Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Døden

NYTT TEMA
script92
script92Innlegg: 1159
09.08.11 20:16

Jeg vet ikke om dette er riktig sted å stille dette spørsmålet, men prøver.

Jeg så nylig en film som het source code, som fikk meg til å tenke på døden og hva som kommer til å skje når vi dør. Spørsmål som meningen med livet og hva som skjer man er død er vell ikke noe man kan finne ut før man faktisk dør.

Men, jeg lurer alikevell på hva som er "logisk" som skjer når vi dør.  Jeg har fårestilt meg et par senarioer som i mitt hode kan være en mulighet.

Blant annet at alt blir svart og det er samme følelse som å sove.

Eller at man begynner å sveeve opp og kan se kroppen sin. Dette sier jeg kun fordi jeg har hørt det fra personer som har hatt "nær døden opplevelse".

Men når jeg tenker meg om, så er det jo ikke godt å si om det faktisk er noe som heter 'sjel' og at det lever videre selv om kroppen dør.

Jeg tenker på alle de forskjellige dyrene som har dødd opp gjennom tiden. Hvor blir det av alle sjelen da mon tro? Blir det aldri fult?

Har også mange tanker om at det kan finnes "en annen side", men, som sagt tidligere, det vet man jo ikke sikkert før man dør om det er noe som faktisk eksiterer, eller om det kun er oppspinn.

Jeg hadde likt om det var mulig å gjennforenes med venner og familie når man dør. Men er det realistisk? logisk?

Skal jeg svare ærlig så må jeg si nei. For meg så virker det ikke logisk at en mening vi har for noen, i hodet vårt, skal være påvirket av det store univers rundt oss som skal holde sammen med folk man er glad i.

Men hvilke andre muligheter finnes det og hva tror dere?

Har du eller dere gjort dere opp noen tanker med hva som skjer når man dør?

Naresa
NaresaInnlegg: 1578
10.08.11 16:51

Panteisme

Jeg er da en panteist :) 

Men de som har opplevd en slik nær døden opplevelse får som regel et annet syn på livet etter det. De har en slags trøst med at døden ikke er slutten. 

(Innlegget ble redigert 10.08.11 16:51)

script92
10.08.11 17:59
Naresa: Panteisme Jeg er da en panteist :) Men de som har opplevd en slik nær døden opplevelse får som regel et annet syn på livet etter det. De har en slags trøst med at døden ikke er slutten.

Hei, jeg leste litt på wikipedia og det startet blant annet med dette: "Gud er alt og Alt er Gud."

Jeg syns dette var litt interessant, at det som blir kalt gud, kanskje bare er et ord som kan beskrive det totale, altså alt som finnes.

Men jeg har litt problemer med å forstå hva det betyr å være en panteist. Kan du forklare med egne ord hva det betyr for deg å være pateist? tror du på noen hellige personer? ber du til gud?

(Innlegget ble redigert 10.08.11 18:00)

Naresa
10.08.11 18:06
script92: Men jeg har litt problemer med å forstå hva det betyr å være en panteist. Kan du forklare med egne ord hva det betyr for deg å være pateist? tror du på noen hellige personer? ber du til gud?

Jeg er Gud, fordi bevissthet er Gud. Jeg tilber ikke meg selv akkurat. 

Om Big Bang teorien er sann så må jo det å være panteist være  det mest "korrekte" livssynet. 

"The religion of the future will be a cosmic religion. It should transcend personal God and avoid dogma and theology." -Albert Einstein 

script92
10.08.11 18:50
Naresa: Jeg er Gud, fordi bevissthet er Gud. Jeg tilber ikke meg selv akkurat. Om Big Bang teorien er sann så må jo det å være panteist være det mest "korrekte" livssynet. "The religion of the future will be a cosmic religion. It should transcend personal God and avoid dogma and theology." -Albert Einstein

Problemet jeg har med begrepet gud er at jeg forbinner det med "noe stort", altså noe ikke mennekser kan være. Jeg ser på mennesket som kun et menneske og ikke gud som har en mye høyere status.

Jeg kan forsåvidt forstå om man sier at alt er alt, og alt er uendelig, men for meg ville det vært feil å sagt at jeg er gud, jeg kunne kanskje vært en del av gud (det uendelige), men ikke alene en gud. Om du skjønner?

Hvorfor vil det være mest korrekt å være panteist om big bang teorien er sann?

Naresa
10.08.11 19:40
script92: Jeg kan forsåvidt forstå om man sier at alt er alt, og alt er uendelig, men for meg ville det vært feil å sagt at jeg er gud, jeg kunne kanskje vært en del av gud (det uendelige), men ikke alene en gud. Om du skjønner? Hvorfor vil det være mest korrekt å være panteist om big bang teorien er sann?

Kjønner hva du mener :)

Om alt vi kjenner til stammer fra samme singularitet, big bang, så er vel panteisme den mest korrekte filosofien? 

script92
10.08.11 21:36
Naresa: Om alt vi kjenner til stammer fra samme singularitet, big bang, så er vel panteisme den mest korrekte filosofien?

Om jeg forstår riktig, så vil jeg heller si at big bang er en del av det uendelige. Og det blir dermed en del av panteisme? blir dette riktig? blir sykt innviklet for meg dette her :p

Naresa
10.08.11 21:40

Kan vel sees på den måten også :)

OOTSP
OOTSPInnlegg: 8068
12.08.11 07:05

Jeg har vel allerede vært død (nær døden opplevelse) for 6 år siden og vet hvordan det er å være død, men det er sjelden at folk her på vgd tror på mine ord, men det får være så, hehe...

Men det er ingenting å grue seg til, det er da du egentlig våkner igjen. Det blir som den personen du snakket om som har hatt en nær døden opplevelse der han svevde ut av kroppen og kunne se den.

Du vil da huske alt på et blunk og du dømmer deg selv for alle de handlingene du har utført her på jorden, det er ikke andre personer som dømmer deg.

Selv så angret jeg på mye og fikk sjansen til å komme tilbake, skulle bare ha husket hva det var, hehe... Why did I came back... Men som sagt, alt blir annerledes når det skjer, følelsene blir så mye sterkere, husker at tårene falt.

Men uansett, man skal nyte livet her nede og ikke tenke så mye på døden, for det er her du skal lære å forstå. Døden er en helt naturlig prosess som du nok har opplevd tusenvis av ganger før ;)

script92
14.08.11 11:42
OOTSP: Jeg har vel allerede vært død (nær døden opplevelse) for 6 år siden og vet hvordan det er å være død, men det er sjelden at folk her på vgd tror på mine ord, men det får være så, hehe... Men det er ingenting å grue seg til, det er da du egentlig våkner igjen. Det blir som den personen du snakket om som har hatt en nær døden opplevelse der han svevde ut av kroppen og kunne se den. Du vil da huske alt på et blunk og du dømmer deg selv for alle de handlingene du har utført her på jorden, det er ikke andre personer som dømmer deg. Selv så angret jeg på mye og fikk sjansen til å komme tilbake, skulle bare ha husket hva det var, hehe... Why did I came back... Men som sagt, alt blir annerledes når det skjer, følelsene blir så mye sterkere, husker at tårene falt. Men uansett, man skal nyte livet her nede og ikke tenke så mye på døden, for det er her du skal lære å forstå. Døden er en helt naturlig prosess som du nok har opplevd tusenvis av ganger før ;)

Takk for at du delte din historie. Jeg lurer da på hvor lenge du var død, før du kom tilbake? Jeg har hørt at hodet/hjernen fungerer i cirka 8 minutter etter man dør. Og det er kanskje i denne perioden du opplever alt det du har gjort i livet?

Jeg tror ikke noe særlig på reinkarnasjon, så om jeg har opplevd det tusenvis av ganger før vet jeg nå ikke, men det er sant at man skal nyte livet og ikke tenke så mye på døden. Men må jo inrømme at det er et spennende tema hvor vi levende ikke vet alt for mye om .

OOTSP
14.08.11 13:36

Jeg vet nok ikke hvor lenge jeg var død, tror ikke det var så lenge, men det var nok over 8 minutter.

Det var slik at da den første legen sjekket meg ut så ble jeg erklært som død. Etter at den andre legen sjekket meg ut så ble jeg også erklært død.  Og mens jeg var på vei til rommet der de frakter døde peroner på sykehuset så sjekket en tredje lege meg ut for siste gang og så at den høyre pupillen flyttet på seg. Da ble jeg plutselig fraktet fort tilbake og lagt på operasjonsalen på sekundet. Det er det jeg har blitt fortalt av familien.

Selv så kunne jeg huske forskjellige rom på sykehuset som jeg lå i mens jeg lå i koma. Men fikk ikke vite at de rommene virkelig var sånn før jeg fortalte om det etter at jeg hadde kommet hjem, syntes det var litt fascinerende, hehe.

Selv så er jeg 100% sikker på at jeg var død i den lille tiden som da var, men selvsagt, dette er bare mine meninger. Men synes selv at det var en lærerik opplevelse og er ikke lenger redd for å dø, selvsagt så lenge man ikke tar sitt eget liv da, det er aldri lurt å gjøre siden man da bare viser sin egen egoistiske side, og det bør man aldri gjøre.

(Innlegget ble redigert 14.08.11 13:38)

Arweno
ArwenoInnlegg: 12854
15.08.11 14:35
OOTSP: Jeg vet nok ikke hvor lenge jeg var død, tror ikke det var så lenge, men det var nok over 8 minutter. Det var slik at da den første legen sjekket meg ut så ble jeg erklært som død. Etter at den andre legen sjekket meg ut så ble jeg også erklært død. Og mens jeg var på vei til rommet der de frakter døde peroner på sykehuset så sjekket en tredje lege meg ut for siste gang og så at den høyre pupillen flyttet på seg. Da ble jeg plutselig fraktet fort tilbake og lagt på operasjonsalen på sekundet. Det er det jeg har blitt fortalt av familien.

Den teorien din holder ikke vann. Om du bel erklært død, så venter de to timer før liket kan stelles. Når det så er ferdigstelt, blir det trillet ned i likkjelleren.

Dette er standard prosedyre alle steder. Så her surrer du med tider og hendelser, men din oppfatning av hva som skjedde er vel ganske uklar tipper jeg.

OOTSP
16.08.11 01:13
Arweno: Den teorien din holder ikke vann. Om du bel erklært død, så venter de to timer før liket kan stelles. Når det så er ferdigstelt, blir det trillet ned i likkjelleren

Selvsagt så kan ikke jeg vite noe som helst, jeg forklarer bare hva jeg har fått høre rundt akkurat hva som skjedde der og da. Våknet jo ikke før 3 uker senere, hehe

Men nekter jo å tro at familien og ei venninne lyver til meg som sagt.

(Innlegget ble redigert 16.08.11 01:15)

Arweno
ArwenoInnlegg: 12854
16.08.11 15:15
OOTSP: Selvsagt så kan ikke jeg vite noe som helst, jeg forklarer bare hva jeg har fått høre rundt akkurat hva som skjedde der og da. Våknet jo ikke før 3 uker senere, hehe Men nekter jo å tro at familien og ei venninne lyver til meg som sagt.

Dine opplevelser er sikkert reelle for deg og det er du som har opplevd dette. Det har skjedd før at folk har blitt erklært døde, men våknet igjen. skinndød er det noe som heter og folk har opplevd det. Hva det kommer av vet jeg ikke, men at folk har kviknet til igjen etter at de er blitt erklært døde har forekommet.

Men at du har noen spesielle opplevelser i den forbindelse skal jeg ikke motsi.

Tro ikke dine venner og familie lyver for det har de vel ingen interesse av.

_Abner_
_Abner_Innlegg: 7260
03.09.11 15:47
script92: Skal jeg svare ærlig så må jeg si nei. For meg så virker det ikke logisk at en mening vi har for noen, i hodet vårt, skal være påvirket av det store univers rundt oss som skal holde sammen med folk man er glad i.

Logisk ? Logikk kommer jo av ting man har kunnskaper om og forstår,først da kan man begynne å blande ordet logikk inn i dette. Når du ikke forstår det åndelige så kan du heller ikke forvente å tenke logisk omkring dette. Like lite som om jeg får framlagt et stort matriale om kvantefysikk,og skal mene noe logisk om det.

Jobs
JobsInnlegg: 11449
03.09.11 15:50

Her kan du lese om folk som har opplevd nær døden opplevelser.

http://www.finalfrontier.org.uk/

script92
04.09.11 20:55
_Abner_: Logisk ? Logikk kommer jo av ting man har kunnskaper om og forstår,først da kan man begynne å blande ordet logikk inn i dette. Når du ikke forstår det åndelige så kan du heller ikke forvente å tenke logisk omkring dette. Like lite som om jeg får framlagt et stort matriale om kvantefysikk,og skal mene noe logisk om det.

Hva med realistisk? er det realistisk? eller helt på trynet?

Forøverig så tror jeg ikke det er noen mennensker som virkelig kjenner til det åndelige. Mulig a troen dems er så sterk at de klarer å overbevise seg selv til å tro det, men jeg har mine tvil.

_Abner_
05.09.11 07:49
script92: Hva med realistisk? er det realistisk? eller helt på trynet?

Det er ikke noe i slike spørsmål som er realistisk eller helt på trynet. Dette blir realistisk for deg,først når konsekvensene av en slik virkelig dukker opp. Hva tror du at et menneske i Norge ville sagt til deg på 1500 tallet,om du kunne snakket med han så ville du fortalt om hvordan du fløy verden rundt med flymaskiner ?

Han ville sett på deg som riv ruskende sprøyte gal.

_Abner_
05.09.11 09:26
script92: Hva med realistisk? er det realistisk? eller helt på trynet?

Om du sier til meg at verden har blitt til av seg selv,universet,jorden,økosystemet så ekstremt komplisert og med en helt fantastisk orden med sine fysiske lover som styrer alt. At dette har blitt til av seg selv av ingenting. Er dette realistisk ? Nei sier jeg,det er helt på trynet å tro på at dette er tilfellet. Enda mere på trynet er det å tro at vi noengang vil få svar på alt vi lurer på.

script92
05.09.11 13:46
_Abner_: Er dette realistisk ? Nei sier jeg,det er helt på trynet å tro på at dette er tilfellet. Enda mere på trynet er det å tro at vi noengang vil få svar på alt vi lurer på.

Nei er din mening, min mening er at ja, det virker for meg realistisk at det kan ha opstått av seg selv. Jeg vurderer det som én mulighet.

Det jeg er enig i er at det er helt på trynet, å tro at vi noengang vil få svar på alt vi lurer på, men det burde heller ikke stoppe oss å spørre, selvom vi ikke får svar ;)

merterje
merterjeInnlegg: 1201
07.09.11 21:05

Når jeg er lykkelig tror jeg på Gud. Når jeg er trist tror jeg ikke på det, tror jeg da.

script92
10.09.11 14:55
merterje: Når jeg er lykkelig tror jeg på Gud. Når jeg er trist tror jeg ikke på det, tror jeg da.

Jeg tror du ikke er alene med denne oppfattningen.

nutrilett
nutrilettInnlegg: 1865
17.09.11 20:17
script92: Jeg tror ikke noe særlig på reinkarnasjon, så om jeg har opplevd det tusenvis av ganger før vet jeg nå ikke, men det er sant at man skal nyte livet og ikke tenke så mye på døden. Men må jo inrømme at det er et spennende tema hvor vi levende ikke vet alt for mye om .

Vil bare komme med min opplevelse av en nær døden opplevelse som kansje ikke er like "glamorøs" som mange andre :

Skulle ta et lite inngrep , men som med alle inngrep skal du snakke med en anestilege først... ant glemte de meg og jeg kom inn på oprasjonsbordet hvor de spurte meg om jeg er alergisk mot noe.

Fikk ikke svart på dette før jeg ble borte og sendt i noe som føltes som 200 km timen bakover i en sort gang med rødt mønster.

Så ble det bråstopp og jeg hørte en stemme som sa : det er ikke din tid nå. Så var alt svart igjen og jeg våknet opp i livet :)

Har aldrig fått noe svar på hva som skjedde der og da om jeg kansje er allergisk og hadde en overreaksjo.

Men om dette er noe jeg skal ta hensyn till så er det  ..til helvete med meg:)

VikingF
VikingFInnlegg: 4376
27.09.11 21:10

La oss se hva vitenskapen sier.

Bevisstheten, dvs det vi mest sannsynligvis ER, kan være generert av hjernen og slutter å fungere når vi når dødstidspunktet, som en prosess som har et starttidspunkt, rusler og går, for så å slutte på et stopptidspunkt.

Men, iflg den ene av våre to mest vellykkede fysiske teorier - Relativitetsteorien - så er tiden statisk og det at vi oppfatter den som dynamisk er kun en del av hvordan bevisstheten vår fungerer, dvs en illusjon. Den beskriver universet som et tidrom, hvor tiden er en 4. dimensjon hvor alle tidspunkter (både for-, nå- og framtid) eksisterer "tidløst". Hva vil dette innebære? Jo, det vil innebære at du "alltid" (setter det i fnutter fordi ordet "alltid" kan villede en tilbake på sporet av tiden som noe objektivt dynamisk og ikke statisk) vil eksistere mellom ditt starttidspunkt og stopptidspunkt, så selv om dette kun er ditt eneste liv, så finnes det tidløst/statisk i tidrommet - mellom ditt start- og stopptidspunkt.

Hvis dette overhodet var forståelig.

(Innlegget ble redigert 27.09.11 21:12)

script92
30.09.11 10:17
VikingF: La oss se hva vitenskapen sier. Bevisstheten, dvs det vi mest sannsynligvis ER, kan være generert av hjernen og slutter å fungere når vi når dødstidspunktet, som en prosess som har et starttidspunkt, rusler og går, for så å slutte på et stopptidspunkt. Men, iflg den ene av våre to mest vellykkede fysiske teorier - Relativitetsteorien - så er tiden statisk og det at vi oppfatter den som dynamisk er kun en del av hvordan bevisstheten vår fungerer, dvs en illusjon. Den beskriver universet som et tidrom, hvor tiden er en 4. dimensjon hvor alle tidspunkter (både for-, nå- og framtid) eksisterer "tidløst". Hva vil dette innebære? Jo, det vil innebære at du "alltid" (setter det i fnutter fordi ordet "alltid" kan villede en tilbake på sporet av tiden som noe objektivt dynamisk og ikke statisk) vil eksistere mellom ditt starttidspunkt og stopptidspunkt, så selv om dette kun er ditt eneste liv, så finnes det tidløst/statisk i tidrommet - mellom ditt start- og stopptidspunkt. Hvis dette overhodet var forståelig.

Tror jeg forsto det, men hva betyr det?

VikingF
01.10.11 00:26
script92: Tror jeg forsto det, men hva betyr det?

Siden bevisstheten alltid fungerer på den måten at den husker det som finnes i hvert tidspunkts fortid og har forventninger/uvitenhet om hvert tidspunkts framtid så vil tiden - innenfor ditt liv - alltid oppleves som den går fremover/er dynamisk, selv om den i realiteten (iflg Relativitetsteorien) er statisk. Jeg tenker meg da at det vil oppleves som at det samme livet repeteres ad infinitum, selv om det i realiteten kun skjer en gang (i tidrommet) - men her innser jeg at det jeg skriver er min egen tolkning av hvordan eksistensen oppfattes.

Hvis man bruker romdimensjonene som en liknelse, så vil din eksistens være som en "tunnell" som går fra punkt A, via punkt B til punkt C. 100 meter etter punkt C så finnes punkt D. Spørsmålet om hva som skjer med din bevissthet etter døden blir som å spørre hvordan tunnellen ser ut i punkt D. Svaret er selvfølgelig at tunnellen ikke eksisterer i punkt D, men at den eksisterer fra A til C. Hvis bevisstheten din fungerer på den måten at den opplever punkt etter punkt innenfor tunnellen din, så vil den ikke oppleve noe før A eller etter C, men alltid punkt for punkt mellom A og C.

Slik:

---------A///////B////////C----D----------> tid

hvor /// beskriver din eksistens/ditt liv, og --- beskriver din ikke-eksistens i tiden.

Veldig vanskelig å forklare dette merker jeg. :-)

(Innlegget ble redigert 01.10.11 00:27)

script92
03.10.11 10:35
VikingF: Hvis man bruker romdimensjonene som en liknelse, så vil din eksistens være som en "tunnell" som går fra punkt A, via punkt B til punkt C. 100 meter etter punkt C så finnes punkt D. Spørsmålet om hva som skjer med din bevissthet etter døden blir som å spørre hvordan tunnellen ser ut i punkt D. Svaret er selvfølgelig at tunnellen ikke eksisterer i punkt D, men at den eksisterer fra A til C. Hvis bevisstheten din fungerer på den måten at den opplever punkt etter punkt innenfor tunnellen din, så vil den ikke oppleve noe før A eller etter C, men alltid punkt for punkt mellom A og C. Slik: ---------A///////B////////C----D----------> tid hvor /// beskriver din eksistens/ditt liv, og --- beskriver din ikke-eksistens i tiden.

Så om man spør hvordan tunellen ser ut i punkt D, så kan man ikke svare fordi det ikke finnes? å at selve vår eksitens kun er fra A til C? Men hva skjer da i ------ før og etter A og C? umulig å svare på?

Eller er det sånn at siden tiden er statisk, så er det ikke noe før og etter A/C ? men hvordan funker det med tanke på at vi har levd i flere generasjoner?

er jeg for opphengt i tid for å forstå? det virker logisk det du skriver, men føler det mangler litt for å klare å kunne tenke igjennom hele gangen av det.

VikingF
03.10.11 20:41

Nei, du misforstår meg litt. :-)

Det med tunnellen var kun et bilde på ett individs eksistens mellom to tidspunkter (A og C), hvor A da er tidspunktet hvor individets bevissthet såvidt begynner å fungere/eksistere og hvor C er dette individets dødstidspunkt. Tiden eksisterer selvfølgelig også før A og etter C, selv om dette individet ikke er en del av denne tiden. Hvis jeg f eks spør deg "Hvor i Japan befinner du deg nå?", så vi du sannsynligvis svare "Jeg er da ikke i Japan, men i Norge", men det betyr jo ikke at det faktisk ikke eksisterer noen i Japan akkurat nå, men derimot at ikke du gjør det. Vi (som i menneskeheten) har eksistert i flere generasjoner ja, men ikke nødvendigvis du. Hvis det er sånn at du ikke eksisterer før A eller etter C så er det like meningsløst å spørre hvordan du har det etter at du er død som å spørre hvordan du har det i Japan nå. Du er rett og slett ikke der. Andre liv eksisterer selvfølgelig etter din død og før din tilblivelse.

Merk: Nå har jeg ikke påstått at ens eksistens ikke kan eksistere før A eller etter C, men det finnes ingen beviser for det. Men det som det faktisk finnes bevis for er at du eksisterer i dette livet som du lever nå, og er tiden statisk (som den ene av de to mest vellykkede fysiske teoriene p.t. påstår), så er kanskje det godt nok.

La meg få anbefale et par linker som omhandler statisk tid (også kalt eternalisme):

http://www.ipod.org.uk/reality/reality_block_universe.asp

http://philsci-archive.pitt.edu/2408/1/Petkov-BlockUniverse.pdf

LaRose
LaRoseInnlegg: 102
11.11.12 11:39

Jeg tror at man har fri vilje, også i døden. Derfor kan man også velge å møte hvem man vil, når man vil. Dette inkluderer også dyr, selv om de tilhører en "annen del" av etterlivet enn det vi gjør, kan vi må en måte besøke hverandre. Jeg mener livet er altfor komplisert og mystisk til at det bare slutter brått når vi dør. Vi mennesker, spesielt, er altfor spesielle til at alle tankene og erfaringene våres bare skal slutte å eksistere en dag bare fordi kroppen vår ikke klarer mer. For meg virker det mye mer logisk at det finnes et etterliv, men at mange forkaster denne tanken bare fordi de ikke klarer å forestille seg hvordan dette skal være - noe man egentlig ikke skal klare heller. Jeg tror også at alle havner på samme plass etter døden og, noen litt senere enn andre (selv om ikke tid eksisterer.)

Jeg har vært ateist det meste av livet mitt, selv om jeg alltid har trodd på et nytt liv etter dette, og jeg har alltid vært nysgjerrig på hva som kom til å skje (tross alt er dette fremtiden til alle mennesker). Jeg begynte en dag å tenke litt rundt dette - på hvem som hadde best kunnskap om hva som faktisk skjedde etter vi døde. Jeg vet jo at vitenskapen ikke tør å nærme seg dette spørsmålet med hansker engang, så jeg begynte å tenke på folk som faktisk hadde dødd, for så å komme tilbake igjen (nær-døden-opplevelser). Det jeg fant da ga så mye mening, og det var så utrolig mange som hadde den samme oppfatningen (av alle raser, begge kjønn, fra alle kulturer, religioner, i alle aldre osv.) Eneste forskjellen som jeg (hittil) kan lese om er barn, at disse får en litt "mykere" overgang. Men alt i alt, opplever de det samme som alle andre.

Jeg tror jeg vet hva som kommer til å skje i starten når du dør, og litt videre utover, samt hva som skjer før du blir født (noe også mange som har opplevd nær-døden-opplevelser har bitt "forklart". Mye av det dem sier der (som jeg synes er veldig interessant, og igjen logisk for meg) er at vi blir gjenfødt hele tiden (når vi bestemmer det selv) for å utvide kunnskapen vår om livet. De litt nyere sjelene velger lettere liv fordi de ikke klarer så store påkjenninger i livet, mens de mest erfarne sjelene velger vanskelige liv som opplever mer av livets dårligere og bedre sider. Dette er i hvert fall noe mange har sagt i ettertid (tror det kaltes River of Life, men er ikke helt sikker på dette).

Dette er jo bare en liten del av det, men uansett om det er sant eller ikke, er det mye interessant lesing, og mange nye tanker som egentlig har fint lite med religion å gjøre. 

Dette er en kjempefin side der man kan lese om andres erfaringer med nær-døden-opplevelser. 

Så kan man jo velge selv om dette bare er tull skrevet av virkelighetsfjerne mennesker, men uansett så har dette temaet forandret livet mitt helt.

susilu
susiluInnlegg: 37112
02.08.13 21:16
Arweno: Om du bel erklært død, så venter de to timer før liket kan stelles. Når det så er ferdigstelt, blir det trillet ned i likkjelleren

Ikke på Ullevål.  De kom med en gang, og jeg måtte gå ut av rommet mens de stelte.  Men etterpå satt vi der og "var sammen med" den døde.

Klikk for å gå tilbake til toppen