Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gjenferd....

NYTT TEMA
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
21.12.04 17:56
...... noen som kan si med hånden på hjertet at de har sett noe de er sikre på var et gjenferd? Selv har jeg vanskelig for å tro på det, mener det må finnes en naturlig forklaring......
Satyrkid
SatyrkidInnlegg: 31399
21.12.04 17:59
Har ikke sett gjenferd selv, men har hatt opplevelser som kan knyttes
tett opptil det fenomenet.... Nemlig f.eks. å få dårlige følelser tilknyttet
et spesielt sted f.eks.

Det jeg tror at "gjenferd" er er rett og slett følelser som er såpass
sterke og dramatiske at de har "farga" det stedet som disse fenomenene
er lokalisert til.. Kan være f.eks. en veldig pinefull og dramatisk død, redselen
og smerten knyttet til dette som utgjør gjenferdet..

Men det er hva jeg TROR da, har ikke noe bevis for at dette kan være riktig..

"Within each of us, ofttimes, there dwells a mighty and raging fury."
Dolbyprologic
DolbyprologicInnlegg: 1503
21.12.04 18:03
En gang for mange år siden så jeg en manns-person stå utenfor inngansdøren til naboen, han sto helt stille og stirret opp på taket,(?) etter en stund forsvant han sporløst rett fremfor øynene mine, vekke på et blunk !

Vet ikke den dag i dag hva det var, men noe var det jaffal..
DarkSheep
DarkSheepInnlegg: 2431
21.12.04 18:05
Jeg har sett et "gjenferd", men jeg tror ikke på dem for det. Fantasien/hjernen gjør mye rart når en er trøtt.
Thyra
21.12.04 19:29
Kanskje vitenskapen en dag kan bekrefte at det har en naturlig forklaring.......
En teori går visstnok ut på at det er tidsreisende.... fra fremtiden.....
Uglami
UglamiInnlegg: 15336
21.12.04 21:05
Satyrkid: artig teori. når jeg var i Auschwitz kunne en nesten føle ondskapen i veggene, det var helt ille!! flere av vors klarte ikke å holde tilbake tårene der inne...
ZeroHour
ZeroHourInnlegg: 1322
21.12.04 22:15
Jeg mener at mange har problemer med å tolke sine egne følelser og verden rundt seg. Samt skille de to fra hverandre. Dette, pluss at personene ofte er nokså uopplyste når det gjelder hvordan verden rundt oss faktisk fungerer, fører til at de ser, hører og opplever ting som faktisk ikke er reelle fenomener. Eventuelt kan de tolke naturlige fenomener som noe helt annet en det de faktisk er.

Det finnes ikke gjenferd, basta.

------------------~^~v^~^v~{ Z e r o H o u r }~v^~^v~^~------------------
Feedback
FeedbackInnlegg: 32130
21.12.04 22:17
ZeroHour skrev:
------------------
Et fint utgangspunkt for en debatt...

Finnes det en sjel, kan det finnes gjenferd. Basta.

http://www.lienet.no/metta.htm
Satyrkid
SatyrkidInnlegg: 31399
21.12.04 22:42
Mye man ikke veit og ikke kan forklare,Zero... Det er greit å være skeptisk, men
man bør ikke være helt lukket...

"Within each of us, ofttimes, there dwells a mighty and raging fury."
Thyra
21.12.04 23:02
Feedback skrev:
ZeroHour skrev:
------------------
Et fint utgangspunkt for en debatt...

Finnes det en sjel, kan det finnes gjenferd. Basta.

----- Hva er egentlig en sjel? Finnes det egentlig en sjel i den betydningen mange legger i ordet?
Feedback
21.12.04 23:50
Thyra skrev:
Hva er egentlig en sjel? Finnes det egentlig en sjel i den betydningen mange legger i ordet?
------------------
Det finnes mange forskjellige forståelser av hva sjel er. Dette er en.

"De fleste mennesker lever helt uten kontakt med sin åndelige natur, og med de indre dimensjonene som eksisterer inni dem," sa mester Fwap med saklig stemme. "De er ikke klar over at alle mennesker har en sjel - en indre kjerne av lys og intelligens som er like stor som ti tusen verdener -og at sjelens egentlige natur er tomhet, ekstase og lykke."

"Men mester Fwap", brøt jeg raskt inn, "mange mennesker vet at de har en sjel. Det lærer de i kirken."

"Ja," svarte han. "Noen vet at de har en sjel. Men bare fordi en prest eller en munk på et eller annet tidspunkt har fortalt dem at de har en sjel, betyr ikke det at de personlig har erfart sin egen sjel, eller at de vet hvordan de skal nå inn til den og bringe sjelens kraft, skjønnhet, lykke og opplysthet inn i dagliglivet. Mennesker er sjelesyke fordi de er avstengt fra skapelsens ekstase. Opplysthet, som er den rene opplevelsen av sjelens lys, er ikke bare en intellektuell forståelse man får om livet. Det er også å gå inn i og oppleve den eldste, mest kunnskapsrike og evige delen av oss selv på en direkte og kraftfull måte."

"Vi er lysende vesener!" utbrøt mester Fwap. "Bakenfor våre forgjengelige, fysiske kropper er vi laget av intelligent lys. Lyskroppen vår, som jeg refererer til som sjelen, er den virkeligste delen av oss, fordi den lever evig. Den dør ikke og råtner sammen med den fysiske kroppen etter døden.

Ved slutten av hvert av våre liv forflytter den seg gjennom prosessen vi kaller reinkarnasjon, inn i en ny kropp som er i ferd med å bli født. Så begynner sjelen på en ny livsrunde i en ny inkarnasjon!

Bakenfor denne verden som vi opplever daglig med våre tanker og sanser, finnes det utallige andre verdener og dimensjoner. Når tankene dine har stilnet og emosjonene dine er rolige og fredelige, kan du i dyp meditasjon reise inn i og erfare indre verdener og dimensjoner av lys og fullkommenhet, og til og med oppleve selve nirvana. Det finnes ingen erfaring i denne eller i andre verdener som kan sammenlignes med opplevelsen av opplysthet og nirvana, verken i en fysisk eller astral dimensjon. Det er den høyeste ekstase. Det er ikke noe mer."
http://www.galactic-server.net/rune/mesterfwap.html

ZeroHour
ZeroHourInnlegg: 1322
22.12.04 01:01
Feedback skrev:
"Finnes det en sjel, kan det finnes gjenferd. Basta."

Finnes det en sjel?!

Ang. debatten:
Jeg har egentlig ikke mer grunn til å tro på gjenferd enn jeg har for å tro på tusser og troll i skogen, monster under sengen, underjordiske sivilisasjoner eller julenissen for den saks skyld.

Faktum er at det er, i likhet med de andre tingene jeg nevnte, INGEN TING som tyder på at det eksisterer gjenferd. Det finnes ingen pålitelige kilder som vitner om noe slikt. Jeg vil gå så langt som å si at det faller på sin egen urimelighet.

Hvordan vil dere som mener det eksisterer gjenferd argumentere for dette?

------------------~^~v^~^v~{ Z e r o H o u r }~v^~^v~^~------------------
pushback
pushbackInnlegg: 4276
22.12.04 01:08
ZeroHour:

Her synes jeg du er fryktelig, nesten skammelig sneversynt.
Selv har jeg aldri sett eller opplevd noe i forbindelse med gjenferd, men jeg holder meg åpen for det, og benekter det hvertfall ikke. Spør du meg så er det direkte uintelligent å blånekte på at det eksisterer. Kan minne litt om benektelsen av at jorden var rund?

Dessuten har jeg nære venner, for ikke å snakke om meget troverdige og jordnære familiemedlemmer som har skildret uforklarlige opplevelser av dette slaget. Det er rett og slett umulig at disse to personene ljuger. Likevel er det jo såklart en mulighet for at hjernen deres har spilt dem et puss, men at de snakker sant, det vet jeg.
Feedback
22.12.04 01:19
ZeroHour skrev:
Faktum er at det er, i likhet med de andre tingene jeg nevnte, INGEN TING som tyder på at det eksisterer gjenferd. Det finnes ingen pålitelige kilder som vitner om noe slikt. Jeg vil gå så langt som å si at det faller på sin egen urimelighet.
Hvordan vil dere som mener det eksisterer gjenferd argumentere for dette?
---------------------
Må med en gang si at jeg ikke tror på gjenferd, men jeg utelukker det ikke. Først og fremst er det avhengig av at vi har sjel. Dersom vi har det tror, jeg den er mer lik beskrivelsen i et annet innlegg over, en den kristne forståelsen av sjel. Dersom sjelen er evig, og at den går fra kropp til kropp gjennom reinkarnasjon, åpner det seg et relativt logisk alternativ.

Når man snakker om gjenferder, så er de gjerne drept eller har i det minste mistet live tidligere enn forventet. Kan det da være slik at det rett og slett ikke var noen ny kropp klar. At sjelen rett og slett sliter med å finne en ny kropp. Jeg har hatt litt forskjellige tanker rundt dette, men..hehe...det er ikke lett å finne noen overbevisende svar.

Klikk for å gå tilbake til toppen