Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

BLE TRURT AV NRK LISENS POLITI

NYTT TEMA
agor

agor
09.04.03 15:01
For nøyaktig 1 time siden var jeg offer for nrk lisens kontorets utsendte kontrollør, i verste stasi stil dukket vedkommende opp på min trapp. Jeg leier en fullt møblert leilighet i Bergen sentrum, jeg har trodd at TV lisensen har vært en del av den leien jeg betaler, da TV er inkludert i denne.

Vedkommende og jeg hadde til å begynne med en rolig tone, jeg ble bedt om personalia. Men da jeg ble bedt om å oppgi fullt person nr, sa jeg først hele nr, men ba om at kun fødseldato skulle noteres av ham. Han fulge imidlertid ikke min oppfordring og fortsatte å skrive opp fullt person nr 11 siffer.
Jeg ba ham om å gi meg arket, da jeg ikke ville gi fra meg fullt person nr. For meg var dette en fremmed mann som sto ved min dør, som ikke identifiserte seg. Han ville ikke gi meg arket med det første, så jeg sa det til ham med litt skarpere tone, "gi meg det arket er du snill". Fremdeles ville ikke NRK representanten gi meg arket. Så jeg ble litt forbannet, da ga han meg det hvite øverste arket, og forsøkte samtidig på en klumsete måte å sjule kopiene i bunken, det var da 2 kopier han prøvde å ungå å gi, et rose og et gult ark. Jeg sa da " prøver du å lure meg, ved å ungå å gi meg kopiene, hva er dedtte for noe tull da". Han snudde da ryggen til og holdt papirene tett inntil brystet og skulle til å gå med informasjonen. Jeg ble litt forbannet og røsket de 2 arkene ut av nevene hans. Da fikk han det travelt med å gå. Da jeg hadde alle arkene sa jeg at vi kunne starte på nytt, men at han kun ville få halve person nr mitt, altså fødselsdato+navn og adresse og tlf nr. Men mannen var allerede på vei ut døren, i det han gikk ut døren snur han seg og sier. " Dette skal du få tilbake, og jeg håper det går bra med deg da"!!

HA HA jeg må vel være den første i landet som blir Truet med hevn av NRK og Deres lisens politi.

PS!! det vistre seg forøvrig at lisens var betalt da jeg ringte NRK.
stiansaint

stiansaint
09.04.03 15:04
Er dette en spøk? NRK lisens, pøh, Norge er på ingen måte et fritt land...
AnZIEnT

AnZIEnT
09.04.03 15:04
Hehehe...
Håper han kommer til meg! Jeg har ikke betalt lisens og jeg har ingen planer om det heller! Gleder meg allerede!

BowlinCol
09.04.03 15:23
..Hadde anmeldt han på flekken.
En slik dust har ikke flere rettigheter enn det andre har, så det er vel bare å slenge døra i trynet på han.
...Frekke jævler
Anarkigut

Anarkigut
09.04.03 15:34
Problemet er at kontrolørene får betalt i provisjon. dvs. at de tjener penger etter hvor mange de klarer å avsløre at snyter på lisensen.

Dette har vist seg å ikke være verdens beste løsning hvis man vil at ting skal skje innenfor skikkelige rammer.
calarse

calarse
09.04.03 16:11
:) hehe bra jobbet. Jeg liker folk som ikke lar seg pille på nesen av de jævlige statsansatte.
agor

agor
09.04.03 19:23
quasirebel skrev:
Det var jo framifrå intelligent å gi ham opplysninger til å begynne med da...

Jeg håper, selv om det nok er usannsynlig, at du får problemer.

Hva for noe, hvorfor ønsker du at jeg skal få problemer. Jeg har jo ikke gjort noe gale i denne saken. Han tropper opp på min dør og prøver å stikke av med informasjon som jeg ikke gir fullmakt til. Jeg kunne gitt denne informasjonen til NRK, men da måtte de ringt meg og avtalt time, så skulle jeg mødt på et av NRK's kontorer å skrevet under. Men ikke til en villt fremmed bølle som kommer på døren min og truer meg attpåtil. Slike mennesker stoler jeg ikke nok på for å si det rett ut. Jeg forstår deg ikke når du sier du ønsker at jeg får problemer. kan du svare meg på det? Hvorfor ønsker du at jeg skal få problemer?
Frank1

Frank1
09.04.03 19:28
agor

Kontrolløren kan ikke kreve hele person nr. av deg.

Ring lisenskontoret og fortell om kontrollørens adferd. Kontoret er takknemlig for tilbakemeldinger. Er adferden graverende nok kan denne person få sparken!

ToreTrygve

ToreTrygve
09.04.03 20:19

Hva slags tapere er det som har slike jobber?
De har helt sikkert falsk jobbidentitet.
Har aldri hoert om noen som har slik jobb.
Garantert ingen barn som kommer i barnehagen og sier: "Pappan min er lisenskontolloer for NRK."
Sosialdemokratiets siste snokere. He he.
Ser dem for meg, meg falsk ID der de drar rundt i gabardinfrakk og spiser kneipp med gulost og kontrollerer at folk har betalt lisensen sin.
HAHAHA.

tag1

tag1
09.04.03 22:59
stiansaint skrev:

Mener du virkelig at det å undra seg for å betale for en tjeneste, er snakk om frihet?

tag1

tag1
09.04.03 23:02
ToreTrygve skrev:

Hva slags tapere er det som har slike jobber?
De har helt sikkert falsk jobbidentitet.
Har aldri hoert om noen som har slik jobb.
Garantert ingen barn som kommer i barnehagen og sier: "Pappan min er lisenskontolloer for NRK."
Sosialdemokratiets siste snokere. He he.
Ser dem for meg, meg falsk ID der de drar rundt i gabardinfrakk og spiser kneipp med gulost og kontrollerer at folk har betalt lisensen sin.
HAHAHA.

Nå skjønner jeg hva Kristin Clement tenker på når hun kritiserer nivå på undervisning i Norge :-)
EUROPA

EUROPA
09.04.03 23:28
Frank1 skrev:
agor

Kontrolløren kan ikke kreve hele person nr. av deg.

Disse kontrollørene kan ikke kreve en dritt av deg! De har og vil aldri få fullmakt til å tre inn i din stue.

Folk betaler TV-lisens fordi DE IKKE VET BEDRE! .. Mange
fjols i dette landet:-)

ixt

ixt
10.04.03 02:34
Lisensjegerne får faktisk betalt per person de kniper, i praksis profesjonelle tystere mao.

Du trenger ikke oppgi noe som helst info til lisensjegerne om du ikke ønsker, eneste autoriteten de har er som vanlige personer.

Og skriv for all del ikke under på at du har TV!

Jeg ble ferska en gang, ble så forfjamset at jeg ikke fikk meg til å lyve. Fyren fyllte ut personalia og skulle ha meg til å skrive under. Jeg nekta å ba om å få lese gjennom først, noe man alltid skal gjøre før man skriver under på noe som helst. Etter å ha lest gjennom lot jeg selvsagt vær å skrive under.

Etter en stund fikk jeg regning. Jeg sendte en ultrakort mail til NRK og sa at det var feil og at jeg ikke hadde TV, uten noen videre forklaring eller noe som helst. Fikk aldri noe svar på mailen, men heller ingen purring på regninga.
----------------

All den tid NRK-avgiften kun går til NRK og ikke blir fordelt på norske TV-kanaler så nekter jeg å betale. Jeg ser ikke på NRK og betaler ikke for en tjeneste jeg ikke benytter. Om NRK ønsker er de velkommen til å komme hjem til meg å sette inn et filter som blokkerer NRK i veggen min.

Det å kunne følge med i massemediene er en menneskerett som ikke skal kunne nektes de som har dårlig råd.

- ixt
Ompapa

Ompapa
10.04.03 02:40
NRK er vel ikke direkte en tjeneste, da du ikke kan velge den bort. Kjøper du en videospiller, f.eks, forplikter du deg til å betale TV-lisens, uansett hva du skal med den. Jeg for min del har ikke mange NRK-program på video. Det beste hadde vært om man kunne abonnere på NRK for den summen TV-lisensen er.

Jeg har betalt en gang, da ringte de meg under en landskamp. Vanskelig å nekte for at du har TV da Lersveen bæljer i bakgrunnen. Lite troverdig at han kommenterer fra stua mi....

Flytta like etter dette, og har ikke hørt noe fra dem på en fire-fem år. Jeg flytta ikke pga lisensen, men hvis noen fra NRK leser dette; man kan jo aldri vite! Muhahaha!
ToreTrygve

ToreTrygve
10.04.03 07:09

tag1:
Er du frekk? ;-)

Mvh
Tore Trygve Ulven
som tror tag1 jobber i NRK

Basken1

Basken1
10.04.03 07:47
AnZ

Folk som er stolte over ikke å betale lisens, er noe av det dummeste jeg vet. Pengene NRK skal ha inn, får de allikevel. Det eneste du og dine bolde likesinnede gjør, er å skyve utgiftene over på andre.Det er usolidarisk. Å skryte av det i tillegg, er idiotisk.

Basken
ToreTrygve

ToreTrygve
10.04.03 08:06

Lisensen er en idiotisk og avlegs ting.
At man skal betale for en tjeneste man kanskje ikke bruker, er latterlig.
En ting er at alle skal betale for skoler og sykehus.
Noe annet er at alle skal betale for en kanal man kanskje ikke bruker.
For eksempel, det er urettferdig at alle skal betale for NRK2, naar nesten ingen paa bygdene kan ta den inn. Det er mye mer usolidarisk enn aa drite i lisensen.
Ikke for det, NRK er desidert den beste norske kanalen, milevis foran de andre.

stiansaint

stiansaint
10.04.03 11:22
tag1 skrev:
stiansaint skrev:

Mener du virkelig at det å undra seg for å betale for en tjeneste, er snakk om frihet?

Har jeg bedt om denne "tjenesten"? Blir som at alle får tilsendt aviser man ikke har bedt om og så blir tvinget til å betale for det! Det er sykt og hører ikke hjemme noen steder!
christt

christt
10.04.03 15:43
Har hørt mange historier om at lisensmannen har prøvd å komme seg inn i huset til folk. F.eks ved å sette foten i døra...

Lisensmannen har som sagt ingen rettigheter til dette uten ransakelsesordre + uniformert politimann.

Man kan altså anmelde lisensmannen for innbrudd om han prøver å komme seg inn i huset. :)
Labeled

Labeled
10.04.03 15:51
for det første må du ikke ha TV.
Og jeg har hørt at andre TV kanaler bruker mye av NRK's utstyr til og kringkaste. Gjelder vel ikke Satelitt kanaler.

Synes uansett det er idioti og ikke betale Lisensen, det er deres skyld at disse kontrolørene bryter seg inn i husene til oss andre.
************************************************************************************************************
Lifes rich demand, creates supply in the hand of the powers, the only vote that matters...
arkimedes

arkimedes
10.04.03 16:20
Neste gang du åpner og en NRK mann står utenfor og sier at han er fra NRK, sier du: "Nei takk, er ikke interresert i dørsalg". Deretter lukker du døra. Personen kan ikke bryte seg inn og er nødt til å hente politi og en ransakelsesordre før han kan entre leiligheten/huset. Innen den tid har man gjemt TV`n hos naboen. Og man kan ikke arrestere deg, da man bare kan skylde på at man trodde at mannen fra NRK var en fra Jehovas vitner :-)

arkimedes
Basken1

Basken1
11.04.03 07:48
EUROPA

"Mange fjols i dette landet"
......og nå vet jeg om enda en.....

Basken
Basken1

Basken1
11.04.03 07:51
ixt

Du sier disse kontrollørene er tystere.
For meg blir det litt rart. Du har latt være å betale lisens, altså har du gjort noe galt.
Så blir det den som tar deg i dette som etter din mening gjør det gale.
Verden er snudd på hodet!

Basken
ixt

ixt
11.04.03 08:14
Jeg sier ikke at jeg ikke har gjort noe galt. Det jeg sier er at kontrollørene har som jobb å avsløre de som ikke har betalt, altså tyste. Og de får betalt per person de tyster på, mao. der er profesjonelle tystere.

NRK-avgiften er også gal. Informasjon er noe av det viktigste vi har i samfunnet. Når fattige må prioritere mellom mat og NRK-avgiften (evnt. begå lovbrudd ved å la vør å betale) så innfører vi et klasseskille på informasjonstilgang.

NRK-avgiften er ikke en avgift for å se på TV. Om den var skulle den vært fordelt på alle de norske TV-kanalene.

NRK-avgiften er konkurransevridende. NRK har enrome resurser som de andre kanalene ikke er i nærheten av. Samtidig slipper de å irritere bort seere ved å sende reklame. Slik konkuransevridning fører til mindre mangfold fordi de andre kanalene ikke ha råd til det samme tilbudet men å legge seg på en kommers linje.

NRK er heller ingen god dekker av det norske samfunnet. Innen for eksempel sport så nøyer de seg md å dekke noen få typer mens det store mangfoldet som finnes i landet blir stort sett ignorert. Dette stemmer ikke med argumentasjonen for lisensen.

- ixt
Basken1

Basken1
11.04.03 09:01
ixt

Det var godt at vi var enige om at det er dumt å snyte på lisensen når den først er der.Jeg kan godt være med på at det er litt merkelig at lisenspengene utelukkende går til NRK. Men er det ikke litt godt at vi har en reklamefri stasjon ihvertfall? Jeg har helt sluttet å se filmer på TV3 for eksempel. Irritasjonen over alle avbruddene skygget til slutt fullstendig for gleden over å se en bra film.

Basken
Olav82

Olav82
11.04.03 09:34
Og en ting til, Vi har Nrk1 og Nrk2, da Nrk2 kom la man på lisensen noen kr. Men Nrk har ikke lagt inn signal slik at vi får inn Nrk2 hjemme hos meg. Og hvorfor i helvete skal vi da betale full pris?!!
Det var en ovenfor som skrev at man måp betale lisens for videospillere og, det stemmer, jeg kjøpte videospiller og registrerte den på meg (dumt). Fikk brev uka etterpå om at jeg måtte betale lisens, angivelig fordi en videospiller har en sender som gjør at man kan ta opp programmer uten TV. Det blir for dumt, det står ikke noen TV registrert på meg (jeg har reg begge på fattern hehe). Hvordan kna Nrk vite at om jeg kjøpte den i gave til noen eller lignende.
Avskaff lisensen, jeg ser ikke på NRK i det hele tatt, så jeg gir blaffen i om de må begynne med reklame. Makan til møkkakanal må du lete lenge etter.

"Fordelen med å blir eldre, avtar med åra"
Copyright: Fattern.
PerryParkas

PerryParkas
11.04.03 09:40
Frank1 skrev:
"Kontrolløren kan ikke kreve hele person nr. av deg."

- Helt riktig, men det er ikke forbudt å be om det. Når han etterpå angrer seg, tilsier normal høflighet at han gir det fra seg, men noe rettskrav er det neppe. At det er dårlig service av NRKs ansatte her er åpenbart.
------
"Yep/ I've said it before and I'll say it again/ Life moves pretty fast/ If you don't stop and look around every once in a while/ you could miss it", Scott (the Moleman) Harding
PerryParkas

PerryParkas
11.04.03 09:43
ixt skrev:
"Det å kunne følge med i massemediene er en menneskerett som ikke skal kunne nektes de som har dårlig råd."

- Du mener dermed at det er OK med piratdekodere, f.eks.? Og å stjele aviser?
stiansaint

stiansaint
11.04.03 09:59
Det er uansett unødvendig å tvinge folk til å betale for en tjeneste de ikke har bedt om. Det er sykt.
PerryParkas

PerryParkas
11.04.03 10:30
Det skal jeg ikke nekte for, selv om "sykt" er et sterkere ord enn jeg ville ha brukt.
Klikk for å gå tilbake til toppen