Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Til dere som mener at en kamphund ikke er farlig.

NYTT TEMA
Lilith78
Lilith78Innlegg: 1131
16.01.07 18:08
LiKri:

Joda,men det er en helt annen ting. Det jeg synes å se er at du fraskriver den genetiske delen av dette. Men,nå har du jo snudd på den flisa. Thyra forklarer forøvrig godt poenget mitt,så I'll say no more.Ja,mennesket bestemmer avlen...ingenting av dette er selvsagt hundens feil,men et samfunn må ta konsekvensene av uønsket atferd likefullt og forsøke å begrense skade. Hvis eiers trening av hunden er så himla viktig, kanskje man bør begrense denne rasen utbredning? Ja,jeg vet det høres urettferdig ut for mange,men man bør ta hensyn til hvordan virkelighetens verden fungerer.Med mindre det er lovregulering, sertifikater eller liknende,så kommer disse hundene til å havne i hendene på folk som ikke behandler dem riktig. Det gjelder desverre samtlige dyr..det er ikke uten grunn at omplassering foregår i stor skala.
LiKri
LiKriInnlegg: 8162
16.01.07 20:57
Jeg har ikke snudd på noen flis jeg. Uansett hvordan man vrir og vender på det er nemlig dyrets oppførsel eiers ansvar (provokasjon utelatt).

hoffeloffe
hoffeloffeInnlegg: 62
03.02.07 11:37
Så det er ikke forskjell på hunderasene? Kan man lære en pitbull til å ta stand på ryper og en gordon setter til å gjete sauer?

MIn blanding amstaff. har så vidt begynt å ta stand på vanlige fugler, har ikke prøvd ryper ennå, må nesten bli mor på rypejakt
hehe
Janne911
Janne911Innlegg: 18383
03.02.07 13:34
Khapello11 skrev:
Viss du ser på statistikker over antall bitt skader i løpet av ett år, så er det vel faktisk Labrador som skorer mest der.

- Tull og tøys, det er Schæferhunden som ligger urettferdig øverst på den listen og det er pga den enkle grunn at alle tjenestehunder blir også kalkulert i en bitestatetsikk og Schæferhunden er den rasen som blir brukt mest til politihund her i landet.

Er det en Pit eller en Am.staff som biter blir dette sjeldent eller aldri registrert, så vær så vennlig å ikke dra inn bitestatestikken i norge som noe bevis for at kamphunder har aldri gått til angrep her i landet.

Shangala2
Shangala2Innlegg: 1850
04.02.07 12:05
Hadde en leonbergertispe for mange år siden. Hun var verdens mest elskelige og tålmodige hund. Hun fikk menneskebarn i huset som brukte henne som tjukkasmatte, og fant seg i det meste. Når hun var lei, gikk hun til døra og spurte om hun kunne få gå ut og slappe av litt.

Ute ble hun brått en skarp vakthund.

Hun fikk et kull, og syv av ni var hannhunder.

Leonberger klassifiseres som selskapshund, men jeg skal love at instinktene ligger oppe i dagen. Til tross for at mor var en rolig og snill hund, ble de hvalpene som ikke fikk riktig pregning ganske gærne. Dessverre måtte flere av dem avlives eller omplasseres fordi eierne ikke tok ansvar og preget hvalpene slik som man skal.

En leonbergerhann kan bli over hundre kilo hund, så den som velger noe slikt må vite hva man gjør.

Alle hunder er litt ulv, men det er klart at avl på egenskaper har noe å si.

Det skal mye mer jobb til for å lære en afghansk mynde elementær dressur enn det som skal til for å lære en schæfer det samme.

Jeg tror det er en risikosport å innbille seg at en malamute kan bli like menneskekjær som en labrador, de har litt forskjellige gener, helt sikkert.

Å velge en bullterrier er etter min mening litt spesiellt, den ER avlet for å være en kamphund, og krever mye av eieren dersom kampinstinktet skal undertrykkes.
Hva er egentlig vitsen med å velge en hund som er avlet for kamp dersom målet er å prege hunden til å ikke angripe noen eller slåss?
SFjenta
SFjentaInnlegg: 365
19.02.07 14:54
Elghund og fuglehund er navn på hunderaser.Jeg vil gjerne se rasestandarden til en "kamphund"... Det er et mediaskapt kallenavn..
Khapello11
Khapello11Innlegg: 1669
19.02.07 21:53
Ja denne statistikken vil jeg gjerne se Janne.

Og hvor kommer denne latterlige påstanden om at bitt fra Pitbull og Amstaff ikke blir registrert????

Venter virkelig i spenning på svarene.
xTerryx
xTerryxInnlegg: 535
20.02.07 05:06
Enig Khapello, mye tøvete påstander her inne !
remington07
remington07Innlegg: 1889
21.02.07 00:26
kjevetrykket på en brukshund f.eks malinois,er vel mildt sagt knusende i forhold til en pomeran,dette blir jo som å samenligne lada mot ferrari..........
Hannenord
HannenordInnlegg: 1296
27.02.07 22:29
Har hatt hund i alle år, og har nå en polarblanding (husky og malamute) som noen her inne påsto ikke gikk an å få så menneskekjær som en labrador..? Jeg inviterer deg herved hjem til meg! :-) og ta gjerne med deg hunden din, elsker slike store, svære bamser! :-) Min hund adlyder MEG, jeg er lederen og hun vet hele tiden hva jeg tenker og hva jeg ønsker av henne. Dette har vi fått til gjennom nitid trening.

Hvis jeg hadde villet, kunne jeg fått denne hunden til å bli en drapsmaskin, nettopp fordi det ligger i hennes natur å ikke gi seg, gå på med alt hun har og kjempe! Det finnes mange slike hunderaser, pitbull, am.staff og schæfer bl.a. er noen av de som er kjent for å ha et litt tøffere temperament enn f.eks. papillon. Og på grunn av noen av disse hundenes store muskelmasse og kjevebitt, er det de som blir valgt ut av kyniske mennesker og trent opp til å være kandidat i hundekamper.

Man kan ikke fraskrive seg at innstinkt har en viss betydning av rasene, men som noen sa her inne, så er ingen hunder instinktivt mordere. De viker unna kamp dersom de kan det. Det er her kamphundetrenere gjør sin del, og lærer opp til å gjøre annerledes, akkurat som en fuglehund trenes opp til å bli flinkere på jakt. De slår hundene, binder dem fast og mishandler dem slik at de skal få en "gi-faen"-holdning til andre mennsker og dyr. Det er dyremishandling på det groveste!!

Selv mener jeg at alle hunder kan blir gode familiehunder med riktig oppvekst. For noen år siden, var det golden retriever som hadde høyest bitt-statistikk her i landet, ikke for at de var så farlige, men fordi de var så vanlige! Ola Nordmann skaffet seg Golden i hytt og pine, og mange av dem visste ikke hva de gikk til.. Så man skal vite hva man gjør! :-)
SFjenta
SFjentaInnlegg: 365
12.03.07 12:00
Kunne ikke vært mer enig med deg, Hannenord. Bra skrevet:) Det er noe av det dummeste jeg har hørt at en polarblanding ikke kan bli så menneskekjær som en labrador..
johannewh
johannewhInnlegg: 172
12.03.07 16:28
En kamphund med dårlig gemytt er farligere enn en annen hund med dårlig gemytt ja, men når alt kommer til alt er det opp til eieren å forme hunden sin. Men det sies også at rottweileren er den beste familiehunden.
HennaMahogany
HennaMahoganyInnlegg: 1089
13.03.07 00:43
Jeg for min del kan ikke fatte hvorfor barnefamilier i sær skal ta den risikoen å adoptere en kamphund av type amstaff, når det finnes tusenvis av andre koselige bikkjeraser...!
Alle hunder biter, men når en "kamphund" biter er konsekvensene verre pga kjevetrykket og dens høyt utviklede utholdenhet. Det er usammenlignbart mot en fuglehund!
Og til han oppi tråden som mente at hunder ikke har angrepsinstinkt: hvordan i alle dager fikk villhunden seg mat mon tro?? Eller ulven i dag?
Når hunden først har satt tennene i deg, har det forøvrig lite å si om hensikten er angrep eller forsvar. Bikkjer som biter (om det så er chihuahua eller amstaff) kan ikke være omkring mennesker, finito...
UlfV
UlfVInnlegg: 69
16.03.07 15:44
Angående arv og miljø på hunder så er det nok mye du ikke kan lære en hund. Ta jakthunder f.eks. Du kan ikke lære en elghund å ha stålos på elg. Du kan ikke lære en setter å ta stand på rype. Hvis noen mener det så vil jeg gjerne at dere deler den erfaringen med meg.

Hunder har gener og instinkt. Vi som eier må sørge for å stimulere og legge forholdene til rette for den atferden vil vil hunden skal ha.

Vi overtok en 3 år gammel dachs for mange år tilbake. Den skulle avlives, men vi ville prøve den på jakt. Det spesielle var at den hadde vært sofahund, og gått sine daglige runder på asfalten og pisset på lyktestolper i 3 år.

Jeg tok den med meg i skogen så fort vi fikk den omtrent og jaggu hadde han los på rådyr i 45min!!! Så genetikk og arv spiller en stor rolle.
even86
even86Innlegg: 2
24.02.13 16:03

kamphund er ikke en egen rase...

even86
even86Innlegg: 2
24.02.13 16:17

og det er eierene som er farlige.. og ikke hundene....

Akk_83
Akk_83Innlegg: 536
26.02.13 23:28
RogerHunt: Dere som mener at en kamphund ikke er farligere enn andre hunder, mener dere også at en elghund ikke er bedre til å finne elg enn andre hunder, en fuglehund ikke bedre til å finne ryper, en polarhund ikke er bedre til å dra sleder i polare strøk osv.? Forstår dere ikke at en hund som er krysset fram for å framheve visse egenskaper er bedre på nettopp den egenskapen enn andre hunder?

Nå er ikke pitb. eller amstaff avlet opp for å være kanphunder. De ble avlet for å tåle klovspark fra kyr osv ved gjeting. Derfor tålet de da også mer ved en hundekamp..., noe som kom senere. Skapt av syke syke mennesker. Om du hadde hatt erfaring, altså eid en amst. eller pitb. selv hadde du ikke dømt de slik du gjør.

Det er flotte raser, noe jeg vet med god erfaring da jeg har hatt flere raser. Border collie, shetland sheepdog, groendal,leonberger, jack russel,amstaff osv. Den mest hissige av dem alle var vår Jack Russel. Og den og rottwailer står faktisk likt når det gjelder trykk på bittet.. 

Og bare en fun fact, kokosnøtter tar livet av flere en "kamphunder" (som du kaller dem) 

Elvi
ElviInnlegg: 1864
01.03.13 17:42
Khapello11: Har selv Amstaff og har aldri hatt problem med denne verken ovenfor barn eller andre hunder.Viss du ser på statistikker over antall bitt skader i løpet av ett år, så er det vel faktisk Labrador som skorer mest der.Viss jeg ikke tar helt feil så kom vel faktisk denn "kamp hunden" som du kaller det på fjerde siste plass.Hunden din blir til hva du oppdrar den til uansett rase.

Fra Wikipedia;

I Norge føres det ingen nasjonal statistikk over hundebitt. Skadelegevakten i Oslo behandlet 443 tilfeller av bittskader fra hund i 2011.[1] Ifølge Folkehelseinstituttet er det anslått at rundt 5 000 hundebitt fører til legebehandling per år i Norge.[2] Folkehelsas skaderegistreringer fra 1990-2000 oppgir en insidens på skader forårsaket av kjæledyr ved hjemmeulykker på seks per 10 000. (Estimatet er basert på 7,3 % av befolkningen).[3] Ifølge Politidirektoratet er det i perioden 1.1.2010 til juli 2012 blitt . anmeldt 169 tilfeller av hundebitt eller dyrebitt til politiet.

Labradorer finnes det betraktelig flere av enn enkelte andre hunder, så at de topper enhver statistikk er ikke utenkelig, forskjellen er at de sjelden gjør noe alvorlig skade på mennesker eller andre dyr. Husker jeg ikke feil toppet dachs og jack russell også denne listen.

Thea57
Thea57Innlegg: 697
01.03.13 17:50
Akk_83: Den mest hissige av dem alle var vår Jack Russel. Og den og rottwailer står faktisk likt når det gjelder trykk på bittet..

Vil du si at en Jack Russels bitt er like sterkt som en pitbull feks?Forøvrig,hvordan har du målt trykket på bittet i forhold Jack Russel/ Rottwailer?

linnerud13
linnerud13Innlegg: 2
04.05.14 13:56

http://www.tv2.no/a/5363807

Finnes faktisk ingen statistikk som blir ført over hundebitt 

linnerud13
linnerud13Innlegg: 2
04.05.14 13:58

http://www.tv2.no/a/5363807

Janne: finn den statistikken for meg over mest bitende hunder i Norge, den vil jeg gjerne se, jeg finner den ikke fordi den ikke finnes nemlig.

bluesbug
bluesbugInnlegg: 1741
04.05.14 19:03

Fra USA, men likevel vil jeg tro den gjelder her også

http://no.wikipedia.org/wiki/Hundebitt

alva1
alva1Innlegg: 13726
30.06.14 17:57

"Og da blir jo mesteparten av ansvaret å gå på eieren, ikke på hunden."

Ansvaret vil gå på eieren, men hunden liv og skjebne vil gå ut over hunden.

Folk som driver med dette burde straffes hardt!!! Måtte de bli straffet så mye jeg hadde ønsket!!! Dette er ren skjær dyremishandling for moro og underholdning til empatiløse hundeeiere!

alva1
alva1Innlegg: 13726
30.06.14 18:06

"og det er eierene som er farlige.. og ikke hundene...."

Jeg er enig, men de som skal anskaffe seg en hund har et ansvar her. Ulike hunder krever ulike eiere og dette nettop basert på dyrets gemytt, størrelse, krav til mosjon, mental trening osv..

En hund kan bli livsfarlig med feil eier.

(Innlegget ble redigert 30.06.14 18:07)

joplina
joplinaInnlegg: 64809
02.07.14 10:10
BeatPoet: Grunnen til at Pitbuller og Rottweilere har blitt populære blant kriminelle er rett og slett pga at de er store og tungbygde,

Nå er vel ikke en pitbull spesielt stor...men de har et fryktinngytende bitt.

Hva ville du helst sett nappet deg i tåa når du svømte i sjøen...en flyndre eller en steinbit...?

THla
THlaInnlegg: 358
27.07.14 00:43

Stort sett ansvarsfraskrivelse fra de som er tilhengere av kamphundrasene.

disse hundene er avlet frem i utallige generasjoner med dertil spissede egenskaper!

At disse skal være fromme som lam siden de ikke er "trent" opp til kamp tar jeg med en stor klype salt.

mentalitet og instinkter har vært toneangivende i avl i generasjoner for og få frem de rette individene.

skal folk på død og liv eie slike hunder så kan jeg godt gå med på det men da skal de for pokker være sitt ansvar bevisst! 

Andre folk skal ikke behøve og betale prisen fordi noen noksagter ikke har forstått hva de har gått til anskaffelse av.

Honjo_Masamune
Honjo_MasamuneInnlegg: 453
19.08.14 23:48
BeatPoet: Kamphunder er ikke farligere, i utgangspunktet, enn andre hunder.. for selv om hunder ved avl kan få disse egenskapene som du snakker om, så må man også TRENE fram de egenskapene også.. Og det er DER mennesket kommer inn. De fleste hunder som blir brukt til kamphunder blir nemlig også TRENT opp for å kunne kjempe, det er nemlig ikke bare å slippe inn en hund i en ring.. De må trenes til å bite og ikke slippe. En hunds naturlige instinkt er nemlig IKKE å angripe, men kun å forsvare seg når nødvendig. I en kamphund så har det instinktet blitt pervertert, gjennom hard trening og kraftig misbru, til å bli et angrepsinstinkt. Dette ved at andre hunder langsomt men sikkert har blitt et symbol på smerte og død. Men igjen, det er ikke hundens feil, her snakker man om trening og oppdragelse.. Det er derfor de fleste kamphunder ofte blir avliva har de først vært brukt i kamp.. De kamphundene som ikke har vært kjempa med, men kun sparra med, får ofte en sjanse (dersom de går igjennom humørtester og passerer så blir de bortadoptert (Disse humørtestene innehar ting som mat-test (om hundene føler seg vel med å bli klappa når de blir mata eller om de føler behov for å beskytte maten sin..Dette er ofte en test som er alvorlig, dersom de feiler den så blir de ofte avliva), hvordan de reagerer mot støyende fremmede, hvordan de reagerer på barn og hvordan de reagerer mot andre hunder)

Bra skrevet. Det er vel få, om noen (?), raser som er avlet frem til hundekamper. Det er enkelte raser som blir brukt i hundekamper enn andre, men det er ofte pga av størrelse, vaktinstinkt, styrke og andre egenskaper som er avlet frem til andre formål (vakthund, buskapshund, osv).

Knirre
KnirreInnlegg: 1
13.02.19 19:17

Kamphund er feil. Arbeidshund er mer riktig å kalle de eller muskelhund. Musklene kommer fra hardt arbeid. Trekking av ved tilbake til hus eller hard trening. Siden de er kraftige blir en liten prosent av disse hundene desverre brukt til kamp betyr ikke at de er avlet opp som kamphunder. Så hvorfor kalle de det? Bortsett fra dette blir de brukt som vakthunder. De passer på eiere og eiendommer. For et crap innlegg. 

(Innlegget ble redigert 13.02.19 19:25)

sveibjar
sveibjarInnlegg: 3184
13.02.19 19:26

den største gruppen av hunder er idag de velkjente 4 beinerne som går under navnet SOFAGRISER.... dynedivere... pompøse matvrak... :)

sveibjar
sveibjarInnlegg: 3184
13.02.19 19:26

giddalause og værsyke...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg