Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Katolikker: Hvordan lever en vanlig katolikk?

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
05.01.19 23:20

Jeg er sammen med en katolsk mann. Vi har sjelden sex. Jeg vet ikke om det henger sammen med kulturen./ det katolske Vi er ikke gifte. Han ønsker ikke bruk av prevensjon. Har lest at det er vanlig blant katolikker. Noen som er katolikker eller kjenner til katolismen og har litt anelser om hva det innebærer å være katolikk? Han vil ikke prate om det, men sier at han er katolsk. Mens jeg vet lite om hva det innebærer.... 

puma1
puma1Innlegg: 21009
06.01.19 00:28
Siljan: Jeg er sammen med en katolsk mann.

Denne mannen virker å være svært spesiell. Man skal være ganske religiøs for å begrunne sine standpunkt ut fra religion. Og ikke ut fra hvem man er, sine erfaringer, sin familiebakgrunn og så videre. 

Og ikke prevensjon? Italia, Spania og Portugal har noen av verdens laveste fertilitetsrater. Hver kvinne i disse landene får 1,3 barn i gjennomsnitt. Verdens største katolske land, Brasil, ligger ikke så langt etter med 1,7. De har god peiling på prevensjon. 

Kan det være at han har en hemmelig plan om å bli prest? En katolsk prest må leve i sølibat. 

Siljan
SiljanInnlegg: 84
06.01.19 13:57

Er vanskelig å si hvorfor det er slik. Jeg vet kun at han er katolikk. Men jeg vet at katolikker følger ikke alltid alle regler som henholder seg til troen.

Jeg har funnet ut at de som er praktiserende katolikker venter med sex til de er gifte. De har imot bruk av prevensjonsmidler. Det sier ingenting om hvor mange barn de får, for jeg forstår at de avstår for sex om de ikke er klare for barn , eller bygger det på "sikre" og "usikre" perioder. 

Hvis noen her inne er katolske eller fra et katolsk land og kan forklare hva det innbærer så hadde det vært fint å høre. Jeg tror mye i det katolske er bra, men jeg vet lite om det.

(Innlegget ble redigert 06.01.19 13:59)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg