Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Woodoo

NYTT TEMA
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
02.10.05 18:25
Praktiseres det i Norge?
TwoOfCups
TwoOfCupsInnlegg: 2113
02.10.05 18:48
Ja. Jeg praktiserer det. Dessuten skrives det med enkel V!

Det meste innen det okkulte praktiseres overalt. Men det er i skjulte grupper av folk du ikke vet hvem er fordi de går i vanlige klær, har vanlige jobber osv!
Thyra
02.10.05 18:56
Praktiserer du svart eller hvit magi?
TwoOfCups
02.10.05 19:01
Begge
Thyra
02.10.05 19:02
Tror du voodoo er utbredt i Norge?
Thyra
02.10.05 19:03
TwoOfCups skrev:
Ja. Jeg praktiserer det. Dessuten skrives det med enkel V!

----- Søren også. Da ble det enda en mulighet mindre til å få lagt ut w-en i scrabble........
JoFo
JoFoInnlegg: 3541
02.10.05 19:03
Thyra skrev:
Tror du voodoo er utbredt i Norge?
-------
Jeg tror ikke!
:-)
Thyra
02.10.05 19:04
Det må vel først og fremst være innvandrere fra land som har tradisjon for voodoo som praktiserer dette i Norge, eller......?
TwoOfCups
02.10.05 19:15
Ja altså voodoo er ikke en norsk tradisjon selv vi har tilsvarende praksis blandt samene. Da kalles det ganning.

Innen wicca brukes mye magi, men det er mer såkalt hvit magi. Jeg tror ikke det er særlig utbredt nei. Men det er nok mer utbredt enn de fleste er klar over.

Men hvis du mener voodoo 100% i tråd med de opprinnelige tradisjonene så er det nok ekstremt få som driver med det!
Thyra
02.10.05 19:16
Er det ikke slik at det man sender ut kommer tilbake til en selv, og at det derfor ikke er lurt å drive med svart magi?
TwoOfCups
02.10.05 19:25
Jo det stemmer. Eller det er det jeg tror iallfall. Det er viktig å huske på at dette er en tro ikke vitenskap. Men de aller fleste opererer med et karmaprinsipp.
Thyra
02.10.05 19:30
Jeg ser på ingen måte på dette som vitenskap. Er skeptisk av natur. Tror stort sett på det som er vitenskapelig bevist. Men synes det er fascinerende å lære litt om hva andre tror og praktiserer. Og det overnaturlige er jo veldig fascinerende, enten man tror på det eller ikke.......
TwoOfCups
02.10.05 19:37
Ja. Men ingenting er overnaturlig egentlig! Vitenskapen er viktig, men et samarbeid mellom vitenskapen og medier hadde gjort seg. Marion Dampier Jeans skal lage en dokumentar i samarbeid med DiscoveryChannel. Det blir interessant!
nostrad
nostradInnlegg: 239
02.10.05 20:04
Hei

Voodoo har en del ord og uttrykk som bare den mest innvidde kan.
De fleste andre vet og bruker kjennerne av magien.

Hvis man bruker svart magi, og gir f.eks. en lapp med svart magi, så må mottakeren ta den imot frivillig.

Du kan få en beskyttelsesformel med hvit magi for å hindre den svarte magien eller lure giveren til å ta tilbake lappen, da vil magien forsvinne.

De fleste som tror intenst på voodoo kan faktisk dø av frykt.

Vi har jo også hørt om at voodooprester og prestinner kan gjøre ett menneske om til zombier.

De får personen til å puste inn ett pulver som gjør dem stil skinndøde, altså hjertet slår så svakt og sjelden at personen kan bli ansett som døde at de blir begravet levende.

Prestene og prestinnene kan så grave dem opp igjen og gi dem ett stoff som gjør dem våkne igjen. Det hevdes at zombiene var presteskapets slaver og gjorde alt de befalte.

Dette var før, og det meste idag er oftest show med de samme ingrediensene som før.

Bare noen få praktiserer det i dag, og da helst praktiserer de hvit magi.

Vel temaet er stort og dette er bare en liten oppsummering av det.

Thyra
02.10.05 20:08
På Haiti er det vel nesten alle som praktiserer voodoo i større eller mindre grad......?
Det pulveret du snakker om inneholder vel tetrodotoxin, en sterk gift som i riktige doser lammer hjertemuskelen uten å drepe den. Tipper at feildoseringer er vanlig....
Den japanske fiskeretten Fugu inneholder også samme stoff. Riktig tilberedt er giften passe sterk til å gi en rus, men ved minimale overdoseringer går det galt......
brannkan
brannkanInnlegg: 1695
03.10.05 22:30
hva er overnaturlig? det som mennesket ikke kan forstå? det som mennesket mener ikke passer inn i dens egen verden? hva om ånder finnes? hva så? dersom dagsrevyen hadde kommet med ekstrasending: "ånder finnes...", eller "det finnes liv på andre planeter"..
hadde vi da gått mann av skaftet? jeg hadde fortsatt å levd som jeg gjorde før.

jeg vil tenke; oi, bra for dem som har søkt hele sitt liv. jeg personlig har egentlig aldri vært i tvil om at det finnes annet liv et annet sted i universet, og jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle finnes ånder. akkurat som der finnes trær, biler og oksygen. likevel er jeg en helt normal person, om noen skulle være i tvil.
Thyra
04.10.05 06:32
Det overnaturlige er vel det som ikke har en "naturlig" forklaring. Noen ganger har ting (som å gå på glødende kull uten å brenne seg) blitt sett på som noe overnaturlig, men har siden latt seg forklare vitenskapelig. Det kommer nok også til å skje med andre "overnaturlige" ting.....
Når det gjelder liv på andre planeter, ser jeg på det som sansynlig. Det har i så fall ingenting med det overnaturlige å gjøre, så lenge det er skapninger av kjøtt og blod, som finnes på et konkret, fysisk sted. Da er det like naturlig som at det fines liv på jorda, etter min mening......
brannkan
brannkanInnlegg: 1695
04.10.05 14:52
må livet være av kjøtt og blod for at det ikke skal være overnaturlig? det finnes sikkert andre måter å se et legeme på, enn at det må være av kjøtt og blod. vi mennesker har sett lite av universet. vi kan ikke forvente at liv på andre planeter skal ha et blodsystem som vi har.
Thyra
04.10.05 16:43
Så lenge det ikke kan forklares ut i fra det vi vet i dag, er det overnaturlig. Men verden går jo fremover og vitenskapen kommer lenger og lenger. Så mye av det vi ser på som overnaturlig i dag, vil kanskje være naturlig en gang i fremtiden.........
Gormegil
GormegilInnlegg: 407
04.10.05 18:11
Thyra skrev:
Så lenge det ikke kan forklares ut i fra det vi vet i dag, er det overnaturlig. Men verden går jo fremover og vitenskapen kommer lenger og lenger. Så mye av det vi ser på som overnaturlig i dag, vil kanskje være naturlig en gang i fremtiden.........

Gorm: Kanskje vi bare ikke har riktig forklaringsmodell. At det finnes mer mellom himmel og jord er jeg ikke i tvil om. At vitenskapen er for "primitiv" til å kunne "måle" overnaturlige fenomener er en indikasjon på at vi ikke har kommet langt nok og/eller går for teoretisk inn i logiske sluttninger av hva som kunne "påvirket" resultatet til å bli slik man selv vil.
osen5
osen5Innlegg: 1
05.10.16 13:08

Hei TwofCups! jeg er reporter i NRK og skulle gjerne snakka med deg om dette. kan du sende meg en epost? Are.sende.osen@nrk.no

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49740
03.11.16 13:05
TwoOfCups: Ja. Jeg praktiserer det

Det kunne vært interessant å høre hvorfor du bruker det, og hvilke resultater du kan dokumentere å ha oppnådd. Gjerne også litt om grunnlaget (tankegodset).

Mvh

BE

hedning

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20514
11.01.17 09:36
BlackEagle: Det kunne vært interessant å høre hvorfor du bruker det, og hvilke resultater du kan dokumentere å ha oppnådd. Gjerne også litt om grunnlaget (tankegodset).

Spørs vel om du og 'osen5' får noe svar fra 'TwoOfCups' mht. denne 11-12 år gamle tråden :) 
Men for all del, dette er jo 'Alternativt...', så man vet vel aldri... :oD 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49740
11.01.17 11:27
Zpiff: Spørs vel om du og 'osen5' får noe svar fra 'TwoOfCups' mht. denne 11-12 år gamle tråden

Man kan jo alltids håpe...

"Er straks ote, kommer plotselig tilbake"

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg