18 03:57)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24449
31.12.18 15:44
Bill_Babba: Jeg tenker å endre vanene, med å minske kjøttmengde. øke fisk og kylling "dagene".
Endre litt på "type" rett, kanskje mer lignende vegetar mat, men uten å bli vegetarianer.
Er det mulig? Hvordan finner en liksom en vegetar middag oppskrift, med bare litt kjøtt?

Du er jo veldig aktiv, og det ser ut til at du har oversikt over det meste.
Så - for deg er det nok bare snakk om å ville noe, og det tror jeg du både bil og klarer.

Hva som er best å ete er nok veldig individuelt.
Jeg har selv hatt de rareste dietter og har det iblant nå også.

Hva med å være "fleksitarianer"?
Det beskrives her.

Veganske og vegetariske oppskrifter finner du her.
Så kan du bare jukse litt på slike og tilsette bitte litt kjøtt og fisk.
Det er jo lov det!
Typiske vegetar-retter i butikkene er jo bare noe sammensatt som du kan lage selv, og ofte er de ganske dyre, men ok om man vil kjøpe noe.
Noe vi her tar i blant er rødbetburgere kjøpt på Kiwi, men synes av 29,90 for to stykk er ganske kostbart, men de er gode og med litt fantasi med annet ved siden av så er det nam-nam.

Nå spiser jeg litt kjøtt og fisk, og egg er min favoritt.
Men jeg har lett for å ha perioder med spesielle vinklinger.

Se på lenkene og bruk det beste av alt - fantasien i huset ditt :).

Bill_Babba
01.01.19 16:36
return_of_drakkar: Hva med å være "fleksitarianer"?
Det beskrives her.

Dette beskriver egentlig ganske godt hva jeg hadde i tankene.

Att jeg ikke tenkte på å sjekke de ulike matbutikker sine sider :D

return_of_drakkar
03.01.19 19:01
Bill_Babba: Og har ca 1 T rask gåtur annen vær dag.

Anbefaler gangstaver om det er mulig for deg.
Denne teknikken er enormt effektiv og gir fullverdig trening.

return_of_drakkar
03.01.19 19:05
Bill_Babba: spinat

Jepp :).

https://youtu.be/FUpkSslYefU?t=8

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3477
15.01.19 11:34

BMI er bra når man forsker på vekt/høyde-forhold for en hel befolkning, men det gir ikke spesielt god informasjon for enkeltpersoner.

Hvis du først skal bruke mål/vekt som indikator på din egen formutvikling anbefaler jeg heller at du logger din bryst/magemål-ratio.

missChance
missChanceInnlegg: 53752
15.01.19 11:47
Bill_Babba: Men 95 Kg og min høyde, da er jeg overvektig.... I følge BMI. Men mye bedre i form likevel. og så ikke ut som en stakkars syk mann. Er da egentlig BMI rett måte å vurdere overvekt på, for alle type kropps høyder og type kropper? Ok, det var BMI delen...

BMI er ikke nødvendig å følge, men 198 og 95 kg er ikke overvektig ifølge BMI, og selv med 105 kg ville du bare være 'lett overvektig'. 

Bill_Babba
15.01.19 22:35
missChance: BMI er ikke nødvendig å følge, men 198 og 95 kg er ikke overvektig ifølge BMI, og selv med 105 kg ville du bare være 'lett overvektig'.

Hm. Jeg har aldri regnet dette selv. Bare fått fra bedriftsleger igjennom tidene. All min info om høyde og vekt kommer fra bedriftsleger.

Men sjekket en kalkulator akkurat nå. og der var BMI ved 95 Kg akkurat på håret maks for normalvekt men 105 står under overvekt.

Aleris forklarte videre om missvisning som du og en annen indikerer

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg