Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan vi klare oss uten religion?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
10.04.12 09:33

90 % av oss har en eller annen form for religion.De aller fleste av de er analfabeter og/eller fattige.Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år?

Vanskelig å se for seg at hver muslim skal få 7 jomfruer.Det er jo ikke 7 ganger så mange jenter/kvinner på joda,men ca 1:1.Om alle muslimer skal få 7 stk vær,må ganske mange jenter enten dø eller aldri bli født.Det kan nesten virke som om Allah er en mann? Og hvordan skal man kunne ha sex i himmelen uten kropp? Hvorfor er denne religionen så sex fiksert?

At ett dårlig menneske skulle bli til ett dyr i neste liv virker meget usansynlig for meg.

Hvor er himmelen og helvete? Helvete kan godt være inni sola eller i sentrum av jord-kloden,men alt vil jo brenne opp ganske fort også lik.Gehenna var en søppelfylling utenfor Jerusalem,men er gehenna helvete?Dessuten virker evigheten så lenge at jeg ikke fatter at noen vil dit.Det må jo bli utrolig kjedelig etter de første 100 årene med harpespill og dans?

Å ha faen til sjef i helvete høres ikke morro ut,så inni helvete varmt det er ? Er det derfor finnene koker seg selv i sauna,for å forbrede seg på den eneste utveien? Kokt eller stekt Homo Sapiens? Høres nesten ut som satan står i en pølsebu og spør demonene hvordan de vil ha oss.Pølse eller lompe? Sennep og ketshup?Er redd jeg kommer til å bli en delikatesse så mye godt kjøtt og fett jeg har på kroppen.Håper noen får meg i vrangstrunpen!

(Innlegget ble redigert 10.04.12 09:41)

rogerpoger
rogerpogerInnlegg: 32
15.04.12 22:17
gamecrazy: 90 % av oss har en eller annen form for religion.De aller fleste av de er analfabeter og/eller fattige.Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år?

de finnes ikke... f. eks. jesus har aldri eksistert.

rogerpoger
rogerpogerInnlegg: 32
15.04.12 22:24
gamecrazy: Vanskelig å se for seg at hver muslim skal få 7 jomfruer.Det er jo ikke 7 ganger så mange jenter/kvinner på joda,men ca 1:1.Om alle muslimer skal få 7 stk vær,må ganske mange jenter enten dø eller aldri bli født.Det kan nesten virke som om Allah er en mann? Og hvordan skal man kunne ha sex i himmelen uten kropp? Hvorfor er denne religionen så sex fiksert?

regner med når dette var skrevet var gjennomsnittsIQ'en på befolkningen rimelig lavere enn nå :-D

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41526
15.04.12 22:50
rogerpoger: jesus har aldri eksistert.

Å joda.! Ifølge Allah og koranen så har Jesus levd. Les den boka du.

Beena
BeenaInnlegg: 4333
28.04.12 19:57

Religion kan vi klare oss uten, såkalte hellige bøker kan hvem som helst skrive ned og utgi. Så vil noen tro på det og dermed er en religion  skapt.

Akkurat som noen favorittserer enkelte filmer, spill,kjendiser osv. For noen er det allerede blitt en religion, for de er det om å gjøre å skaffe seg bøker,klær,mussikk osv

lasker
laskerInnlegg: 6218
17.07.12 07:36
rogerpoger: de finnes ikke... f. eks. jesus har aldri eksistert.

Det er lettere å bevise, eller har bevist, at Jesus har levd.

gamecrazy
26.07.12 02:14
lasker: Det er lettere å bevise, eller har bevist, at Jesus har levd.

Hvorfor lever vi idag i 2012 om ikke året er 2012 etter Kristus +/- ca 4 år.Om man gjetet sauer i desember i palestina er en annen sak.Tipper at katolikkene ville fjerne en hedensk vinterblots feiring eller noe.

Ok så når man skrev det nye testamente ca år 100 så regnet man bakover,men man bør jo ha hatt noen bevis allerede da?

At en gutt ble født som var sønn av Josef og Maria stemmer nok sikkert.Spørsmålet må jo være om han var "Guds sønn" eller en muslimsk profet.

Merkelig dette med Islam og Koranen.Den ble jo ikke startet før så sent som 700 år ETTER jesu fødsel.Så da måtte de virkelig ha hatt noen gamle skrifter å kopiert fra,eller bare konstruert en religion "etter hukommelsen" og muntlig overlevering.

Omtrent som gamle sagn som ble til eventyr,og det er Asbjørnsen og Moe,H.C.Andersen Brødrene Grimm eller 1001 natt.

LaRose
LaRoseInnlegg: 102
22.10.12 19:51
gamecrazy: 90 % av oss har en eller annen form for religion.De aller fleste av de er analfabeter og/eller fattige.Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år? Vanskelig å se for seg at hver muslim skal få 7 jomfruer.Det er jo ikke 7 ganger så mange jenter/kvinner på joda,men ca 1:1.Om alle muslimer skal få 7 stk vær,må ganske mange jenter enten dø eller aldri bli født.Det kan nesten virke som om Allah er en mann? Og hvordan skal man kunne ha sex i himmelen uten kropp? Hvorfor er denne religionen så sex fiksert? At ett dårlig menneske skulle bli til ett dyr i neste liv virker meget usansynlig for meg.

1) Det er mange som har påstått å ha sett både engler, profeter, guder, djevler og hva nå enn som nå folk tror på.

2) Jeg går ut ifra at Koranen snakker om åndelige vesener når de snakker om jomfruer. Dessuten går ikke regnestykket ditt helt opp, for ikke alle kvinner i verden er muslimer. Når det kommer til religioner og sex-fiksering: Er ikke hele samfunnet i dag sex-fiksert?

3) Hvorfor tror du det er usannsynlig?

Cile88
Cile88Innlegg: 29
03.11.12 07:07

kan vi klare oss uten religion? 

Ja, det kan vi. Jeg tror tilogmed verden ville blitt et veldig mye bedre sted å bo hvis de religiøse i verden ville sluttet å ha vrangforestillinger om hvordan verden fungerer. 

Jeg skjønner at noen trenger noe å tro på, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan tro på menneske og hva vi kan få til istedet for å gi all ære til en gud som ingen kan bevise at eksisterer, og som bunner i tekster som så tydelig er fabrikert for å få makt over mennesker... 

gamecrazy
09.11.12 09:40
Cile88: Jeg skjønner at noen trenger noe å tro på, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan tro på menneske og hva vi kan få til istedet for å gi all ære til en gud som ingen kan bevise at eksisterer, og som bunner i tekster som så tydelig er fabrikert for å få makt over mennesker...

1.Fordi menneskene ofte kan være svake og trenger noe å tro på i en ond verden."Tro-håp og kjærlighet"

2.Menn er nok mer egoistiske enn kvinner.99% av årsaken til de fleste kriger er menn som ønsker penger eller makt.Kvinner tenker mer på barna og overlevelse.De har bena på jorda.Menn har en tendens til å fantasere mer om rikdom og lykke.Kvinnene klarer seg med mindre lykke i det å overleve og bli mett.Både for seg og barna.

3.Kun Homo Sapiens starter kriger,er optatt av penger og makt.Dyr dreper bare for maten sin skyld.Og for å parre seg.De kan drepe unger for å kunne parre seg med moren.Men de er ute av stand til å bruke våpen for å drepe andre,og klarer bare å drepe ett individ ad gangen som er svakere,ikke drepe andre i store antall med våpen som i krig.Hiroshima og Nagasaki,Hitler og Rwanda er slike eksempler.

4.For å kunne ha ett håp ønsker man ett liv etter døden.Da skaper man seg religioner.

(Innlegget ble redigert 09.11.12 09:42)

StKristian
StKristianInnlegg: 4847
09.11.12 11:57

Ja, kanskje uten religion? - Troen er for mange noe som kommer i tillegg til folkeopplysning og utdannelse. - Det er et ekstra steg i tilværelsen, og virker langt ifra hemmende. - Det eneste viktige "steget" tar man på det personlige planet, og det er den enkeltes egen "eksistens". - ) - Viktigere enn å finne Sannheten med stor S, er det ifølge Kierkegaard å finne slike sannheter som har betydning for den enkeltes liv. - Det avgjørende er "sannheten for meg". - Dermed setter han individet - eller "den enkelte" - opp mot "systemet" - Kierkegaard mente dermed at svaret ikke lå i å finne frem til det perfekte "system". Til "systemet" som løsningen på alt. (som f.eks. i religion) - For ethvert system baserer seg på rasjonelle prinsipper, og subjektivitet er ikke rasjonelt. - Alt som ikke innehar den fullstendige løsningen over tid - er mer løgn enn sannhet - Alt fra organisert religion til forskjellige politiske ideologier osv. - Og selve grunnen til at vi lar oss lure gang på gang er simpelthen at vi ikke kjenner til annet enn løgnen.

Det subjektive jeg´et står over fornuften, I metafysisk forstand er det eneste virkelige håp rettet mot noe som ikke er avhengig av oss. Troen går foran fornuften. - Tro er ikke rasjonelt i den forstand. - Ifølge den naive realismen er virkeligheten nøyaktig slik vi oppfatter den - Mer utbredt er den kritiske realismen som er enig i at sansene kan fortelle oss noe om verden og dens beskaffenhet - Det sies at forstanden, evnen til begrepsmessig tenkning, til en viss grad gir et feilaktig bilde av tilværelsen. - Den arbeider først og fremst i romlige, statiske begreper - Til forskjell fra forstanden, som forblir utenfor det den erkjenner, trenger intuisjonen inn i det den erkjenner, den er i direkte kontakt med sin gjenstand uten bruk av symboler og gir absolutt viten - Forstanden er likevel et nyttig hjelpemiddel i tilværelsen, nettopp fordi dens domene er det romlige og naturlovenes nødvendigheter. - Den er primært et praktisk orienteringsmiddel for handling, ikke for erkjennelse av den egentlige virkelighet.

Derfor er fornuften en en avsporing - et nyttig verktøy, men ikke for erkjennelse av den egentlige virkelighet, - som må bli oss gitt. - ( - På den ene siden er denne verden full av problemer og på den andre siden nekter den å gi plass til mysteriet. - Det subjektive jeg´et står over fornuften, og er ikke kun en del av verden - I metafysisk forstand er det eneste virkelige håp rettet mot noe som ikke er avhengig av oss. - Det har forresten ydmykhet som drivkraft, ikke hovmot - Det metafysiske problem som ligger i hovmotet, hybris, ble oppdaget av grekerne og er også et av de sentrale temaer i den kristne teologi - Hovmotet kan ødelegge både fellesskapet og individet. - Sannheten finner man ikke ut av på egenhånd - men det er noe man må bli gitt. - ( - Den eneste sanne kristendom er Den Hellige Ånd, og den må bli gitt mennesket individuelt. - En allmenngyldig beskrivelse av menneskets natur eller menneskets vesen er fullstendig uinteressant. - Det eneste viktige "steget" er den enkeltes egen "eksistens. - Mvh.

Charme74
Charme74Innlegg: 3616
09.01.13 09:38
StKristian: Hovmotet kan ødelegge både fellesskapet og individet. - Sannheten finner man ikke ut av på egenhånd - men det er noe man må bli gitt.

Jeg googlet ordet "hovmot" og kom opp med dette:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hovmot&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Søker jeg "hoven" så kommer dette:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hoven&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Kort oppsummert så kan det bety "overlegen".

En overlegen person er en som ikke bryr seg om hva andre sier, h*n sier at "jeg bryr meg! For jeg vet at det er JEG som har rett! BASTA BOM!!!"

Osv..

Det å si at en person med et hovmod kan ødelegge for felleskap og individ er både sant og usant.

Vi har diktatorer som har hovmod uten like og dreper sine medmennesker i troen om at deres ord er viktigere enn alt annet.

Samtidig så har vi revolusjoner i mot nettopp de menneskene, disse revolusjonene gjør at felleskapet, tilhørighet og menneskeverd vokser.

(Skulle bare ønske ingen hadde trengt å bli drept for noe som burde være en selvfølge). 

Hvem skal gi deg "sannheten"?

Og hva er "sannheten"?

Det er jo nettopp det som blir diskutert her, du skriver at sannheten er noe man må finne selv inni seg selv. 

Mange som har gjort det og kommet frem til at gud ikke eksisterer.

Nå setter du et likhetstegn mellom gud og sannheten. Sannhet er et vidt begrep som ikke har noe egentlig domene.

Her er ordbokens beskrivelse av ordet "sannhet":

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=sannhet&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Det står "beretninger som stemmer med virkeligheten", javel så nå må du bevise hva som er virkelig.

Du knatrer på mange fine ord og beskrivelser (i alt ditt hovmod), ting du har lest og ting andre har oppdaget.

Jeg kan ikke se at du kommer med dine egne ord her?

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4238
21.09.13 15:17

Man skal være svært forsiktig med å ta "håpet " fra folk.

Vi tror at vi er så rasjonelle, allikevel spiller vi lotto i håp om den store gevinsten. Noen leser horoskoper og andre går til spåkjerringer.

Å ha en religiøs tro gir et menneske en trygg ramme, og noe å forholde seg til i gode og dårlige tider.

Å påstå at det er "svake" mennesker som har behov for religion, vil jeg ikke være enig i.

Når livet er lett, kan det synes som det meste er overflødig.

Men i en flystyrt er det nok ikke få ateister som blir kristne på veien nedover..........trur jeg.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11909
07.10.13 09:16

Hvorfor blir de kristne? Hvorfor ikke hinduer, muslimer eller annet?

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 6171
07.10.13 09:26
gamecrazy: 90 % av oss har en eller annen form for religion.De aller fleste av de er analfabeter og/eller fattige.Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år?

Selv klarer jeg meg helt fint uten religion.

Jeg mener å ha direktekontakt med det jeg kaller universets sjel. Det har jeg hatt siden jeg var liten. Dette innebærer ingen dogmer, ingen påbud, ingen forskrifter - bare ren, direkte kontakt som hjelper meg på veien, også når jeg snubler.

Boas_Slange
Boas_SlangeInnlegg: 3081
23.10.13 01:22

Det Aurorabliss skriver støttes. +1

NeoCeon
NeoCeonInnlegg: 7455
13.01.14 01:02
gamecrazy: At ett dårlig menneske skulle bli til ett dyr i neste liv virker meget usansynlig for meg.

I grunn og bunn så er vi dyr. Der er ingen fundamental forskjell fra oss og andre dyrearter. Vi har utviklet byttelitt høyere intellekt en andre dyrearter men det er ikke en fundamental forskjell. Jeg mener menneskeheten forsatt er relativt langt fra å fortjene å være kalt ett "intelligent livsform".

* NeoCeon *

NeoCeon
NeoCeonInnlegg: 7455
13.01.14 01:11

Jeg mener spørsmålet i starten av tråden er snudd helt feil.

Spørsmålet er "Kan vi klare oss MED religion?" og svaret på det er et helt klart "NEI".

Menneskeheten må legge disse primitive dogmene bak seg, og religiøs "tro" er en feil i vår psykologi, en feil i vår mentale programmering.

OM menneskeheten skal klare seg, så må vi begynne å kjempe imot religiøse ideologier.  Ellers er det bare et spørsmål om når en eller annen religiøs fanatiker trykker på atomknappen, eller det på andre måter blir verdenskrig.

Religiøs tro er en sykdom og nå er på tide at vi begynner å intellektuelt vaksinere våres barn i barneskoler mot denne sykdommen. Erstatt RLE(eller KRLE) med ett nytt fag: "Religionkritikk"

* NeoCeon *

(Innlegget ble redigert 13.01.14 01:11)

HYYYL
HYYYLInnlegg: 50510
16.01.14 17:34
gamecrazy: .Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år?

Ikke uvanlig at eventyrfigurer sover lenge, Tornerose sov i 100 år.

alva1
alva1Innlegg: 13726
24.08.14 16:44

Vi kan klart klare oss uten religion. Spørsmålet blir heller:

Hvorfor klarer man seg bedre uten?

alva1
24.08.14 16:45
NeoCeon: OM menneskeheten skal klare seg, så må vi begynne å kjempe imot religiøse ideologier.

Kloke ord.

alva1
24.08.14 16:45
HYYYL: Ikke uvanlig at eventyrfigurer sover lenge, Tornerose sov i 100 år.

Hehehe :)

fargerik
fargerikInnlegg: 63484
30.10.14 17:18

Klart vi klarer oss uten religion.

Hører vi for mye på "profetene" blir det bare forvirring i hodet.

Egentlig er religion i bunn og grunn en menneskapt metode for å skremme folk til å underkaste seg.

Og det gjelder alle religioner.

Intet har stått for mer elendighet enn religion.

Religion er et middel som brukes av maktmennesker for å styre, undertrykke og misbruke lettroende og usikre mennesker.

Kan det være så innmari vanskelig å åpne øynene? Siden denne jævelskapen ble oppfunnet har det vært krig, vold, skjendsel og kamp om land.

Sky all religion som pesten, fri sinnet, bli heller kjent med det frie livet som lever i hvert individ.

Ingen kan lengre fortelle meg om rett eller galt, for alle som har prøvd på det har feilet.

Alle profeter er falske, de presenterer løgner for å få makt.

Hver og en av oss er spesielle, vi skal for pokker ikke kvernes gjennom noen religiøs kjøttkvern som maler vår tanke til bøss.

Fri seg selv.

GrinderX9
GrinderX9Innlegg: 1041
05.01.15 18:50

All mighty google, tell me how to live my life. GOOGLE: did you mean how to tell your wife? , YES YES! thank you all knowing Google, thank you!

Tortro
TortroInnlegg: 16881
10.01.15 11:47
gamecrazy: Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år?

Det er ikke dokumentert at de ble sett for to tusen år siden heller.

Jesus finnes beskrevet i evangeliene, men det er ikke verifisert historie. Man mangler altså dokumentasjon på at Jesus har eksistert.

(Innlegget ble redigert 10.01.15 11:48)

Keryx
KeryxInnlegg: 2020
03.05.16 18:58
Tortro: Jesus finnes beskrevet i evangeliene, men det er ikke verifisert historie. Man mangler altså dokumentasjon på at Jesus har eksistert.

Jo, det er verifisert historie

Keryx
03.05.16 19:04
gamecrazy: 90 % av oss har en eller annen form for religion.De aller fleste av de er analfabeter og/eller fattige.Merkelig at ingen har sett Gud,Jesus eller andre bibelske personer på 2000 år? Vanskelig å se for seg at hver muslim skal få 7 jomfruer.Det er jo ikke 7 ganger så mange jenter/kvinner på joda,men ca 1:1.Om alle muslimer skal få 7 stk vær,må ganske mange jenter enten dø eller aldri bli født.Det kan nesten virke som om Allah er en mann? Og hvordan skal man kunne ha sex i himmelen uten kropp? Hvorfor er denne religionen så sex fiksert? At ett dårlig menneske skulle bli til ett dyr i neste liv virker meget usansynlig for meg. Hvor er himmelen og helvete? Helvete kan godt være inni sola eller i sentrum av jord-kloden,men alt vil jo brenne opp ganske fort også lik.Gehenna var en søppelfylling utenfor Jerusalem,men er gehenna helvete?Dessuten virker evigheten så lenge at jeg ikke fatter at noen vil dit.Det må jo bli utrolig kjedelig etter de første 100 årene med harpespill og dans? Å ha faen til sjef i helvete høres ikke morro ut,så inni helvete varmt det er ? Er det derfor finnene koker seg selv i sauna,for å forbrede seg på den eneste utveien? Kokt eller stekt Homo Sapiens? Høres nesten ut som satan står i en pølsebu og spør demonene hvordan de vil ha oss.Pølse eller lompe? Sennep og ketshup?Er redd jeg kommer til å bli en delikatesse så mye godt kjøtt og fett jeg har på kroppen.Håper noen får meg i vrangstrunpen!

Mt 5:3: Lykkelige er de som er klar over sitt åndelige behov. 

Årsaken til at mennesker har et åndelig behov er fordi vi er skapt med det. Likeledes som med at vi alle har en innebygget sans for hva som er rett og galt; samvittigheten. Ro 2:14, 15

Tortro
04.05.16 09:09
Keryx: Jo, det er verifisert historie.

Og du bruker udokumenterte påstander til å dokumentere udokumenterte påstander? Når noe skal "verifiseres" så må det gjøres av flere nøytrale grupper som uavhengige av hverandre kommer frem til samme resultat. Grunnen til at Jesus "liv og levned" ikke lar seg verifisere, er fordi det er en hypotese. De lar seg som kjent ikke verifiseres.

Tortro
04.05.16 09:14
Keryx: Årsaken til at mennesker har et åndelig behov er fordi vi er skapt med det.

Udokumentert påstand igjen. Du klarer jo ikke å legge frem dokumentasjon på at mennesket er skapt.

Keryx
04.05.16 09:55
Tortro: Udokumentert påstand igjen. Du klarer jo ikke å legge frem dokumentasjon på at mennesket er skapt.

At mennesker til alle tider og i alle samfunn har og har hatt religioner og religiøse oppfatninger er med andre ord nytt for deg?

At mennesket er skapt, synes du det er rart? Liv oppstår ikke av ikke-liv uten en skaper, eller har du en tro som tilsier det, Tortro?

Om du dessuten vil ha det dokumentert svart på hvitt at mennesket ble skapt, kan du kikke på 1Mo 1:26, 27

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg