Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Treholt og forsvarets høgskole

NYTT TEMA
nordavind
nordavindInnlegg: 954
24.09.10 11:25

Kan noen fortelle meg hvorfor Arne Treholt i sin tid fikk plass på forsvarets høgskole?
Vi snakker her om en mann som var under overvåking mistenkt for spionasje, men inn på forsvarets høgskole kom han.

I en debatt på tv her om dagen ble det hevdet at Treholt blant annet er dømt for å ha gitt bort hemmeligheter han fikk som elev ved forsvaret høgskole.

Etter min mening burde denne mannen aldri vært tildelt plass på FHS og har saken blitt større enn nødvendig nettopp pga denne feilplasseringen av Treholt?

Jedi-Master
Jedi-MasterInnlegg: 8523
24.09.10 11:29
nordavind: Kan noen fortelle meg hvorfor Arne Treholt i sin tid fikk plass på forsvarets høgskole?
Vi snakker her om en mann som var under overvåking mistenkt for spionasje, men inn på forsvarets høgskole kom han.

I en debatt på tv her om dagen ble det hevdet at Treholt blant annet er dømt for å ha gitt bort hemmeligheter han fikk som elev ved forsvaret høgskole. Etter min mening burde denne mannen aldri vært tildelt plass på FHS og har saken blitt større enn nødvendig nettopp pga denne feilplasseringen av Treholt?

Han fikk plass på skolen fordi POT ikke hadde noe bevis mot ham - de trengte dette fordi de trodde han ville lekke opplysninger de kunne ta ham på.

Treholt var lite interessert, men tok tilbudet til slutt. Til POTs fortvilelse gjorde ikke Treholt som de hadde håpet - så de valgte å legge fram hans notater fra forelesningene som "bevis" mot ham. Tanker var nok at siden han kjente en i KGB og tok notater som elev ved skolen gav han hemmelige opplysninger til KGB. Dette ble godtatt av retten.

steffen
steffenInnlegg: 24607
24.09.10 11:30

Nå er dette en stund siden, og jeg husker ikke nøyaktig (i likhet med mange som mener noe om saken!), men det var vel slik at Treholt hadde vært i søkelyset hos politiet allerede før han søkte på Forsvarets Høgskole, og at man vurderte at det totalt var en fordel for spaningen at han ble elev der.

McLovin
McLovinInnlegg: 11906
24.09.10 11:32
nordavind: Kan noen fortelle meg hvorfor Arne Treholt i sin tid fikk plass på forsvarets høgskole?

I en debatt på tv her om dagen ble det hevdet at Treholt blant annet er dømt for å ha gitt bort hemmeligheter han fikk som elev ved forsvaret høgskole. Etter min mening burde denne mannen aldri vært tildelt plass på FHS og har saken blitt større enn nødvendig nettopp pga denne feilplasseringen av Treholt?

FHS er en skole som mange mennesker i militær og politisk ledelse gjennomfører, typisk høyere offiserer og statssekretærer. Det er ikke nødvendigvis slik at det er behov for en ekstrem sikkerhetsklarering. Og hva visste man om Treholts aktiviteter da han begynte på skolen som diskvalifiserte ham?

Og hvilke signaler ville det evnt sende ut dersom man unnlot å ta inn en som åpenbart var kvalifisert men under streng etterforskning? Han ville jo kanskje "luktet lunta"?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5146
24.09.10 11:33

I en debatt på tv her om dagen ble det hevdet at Treholt blant annet er dømt for å ha gitt bort hemmeligheter han fikk som elev ved forsvaret høgskole.

Spørsmålet er besvart i dommen mot Treholt. Les den.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester