Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Driksen er avskaffet

NYTT TEMA
Charge
ChargeInnlegg: 1358
21.01.07 11:33
Selv gir jeg aldri driks på restauranter eller noe annet sted i Norge. For det første synes jeg prisene er høye nok i seg selv, pluss at jeg sterkt misliker skjulte utgifter som ikke står oppført og er en del av avtalen når man betaler for en tjeneste/service/produkt. Så det er både på prinsipielt grunnlag men også fordi jeg synes det koster nok som det gjør.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249714

"I avisen Dagens Nyheter leste vi nylig at driksen er avskaffet i Norge, ifølge turisthåndbøkene. I Norge er driksen innregnet i prisen, leser vi. Derfor forventer ingen driks..."
kanskje_det_kanskje
kanskje_det_kanskjeInnlegg: 286
22.01.07 19:59
Det var jeg jammen ikke klar over. Har alltid hatt som vane og regne ca 10% driks.
Lurer litt på hva de servitørene på lekteren mener om det :-) Men digg å vite at man i såfall kan skylde på turisthåndbøkene om man får et surt blikk fra servitøren :-) Men hva pleier dere andre å gjøre? Gir dere driks og hvor mye?
Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15669
23.01.07 12:18
Gir som regel igjen til hele hundre... dvs hvis maten f.eks. kostet 350 så betaler jeg 400, koster den mer så plusser jeg gjerne litt på.

Tror jeg en gang gav 150 i tips til en taxisjafør... men det var mest fordi jeg hadde det skikkelig travelt med å nå flyet :-)
---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
holatristeza
holatristezaInnlegg: 951
23.01.07 19:00
For mange er vel lønnen tilpasset slik at man er avhengig av driksen. En venninne jobber som servitør. Hennes faste lønn er på 80 kr timen, noe som er ganske lite hvis hun ikke hadde fått tips i tillegg. Med tipsen tjener hun kanskje 150 kr i timen (hun får i snitt 10 %). De som eier restauranten har mer enn nok med penger, så det er vel de som burde ofre litt for at servitørene skal få høyere lønn og gjestene kan slippe å gi tips.
lampe
lampeInnlegg: 8628
24.01.07 16:40
En venn av meg er bartender, nesten samme suppa der. Han har ca 90 kr timen, men får ca 2-3k i tips i løpet av en helg så han klarer seg på det.
crivaes
crivaesInnlegg: 1372
22.02.07 13:52
Vi som er servitører er avhengig av denne tipsen, og det er absolutt ingen "skjult avgift". Viser bare hvor grådige nordmenn har blitt. Her renner det inn millioner i lønn i året, men ikke faen om man legger igjen mere enn 25,- på en regning på nærmere 25000,-..

Dere som maser på at det er så dyrt på resteurant, drit i å spise ute da! Sitt hjemme med grændisen og billig colaen fra grans.

Gjerrigheten vil ingen enda ta i dette møkkalandet.

I wish my lawn was emo, cuz then it would cut itself.
Bananskall
BananskallInnlegg: 3774
22.02.07 19:02
crivaes skrev:
Vi som er servitører er avhengig av denne tipsen, og det er absolutt ingen "skjult avgift".

Dere som maser på at det er så dyrt på resteurant, drit i å spise ute da!

men ikke faen om man legger igjen mere enn 25,- på en regning på nærmere 25000

----------------------------------------------------------------------------------

Tror noe sånt som du beskriver i den siste setningen her aldri har skjedd. Og hvis det har skjedd, er du ikke glad for at restauranten din har tjent såpass mye på en kunde? Må da være fint det?

Fortsetter opp oppover i sitatene; hva med å bare betale det det koster da? Hvorfor skal man legge på noe ekstra hvis man ikke vil?

Og at dere i Norge er avhengige av tips er bare piss. I motsertning til i f.eks. USA har dere en anstendig lønn på linje med andre ukvalifiserte jobber. Hva er det som gjør at dere er tipsverdige mens de på maccern ikke er det? Etter det jeg har hørt ligger timelønnen til serivitører inkl. tips godt over det jeg har hatt i sommerjobber innen finans. Ser ingen grunner til det, så noen sympati fra meg får du ikke.

Sånn til slutt, jeg pleier som regel å runde av oppover, og gi ekstra hvis jeg har fått service utover det man kan forvente. Noe annet ser jeg ikke noen grunn til å gi.

Til slutt et siste sitat:" Viser bare hvor grådige nordmenn har blitt"

For meg så ser det ut som det er deg selv du beskriver, som forventer at folk skal gi deg ekstra penger bare fordi du gjør jobben din(som du allerede får betalt for)
crivaes
23.02.07 00:23
DU tror ikke det..? Nei, så jobber du heller ikke i restaurant. Jeg er glad for at sjefen tar inn grunker..? Ved at jeg jobber rævva av meg og yter masse ekstra servicen, lar være å svare på frekke fulle kommentarer fra enkelte gjester og bøyer meg i støvet som om de skulle være konger..?

Kanskje fordi restaurantbransjen stort sett alltid har vært ett veldig lavtlønnet yrke..? Fordi det er normalt..?

Igjen, "piss".. Har DU jobber i restaurant..? Ukvalifisert jobb..? For en arroganse. Er faktisk en utdannelse å være servitør. At du sammenligner maccern med en restaurant.. Trenger ingen ord.

Etter det du har hørt tjener vi bra. Ikke alle jobber på Theatherkafeen vettu.

Tydligvis så skjønner du ingenting av hva vi må gjennomgå i løpet av en dag. Er slike som deg som er grunnen til jeg bytter yrke. Prøv 14 timer i strekk på bena, løpende fram og tilbake mellom restaurant og kjøkken for du ikke kan spise X, vil ha X isteden. Nei forresten, du vil ha X alikavell. Denne vinen smaker kork, jaha, den kom med skrukork, moderne Cloudy Bay vin. Å jaha? Dette kan du ja. Godt det da.. Hvorfor er maten så sen??! Vel.. *kremt* Du bestillte for 5 minutter siden.. "Herregud, dette har jeg ikke tid til" (Hvorfor kom du på restaurant da) maten kommer, du pirker skeptisk rundt i maten for å se at alt det ekstra tilbehøret ditt er der før du trøkker i deg hele retten på 2 minutter for å så rope og vifte på meg på den andre siden av restauranten. "Ser du meg ikke?" (Beklager at jeg ikke sprang fort nok over) "Nå vil jeg ha regninga".. Kommer straks tilbake sier jeg. "Og jeg skal ikke betale noe for vinen, maten var sen" (Maten kom 15 min etter du bestilte) Desverre sier jeg.. Det kan jeg ikke gjøre, 15 minutter er faktisk ikke lenge i det hele tatt. Så blir du dritforbanna og stikker ut etter å ha dratt fram "gullmastercarden" din og betalt, som forøvrig går på firmaen din og legger ikke igjen en drit av tips for alt peset du har gitt meg.

Nei, vet du hva, faen ta deg og faen ta alle dere andre jævler som gjør dagene våre surt som helvete og åttpåtil tror dere gjør oss en tjeneste ved å av og til legge igjen oppspiste og ødelagte tannpirkere på bordet, en herlig avsluttening på en middag.

jackblack
jackblackInnlegg: 13609
23.02.07 03:24
nå er du vel egentlig bare en gjerrig fokker alikevel. Så sånne som deg kunne egentlig bare holde seg hjemme. Inntil du faktisk har noen som helst formening om hvordan det er å jobbe innenfor utelivsbransjen bør du vel egentlig utale deg om ting du har peil på.

PS. hvordan tør du egentlig være frekk mot den eneste personen som har vært aleine med maten din??

mvh gammel ringrev

NB.. ja vi pissa i suppa di...
hehe

turbolasse
turbolasseInnlegg: 11
23.02.07 03:36
Sug noe rart din fandenivoldske nisse.... Oppfør deg som et menneske på restaurant. Hvis du trur det er meninga at du skal sitte en meter unna bordet med den feite kona di, så må du søren meg tenke deg om........ igjen!!!!!!

Jeg har personlig sørget for at folk som deg har spist/drukket avføring mer enn 30 ganger...

Bli hjemme din f****** idiot, du må ikke inbille deg at jeg er ufin mot de virkelig hyggelige gjestene....
Bananskall
BananskallInnlegg: 3774
23.02.07 10:01
Arbeidstakere med fagbrev (fagutdanning/diplom):

Kokk:
Begynner: 19.961,80 NOK/måned
Med 2 års erfaring: 20.061,80 NOK/måned
Med 4 års erfaring: 20.971,80 NOK/måned
Og oppover …

Servitør og andre hotel og restaurantarbeidere:
Begynner: 19.326,80 NOK/måned
Med 2 års erfaring: 19.586,80 NOK/måned
Med 4 års erfaring: 20.496,80 NOK/måned
Og oppover…

Ufaglærte arbeidstakere:

Kokk:
Begynner: 18.937,80 NOK/måned
Med 2 års erfaring: 19.037,80 NOK/måned
Med 4 års erfaring: 19.947,80 NOK/måned
Og oppover…

Servitør og andre hotel og restaurantarbeidere:
Begynner: 18.140,80 NOK/måned
Med 2 års erfaring: 18.562,80 NOK/måned
Med 4 års erfaring: 19.472,80 NOK/måned
Og oppover…

Her ser du altså tarifflønnen din for 2006. Ikke noen superlønn, men at du er avhengig av tips er jo bare tullprat. I så fall er det arbeidsgiver sitt ansvar å gi deg riktig lønn, ikke kundene. Regner også med at du ikke betaler skatt på tipsen du får, så du bryter faktisk loven i tillegg. Da kan du ikke forvente mye sympati.

Tør jeg spørre om din timelønn med og uten tips?

Tør gjette på at du tjener inkl tips, er mye mer enn andre jobber som ikke krever noen utdannelse(ja, de fleste servitører er ukvalifiserte, selv om du mener det er arrogant av meg å minne deg på det). Og jeg håper virkelig du deler tipsen du får med kokken, da han ikke tjener noe særlig mer enn deg.

Og det du beskriver i innlegget ditt, hvor kommer egentlig det inn i debatten? Fordi du har hatt et par kjipe kunder skal jeg gi deg masse ekstra penger? Sorry mac, ser ikke hvor tips fra vanlige kunder kommer inn i bildet.

Og jobber du 14 timer i strekk bryter arbeidsgiver loven. Det skal du ta opp med ham i stedet for å kreve at vi tipser deg ekstra for det. Det er faktisk ditt problem, og arbeidsgiver som sitter på løsningen, ikke kunder.

Ser også at du har bestemt deg for å bytte yrke, og godt er det. Med ditt menneskesyn har du lite å gjøre i et serviceyrke.
erikksen
erikksenInnlegg: 2664
23.02.07 13:36
crivaes skrev:
Vi som er servitører er avhengig av denne tipsen, og det er absolutt ingen "skjult avgift".

Jeg tipser for god service - noe som er meget sjelden i dette landet. Hvis dere er så jævlig avhengig av tips, så yt bra service da.

PS For alt jeg vet gjør du det, men det er faen så mange som ikke gjør det men som forventer tips uansett.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
23.02.07 13:40
turbolasse skrev:
Sug noe rart din fandenivoldske nisse.... Oppfør deg som et menneske på restaurant. Hvis du trur det er meninga at du skal sitte en meter unna bordet med den feite kona di, så må du søren meg tenke deg om........ igjen!!!!!!

Jeg har personlig sørget for at folk som deg har spist/drukket avføring mer enn 30 ganger...
----------
Hm.. Ja, DET ga meg skikkelig lyst til å legge igjen tips neste gang jeg skal ut og spise...Not.
jonas
jonasInnlegg: 33711
23.02.07 15:19
"crivaes skrev:
Nei, vet du hva, faen ta deg og faen ta alle dere andre jævler som gjør dagene våre surt som helvete og åttpåtil tror dere gjør oss en tjeneste ved å av og til legge igjen oppspiste og ødelagte tannpirkere på bordet, en herlig avsluttening på en middag."

Unnskyld meg men du svartmaler da virkelig situasjonen her. Hvor stor andel av gjestene er såpass mareritt som du skisserer her? De aller aller fleste greier å oppføre seg når de er ute, om du ikke ser dem pga et par vriompeiser er synd, men du burde da vært klar over at det finnes slike før du valgte servitørjobben som yrke.
Personlig syns jeg ikke tips er obligatorisk. Hvis kelneren har vært ekstra flink, eller at maten var uventet bra, syns jeg det er hyggelig å gi litt tilbake, da i form av tips. Å tipse bare fordi det er forventet at man skal gjøre det syns jeg er feil, hvorfor skal man belønne folk for at de gjør jobben sin?
Alemao
AlemaoInnlegg: 6306
26.02.07 11:27
"Hvis kelneren har vært ekstra flink, eller at maten var uventet bra, syns jeg det er hyggelig å gi litt tilbake, da i form av tips. Å tipse bare fordi det er forventet at man skal gjøre det syns jeg er feil, hvorfor skal man belønne folk for at de gjør jobben sin?"

enormt godt poeng det både "erikksen" og "jonas" kommer med her. jeg personlig gir litt tips hvis jeg synes jeg har fått veldig bra service. ser ingen grunn til å betale ekstra bare fordi noen gjør jobben sin. det er faktisk, som enkelte andre påpeker, dyrt nok å spise og drikke ute i dette landet. så man trenger ikke å øse ut ekstra.
Babydevil
BabydevilInnlegg: 114
04.03.07 00:11
Synes det er merkelig at servitører nærmest "forlanger" tips fra gjestene dersom de har vært hyggelige... Det er faktisk servitørers jobb å være hyggelige mot gjestene, og jeg synes det er uhørt at man faktisk griner på nesen dersom noen man har vært hyggelige mot ikke tipser. Har ikke hørt at folk som jobber på bensinstasjoner får tips for å skifte lyspærer, vindusviskere, fylle olje på bilen.. hvorfor ikke?? nei, fordi det er det jobben går ut på, det er blant annet det man får lønn for..

Selvfølgelig, tipser gjerne dersom servitørene har vært hyggelige og maten har vært god, men synes bare det er frekt at de som faktisk har valgt et yrke hvor man bærer ut mat, rydder bord, tar bestilling osv (som man da faktisk har lønn for) forventer at kundene skal betale mer enn det maten koster. Kanskje man heller bare skal være glad for at personer faktisk går ut for å spise slik at servitører, kelnere og kokker beholder jobbene sine.

blir kanskje litt motsigende når jeg på en måte er imot tips-ordningen i norge, men alikevel tipser.. menmen..

Hvor mange tipser frisøren sin for eksempel dersom man er ekstremt fornøyd med hårklippen?? Skjønner ikke hvorfor det bare er på restauranter man tipser...
remington07
remington07Innlegg: 1889
04.03.07 01:20
sorry,på vegne av bransjen må jeg bare be om unnskyldning for en del innlegg her.
Har jobbet i over 20 år i bransjen,opplevd drittsekker og kverulanter,der og som overalt her i verden , men bortsett fra enkelte her så er jeg prisgitt alle gjstene slik at jeg kan få min lønn.
Skal man jobbe i bransjen må man ha yrkesstolthet ,være ydmyk,sette gjesten i fokus ,han betaler jo tross alt en masse penger for "opplevelsen"
Er du nødt til å jobbe 14 timers dag ,så sier vel det litt om arbeisplassen og ikke minst deg selv.
så kjære alle dere lesere ,gi tips til oss.................om dere synes vi har gitt dere litt mere enn dere forventet å få ,og at dere synes kveden var meget vellykket og at vi har gjort en utmerket jobb.
Hvis ikke ,betaler dere regningen og bare går.
Og dere er selvsagt velkommen tilbake.
remington07
04.03.07 01:31
og til deg turbolasse, du har sikkert verdens mest inkompitente sjef siden han ansatte deg med din mildt sagt bedritne holdning ,
Hvor faan er din yrkesstolthet?
osloeast37
osloeast37Innlegg: 971
04.03.07 01:36
gi meg en enste grunn til at jeg skal betalemere en det som er prisen areforat varen er mat eller øl?
betaler det som står i menyen og ALDRI noe over, hvorfor skaljeg det da?
klarer ikke finne en fornuftig grunn.
remington07
04.03.07 01:42
ok,det viktigste er jo at du er gjest og at vi klarer en omsetning til å leve av slik at du kan komme tilbake senere.
trondergutt
tronderguttInnlegg: 31795
06.03.07 21:11
Kan til en viss grad akseptere å betale litt tips om jeg vet at pengene ikke kun kommer servitøren til gode..men også kokken som har laget den gode maten.

Husker jo saken fra ja...var vel Teaterkafeen eller Grand hvor det endte i rettsak når servitørene ville beholde all tipsen selv.
turbolasse
08.03.07 02:38
remington07 skrev:
og til deg turbolasse, du har sikkert verdens mest inkompitente sjef siden han ansatte deg med din mildt sagt bedritne holdning ,
Hvor faan er din yrkesstolthet?

hehe
trenger ikke yrkesstolthet når det gjelder føkkers som ikke kan å oppføre seg.

dessuten er jeg sjef der jeg jobber

turbolasse
08.03.07 02:41
osloeast37 skrev:
gi meg en enste grunn til at jeg skal betalemere en det som er prisen areforat varen er mat eller øl?
betaler det som står i menyen og ALDRI noe over, hvorfor skaljeg det da?
klarer ikke finne en fornuftig grunn.

vel.. om du kommer til oss så kan jeg jo lære deg hvordan space tasten funker;-)
volvoenmin
volvoenminInnlegg: 18
08.03.07 23:49
Jeg gir driks til hyggelige taxisjåfører, men ikke til en sliten bartender som slenger vekselen oppå en fuktig bardisk i håp om at jeg skal la dem ligge...bare for han/hun har tatt seg bryet med å selge meg en øl/tynn drink...
jonas
jonasInnlegg: 33711
11.03.07 18:08
"turbolasse skrev:
hehe
trenger ikke yrkesstolthet når det gjelder føkkers som ikke kan å oppføre seg.

dessuten er jeg sjef der jeg jobber"

Om du er noenlunde lik i virkeligheta som det du gir uttrykk for her vil jeg bare kondolere til dine ansatte, de fortjener garantert en bedre sjef. Du er vel egenhendig en god grunn til å ikke tipse når man er ute og spiser, man aner ikke hvilke drittsekker som får hånd om pengene.
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55325
11.03.07 22:39
crivaes skrev:
Vi som er servitører er avhengig av denne tipsen, og det er absolutt ingen "skjult avgift". Viser bare hvor grådige nordmenn har blitt.
-------------

Så folk er gjerrige dersom de ikke betaler deg ekstra for at du gjør jobben din?
12.03.07 23:57
Ikke jobben min lenger.

Rainmaker
13.03.07 00:00
Får vel stille spørsmålet annerledes da...

Mener du at folk er gjerrige fordi de ikke betaler ekstra for at servitørene utfører den jobben de er ansatt for å gjøre?
13.03.07 00:10
Man betaler for en tjeneste, å bli servert. Har man ikke råd til dette så sitt hjemme med den kjipe grandiosaen.

Er skikk og bruk i alle land, mer eller mindre å gi tips til denne type tjenester, om det er pikkoloer, drosje sjåfører eller servitører og bartendere.

Disse "yrkene" har i allefall vært lavtlønnet. Og servitørbransjen er fortsatt mange steder kun en melkeku for grådige kakser.

Om dette med tips irriterer deg og andre så mye, igjen, bli hjemme med ferdigpizzaen og tuborgen din.

Rainmaker
13.03.07 00:17
crivaes skrev:
Man betaler for en tjeneste, å bli servert. Har man ikke råd til dette så sitt hjemme med den kjipe grandiosaen.

>> Det man betaler for er maten og serveringen, det er i prisen. Servitørene blir lønnet av sin arbeidsgiver.Det skal ikke ha ekstra for at de faktisk utfører jobben sin.

Er skikk og bruk i alle land, mer eller mindre å gi tips til denne type tjenester, om det er pikkoloer, drosje sjåfører eller servitører og bartendere.

>> I de fleste slike land er grunnlønnen minimal. Servitører på cruiseskip blandt annet fikk ikke annet enn kost og losji fra arbeidgiver på 90-tallet.

Disse "yrkene" har i allefall vært lavtlønnet. Og servitørbransjen er fortsatt mange steder kun en melkeku for grådige kakser.

>> Er man ufaglært må man bare finne seg i å være lavtlønnet. Mange er lavtlønnet, det betyr ikke at de skal begynne å kreve ekstra av andre folk for at de faktisk utfører jobben sin.

Om dette med tips irriterer deg og andre så mye, igjen, bli hjemme med ferdigpizzaen og tuborgen din.

>> Jeg spiser ute ofte, men tipser av prinsipp så og si aldri. Bl.a fordi jeg ikke har tenkt å birdra til en skattefri, ufortjent bonus til folk som kun gjør jobben sin. Med mindre du tipser alle du får utført en tjeneste av ser jeg på deg som en hykler.

Siste innlegg