WreckInnlegg: 6151
Vel, det brukes ofte, men jeg klarer ikke beskrive hvorfor vi bruker det ordet.
HalvApenInnlegg: 4288
Jeg prøver å unngå det ordet. Vitner om manglende ordforråd.
AebriolInnlegg: 14684
"Det er egentlig ikke sånn, men det er noe lignende".
"Han er idiot, liksom"
"Han er idiot, det vil si, egentlig er han ikke en idiot, beviselig har han IQ nok til å klare seg i dagliglivet, men han oppfører seg som en idiot"
Mennesker som ikke klarer å uttrykke hva de egentlig mener slenger på "liksom" bak alt for at folk skal forstå at de ikke sier det de egentlig mener, i stedet uttrykker de det nærmeste de klarer med sine meget begrensede kommunikasjonsevner.
Eller noe sånt :).
ospelauvetInnlegg: 1344
Liksom kan brukes for å moderere et utsagn, så slik sett er det vel nyttig. Morsomt med mennesker som mener "liksom" vitner om et lite omfattende ordforråd, det kan jo ikke si noe særlig annet enn at frekvensen av dette ordet er høy. Benyttes det derimot to-tre ganger i løpet av én enkelt setning, kan en muligens si at betydningen svekkes :)
Se der; jeg brukte "vel", "jo" og "muligens" istedenfor liksom...
justanothernameInnlegg: 11549
Det heter ikke "liksom" men "lissom" ;)
PanzrfaustInnlegg: 12644
Det heiter ikkje "lissom", men "lizzom".
høddinnenInnlegg: 26780
lik|som el. like~ konj (av III lik el. II like)
1 på samme måte som; som om han var kledd l- de andre / hun er lærer l- moren / hun kjente seg l- i fengsel i blokkleiligheten
2 adv: på en måte, nesten, tilsynelatende han skulle l- være snill / det kom l- et rødskjær på himmelen før smellet
3 subst, i uttr gjøre noe på liksom late som om en gjør, gjøre på skøy, lissom / vi gjorde det bare på liksom
-----------------
Et ord som blir misbrukt
Hm, kanskje en idé å starte en støttegruppe for "liksom" siden det er tydeligvis utsettes for overgrep :)
Misbrukes som i "brukes alt for ofte og svært unødvendig". Pust i stedet :P
Hm, skjønte liksom det da. Jeg har liksom bare stor glede av ordspill. Bedre å si liksom enn å si "eh" :)
Var liksom ikke helt sikker, liksom
Skjønte liksom det da, hvis du skjønner?
AebriolInnlegg: 14684
ospelauvet skrev:
Hm, skjønte liksom det da. Jeg har liksom bare stor glede av ordspill. Bedre å si liksom enn å si "eh" :)
------------------------------------
Helt feil, den korrekte responsen er "heh". Funker til alt ... på nettet i hvert fall.
Ok. Tenkte på "eeeeeh", som i:
Eeeeeh...det er vanskelig å eeeeeeeh gjøre seg opp en mening som er annet enn negativ om noe som eeeeeeeh er såpasss irriterende eventuelt klønete som å legge inn eeeeeeh irriterende pauser som man fyller med en lang vokallyd bare fordi man eeeeeeeh ikke husker eller har gjort seg opp en mening om hva man skulle si, men fremdeles ønsker å eeeeeeeh holde ordet, og dermed klarer å lire av seg setninger som eeeeeeh overgår Dag Solstads setningskonstruksjoner, kanskje ikke hva gjelder eeeeeh kvalitet, men i alle fall når det kommer til kvantitet eeeeeh og som derfor også resulterer i perioder som det er komplett eeeeeeeh umulig eller i det minste vanskelig å få noen som helst eeeeeeeh mening ut av, eeeh spesielt med tanke på setningenes utgang, uten at man eventuelt, kanskje eeeeeh på en måte går fra eeeeeeh vettet var det jeg skulle si ja.
Takke meg til liksom/lissom/lizzom :)
TraciLordsInnlegg: 948
hei ospelauvet, eeeeeeeh vi har diskutert musikk og australienske jenter før. ;)
Nå tror jeg du må eeeeeeh hva heter det eeeeeh refreshe minnet mitt, på en måte...
Men det klarte jeg fint selv! Hei og hopp, hvordan går det??? :)
Ble så satt ut at jeg svarte på mitt eget innlegg gitt.. *rødme*
Fint nick lissom!
laskerInnlegg: 6218
Både "liksom" og "lissom" skrives som et ord?
(Innlegget ble redigert 29.05.12 23:11)