Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er "cardio" nødvendig?

NYTT TEMA
Bantor
BantorInnlegg: 942
12.11.19 15:06

Har lest litt rundt på nettet. Det fins folk som advarer mot aerobics, jogging og cardio.

Hvis du er idrettsutøver som må absolutt må drive med cardio, kan riktignok HIIT være et alternativ.

Men for oss mosjonister, er det i det hele tatt verdt bryderiet?

Personlig er jeg ennå feit, men har gått ned 11 kilo i år. - Kun styrketrening med lett belastning og mange repetisjoner, pluss omlegging av kosten. Jeg har riktignok gått en og annen søndagstur, men det er mest for moro skyld.

 

Høye kortisolnivåer, prolapser og kneskader er ting som jeg skyr som pesten. I tillegg så har jeg lest at løping i stor grad er genetisk betinget, og bare en brøkdel av løpeferdigheter skyldes trening. Litt tenk på et tall nå, men er det virkelig verdt bryderiet å svi av en masse tid og penger på å øke løpskapasiteten fra f.eks. 85% til 100%?

 

Dessuten kan du uansett løpe fortere dersom du går ned i vekt. Og jeg tror du blir flinkere til å løpe ved å ta av deg noen kilo, enn du blir av å drive med løpetrening.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23520
12.11.19 17:15
Bantor: Men for oss mosjonister, er det i det hele tatt verdt bryderiet?

Er noe nødvendig?
Det er så mange forskjellige meninger om alt dette at man enten må velge en retning eller gi en dog i å lese om det.

Vi skal også huske på gå, jogge. løpe er no du kan gjøre når som helst og hvor som helst. At helsetudios / gyms jo må fritte med sitt for å tjene penger for utstyr og oftest leie av lokaler.

Kardio har nok mange fordeler ifølge dette her:
https://www.verywellfit.com/everything-you-need-to-know-about-cardio-1229553


Så jeg tror kanskje at en blanding av ting ikke er så dumt :).
Uansett, alt er bedre enn ikke noe.

qbah
qbahInnlegg: 48603
12.11.19 20:19

Om det er nødvendig å trene hjertet ditt? For et spørsmål. Hjertet ditt er også en muskel, det trenger å "blåse ut" litt innimellom mer enn bare det å ta noen flere repitisjoner med vekter så du kjenner deg andpusten.


Å øke hjertekapasiteten/oksygenopptaket ditt er en bjørnetjeneste for kroppen din, du som er redd for diverse sykdommer og plager opp i åra som det virker som. 

Bantor
BantorInnlegg: 942
12.11.19 22:03

Så skal en vel ikke tro alt en leser på nettet da. 


Jeg finner at mye informasjon om trening jeg leser på nettet er til dels motstridende. Særlig hvis du leser på engelsk. Da særlig informasjon rettet mot vanlige forbrukere som meg.

Bantor
BantorInnlegg: 942
12.11.19 22:18

Forresten, mannen bak den opprinnelige joggebølgen og Cooper testen mener i dag at hard løpetrening ikke er sunt. Han anbefaler gange.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23520
13.11.19 06:40
Bantor: Forresten, mannen bak den opprinnelige joggebølgen og Cooper testen mener i dag at hard løpetrening ikke er sunt. Han anbefaler gange.

Gange med staver, og dette utført på en litt aggressiv måte, gir like mye som løping, men sparer på belastningene på ledd og slikt,

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
15.11.19 10:29
Bantor: Har lest litt rundt på nettet. Det fins folk som advarer mot aerobics, jogging og cardio. Hvis du er idrettsutøver som må absolutt må drive med cardio, kan riktignok HIIT være et alternativ. Men for oss mosjonister, er det i det hele tatt verdt bryderiet? Personlig er jeg ennå feit, men har gått ned 11 kilo i år. - Kun styrketrening med lett belastning og mange repetisjoner, pluss omlegging av kosten. Jeg har riktignok gått en og annen søndagstur, men det er mest for moro skyld.   Høye kortisolnivåer, prolapser og kneskader er ting som jeg skyr som pesten. I tillegg så har jeg lest at løping i stor grad er genetisk betinget, og bare en brøkdel av løpeferdigheter skyldes trening. Litt tenk på et tall nå, men er det virkelig verdt bryderiet å svi av en masse tid og penger på å øke løpskapasiteten fra f.eks. 85% til 100%?   Dessuten kan du uansett løpe fortere dersom du går ned i vekt. Og jeg tror du blir flinkere til å løpe ved å ta av deg noen kilo, enn du blir av å drive med løpetrening.

Hei!  I likhet med de fleste mosjonister har du lest for mye om trening etc.etc.  og har ennaa ikke forstaatt at cardio, dvs. paa norsk kondissjonstrening er noedvendig for gode prestasjoner. Det er trist.

Hvilket bryderi er kondistrening?
Hvis du har gaatt ned 11 kg. i aar er det jo flott, men da maa du ha endret kostholdet betraktelig.  Styrketrening bygger jo muskler og gir aldri vektreduksjon, tvertimot . Soendagsturer har du gaatt " for moro skyld "..Jaha.  saa all annen trening har ikke vaert for moro skyld? Har det vaert en plage for deg?

Du er tydeligvis livredd for det meste i livet, hvorfor vaere saa
pesimistisk? Kortisonnivaaet henger samen med kostholdet sa det kan du sjoel fikse. Prolaps er ikke moro, jeg har hatt en ganske hissig saadan siden en paakjoersel 1977, men det har ikke hindret meg fra aa ha vaert en av landets aller beste maratonveteraner.

Hvor har du (forlest)deg paa at loeping er genetisk betinget?
Jeg maa da vaere superbeviset paa at det er fullstendig feil.
Det finnes ingen hverken tidligere eller i naatid i min familie som
har drevet noen form for idrett e.l. Hvorfikk jeg genene fra?

Og hvor stor andel av oepeferdigheten skyldes trening? Jeg har
lest og hoert mye merkelig i mine 80 leveaar, men du tar kaka !
Du, jeg har aldri svidd av en eneste time forgjeves til trening o.l.
men investert de faat treningstimene i egen helse.
Jeg har i motsetning til dagens mosjonister aleri kjoept dyre sko,
ikke pulsklokke o.l. samt tredemoelle (egentlig trellmoelle!).
Men jeg loep mitt foerste maraton som 40-aaring paa norsk kl.rekord  over 40 aar paa 2.47 som 3 aar senere ble 2.37.
Men du tror sikkert ogsaa paa Julenissen hvis du mener at jeg ville loept like fort med mine 84 kg. som jeg startet med, men som jeg
etter raad fra Kaggestad reduserte til 74 kg. I dag er jeg 75 kg.
og helt uten plager av noe slag, sykler min. 25 mil./uka og henger
fortsatt med unggutta saa fort det blir litt motbakke.

Du aner ikke hva du prater om. skaff deg riktig informasjon av
folk med erfaring. Hilsen maratonveteran med flere hundre  
kvalitetsloep paa baken. Og fortsatt med spreke bein !


Bantor
BantorInnlegg: 942
15.11.19 10:40

Det er et faktum at mannen bak Cooper testen ga ut boken "Running Without Fear" i 1986. En slags unnskyldning for å fortsette å jogge, før han "kapitulerte" og anbefalte gange og styrketrening.


 


https://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_H._Cooper

Bantor
BantorInnlegg: 942
15.11.19 14:43

Ifølge engelsk wikipedia om VO2max kan oksygenopptaket dobles hos enkelte individer. Andre responderer ikke på løpetrening i det hele tatt.


https://en.wikipedia.org/wiki/VO2_max


 

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
16.11.19 01:25
Bantor: Det er et faktum at mannen bak Cooper testen ga ut boken "Running Without Fear" i 1986. En slags unnskyldning for å fortsette å jogge, før han "kapitulerte" og anbefalte gange og styrketrening.

Jaha, du er oppdatert forstaar jeg...
Cooper-testen, aa loepe lengst mulig paa 12 min. er  en grei proeve
for slike som han selv, som ikke gidder trene litt og mener at 3 km.
paa 12 min. er bra, dvs. 4.00/km.
Det er naermest jogging og like greit at en bare gaar..

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
16.11.19 01:37
Bantor: Ifølge engelsk wikipedia om VO2max kan oksygenopptaket dobles hos enkelte individer. Andre responderer ikke på løpetrening i det hele tatt.

Du er flink til aa lese engelsk tull .
Hva slags utbytte har du av det i din trening?
Hva med aa lytte til de som ahr lang erfaring?
Helt utenkelig for deg, eller?
Alle, absolutt alle responderer paa loepetrening, og faar bedre
kondis paa kort tid.  Jeg trente i min tid mange overvektige karer
i alle aldre, de fleste hadde kun joggte litt tidligere.  Med mitt noe
hardere kjoer ble alle i loept av bare en vinters trening i stand til aa


fullfoere maraton paa en respektabel maate.
Det klarer du ogsaa  hvis du gidder loepe litt, men selvsagt er
det mer behagelig aa ligge og lese alt tull du kommer over.
Jeg har aldri lest noe om trening annet det  som det refereres
til i div. diskusjoner.   Kun egen idrettsglede og mange gode
kamerater gjorde at jeg ble saa god loeper.  Helt uten slit  eller problemer.  Men med Hjertefeil som spesialistene paa Riksen
fortalte meg ville ta livet av meg hvis jeg begynte aa loepe !
En velger sjoel, jeg valgte aa loepe og ble svaert god ,spesielt
mtp. null aktivitet foer jeg naermet meg 40 aar.

Slutt med aa spre vanlaere og tull.  Lytt til erfarne folk.
Lykke til, faa litt fart paa beina du ogsaa, styrketrening hindrer
deg fra aa bli en god loeper.  Du har valget.

Passport
PassportInnlegg: 2474
18.11.19 12:10

Målet med kardio trening kan defineres som å øke kroppens evne til å frakte oksygen og blod til musklene. 

 

Selve ordet «kardio» kommer fra Gresk, og betyr hjerte. Treningen kan være hva som helst feks gåing, løping, svømming, dansing og mye mer.

 

Kardiotrening går ut på å trene med en intensitet mellom 65 og 85 prosent av din makspuls slik at hjertet må jobbe, men at du ikke får for mye melkesyre. (Før du når din AT). Har du ikke pulsklokke kan du legge deg på en intensitet hvor du fortsatt kan snakke. Treningsøktene bør helst vare 40 minutter eller mer, og gjøres regelmessig. Start feks med å trene 3 dager i uka.

 

Fordeler med kardio trening:



Bra for hjertet
Reduserer risikoen for hjerteinfarkt og andre hjertelidelser
Økt velvære
Reduserer stress
Hjelper deg å gå ned i vekt

(Innlegget ble redigert 18.11.19 12:11)

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
18.11.19 13:32
Bantor: Dessuten kan du uansett løpe fortere dersom du går ned i vekt. Og jeg tror du blir flinkere til å løpe ved å ta av deg noen kilo, enn du blir av å drive med løpetrening.

" Goddag igjen mann oekseskaft ".

En blir garantert flinkere til aa loepe hvis en gaar ned
noen kg.  Det har jeg sjoel bevist til 100 %.

Men - kun hvis du samtidig driver ganske hard trening.
Eller tror du at du loeper raskere hvis du ligger i sofaen
og lar vaere aa spise ?  " Troeste meg"... og deg!

Les litt hva vettuge erfarne folk sier.  
Kondis.no  gir mange gode svar paa at dette.
Rull ned paa foerstesiden til FORUM, der kan du
diskutere Gratis.
Vil du laere mer kan du abonnere, ikke dumt.

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 778
18.11.19 13:38
utenforallfarvei: Rull ned paa foerstesiden til FORUM, der kan du
diskutere Gratis.

Jeg glemte  i farta  at du maa klikke paa MENY  opp til hoeyre
foer du ruller nedover til FORUM, en lett utforbakke...

Klikk for å gå tilbake til toppen