Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Juletråden 2020

NYTT TEMA
startelver

startelver
17.11.20 21:01

Her kan vi diskutere alt som har med jul å gjøre som irriterer eller gleder. 

Liste over irriterende ting :

1. Julebrus
2. Store grantrær i gata som blokkerer 
3. Blinkende flashy julelys
4. Regn istedenfor snø. 
5. Gaver som ikke gir mening

Positiv liste:
1. Juleøl 
2. Juleøl
3. Juleøl
4. Juleakevitt 
5. Julesex med nissen

HYYYL

HYYYL
17.11.20 21:15
startelver: Positiv liste:

Masse god mat.

Ale-Jet

Ale-Jet
17.11.20 21:17

Stek, poteter, brun saus. Playstation 5. Askepott, Mikke Mus og Fridhjof på tv.

HYYYL

HYYYL
17.11.20 21:22
startelver: Julesex med nissen

Har du hatt sex med julenissen?

startelver

startelver
20.11.20 23:01
HYYYL: Har du hatt sex med julenissen?

Det var en kvinnelig julenisse

PapaSmurf

PapaSmurf
20.11.20 23:09

Jeg er så barnslig at jeg ser veldig frem til gavene. Men det er jo kjekkere å følge med på den oppvoksende generasjon som åpner sine enn mine egne gaver. 

Ale-Jet

Ale-Jet
20.11.20 23:32

God jul, startelver!

startelver

startelver
20.11.20 23:49
Ale-Jet: God jul, startelver!

God Jul! Endelig kan den ringes inn. 

startelver

startelver
20.11.20 23:50
lsklars: Hadde hun P&P? (Pikk&Pung)

Det må isåfall vært før en operasjon. De kvinnelige formene er på plass. 

sosialdistanse

sosialdistanse
21.11.20 17:58

Ribbe, akevitt og juleøl.

Pinnekjøtt, kålrabistappe og juleøl.

Øl.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
23.11.20 10:05
startelver: 3. Blinkende flashy julelys

Pulserende diskolys på juletreet, i hekken, eller hengende (nesten året rundt) utpå balkonger, virker å være en ny "trend" hos veldig mange nordmenn. 

Vulgært og brautende, the American way! 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
23.11.20 10:07
startelver: Julebrus

Signerer denne, hvert fall dårlig/utvanna julebrus. Kiwi/Meny sine billigutgaver er helt klart i bunn siktet av den slags "julekos".

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
23.11.20 10:13

Ting man ikke vil ha til jul:

Myke pakker

Stress og mas

I hjelspilt julemusikk/filmer, som alle spiller/sender på radio/tv, gjennom store deler av november/desember måned

Uønskede "gjester"

GimleSag

GimleSag
24.11.20 20:41
Frank.N.Steen: I hjelspilt julemusikk/filmer

Skriver under på førstnevnte. Like før jeg tørner når jeg hører Michael Bublé surre på radio. 
Angående filmene har jeg nok litt guilty pleasure der, hehe. 

Pinnekjøtt er en glede de første par gangene, men etter 5. runden kjenner jeg at det er et satans ork. 

Å gi gaver synes jeg er stas, i hvert fall når jeg har gitt det en innsats.

Teddys

Teddys
24.11.20 20:58

Positivt

1 juleakevitt

2 julerødvin

3 julemat

4 gaver som klaffer

5 pene utelys som ikke blinker

Negativt 

1 gaver som ikke klaffer

2 for mye julesanger

3 det som alltid skjer rett før jul ofte,at ting går i stykker eller at noen blir syke

4 at det blir mindre julekort å få kanskje fordi frimerke koster 17 kr!

5 alt fettet i stekeovnen

startelver

startelver
24.11.20 23:02
Teddys: 4 at det blir mindre julekort å få kanskje fordi frimerke koster 17 kr!

Hehe, den er slem ja!  

Nesten ingen sender kort til hverandre lenger og det er faktisk ganske trist!  

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
25.11.20 13:19
GimleSag: Skriver under på førstnevnte. Like før jeg tørner når jeg hører Michael Bublé surre på radio. 
Angående filmene har jeg nok litt guilty pleasure der, hehe.

Sleit med å sove i natt, så fant frem en av flere stasjoner der spiller kun julemusikk, og av en eller annen grunn fikk jeg kun opp noe om at "Service not Available" hos Klem FM (eller så har de byttet navn?) men fant en annen jule stasjon, der faktisk ikke spilte så mye moderne og irriterende musikk, mer avslappende blanding av kor, norske eldre viser, storband musikk, croonere osv, der de mer neddempede og jazza låtene passet utmerket å sovne inn til. 

Synd det tvilsomt blir noen særlig hvit jul ute, men blir nok til å forsøke å sette i gang, litt etter litt fremover, med å sette frem tidligere sette/usette julefilmer, juleplater og heller vente med den verste pyntingen og vaskingen til man har bikket over på andre halvdel av desember måned.

Mulig jeg får også se an om kanskje The Julekalender og Nissene På Låven blir et morsomt gjensyn, disse har vel blitt vist nesten hver bidige jul, siste årene.  

Ale-Jet

Ale-Jet
25.11.20 15:12

29 ditj :)

lsklars

lsklars
25.11.20 20:32

Er det rasisitisk å håpe på hvit jul? 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
01.12.20 15:46

I forbindelse med at man har bikka over i desember, og mulig noe forhastet sådan, men har nå hatt lyst til å kjøre i gang ei slags "oppramsing" eller julekalender, dag for dag (blir noe impulsiv i år) av den julemusikken/sangene som har gitt meg mest glede. Innser at flesteparten vil nok være filmrelaterte, som ikke er noe sjokk, mens andre innslag skyldes nostalgi, gode minner og noe en gjerne forbinder med positive ting, fremfor stress, mas og negative opplevelser.

01 Desember: Mavis Staples - Christmas Vacation - Christmas Vacation (1989)

En stor favoritt, både filmen og åpningslåten. Og der har blitt vanligdags at man ser i senga, natt til juleaften, og ender jo som oftest med at en sovner halvveis, ikke fordi filmen blir kjedelig, men er noe med feel-good stemningen, varm dyne og ender jo ofte med å bli langt utpå nattetid, så ser resten av filmen på morgenkvisten med noe god julefrokost.

Husker ikke når eller hvor gammel jeg var, første gang filmen ble sett, men av en eller annen grunn har nevnte theme låt hengt igjen, særlig den animasjonsbiten, og vil tippe at man knapt var 6-7 år, og usikker på om den gikk på tven, eller om man så den hos onkel og tante (onkelen min var en enorm filmentusiast, og hadde alltids det siste av nye titler på VHS), men joda, nostalgien står sterkt hos meg, angående Christmas Vacation.

Likevel, så ble filmen litt satt på "vent", der Hjemme Alene 1 og 2 overtok, fullstendig, i hop med Tim Allens Santa Clause (1994), når en ble litt eldre, og hadde vel også noe med at disse hadde mer fokus mot et yngre publikum, og var vel først når en kom i slutten av tenårene, at Christmas Vacation virkelig falt i god jord, det og at mye av humoren ble mer, tja, en kunne kjenne seg litt mer igjen i scenarioet med stress og mas, hvor alt skal være "perfekt" og det blir ofte det totalt motsatte, men den tok helt klart innersvingen på nevnte barndomsfavoritter (Home Alone og Santa Clause), og står igjen som en av de soleklare julefilm favorittene, den dag i dag. 

Nå blir jo Hjelp det er Juleferie, sendt minst 1-2 ganger i året på norsk tv, men låta ovenfor, den kan jeg faktisk aldri huske å ha hørt spilt på norsk radio, selv ikke de som pumper på med kun julemusikk, døgnet rundt i oppunder 2 måneder. Men kanskje like greit, at den ikke har blitt fullstendig ihjelspilt her til lands. 

Uansett, ei som alltid får meg i godt humør, og da av type musikk som en helst ønsker å forbinde julen med.

(Innlegget ble redigert 01.12.20 15:47)

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
01.12.20 15:50
lsklars: Er det rasisitisk å håpe på hvit jul?
startelver

startelver
01.12.20 21:17

Svart jul eller hvit jul.

Her på sørlandet blir det ihvertfall en grønn jul , og gresset gror.  

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
02.12.20 12:03

Snødde, nå for kun et par strakser siden, men så var det slutt, og tilbake til sludd og slafsete vær. 

Nei, en får heller sørge for å sette sin egen julestemning, innendørs, nå den ute, gang på gang svikter med å levere:

02 Desember: Darlene Love - Christmas (Please Baby Come Home) - Gremlins (1984) 

Nok ei klassisk 80-talls julefilm, og igjen en fantastisk måte å åpne showet på, kom gjennom Darlene Love og hennes Christmas (Baby Please Come Home), der ble til på Phil Spectors julealbum, A Christmas Gift To You (1963), der er et av de beste julealbumene i historien. 

Sprøtt å tenke seg hvor mye bråk det ble da man så filmen for første gang, i et bursdagsselskap som guttunge, og der sinte foreldre ringte, rasende inn, fordi barna deres hadde sett Gremlins og noen unger ble så skremt, at de ikke fikk sove, og ja, det ble mye kjedelig barnefilm i kommende selskaper, men heldigvis fikk man tatt opp filmen på VHS, og den i hop med oppfølgeren ble sett utallige ganger på 90-tallet.

Kombinasjonen julefilm og julemusikk, da med litt mer r&b og soul preg, gjerne litt trøkk, fremfor de søvndyssende sakene, er nok noe som alltid har truffet meg ekstra godt. Vil alltid forbinde denne flotte julelåta med Gremlins, selv om enkelte nyere norske TV reklamer, til min frustrasjon har forsøkt så godt de kan å ødelegge det forholdet, da ved å gjøre at man ender opp med å forbinde noe en er glad i, men noe man virkelig hater. 

startelver

startelver
22.12.20 21:52

Da er det bare å glede seg, nå er det under 48 timer til jula ringes inn!  
Lukten av nybakte pepperkaker og mandariner sprer seg i stua. 

Ale-Jet

Ale-Jet
22.12.20 23:19

God jul!

startelver

startelver
26.12.20 14:46

Jeg bare minner om at dette er juletråden der man kan kose seg og snakke om julen 2020. 

Nightwish

Nightwish
26.12.20 15:01

God jul i stua. Her er det fotball, snart sjakk og klementiner før middagen.

startelver

startelver
26.12.20 15:21

Gleder meg til å bytte i romjula, alt som ikke passet. Coronafrie julegaver.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg