Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Muskulær utholdenhetstrening

NYTT TEMA
Bantor
BantorInnlegg: 902
02.06.19 22:10

Det er en ting jeg lurer på om denne typen trening, og det er hvor ofte den kan gjennomføres i løpet av en uke. Kan du eventuelt trene to dager etter hverandre? Altså et spørsmål om frekvens.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
03.06.19 12:47
Bantor: Det er en ting jeg lurer på om denne typen trening, og det er hvor ofte den kan gjennomføres i løpet av en uke. Kan du eventuelt trene to dager etter hverandre? Altså et spørsmål om frekvens.

Det spørs hva du legger i begrepet "muskulær utholdenhetstrening", hvor hardt du trener og hva som er grunnlaget ditt.

Bantor
BantorInnlegg: 902
03.06.19 15:30

Noen sier 15+ reps, andre sier +20 reps. Det meste jeg har sett er 40-70 reps per sett.

Bantor
BantorInnlegg: 902
03.06.19 17:51

Kan vel legge til at jeg er i kategorien "mosjonist".

Passport
PassportInnlegg: 2360
03.06.19 18:07
Bantor: Noen sier 15+ reps, andre sier +20 reps. Det meste jeg har sett er 40-70 reps per sett.

Dersom du kjører 20+ reps er du sikker på å trene type 1 fibrene. (de som bruker mest oksygen som drivstoff)


Lettere vekter gjør at du kan øke antall reps helt opp mot "konkurranse" (tenker da summen av hele økten)


Jeg foretrekker hurtige bevegelser for å trigge hurtigheten i muskulaturen... gjerne eksplosive bevegelser dersom øvelsen tillater dette.


 

Bantor
BantorInnlegg: 902
03.06.19 18:49

Et sted leste jeg at man ved muskulær utholdenhetstrening skulle ta 20-40 reps opp til 4 sett. Man begynte med to dager i uken. Men avanserte kunne trene opp til fire dager i uken.


Er usikker på om de mente at man kunne trene to dager etter hverandre ved slik trening. Eller at de mente at man skulle sette opp øktene i for eksempel en 14 dagers syklus. Slik at man trener fire økter den ene uken og tre den andre. 


 


Uansett bør jeg kanskje som mosjonist holde meg til to- tre økter i uken.


 


Uansett dersom jeg skal trene til "failure", så er det vel kanskje greit å vite maks antall repetisjoner. Med tanke på at en kan trene for lett.


 


To sett er kanskje litt lite for bein?

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
13.06.19 11:13

Jeg er litt usikker på formålet ditt med denne typen trening, det er svært få som trener slik i 2019. (Styrke med mer enn 15 reps) Kan du si noe om hva slags mål du har, hva trener du mot?

Tidligere hadde man tro på dette ifm. idretter som ski og roing, men man har også der gått mer mot maksimal styrke. Man ønsker å øke maksstyrken rett og slett fordi dette gjør at man kan utføre samme arbeid på et lavere gir. Muskulær utholdenhet trener man veldig spesifikt, f.eks. ved å kjøre stakeøkter på 1 time, eller lengre intervaller som 10 x 6minutter.

(Innlegget ble redigert 13.06.19 11:13)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21987
13.06.19 13:07
Bantor: Det er en ting jeg lurer på om denne typen trening, og det er hvor ofte den kan gjennomføres i løpet av en uke. Kan du eventuelt trene to dager etter hverandre? Altså et spørsmål om frekvens.

Dette er et greit spørsmål.
Et enkelt og rett fram svar finnes i alle fall her.

 https://www.livestrong.com/article/73949-muscular-endurance-training/

 "et sitat

"When you do a muscle endurance workout, aim for 20 to 30 repetitions per set per exercise, according to ACE Fitness. The higher you go, the more you're training for muscle endurance and the less you're training for strength. Do not work until fatigue to avoid adding muscle mass."

her også

https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/5867/how-many-reps-should-you-be-doing

Ofte er det slik rundt treningsspørsmål at det er uenighet og man blir forvirret.
I alle fall jeg.
Så iblant må man bare gå for det man intuitivt føler for, hvis rådene er motstridende osv.

 

(Innlegget ble redigert 13.06.19 13:13)

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11867
15.06.19 12:16
return_of_drakkar: Do not work until fatigue to avoid adding muscle mass.

Hahaha, med mindre man er toppidrettsutøver i en sport som krever lav ffmi, er dette helt uinterresant for 99,999% av befolkningen.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21987
15.06.19 18:11
St14al3x: ffmi,

ffmi?
female-failure-multiple-incidents...

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21987
15.06.19 18:13
Bantor: Kan vel legge til at jeg er i kategorien "mosjonist".

Lykke til med treningen :).

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21987
15.06.19 18:14
Passport: Jeg foretrekker hurtige bevegelser for å trigge hurtigheten i muskulaturen... gjerne eksplosive bevegelser dersom øvelsen tillater dette.

Hva slags øvelser utfører du?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21987
15.06.19 19:00
RogerMaar: Jeg er litt usikker på formålet ditt med denne typen trening, det er svært få som trener slik i 2019. (Styrke med mer enn 15 reps)

Det er da ikke helt avleggs dette.
https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/5867/how-many-reps-should-you-be-doing


I punkt 6 nevnes jo det med mange repetisjoner for de som utøver eller mosjoner på visse måter.

Bantor
BantorInnlegg: 902
15.06.19 22:09

@ RogerMaar


 


Tenkte det kunne være greit med tanke på hypertrofi. Ihvertfall i en periode. En får jo også opp pulsen en del av slik trening. Og jeg hater å jogge. 


 


Jeg er en gammal gubbe på 42 og må være litt forsiktig av meg.


 


Har egentlig slått fra meg tanken på å trene på 30- 40 prosent av maks til failure.


 


Prøver nå med 6-8 sett med 12 reps. Etter å ha lest om Serge Nubret. Kommer til å trene bein med 20 reps riktignok, et lite avvik, pga. tilgjengelig vekt. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21987
16.06.19 19:23
Bantor: Prøver nå med 6-8 sett med 12 reps. Etter å ha lest om Serge Nubret. Kommer til å trene bein med 20 reps riktignok, et lite avvik, pga. tilgjengelig vekt.

Noe a la dette?

https://bfgmuscle.com/serge-nubret-training-routine/

Min styrketrening er for at diverse muskler ikke skal dovne helt vekk :).

(Innlegget ble redigert 16.06.19 19:26)

Bantor
BantorInnlegg: 902
16.06.19 20:09

Ja. Bare at jeg kommer til å kjøre et enkelt fullkroppsprogram. Sannsynligvis to ganger i uken. Og jeg kommer ikke til å ha flere øvelser for hver muskelgruppe.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
02.08.19 12:28
Bantor: @ RogerMaar
 
Tenkte det kunne være greit med tanke på hypertrofi. Ihvertfall i en periode. En får jo også opp pulsen en del av slik trening. Og jeg hater å jogge. 
 
Jeg er en gammal gubbe på 42 og må være litt forsiktig av meg.
 
Har egentlig slått fra meg tanken på å trene på 30- 40 prosent av maks til failure.
 
Prøver nå med 6-8 sett med 12 reps. Etter å ha lest om Serge Nubret. Kommer til å trene bein med 20 reps riktignok, et lite avvik, pga. tilgjengelig vekt.

Fortsatt litt usikker på hva som er målet ditt med treninga. Vær oppmerksom på at det er svært viktig med noen konkrete mål/delmål, hvis ikke kommer du snart til å spørre deg selv "Hvorfor driver jeg med dette?", og svaret kommer til å være "Vet ikke". Da blir det som regel bråslutt.

 

Mål som "komme i form", "ta av litt vekt"  og "få sommerkroppen" er ikke konkrete nok. Når er du kommet "i form", hva er "litt vekt", og hvordan ser egentlig en "sommerkropp" ut?

 

All styrketrening er bra for deg, så hvis dette opplegget føles bra så bare kjør på. Men uansett vil jeg også anbefale deg sterkt å forsøke å finne en kondisjonsidrett som du liker å drive med. Hvis jogging ikke fungerer, sjekk også ut sykling, kajakk, ski, toppturer, etc.

 

Ja, du får opp pulsen av styrketrening, men hovedårsaken til dette er økt blodtrykk som følge av at musklene plutselig trenger store mengder tilført blod. Styrketrening vil derfor ikke gi deg bedre kondisjon.

(Innlegget ble redigert 02.08.19 12:28)

Bantor
BantorInnlegg: 902
04.08.19 21:32

Mitt første delmål er å fjerne så mye fett, at jeg ikke lenger kan bygge muskler i kalori underskudd med høy andel av proteiner i matinntaket.


 


Skjønner nå at jeg må prioritere mere cardio. Har lest en bok som anbefaler 30-90 minutter tre ganger i uken for oss i 40 års alderen. Får se hva jeg får til etter hvert. Sette opp noe exel ark som jeg har gjort for den andre treningen min.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
08.08.19 13:52
Bantor: Mitt første delmål er å fjerne så mye fett, at jeg ikke lenger kan bygge muskler i kalori underskudd med høy andel av proteiner i matinntaket.

Det er ok, men fortsatt litt ullent med mindre du kjenner din egen kropp som din egen bukselomme.


Et mer konkret mål kan være at du f.eks. skal redusere ditt magemål fra 96 til 92cm.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3463
08.08.19 14:04
Bantor: Skjønner nå at jeg må prioritere mere cardio. Har lest en bok som anbefaler 30-90 minutter tre ganger i uken for oss i 40 års alderen. Får se hva jeg får til etter hvert. Sette opp noe exel ark som jeg har gjort for den andre treningen min.

3 ganger i uka er sannsynligvis ikke realistisk hvis/når du trener styrke 2-3 ganger i tillegg. Start med 1-2 økter og sørg for å gjennomføre disse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg