Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Muskulær utholdenhetstrening

NYTT TEMA
Bantor
BantorInnlegg: 818
02.06.19 22:10

Det er en ting jeg lurer på om denne typen trening, og det er hvor ofte den kan gjennomføres i løpet av en uke. Kan du eventuelt trene to dager etter hverandre? Altså et spørsmål om frekvens.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3436
03.06.19 12:47
Bantor: Det er en ting jeg lurer på om denne typen trening, og det er hvor ofte den kan gjennomføres i løpet av en uke. Kan du eventuelt trene to dager etter hverandre? Altså et spørsmål om frekvens.

Det spørs hva du legger i begrepet "muskulær utholdenhetstrening", hvor hardt du trener og hva som er grunnlaget ditt.

Bantor
BantorInnlegg: 818
03.06.19 15:30

Noen sier 15+ reps, andre sier +20 reps. Det meste jeg har sett er 40-70 reps per sett.

Bantor
BantorInnlegg: 818
03.06.19 17:51

Kan vel legge til at jeg er i kategorien "mosjonist".

Passport
PassportInnlegg: 2275
03.06.19 18:07
Bantor: Noen sier 15+ reps, andre sier +20 reps. Det meste jeg har sett er 40-70 reps per sett.

Dersom du kjører 20+ reps er du sikker på å trene type 1 fibrene. (de som bruker mest oksygen som drivstoff)


Lettere vekter gjør at du kan øke antall reps helt opp mot "konkurranse" (tenker da summen av hele økten)


Jeg foretrekker hurtige bevegelser for å trigge hurtigheten i muskulaturen... gjerne eksplosive bevegelser dersom øvelsen tillater dette.


 

Bantor
BantorInnlegg: 818
03.06.19 18:49

Et sted leste jeg at man ved muskulær utholdenhetstrening skulle ta 20-40 reps opp til 4 sett. Man begynte med to dager i uken. Men avanserte kunne trene opp til fire dager i uken.


Er usikker på om de mente at man kunne trene to dager etter hverandre ved slik trening. Eller at de mente at man skulle sette opp øktene i for eksempel en 14 dagers syklus. Slik at man trener fire økter den ene uken og tre den andre. 


 


Uansett bør jeg kanskje som mosjonist holde meg til to- tre økter i uken.


 


Uansett dersom jeg skal trene til "failure", så er det vel kanskje greit å vite maks antall repetisjoner. Med tanke på at en kan trene for lett.


 


To sett er kanskje litt lite for bein?

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3436
13.06.19 11:13

Jeg er litt usikker på formålet ditt med denne typen trening, det er svært få som trener slik i 2019. (Styrke med mer enn 15 reps) Kan du si noe om hva slags mål du har, hva trener du mot?

Tidligere hadde man tro på dette ifm. idretter som ski og roing, men man har også der gått mer mot maksimal styrke. Man ønsker å øke maksstyrken rett og slett fordi dette gjør at man kan utføre samme arbeid på et lavere gir. Muskulær utholdenhet trener man veldig spesifikt, f.eks. ved å kjøre stakeøkter på 1 time, eller lengre intervaller som 10 x 6minutter.

(Innlegget ble redigert 13.06.19 11:13)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21178
13.06.19 13:07
Bantor: Det er en ting jeg lurer på om denne typen trening, og det er hvor ofte den kan gjennomføres i løpet av en uke. Kan du eventuelt trene to dager etter hverandre? Altså et spørsmål om frekvens.

Dette er et greit spørsmål.
Et enkelt og rett fram svar finnes i alle fall her.

 https://www.livestrong.com/article/73949-muscular-endurance-training/

 "et sitat

"When you do a muscle endurance workout, aim for 20 to 30 repetitions per set per exercise, according to ACE Fitness. The higher you go, the more you're training for muscle endurance and the less you're training for strength. Do not work until fatigue to avoid adding muscle mass."

her også

https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/5867/how-many-reps-should-you-be-doing

Ofte er det slik rundt treningsspørsmål at det er uenighet og man blir forvirret.
I alle fall jeg.
Så iblant må man bare gå for det man intuitivt føler for, hvis rådene er motstridende osv.

 

(Innlegget ble redigert 13.06.19 13:13)

St14al3x
St14al3xInnlegg: 11772
15.06.19 12:16
return_of_drakkar: Do not work until fatigue to avoid adding muscle mass.

Hahaha, med mindre man er toppidrettsutøver i en sport som krever lav ffmi, er dette helt uinterresant for 99,999% av befolkningen.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21178
15.06.19 18:11
St14al3x: ffmi,

ffmi?
female-failure-multiple-incidents...

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21178
15.06.19 18:13
Bantor: Kan vel legge til at jeg er i kategorien "mosjonist".

Lykke til med treningen :).

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21178
15.06.19 18:14
Passport: Jeg foretrekker hurtige bevegelser for å trigge hurtigheten i muskulaturen... gjerne eksplosive bevegelser dersom øvelsen tillater dette.

Hva slags øvelser utfører du?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21178
15.06.19 19:00
RogerMaar: Jeg er litt usikker på formålet ditt med denne typen trening, det er svært få som trener slik i 2019. (Styrke med mer enn 15 reps)

Det er da ikke helt avleggs dette.
https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/5867/how-many-reps-should-you-be-doing


I punkt 6 nevnes jo det med mange repetisjoner for de som utøver eller mosjoner på visse måter.

Bantor
BantorInnlegg: 818
15.06.19 22:09

@ RogerMaar


 


Tenkte det kunne være greit med tanke på hypertrofi. Ihvertfall i en periode. En får jo også opp pulsen en del av slik trening. Og jeg hater å jogge. 


 


Jeg er en gammal gubbe på 42 og må være litt forsiktig av meg.


 


Har egentlig slått fra meg tanken på å trene på 30- 40 prosent av maks til failure.


 


Prøver nå med 6-8 sett med 12 reps. Etter å ha lest om Serge Nubret. Kommer til å trene bein med 20 reps riktignok, et lite avvik, pga. tilgjengelig vekt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg