Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Telekinese

NYTT TEMA
frauen
frauenInnlegg: 4044
20.09.14 23:35

Se på denne youtube videoen av en kar som sitter å utfører telekinese på gata med kort.

Er det fake? Hva er isåfall trikset?

Er det ekte? Hva er da trikset?

Noen her som kan utføre kinese?

filesnisk
filesniskInnlegg: 1010
20.09.14 23:44

Ekte. Ikke triks, telekinese.

Kan nesten.

frauen
20.09.14 23:55
filesnisk: Kan nesten.

Hvordan gjør du det? Chakra, tankekraft eller annet? Vil gjerne lære kinese.

filesnisk
21.09.14 00:47

Tankekraft, men klarer det som sagt bare nesten. Vanskelig.

alchemy2012
alchemy2012Innlegg: 5849
26.11.14 00:22
filesnisk: Tankekraft, men klarer det som sagt bare nesten. Vanskelig.

Nesten detter ingen mann av hesten

filesnisk
26.11.14 09:37
alchemy2012: Nesten detter ingen mann av hesten

;-)

PROARGI
PROARGIInnlegg: 238
01.01.15 17:11
filesnisk: Tankekraft, men klarer det som sagt bare nesten. Vanskelig.

Vanskelig, fordi du innerst inne egentlig ikke tror at du kan. 

filesnisk
04.01.15 00:05
PROARGI: Vanskelig, fordi du innerst inne egentlig ikke tror at du kan.

Nå derimot.. Har fått det til.

frauen
05.01.15 17:20

Jeg fikk det og til en god stund... men, nå har jeg mista feelingen:( Kan hende fordi jeg ikke har meditert særlig på flere uker. Ihvertfall tror jeg ikke bare lengre på det, men er ganske sikker nå.

frauen
11.03.15 09:21

Mark Mauvais demonstrerer telekinese på kinesisk TV, for de som er interesserte. Han har også en youtube-kanal det kan være verdt å følge litt med på.

svankmajor
svankmajorInnlegg: 1828
23.03.15 18:03

Husker denne unge gutten på youtube, "MadV" for mange år siden, som gjorde en del triks, blant annet det. (Backup video, han slettet kanalen sin.)

Mange undret hvordan han gjorde det, men det er altså usynlige tråder som man ikke ser, festet enten i hendene eller andre steder. 

Hvis du vil vite hvordan man gjør det så sjekk denne videoen

frauen
24.03.15 09:50
svankmajor: Husker denne unge gutten på youtube, "MadV" for mange år siden, som gjorde en del triks, blant annet det. (Backup video, han slettet kanalen sin.)

Haha, morsom video:D

Det finnes helt klart mange som er gode på å trikse der ute. Om han påstod selv at det var ekte var han ett godt eksempel på en av de som bare svindler.

svankmajor
24.03.15 14:47
frauen: Haha, morsom video:D Det finnes helt klart mange som er gode på å trikse der ute. Om han påstod selv at det var ekte var han ett godt eksempel på en av de som bare svindler.

Hehe. Jeg tror ikke "MadV" mente han kunne telekinese, nei, men jeg husker kommentarfeltene den gang (rundt 2007/2008), og hvordan folk trodde han var en profet og det ene og det andre likevel.. Det var ganske bisarrt. Det var jo bare en gutt med en V For Vendetta maske som hadde lært seg noen triks på gutterommet. 

Folk har kanskje en tendens til å ha lyst til å tro på slike evner? Så når de ser et triks de ikke skjønner, så er mange nesten overilt raske på å vurdere det som noe overnaturlig? Det er det jeg lurer på noen ganger.. 

Denne videoen er veldig morsom, om den psykiske James Hydrick, som visstnok kunne flytte på ting med sinnet sitt. Han "lærte" seg disse evnene mens han satt i fengsel, og brukte evnene sine til å konvertere fanger til Kristendommen. Så ble han avslørt på nasjonal TV, av James Randi da. 

frauen
25.03.15 11:25
svankmajor: Denne videoen er veldig morsom, om den psykiske James Hydrick, som visstnok kunne flytte på ting med sinnet sitt. Han "lærte" seg disse evnene mens han satt i fengsel, og brukte evnene sine til å konvertere fanger til Kristendommen. Så ble han avslørt på nasjonal TV, av James Randi da.

Haha.. det morsomme med denne videoen er hvor enkelt mange folk trekker konklusjoner uten å særlig tenke ting igjennom.

Hva med å stille seg et par spørsmål? Som om kanskje Randi også er psychic? Hva var egentlig poenget med plastbitene for å kontrollere om Hydrick blåste eller ikke? Dette kunne selvsagt avgjøres langt enklere ved å f.eks sette munnbind på hydrick. Og ærlig talt..skylde på aerconditionet er nærmest tåpelig når det gjelder pennen.

Forsøker ikke folk å finne ut av slike ting på egen hånd før konklusjoner trekkes? Det er ikke så forferdelig vanskelig å f.eks lage seg en chi-ball med lite granne trening.

(Innlegget ble redigert 25.03.15 11:26)

frauen
25.03.15 12:22

Nina Kulagina var en dame som lot seg teste av flere vitenskapsteam. Ingen av vitenskapsfolkene på den tiden klarte finne noen form for logisk forklaring, det ble også påvist høyere hjerneaktivitet ved utførsel av telekinesen. Fortsatt er vitenskapen selvsagt generellt skeptiske og er ikke (offisielt) overbeviste.

svankmajor
26.03.15 15:05
frauen: Haha.. det morsomme med denne videoen er hvor enkelt mange folk trekker konklusjoner uten å særlig tenke ting igjennom. Hva med å stille seg et par spørsmål? Som om kanskje Randi også er psychic? Hva var egentlig poenget med plastbitene for å kontrollere om Hydrick blåste eller ikke? Dette kunne selvsagt avgjøres langt enklere ved å f.eks sette munnbind på hydrick. Og ærlig talt..skylde på aerconditionet er nærmest tåpelig når det gjelder pennen. Forsøker ikke folk å finne ut av slike ting på egen hånd før konklusjoner trekkes? Det er ikke så forferdelig vanskelig å f.eks lage seg en chi-ball med lite granne trening.

Litt usikker på hva du mener, Frauen. Sier du at folk trekker for raskt konklusjoner i forhold til at telekinese ikke er mulig? Eller at folk trodde for fort på Hydrick?

Hydrick innrømmet like etterpå at han brukte en pusteteknikk, for å flytte på disse tingene. Han innrømte bløff. 

Jeg vet ikke jeg. Det James Randi har holdt på med siden 80-talllet er en stor årsak til min skepsis, til det meste av folk som påstår de er synsk, kan telekinese, kan finne vann med pinner, snakke med døde, Snåsamannen, healere, etc. 

Han har hatt en åpen utfordring at hvis noen kan påvise slike evner, i en vitenskapelig, sober og nøytral setting, så er det en pris på en million dollar. Mange har prøvd, og det er flere morsomme programmer(f.eks med Uri Geller), men det har aldri blitt funnet noen som har denne evnen. I alle fall ingen som kan påvise den når det gjelder. 

Klart, det betyr ikke at ingen kan ha denne evnen. Dette sier James Randi også, men bare at ingen til nå har påvist det. Pluss at den store majoriteten er bløffere, eller folk som innbiller seg at de har slike evner. 

svankmajor
26.03.15 15:24
frauen: Nina Kulagina var en dame som lot seg teste av flere vitenskapsteam. Ingen av vitenskapsfolkene på den tiden klarte finne noen form for logisk forklaring, det ble også påvist høyere hjerneaktivitet ved utførsel av telekinesen. Fortsatt er vitenskapen selvsagt generellt skeptiske og er ikke (offisielt) overbeviste.

Nei, fordi det er mange som har gjort lignende ting, og ærlige illusjonister(altså de som innrømmer at de gjør triks), gjør også dette. Det er kjent triks man kan gjøre med magneter, f.eks i håndflatene. 

Her er hva James Randi sa om henne. (2 min video)

Merk deg at når hun beveger ting så trekkes de alltid mot henne, og ikke fra. Hun kan til og med flytte ting f.eks inne i glass til seg, men har ikke samme bevegelsesevner til siden. De kan heller ikke lette. Det er også som regel mindre lettere gjenstander, og så lenge hun kan sitte rett foran dem ved bordet, så langt inntil dem som mulig. 

Dette tror jeg øker mistanken for at hun også bruker magneter. 

Det originale med henne er at vitenskapsmennene faktisk sjekket hendene hennes, og det var ikke magneter der. Det var derimot et sted vitenskapsmennene antageligvis ikke sjekket for magneter, som Randi antyder… 

frauen
26.03.15 21:44
svankmajor: Merk deg at når hun beveger ting så trekkes de alltid mot henne, og ikke fra. Hun kan til og med flytte ting f.eks inne i glass til seg, men har ikke samme bevegelsesevner til siden. De kan heller ikke lette. Det er også som regel mindre lettere gjenstander, og så lenge hun kan sitte rett foran dem ved bordet, så langt inntil dem som mulig. Dette tror jeg øker mistanken for at hun også bruker magneter. Det originale med henne er at vitenskapsmennene faktisk sjekket hendene hennes, og det var ikke magneter der. Det var derimot et sted vitenskapsmennene antageligvis ikke sjekket for magneter, som Randi antyder…

Randi har ikke studert henne særlig godt, han husket ikke engang navnet eller ansiktet hennes.

Kulagina påvirket ting som ikke var magnetiske også, som fyrstikker. Hun hadde mange eksperiment ved vitenskapsmenn, noen burde sett om hun flyttet gjenstander magnetisk med brystene. Mener jeg.

Å flytte større ting tar veldig mye energi, det er begrenset hvor mye kraft mennesker klarer å "produsere". At de beveger seg kun til henne er antagligvis fordi hun bare var god på å tiltrekke seg gjenstander og ikke frastøte seg dem. På en måte kan du si at denne metoden hun brukte fungerer som en type elektromagnetisme der du kobler krefter du sender ut av kroppen til gjenstandenes elektromagnetiske felt.

I mitt syn så tror jeg det er Randi som er svindleren her og at mye av hans virke er rene "set-ups".

frauen
26.03.15 21:46
svankmajor: Litt usikker på hva du mener, Frauen. Sier du at folk trekker for raskt konklusjoner i forhold til at telekinese ikke er mulig? Eller at folk trodde for fort på Hydrick?Hydrick innrømmet like etterpå at han brukte en pusteteknikk, for å flytte på disse tingene. Han innrømte bløff.

Jeg mener folk har altfor lett for å tro på hva som blir presentert dem gjennom tv og media i stedet for å søke sannheten selv.

Historen med Hydrick kjenner jeg ikke å veldig godt til, men det kan være flere grunner til at han har gått med på å innrømme bløffen. F.eks at han ikke syntes det var verdt det eller det ble for vanskelig å kjempe imot Randi sine triks.

(Innlegget ble redigert 26.03.15 21:46)

svankmajor
27.03.15 00:07
frauen: Historen med Hydrick kjenner jeg ikke å veldig godt til, men det kan være flere grunner til at han har gått med på å innrømme bløffen. F.eks at han ikke syntes det var verdt det eller det ble for vanskelig å kjempe imot Randi sine triks.

Åja, Hm, neeei.. Tviler på det, Frauen. Hydrick forklarte flere ganger, f.eks her,  historien sin om pusteteknikkene.

Han hadde merket, mens han satt i fengsel, at medfanger ble lamslått av at han kunne få sider i Bibelen til å bevege seg, og så ballet det på seg når flere og flere ville se hans "evner". Han sa senere at han ville se hvor dum og lettlurt folk i USA var.

Om du vil tro på telekinese, så må du nesten se til andre enn Hydrick. Han la ned kortene. 

Uri Geller derimot, langt mer berømt enn Hydrick, som Randi også fikk til å se relativt dum ut på TV, tror jeg enda tviholder på at han har evner. 

svankmajor
27.03.15 00:27
frauen: Randi har ikke studert henne særlig godt, han husket ikke engang navnet eller ansiktet hennes. Kulagina påvirket ting som ikke var magnetiske også, som fyrstikker. Hun hadde mange eksperiment ved vitenskapsmenn, noen burde sett om hun flyttet gjenstander magnetisk med brystene. Mener jeg. Å flytte større ting tar veldig mye energi, det er begrenset hvor mye kraft mennesker klarer å "produsere". At de beveger seg kun til henne er antagligvis fordi hun bare var god på å tiltrekke seg gjenstander og ikke frastøte seg dem. På en måte kan du si at denne metoden hun brukte fungerer som en type elektromagnetisme der du kobler krefter du sender ut av kroppen til gjenstandenes elektromagnetiske felt. I mitt syn så tror jeg det er Randi som er svindleren her og at mye av hans virke er rene "set-ups".

I videoen du postet ble det jo nevnt at enkelte skeptikere i Russland/Sovjet på den tiden fant det mistenksom at hun før en visning trengte omfattende preparering. Hun gjorde det aldri spontant med hvilket som helst utstyr, med andre ord. 

Hvis det stemmer, så kan hun ha gjort f.eks det med fyrstikkene preparerte. Hun kan ha stukket inn tråder av jern i dem, f.eks. Det virker i alle fall plausibelt. 

Men hvis du tror hun hadde genuine evner, så får du fortsette med det. Samme for meg. 

Det slår meg bare at hun jo gjør akkurat det samme som mange illusjonister gjør med tråder og magneter. Det er jo ikke noe "nytt", sånn sett. 

Folk som James Randi og Penn & Teller har bakgrunn som illusjonister, og har vært profesjonelle tryllekunstnere i mange ti-år. De ser lett når folk prøver å bløffe at de har overnaturlige evner, fordi det gjerne er samme triks de praktiserte allerede før de kom i stemmeskifte. 

frauen
27.03.15 15:00
svankmajor: Folk som James Randi og Penn & Teller har bakgrunn som illusjonister, og har vært profesjonelle tryllekunstnere i mange ti-år. De ser lett når folk prøver å bløffe at de har overnaturlige evner, fordi det gjerne er samme triks de praktiserte allerede før de kom i stemmeskifte.

Selvsagt er du også fri til og tro hva du vil, men siden du kom inn på tråden må jeg si deg imot. Jeg kan ikke garantere at Randi bare har møtt på, eventuelt bare invitert klare svindlere eller garantere at hans hensikter ikke er så gode som det kan virke som. Men, jeg er mer enn overbevist om at det er mulig å utvikle flere psykiske egenskaper enn hva samfunnet vil at man skal tro.

Fant en video om en som fikk godkjent Randi-challengen med computer-ESP.

Jeg er rimelig sikker på at en eller annen debunking har foregått av dette i ettertid, så er ikke noen nødvendighet for å lete etter det for min del.

svankmajor
27.03.15 15:21
frauen: Men, jeg er mer enn overbevist om at det er mulig å utvikle flere psykiske egenskaper enn hva samfunnet vil at man skal tro.

Skal ikke plage deg mer med James Randi. 
(Det kan finnes folk som bløffer, men det gjør jo ikke alle til bløffere.) 

Du sier i tråden din innledningsvis at du kunne telekinese en stund, men at du mistet "feelingen". Du sier i sitatet jeg siterer at du er mer enn overbevist at det er mulig å utvikle psykise egenskaper. 

Hva er det du har opplevd, og hva er det som gjør at du er overbevist at slike evner kan utvikles? 

frauen
27.03.15 20:01
svankmajor: Hva er det du har opplevd, og hva er det som gjør at du er overbevist at slike evner kan utvikles?

Jeg fikk til telekinese sist jeg prøvde igjen, men det er veldig sjeldent jeg egentlig trener på det nå. Det er ganske energitappende for meg dette med psi-hjulet. Noe som er litt mer usikkert er å lage vannstrømninger med fingrene, men ikke fullt så energitappende fordi det skjer mer naturlig. Det kan være litt usikkert for selv om jeg ikke synes det selv, kan selv små skjelvinger i fingrene gjøre store utslag i vann. Penger fra Randi ville jeg nok ikke mottatt.

Jeg er ikke direkte en auraleser, men av og til impulsivt eller når jeg fokuserer selv kan jeg se energier og ofte fargene på dem. Jeg ser energiene i en chiball og jeg ser energiene strømme ut fra hender ved telekinese/hydrokinese. Dessuten kjenner jeg også andre som kan slukke flammer og velte stående kort på avstand. Jeg tror jeg har fått dekket det mest viktige for hvorfor jeg tror på dem, lar være å nevne mer usikre ting.

I tillegg er det ganske mange videoer av slikt på nett som virker genuint på meg. Jeg tror ikke det er SÅ mye penger i å fake slikt, selv om noen også starter diverse "energiskoler" eller tilbyr tjenester. Astro Solsin er en jeg har fulgt en stund på nett, han demonstrerte diverse psykiske egenskaper gratis lenge på nett før han etter hvert nå har begynt å tilby diverse energiaktiviseringer, coachinger og slikt. Videoene der han demonstrerer virker genuine på meg.

(Innlegget ble redigert 27.03.15 20:03)

svankmajor
28.03.15 21:16
frauen: Jeg fikk til telekinese sist jeg prøvde igjen, men det er veldig sjeldent jeg egentlig trener på det nå. Det er ganske energitappende for meg dette med psi-hjulet. Noe som er litt mer usikkert er å lage vannstrømninger med fingrene, men ikke fullt så energitappende fordi det skjer mer naturlig. Det kan være litt usikkert for selv om jeg ikke synes det selv, kan selv små skjelvinger i fingrene gjøre store utslag i vann. Penger fra Randi ville jeg nok ikke mottatt.

Så noe du har fått til er å lage vannringer og strømning i vann ved hjelp av tankekraft? Og du kan se farger i auraen rundt folk, når det fungerer? 

Nei. Jeg vet ikke heller om jeg ville sagt, som "skeptiker", at jeg tror folk bløffer for å tjene penger. At det skulle være den eneste årsaken. Jeg tror heller ikke at alle bløffer, og at en del tror de har evner og. Jeg ville vel forklart det som at mennesker tiltrekkes det irrasjonelle fordi de finner aspekter med virkeligheten utilfredsstillende. Klart, i de rette kanaler er det sikkert litt penger og status å få, spåkonetelefoner er ikke akkurat billige, det hjelper, men jeg tror det først og fremst er en virkelighetsflykt.

I alle fall, til noen klarer å bevise noe. Da kan jeg saktens revurdere. 

frauen
28.03.15 22:17
svankmajor: Jeg ville vel forklart det som at mennesker tiltrekkes det irrasjonelle fordi de finner aspekter med virkeligheten utilfredsstillende. Klart, i de rette kanaler er det sikkert litt penger og status å få, spåkonetelefoner er ikke akkurat billige, det hjelper, men jeg tror det først og fremst er en virkelighetsflykt.

Det var nesten litt morsomt for meg når jeg leste det jeg har sitert fra deg her, fordi det er nesten som en speilrefleksjon av min egen tankegang om "skeptikere". Jeg tenker på rasjonalisering som en flukt fra virkeligheten og at man finner mer tilfredstillelse i å ha en verden som er basert på vitenskapen og skolepensum.

Man skal kanskje ikke se bortifra at vitenskapen kanskje kommer innom disse temaene etter hvert og vil bevise dem. Spørsmålet er om de vil synes det er forsvarlig om alle begynner å eksperimentere med disse energiene? Kanskje de er redd det ville blitt for mye kaos?

svankmajor
29.03.15 13:00
frauen: Det var nesten litt morsomt for meg når jeg leste det jeg har sitert fra deg her, fordi det er nesten som en speilrefleksjon av min egen tankegang om "skeptikere". Jeg tenker på rasjonalisering som en flukt fra virkeligheten og at man finner mer tilfredstillelse i å ha en verden som er basert på vitenskapen og skolepensum. Man skal kanskje ikke se bortifra at vitenskapen kanskje kommer innom disse temaene etter hvert og vil bevise dem. Spørsmålet er om de vil synes det er forsvarlig om alle begynner å eksperimentere med disse energiene? Kanskje de er redd det ville blitt for mye kaos?

Vel. Hele poenget med vitenskapen er at den ikke skal være styrt av hva man vil skal være sant, men hva man faktisk kan bekrefte og avkrefte. Personlige motivasjoner skal være rensket bort. Det er grunnpillaren i den vitenskapelige metode. 

Enkelte vil si at en del vitenskapelige forskning likevel er preget av hva forskerne vil skal være sant, og til en liten grad er det nok fortsatt sant, noen ganger, siden forskere også er mennesker(og vi er alle følesesstyrte!), men det er i praksis ikke tenkt å fungere på den måten. Forskning blir alltid rettet på, det er alltid i utvikling, og mange forskere er bare glad hvis teoriene deres blir vist feil, fordi da er man et steg nærmere å finne "sannheten". Slike metoder finner du ikke så ofte i andre felt. 

Det vil også si at hvis en dame kom vandrende inn på kontorene til noen ala James Randi, og viste at selv innenfor nøytrale og ikke-preparerte settinger, så kunne hun gang-på-gang fremvise at hun har telekinetiske evner, så ville vitenskapen rette seg etter det, og vitenskapsmenn ville sikkert elsket det. 

James Randi er ellers ikke sykelig opptatt av å motbevise overnaturlige evner, selv om det kanskje kunne virke sånn. Det er ikke sånn han tenker(og heller ikke jeg, for den saks skyld). Man kan like gjerne si at han er opptatt av om noen kan bevise slike evner, fordi hvis man kunne, så ville det vært en sensasjon. Det ville være verdt 1 million dollar, og selvfølgelig langt mer. Det hadde åpnet for mange muligheter. 

For meg er det bare sånn at hvis flere tusen har forsøkt å fremvise slike evner, men ingen har klart det, og mange av disse store psychic-mogulene opp igjennom ti-årene som har blitt superkjendiser finner på unnskyldninger(Silvia Brown, Uri Geller, John Edwards, osv), så føler jeg meg komfortabel nok til å avvise det inntil videre. Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis, som det heter. Jeg tror ikke på overnaturlige påstander via løst "hearsay". 

Det er en interessant påstand at rasjonalisering og et verdensbilde basert på vitenskap er mer "tilfredsstillende".

Jeg antar det er litt etter hvem man spør. Jeg tror ikke en gudeløs verden, en der det ikke finnes noe konkret "åndelig", og man innehar et mer materialistisk verdenssyn, der vi er meningsløse og vi skal dø, er et spesielt komfortabelt livssyn. Er det sant derimot, så er det sant. 

De fleste mennesker i historien klamrer seg etter overtro som fluepapir i form av religioner og alt som betyr at de kan føle seg "spesiell", en objektiv "mening" og ikke minst, at de vil overleve døden. Noe alle religioner f.eks lover i bøtter og spann. Alle disse new-age tingene virker også veldig religiøse på samme måte. Hvis vi har en sjel og en aura antyder det jo sterkt at det er mer med livet enn det vi ellers ser, og at døden slett ikke er definitiv. Etter døden går vi kanskje videre til nye og muligens bedre former. Hvis ikke dette er en mer lukrativ verdensanskuelse enn den mer "ateistiske/ikke-troende" sin, så vet ikke jeg. 

frauen
29.03.15 20:52

En annen ting vitenskapsmenn er styrt av i tillegg til hva den kan bekrefte og avkrefte er oppfattelsesevnen. Beklager om jeg virker litt blasfemisk til skole/vitenskap nå, men forskere er godt lært opp i hva de kan tro er mulig gjennom mange harde år på skole og konkurranse for å slippe igjennom nåløyet for sin karriere. En del forskere som tenker litt utenfor boksen blir fort sett på som pseudovitenskapsmenn dersom de fremlegger en teori om at f.eks planter kan kommunisere telepatisk med hverandre (rupert sheldrake).

frauen
29.03.15 20:57
svankmajor: James Randi er ellers ikke sykelig opptatt av å motbevise overnaturlige evner, selv om det kanskje kunne virke sånn. Det er ikke sånn han tenker(og heller ikke jeg, for den saks skyld). Man kan like gjerne si at han er opptatt av om noen kan bevise slike evner, fordi hvis man kunne, så ville det vært en sensasjon. Det ville være verdt 1 million dollar, og selvfølgelig langt mer. Det hadde åpnet for mange muligheter.

Jeg vet lite om Randis motiver, men jeg er skeptisk til han. Trebor Seven (en slags "lærer")kommenterte under en av Randis videoer at han kjenner folk som har meldt seg på utfordringen, men som fikk avslag fordi de ville bli for vanskelige å avsløre.

Hele opplegget med Randi går litt innunder mitt samfunnssyn om at de helst vil ha folk til å tenke i firkanter og ikke utenfor boksen. En måte å styre massene på dit man vil, tenker jeg. Ja, jeg er innom en slags konspirasjonsteori her.. (og vet du antagligvis føler motstand og en reaksjon bare ved ordet konspirasjonsteori, de fleste gjør det).

frauen
29.03.15 21:08
svankmajor: Det er en interessant påstand at rasjonalisering og et verdensbilde basert på vitenskap er mer "tilfredsstillende". Jeg antar det er litt etter hvem man spør. Jeg tror ikke en gudeløs verden, en der det ikke finnes noe konkret "åndelig", og man innehar et mer materialistisk verdenssyn, der vi er meningsløse og vi skal dø, er et spesielt komfortabelt livssyn. Er det sant derimot, så er det sant. De fleste mennesker i historien klamrer seg etter overtro som fluepapir i form av religioner og alt som betyr at de kan føle seg "spesiell", en objektiv "mening" og ikke minst, at de vil overleve døden. Noe alle religioner f.eks lover i bøtter og spann. Alle disse new-age tingene virker også veldig religiøse på samme måte. Hvis vi har en sjel og en aura antyder det jo sterkt at det er mer med livet enn det vi ellers ser, og at døden slett ikke er definitiv. Etter døden går vi kanskje videre til nye og muligens bedre former. Hvis ikke dette er en mer lukrativ verdensanskuelse enn den mer "ateistiske/ikke-troende" sin, så vet ikke jeg.

Hehe, det er både fordeler og ulemper ved å tro på noe mer enn det man kan se ved den fysiske verden. Du har rett i at ting gir litt mening om man tenker vi er spirituelle vesener tatt bolig i en fysisk kropp. Det finnes måter å finne en frihet på, men det er også ett utrolig minefelt der ute som alle vil eie din spirituelle oppfatning og forsøke få kontroll over deg (relgioner, New age, diverse guruer....)

Den fysiske verden kan være komplisert nok om man ikke skal legge til flere dimensjoner, energier og etniteter å forholde seg i og å søke ny kunnskap og erstatte den gamle med. Samtidig er kunnskap den eneste måten å være istand til å ta egne valg og også beskytte seg mot de som mest bruker deg eller forleder tankegangen din. "ignorante is a bliss" er sant på mange måter. Matrix-triologien er egentlig ett godt symbol på dette, at folk foretrekker å være i sine programmer enn å bli frigjort og måtte se virkeligheten på en helt annen måte enn hva man har blitt lært opp til gjennom mange år. Mye symbolikk som er forenelig med min virkelighetsoppfattelse i disse filmene.

(Innlegget ble redigert 29.03.15 21:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen