Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva betyr det og være konservativ ?..bare lurer.

NYTT TEMA
Figo7

Figo7
18.04.07 23:48
Det er så merkelig det ordet konservativ..så jeg lurer på hvilke politikere man kan kalle konservativ ?..gjerne parti også....har dere tips så tar jeg gjerne i mot ?

Hilsen
Figo7
Sabir

Sabir
18.04.07 23:50
KRF er et konservativ parti...
Figo7

Figo7
18.04.07 23:52
Hva gjør KrF til et slikt parti ?

Hilsen
Figo7
kjetil1979

kjetil1979
19.04.07 01:25
FrP, Høyre og KrF er konservative. Det betyr de er gammeldagse og er imot endringer i samfunnet som går på likestilling på bakgrunn av kjønn og legning.
001olebrum

001olebrum
19.04.07 01:36
Kjetil1979 skrev:
FrP, Høyre og KrF er konservative. Det betyr de er gammeldagse og er imot endringer i samfunnet som går på likestilling på bakgrunn av kjønn og legning.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er vel noe av det minst gjennomtenkte jeg har sett skrevet på en stund. Å kalle Høyre gammeldags på spørsmål om legning grenser til det latterlige.

Mvh 001
kingjohn

kingjohn
19.04.07 01:40
kjetil1979 skrev:

---

Dustete innlegg kjetil1979. Du er så ensidig farget så du burde egentlig diskvalifisere deg selv.

---

Hva kaller du AP's motstand mot innføring av fargefjernsyn og parabol, oppløsning av telenor som monopolist ? Oppmykning på dette området var det EØS/EU-regler som styrte.

Var det fordi ARK's monopol ble svekket ?
SNIPERN

SNIPERN
19.04.07 01:41
kjetil1979 skrev:

SNIPERN:
Fantastisk bra tolkning av det å være konservativ:-) Her er den skikkelige betydningen:

Hentet fra ordnett:
konservativ -t; som holder på, ønsker å bevare (sentrale elementer i) det bestående og nedarvede: være konservativ av legning, natur / konservativ politikk ( mots. radikal, revolusjonær); (ofte spes. om tilhenger av høyreparti) de konservative
megselv

megselv
19.04.07 01:48
kjetil1979 skrev:

---> Her var det mye feil gitt.

For det første er ikke FrP et konservativt parti. KrF er kristenkonservativ (legg merke til kristenparten) og høyre er norges eneste konservative parti.

Riktig at KrF har et gammeldags livssyn, men så er det jo også basert på bibelen da. De er ikke imot likestilling på bakgrunn av kjønn og legning, det de ønsker er å komme tilbake til kjernefamilien og de liker ikke homofile (står vist i bibelen det siste).

Høyre er heller ikke imot likestilling av kjønnene eller deres legning.

Det er ikke riktig at de konservative partiene er gammeldagse eller ikke like forandring. Selv om slagordet for ideologien (er vel egentlig ikke noen ideologi) er å endre for å bevare, er de ikke imot forandring. Det de er imot er rask forandring, de liker at endringene skjer sakte, gradvis og forsiktig.

Økonomisk ligger de konservative partier til høyre, ettersom de er opptatt av at man først må skape noe for å kunne fordele noe (Bedre å fordele 20 brød i morgen enn fem brød i dag). De søker også stabilitet og bærekraft i økonomien. De er også villig til å ofre arbeiders rettigheter hvis det er i samfunnets beste interesse.

De er imot politisk overstyring av folks liv (dette gjelder ikke helt for de kristenkonservative). De ønsker en velferdsstat, imotsettning til hva mange her på forumet sier. De ønsker et offentlig velferdstilbud som skal gjelde alle, men private aktører som ønsker å konkurrere med det offentlig skal få lov til det.
Aebriol

Aebriol
19.04.07 08:19
Nå ja ....

"Konservere" betyr, stort sett, å bevare.

"Konservativt" betyr egentlig at man ønsker å bevare samfunnet stort sett slik det er i dag, med utgangspunkt i middelklassens verdier og normer.

Så kan selvfølgelig ordet kobles mot spesifikke verdier, for eksempel "kristen/muslimsk/økonomisk/etc - konservativ" som betyr at man tror på tidlige verdier/normer innenfor dette området, og ikke har noe spesielt til overs for nyere tolkninger og teorier.
Aebriol

Aebriol
19.04.07 08:23
Konservative partier i Norge i dag, er etter min mening i hovedsak:
- KRF
- SP
- AP
- H

Dog, ikke innen alle sine politiske områder.

Kanskje det mest utpregede konservative partiet er Senterpartiet, som ideologisk sett ønsker seg nærmere fortiden enn framtiden. KRF er også utpreget konservativt innen verdi/moral området, og AP innen statens rolle i samfunnet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Konservatisme

Dog er jeg uenig i at SP ikke er på listen over konservative partier i Norge, men det er mulig noen som har virkelig peiling på politikk kan forklare hvorfor.
Figo7

Figo7
19.04.07 08:38
Til Aebriol.

Gammel konservativ tankegang har jeg hørt ofte i diskusjoner mellom politikere..da lurer jeg på om AP er konservativ..de holder jo på gamle tradisjoner...men også Venstre det eldste patiet blir jo ikke nevnt her...men hvis det har noe med høy på pæra og gjøre..så er vel høyre værst på borgelig side ?

Hvorfor bruker man ordet så mye..når det er så vanskelig og definere ?

Hilsen
Figo7
Snipp1

Snipp1
19.04.07 08:43
På mange måter vil jeg si at SP nærmest er reaksjonære, kanskje det er derfor de ikke står på listen? ;-)

DragonFly

DragonFly
19.04.07 08:47
Høyre bruker i alle fall "konservativ" om seg selv ganske ofte.
"For et konservativ parti som Høyre(...)" står det akkurat nå på hjemmesiden deres under nyhet en sak datert 18. april. Jeg tror til og med det står noe i partiprogrammet deres om det.

Andre partier har nok også konservativ politikk på enkelte områder, så det blir litt diffust å bruke konservativ som eneste beskrivende ord om et parti.

Det samme gjelder andre beskrivende ord. Et eksempel er "liberalt" eller "liberalistisk".
FrP skriver i sitt partiprogram at de er et liberalistisk parti. Hvis en tenker over det, så er det veldig mange områder FrP ikke er innenfor liberalismen, men heller går mot konservatisme (og sikkert andre ting også)..

Det blir rett og slett litt vanskelig når vi har så mange partier, og særlig er det jo stor forskjell mellom de ulike representantene partiet har.

Figo7

Figo7
19.04.07 09:16
Til DragonFly.

Ja..du ser..at det er vanskelig nok med alle de ordene for politikerne..hvordan tror man at velgerne skal forstå eller gidde og sette seg inn i tolkningen av slike ord ?

Hilsen
Figo7
Aebriol

Aebriol
19.04.07 09:34
AP er konservativt, men ønsker ikke å framstå på den måten.

Men nå er AP kun konservativt i nordisk sammenheng, deres politikk vil jo anses som sosialistisk, og langt fra konservativ, i nesten alle andre land i verden.

Liberalistisk politisk ideologi er i utgangspunktet basert på noen hovedpunkter:
- Individuell frihet
- Like sjanser
- Religionsfrihet
- Liten stat
- Fri markedsøkonomi (noen avarter av liberalisme mener dette ødelegger for individuell frihet og like sjanser, og vil derfor begrense markedsøkonomien en del).

Liberalisme er derfor LANGT fra det som er normalt i Norge, som er sosialdemokratisk ideologi og som vel nesten alle partier går innenfor uavhengig av hva de kaller seg selv (SV og FRP er unntakene).

Hovedskillet mellom liberalisme og sosialdemokrater går på statens størrelse, rolle, og begrensninger på markedsøkonomien. Det er derfor ledere av fagforbund stort sett ikke skjønner hvorfor deres medlemmer stemmer FRP, all den stund en av de grunnleggende punkter innenfor liberalismen er fri markedsøkonomi, noe som gir mindre (ingen?) makt til fagforeninger.

Det som etter min mening gjør det nesten umulig for FRP å kalle seg selv liberalistisk er deres syn på innvandrere og homofile, som er i sterk kontrast til ideoligien og de aller fleste andre liberalistiske partier i verden.
Aebriol

Aebriol
19.04.07 09:37
En annen ting ...

Disse begrepene, konservativt, liberalistisk, sosialistisk osv. De har forskjellig betydning avhengig av hvilket land du snakker om, og om det er motstandere eller tilhengere som skal definere ordets betydning.
Sabir

Sabir
19.04.07 09:48
KRF: statskirke, abortloven, homofile, adopsjon, forby ditt og forby datt, osv.........
Need I say more.......
Sabir

Sabir
19.04.07 09:49
kjetil1979 skrev:
-----------------

her var det mye tull.
Figo7

Figo7
19.04.07 09:52
Til Aebriol.

Hvis man føler seg konservativ..bør man være tilhenger eller motstander av EU ?

Hilsen
Figo7
KHWS

KHWS
19.04.07 10:30
Figo7 skrev:
Til Aebriol.

Hvis man føler seg konservativ..bør man være tilhenger eller motstander av EU ?
..................

### Høyre er et verdikonservativt parti noe som betyr at partiet vil ta vare på verdier som er positive og effektive uten å være bakstreversk slik mange oppfatter det å være konservativ. En kan være meget dynamisk og samtidig konservativ uten at det blir konflikt av det. Det sier seg selv at Høyre ikke da er tilhenger av revolusjonerende omveltninger uten basis i eksisterende fungerende verdier.
Mao. vil Høyre beholde velferdsstaten, men finansieringen av denne vil ikke være den samme som det sosialistene mener. I tillegg er det flere samfunnsfunksjoner som det er hensiktsmessig å la være kollektive.
Når det gjelder EU, så funker Norge i dag på tross av dommedagsprofetiene og jeg er mot EU på tross av at jeg er høyremann. Norge som selvstendig stat har nettopp rundet 100 år og jeg håper det kan fortsette slik en stund til. Det finnes mange høyrefolk som føler det på samme måten.

Figo7

Figo7
19.04.07 10:38
Til KHWS.

Alt dette blir mer og mer merkelig ?

Hilsen
Figo7
SMasterG

SMasterG
19.04.07 11:04
Jeg er så LEI av alle disse tåplige ordene som skal sette de ulike partiene og deres politikk i bås.

Sosialistisk, sosialdemokratisk, liberalistisk, konservativ osv.

Hvem bryr seg? ikke jeg ihvertfall. Jeg ser først og fremst på hver enkel sak. Et parti kan absolutt være liberalistisk i en sak, men konservativ i andre. Jeg synes litt for mange legger for mye vekt på disse orden. Hva er poenget?
Figo7

Figo7
19.04.07 11:31
Enig !
KHWS

KHWS
19.04.07 11:57
Figo7 skrev:
Til KHWS.

Alt dette blir mer og mer merkelig ?

### Hva er merkelig, at en høyremann er mot EU?

Figo7

Figo7
19.04.07 12:43
Til KHWS.

Ikke merkelig at du er i mot EU !...det er mange i FrP også..men alle disse ordene som blir tolket på forskjellige måter.

Hilsen
Figo7
KHWS

KHWS
19.04.07 13:35
Figo7 skrev:
...........men alle disse ordene som blir tolket på forskjellige måter.

### Å ja, du mener spesielt konservativ som kan tolkes på forskjellige måter.
Sosialistene elsker å tro at høyrefolk er gammeldagse, forstokkete og bakstreverske. Dermed betyr konservativ dette for sosialistene samt at høyrefolk har allergi mot alt som er kollektivt.
Konservatisme har ikke noe med hermetikk å gjøre, men med å ta vare på verdier.
Figo7

Figo7
19.04.07 13:40
Til KHWS.

Kan noen legge frem gode verdier fra 50 og 60 tallet..som lever i beste velgående i dag ?

Hilsen
Figo7
KHWS

KHWS
19.04.07 13:42
Elvis.
Figo7

Figo7
19.04.07 14:02
Omtrent den eneste.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg