Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bøyefjær

NYTT TEMA
Bantor
BantorInnlegg: 1065
07.11.19 11:38

Dette treningsredskapet stammer fra tysktalende områder i Europa, og ble opprinnelig kalt Königsfeder. De selges ofte under navn som Power Twister osv. Ingen vet hvem som fant opp disse, eller hvor lenge de har vært på markedet.

De to vanligste øvelsene med dette apparatet er å klemme sammen fjæren foran brystet, samt å klemme sammen fjæren over hodet. I tillegg er det ganske vanlig å ta biceps. Langt flere øvelser er mulig. Men, selv om det er mulig å gjøre knipeøvelse med beina, og å trene magen, så er det nok armer, bryst og øvre rygg dette apparatet er best til.

Bøyefjær kan brukes til både dynamiske og statiske øvelser. Personlig bruker jeg min bøyefjær kun til statiske øvelser. Det er ikke det jeg gjør mest, men det er morsomt å ta armene, brystet og ryggen med bøyefjær en gang i blant. Gjør det maks to ganger i uka.

Noen andre som har bøyefjær?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24586
09.11.19 10:24
Bantor: Noen andre som har bøyefjær?

Nei.
Vi hadde noe slikt hjemme en gang i tiden, men det var da.
Er det noen spesiell du anbefaler?
Fikk en tanke om at noe slikt kan passe for meg...

Bantor
BantorInnlegg: 1065
09.11.19 11:31

Alt er vel laget i Kina nå. Så det er ikke noe spesielt å anbefale. 

Selv har jeg en fjær på 30 kg. Tror du skal være veldig sterk for å holde de kraftigste fjærene over lengre tid. Hvis du googler rundt på nettet, så finnes det forskjellige brukerveiledninger osv. 

Som sagt så bruker jeg bare dette til armene, skuldrene, bryst og øvre rygg. Jeg trener bevisst ikke magen, fordi jeg ikke kjenner til noen måte å trene nedre del av ryggen med bøyefjær.

For en tid tilbake lå det en video ute på Vimeo av en tysker som bla. gjorde øvelser for alle tre hodene til biceps. Vet ikke om den ligger ute ennå.

Tenk på trening med bøyefjær som et tillegg til annen trening, ikke en erstatning. Så kan man diskutere effekten av det. Og husk at trening med dette redskapet belaster nervesystemet like mye som å løfte tunge vekter. Hvis du bruker en så kraftig fjær, at du bare kan holde den kort tid.

Dette er noe jeg gjør mest for moro skyld.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg