Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stimulere til klarsyn

NYTT TEMA
2bitmarck
2bitmarckInnlegg: 4163
24.07.07 10:29
Jeg er av den overbevisning at folk flest er født med synske evner, så som i særdeleshet sanndrømthet og syner om fremtiden.
De fleste undertrykker synske evner gjennom oppvekst, tro og lære, fremfor å bli oppmerksom på evnene og utvikle dem. Det tror jeg. Ingen ønsker å være annerledes eller å bli sett på som overtroiske og dumme, derfor kan selv folk som er sine evner bevisst undertrykke dem for å passe inn i samfunnet.
La oss si at jeg har rett. Hva må i så fall til for å stimulere hjernen, slik at klarsyn kan oppnås? Det forutsettes at viljen er tilstede, uten den kommer man ingen vei.
Vil meditasjon stimulere til klarsyn? Er det andre metoder?
emigranten
emigrantenInnlegg: 5018
24.07.07 10:36
2bitmarck skrev:
Jeg er av den overbevisning at folk flest er født med synske evner, så som i særdeleshet sanndrømthet og syner om fremtiden
-----------------------------------------------------------------------
Sålangt er intet bevis fremlagt, som underbygger slike spekulasjoner.
Dersom du mener å være i stand til det, ville det vekke oppmerksomhet, for å si det mildt.
I mellomtiden får interesserte holde seg til litt spåing i kaffegruten.
2bitmarck
24.07.07 11:39
Dine overbevisninger om det motsatte er irrelevante i denne sammenhengen.
Med dette emnet har jeg ikke som mål å bekrefte eller avkrefte synske evner, derimot ønsker jeg å få synspunkter på hvordan man eventuellt kan stimulere synske evner.
egoster
egosterInnlegg: 2382
24.07.07 11:45
Det er vel ikke irrelevant at det ikke eksisterer noe som synkske eller klarsynte. Altså blir det vel vanskelig å stimulere til det.

"Methink it is like a weasel"
2bitmarck
24.07.07 12:06
Det forutsettes selvfølgelig at de som ønsker å bidra tror eller holder muligheten åpen for at klarsyn finnes. Vriompeiser anbefales å frigjøre sin overdrevne skepsis andre steder. Dere ønskes imidlertid velkommen tilbake om dere virkelig kan bevise at synske evner ikke finnes, da det uomtvistelig vil ha en viss relevans for tråden.
emigranten
24.07.07 20:13
2bitmarck skrev:
Dine overbevisninger om det motsatte er irrelevante i denne sammenhengen.
Med dette emnet har jeg ikke som mål å bekrefte eller avkrefte synske evner, derimot ønsker jeg å få synspunkter på hvordan man eventuellt kan stimulere synske evner.
-------------------
Synspunkter får du. Det er debatt det dreier seg om og når du så karakteriserer innlegg som irrelevante på bakgrunn min påstand om at bevis ikke eksisterer, blir det noe dumt.
Å stimulere synske evner, må forutsette at synskhet eksisterer. Det gjør det ikke. Er det så vanskelig å leve med?
Det må videre være klart, at det er slike som deg som bærer bevisbyrden, for slike fantastiske påstander.
Kikk litt på www. skepsis. no. Der finnes en del stoff om såkalte synske.
egoster
egosterInnlegg: 2382
24.07.07 21:54
Så bevisbyrden er på skeptikere?! Ja vel. Det er ikke de som hevder de kan se inn i fremtiden, fortiden eller hva det måtte være som må bevise det? Tull.
Det er de som kommer med en overnaturlig påstand som har bevisbyrden. Dessuten kan jeg henvise til en rekke kontrolerte forsøk som viser at det ikke eksisterer noe som synskhet.

http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43

"Methink it is like a weasel"
susilu
susiluInnlegg: 37113
25.07.07 23:31
Tror meditasjon kan bidra til å stimulere til klarsyn, ja.

Men det er kanskje ikke en egenskap du egentlig vil ha, og det kan være at ditt klokere ubevisste beskytter deg mot det.

Jeg fikk kjeft av en synsk lege en gang, da jeg sa at det måtte være fint å være synsk. Han truet meg med pekefingeren og sa at jeg burde aldri ønske meg en slik evne, "for du kan ikke velge hva du vil se!!"
Det var da jeg skjønte at han var synsk og jeg måtte love aldri å fortelle det til noen.

What you see, you are.
2bitmarck
26.07.07 02:14
Spørsmålet er vel heller om leseforståelse eksisterer eller ikke.
Jeg så for meg en uhøytidelig, men saklig diskusjon, om hvordan man EVENTUELT kan stimulere til EVENTUELLE synske evner, ikke om hvorvidt synske evner finnes. I klartekst betyr det at jeg tar høyde for at synskhet ikke finnes, det er derfor helt unødvendig å kalle meg fanatisk. At jeg avviser deg betyr helt enkelt at du prøver å bestemme hva andre skal tro og skrive. Er det så vanskelig å leve med at andre ikke gjør akkurat som du sier? Bevisbyrden er din ene og alene sålenge du prøver å skrinlegge temaet med bakgrunn i dine egne overbevisninger. Samtalen er herved avsluttet.
Georgh42
Georgh42Innlegg: 16921
26.07.07 02:18
hei,

jeg har vært på kurs i Silvaultramind, som drives av Deborah Borgen,nå Deborah Borchgrevink.
Disse evnene er noe alle har og er en måte vi alle har potensiale i oss til å bruke, og faktisk bruker vi dette mer enn vi tror.
Evnen sitter i høyre hjernehalvdel og kalles effektiv sensorisk projeksjon.

Kurset går ut på meditasjonsteknikk og projesering, healing, psykometri m.m.

Bakgrunnen er Josè Silvas 50 årige forsking på parapsykologiske fenomener.

I vanlig bevissthet ligger hjernens svingingsnivå på omlag 20-30hz som kalles beta.
Ved lett søvn om morgenen og avslappet tilstand i meditasjon ligger denne frekvensen lavere. Denne tilstanden kalles alfa. omkring området 7-14hz.
Desto lavere frekvens desto nærmere søvn. Via Theta 3-7hz til Delta som er dyp søvn.

Når hjernen fungerer i alfa "modus" jobber begge hjernehalvdeler sammen og man oppnår stimulering og kontakt med ESP evnene våre.

Disse evnene jobber under vår daglige tankevirksomhet, hvilket betyr at vi må stilne våre egne tanker og være åpne for inntrykk.
Intuisjon er det som kommer til oss før vi selv begynner å tenke /ressonere /analysere omkring det.
Begynner vi å tenke for mye om et inntrykk ("nei, men slik kan det da ikke være..." osv) så forstyrrer vi intuisjonen.

Jeg har selv hatt opplevelser med dette, en gang hatt kontakt med en avdød og koblet meg på andre mennesker i øvelser.

Alt henger sammen med oss selv. Men hvis vi i utgangspunktet ikke er åpen for slike ting vil vi også blokkere dem i oss selv.

Majoriteten av oss kjenner ikke til at vi har denne evnen.
Det blir som å reise på treningshallen, prøve et apparat og kjenne at man har brukt en bestemt muskel som ikke har blitt brukt på lenge.

Etterhvert som denne evnen blir mer og mer kjent vil den også bli mer og mer avmystifisert og sett på som en naturlig måte å fungere på.

2bitmarck
26.07.07 02:21
Skulle noen såkalte synske avsløres som bløffmakere, utgjør ikke det noe bevis på at synskhet ikke finnes. Det beviser kun at de som er testet sannsynligvis ikke er synske.
Randi har således ikke bevist at synskhet ikke finnes.

Dessuten, svært mange søknader avslås bryskt eller ender underlig. Det er også en del åpenbare tullesøknader som passerer "sensuren" - et eksempel er personen som påstår å ha sendt telepatisk beskjed til Sonny og Cher.
På meg virker det som om deres hovedoppgave er å avvise og drite ut flest mulig søkere. Dette gjør det vanskelig for meg å ta stiftelsen på alvor.
Kanskje bør noen opprette "Poor-Randy.org", og tilby en million i bytte mot bevis på at stiftelsen faktisk ønsker å gi bort en million.
2bitmarck
26.07.07 03:02
Susilu, du har trolig rett i at jeg innerst inne ikke ønsker meg synske evner, med mindre jeg kan kontrollere hva jeg skal se. Jeg er imidlertid redd for at jeg kan være sanndrømt, det skremmer meg litt, for jeg har overhodet ingen kontroll på hva jeg ser når jeg sover.
2bitmarck
26.07.07 03:16
Georgh42, takk for et veldig interessant innlegg. Jeg har lyst til å melde meg på et slikt kurs, for sånn å teste teorien på meg selv. Men kursavgiften skremmer meg. :)
emigranten
26.07.07 11:25
2bitmarck,
Jeg avslutter gjerne en tøvete samtale. Forumet er for saklig debatt, det er noe annet. Dessuten har jeg ikke karakterisert deg som fanatisk. Du sa noe om leseferdighet :-)
Den høyde du tar personlig, for at synskhet ikke eksisterer, synes ikke så troverdig. Dog står det deg selvsagt fritt å tro hva du vil. Har jeg sagt noe annet?
Bevisbyrde er noe du åpenbart har lite rede på. Når man har fantastiske forestillinger, skal altså andre ha bevisbyrden? Åpenhet er greit nok, men det går grenser for vissvass, man skal pålegges å gjøre rede for eller føre bevis for.
Randi kan nok sitte rolig på sin pengepremie fortsatt.
Jeg innledet med noe om spåing i kaffegrut, men det er neppe tilstrekkelig stimulans i dette faget, vil jeg tro. Uhøytidelig er det i hvert fall.
SonOfAGun
SonOfAGunInnlegg: 2584
26.07.07 12:35
emigranten skrev:
>Åpenhet er greit nok...

"greit nok", men det er ikke noe for deg mener du?

>...men det går grenser for vissvass, man skal pålegges å gjøre rede
>for eller føre bevis for.

Men når "bevisene" faktisk viser seg å bekrefte, med høy grad av sannsynlighet, eksistensen av f.eks. "synskhet" hvorfor velger enkelte da allikevel å FASTSLÅ det motsatte?
Kan det ha noe å gjøre med hva man tror på og en mangel på "åpenhet" for det som høres utenkelig ut? Eller er det Randis "forskning" som gir svar på alle spørsmål?
Georgh42
Georgh42Innlegg: 16921
26.07.07 13:34
For min del betalte jeg 3800 kr for kurset, og det koster kr 400 å repetere.
Likevel føler jeg at dette gav meg så mye at det var verdt det. Og viktigst av alt: Det gav meg bevis for meg selv. Kurset varte en helg, fra kl 17 på fredag til kl 20 på søndag (mener å huske ca 25 timer), både med teorien bak det og gruppearbeid.

I næringslivet holdes det mange kurs som koster mye mer enn dette for kun èn dag.

Men du må heller ikke gå på noe kurs, for du har allerede alt du trenger i deg selv. Selve kurset går ikke på å gi deg noe nytt, men en metode for å stimulere det du allerede har.

geo-h42@hotmail.com
emigranten
26.07.07 21:06

SonOfAGun
----------------
Jeg har lenger opp henvist til dette utmerkede nettstedet og henleder din oppmerksomhet på nedenstående, spesifikt,

http://www.skepsis.no/synske/

Jeg går ut fra du er kjent med dette fra før.
Hvilke bevis har du i ermet og hva er det som gjør at forfatterne på dette nettstedet
åpenbart ikke vet om det du markedsfører?
Hverken Randi eller andre har svar på alle spørsmål, men resultater av en rekke påståtte utenkeligheter, som er undersøkt, gir et overveldende negativt svar til forventningsfulle svermere o.a.

MementoMori
MementoMoriInnlegg: 7
26.07.07 21:14
Til dere som er store fan av Randi og lignende skeptikere. Ta en liten kikk på denne siden: http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm
Idahusa
IdahusaInnlegg: 18
20.01.08 10:41
Jeg blir nesten SINT når jeg ser at folk kan skrive at synske å overnaturlige ting ikke finnes. Det veit dere fader meg INGENTING om. Har dere BEVIS for at det IKKE finnes kanskje? Kanskje dere skal skaffe det før dere åpner den sinnsyke kjeften deres? Ville vært smart det!! Jeg dømmer ikke dem som er ateister, kjæresten min er, å heller ikke dem som er kristne eller hvem tro folk enn måtte ha. Dette fordi jeg vil være fri til å tro på det overnaturlige UTEN å bli ledd av å trakasert med basse pisspreik om at det ikke finnes. Har dere ikke sett noe, eller opplevd noe så har dere søren meg INGEN bevis for det ikke finnes heller!!! Patetisk er det å krenke folk som tror på noe. Støtt dem heller i dems tro å la dem få tro hva dem vil, er ikke opp til dere å fortelle oss hva som finnes eller er riktig og galt. Neivel, kanskje DERE mener det ikke er noe der, men dere kan ikke bevise det. Hold de meningene for dere selv til noen ber om deres syn!
Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 12000
20.01.08 13:12
Jeg kan heller ikke bevise at troll, nøkken, gud, spøkelser, julenissen eller bigfoot eksisterer.
Tror du på disse også?
Hvis ikke, hvorfor tror du at synske eksisterer, men ikke disse andre fantasifigurene?
Idahusa
IdahusaInnlegg: 18
10.02.08 13:21
Hvis det var meg du siktet til nå, ja jeg tror på spøkelser, synske, gud til en VISS grad.. fordi jeg er "klarsynt" selv.. å når jeg sier "klarsynt" mener jeg ikke at jeg kan spå noe som helst eller noe slikt, bare at jeg kan se spøkelser, jeg tror nemlig ikke på ting jeg ikke har sett selv. =) jeg ber også alle som tror på det samme som meg å vil er intr i å ha samtaler eller er intr i min tro generelt ta kontakt. Jeg er utrolig intr i å få kontakt med noen som vet mye å intr seg for det overnaturlige. Spesielt folk som har samme evner ikke liknenede evner (synske, klarsynte, overnaturlige evner generelt) skriv til meg på idaja@live.no
~ Ida
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg