Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan få kattunger stuerene?

NYTT TEMA
Butters
ButtersInnlegg: 17901
25.04.07 18:28
Har noen kattunger som er ca 5 uker og de driter jo fan meg overalt.
Trikset er vel å ta de når de driter å flytte de i kassen, men det er fem stykker og de løper jo huset rundt, så jeg har ikke sjanse til å holde kontroll på dem. Så det er vanskelig å ta dem der og da.

Jeg har flyttet driten over i kassen i stedet for å skylde den ned i dass i håp om at de skal ta et hint. Leste et eller annet sted på nettet at de skal lære det av mor, men det synes jeg høres tvilsomt ut.

Når jeg skulle legge meg i går kveld så jeg de hadde lagt 3 puddinger (bløte og greier) i sengen min.

All hjelp mottas med takk!
ksoftware
ksoftwareInnlegg: 10912
25.04.07 18:32
lol
det du må gjøre er å sperre katteungene i kattekorvdassen til de kjønner at de det er det rette dumpingplassen. du kan vell lukke sovedøra og begrense området til katteungene?
ksoftware
ksoftwareInnlegg: 10912
25.04.07 18:36
http://www.youtube.com/watch?v=lgm2smMuWJk

det er faktisk mulig å trene katten til å gå på dass på menneskligvis.
Ugress
UgressInnlegg: 7122
25.04.07 21:52
De pleier ofte å lære det fra kattemora, men det er selvsagt en forutsetning at hun er stuerein selv da. Ellers så liker ikke katter å gjøre fra seg på sove eller spiseplassen, så har de noen faste plasser de går på do, så kan du jo prøve å sette maten deres der.
Trolldom
TrolldomInnlegg: 3560
25.04.07 23:29
I en alder av 5 uker bør kattungene være klar for å lære å være renslige med hensyn til dobesøk. Og dette skal de normalt lære av kattemor. Katter er som regel fantastiske mødre, men likevel: Mulig hun trenger din hjelp til dette. Lykke til!
Butters
26.04.07 00:25
Mor er stueren, men hun vil helst ut å gjøre sitt, så kattungene ser jo ikke hvor hun gjør fra seg. Blir nødt til å stenge henne inne lenge for å få henne til å drite i kassen.

Når det gjelder å lukke soveromsdøren har jeg en hund som åpner den hele tiden, for hun ligger i sengen.

Kattungene driter ikke på bestemte steder, men helt vilkårlig her og der.

De klatrer jo også opp overalt, hadde capsen min liggende i sofaen i ettermiddag, tror du fan ikke at de har vært der oppe og driti over hele capsen også.

Til deg som foreslo og stenge kattungene inne i kassen, hvordan mener du jeg skal gjøre det. de hopper jo ut av den pronto!

Blir litt sprø av dette.
Thyrin
ThyrinInnlegg: 28
26.04.07 07:43
Ble nevnt å begrense området de har å bevege seg på, og det syns jeg virkelig du bør gjøre.
Et av problemene kan faktisk være at når de først kommer på at de må på do så er kassen veldig langt unna!
Hvis dette er umulig bør du ordne flere små kattedoer rundt om der de oppholder seg.
5 uker gamle kattunger planlegger ikke så langt frem i tid :)

Du sier det er vanskelig å ta dem der og da...
Vel om du skulle gjøre det så løft dem opp å plasser dem i kassen med en gang (selv om det kan bety at det blir en "lengre stripe" med gulvvask)
Kjefting eller "skubbe snuten ned i dritten"-trikset har INGEN hensikt annet enn et utløp for din frustrasjon. Og den bør vel helst ikke gå utover de søte små.....

Siste tips jeg vil gi deg er å bruke et middel som heter "wash and get off" når du vasker! (Får kjøpt det i zoo-butikker. Kan virke litt dyrt, men er VELDIG drøy og det funker!)
Den fjerner all lukt de kan gjenkjenne som "dolukt" (mange vanlige vaskemiddler forsterker faktisk denne lukten!), og vil iallefall hindre dem i å asosiere bestemte plasser -som ikke er do- med do.
Så vidt jeg forsto var ikke det et foreløpig problem, men om de fortsetter på dette viset når de blir eldre så vil de sansynligvis plukke seg ut steder som de har gjort i fra seg før.....

Lykke til iallefall! :)
Butters
26.04.07 11:54
Er ingenkjefting eller fysise avstraffelser, med å ta dem der og da mener jeg å ta dem på fersken og flytte de til kassen.
Men nå har det skjedd en interesant utvikling, jeg la endel rema 1000 handle poser rundt på gulvet i går kveld eter tips fra en kompis, og tror de ikke de stort sett bare har gjort fra seg på posene i løpet av natten. En lurk på kjøkkengulvet. resten på rema poser.
Men kan jo ikke lære de opp til at de sal drite på poser :)
Butters
26.04.07 13:39
Kick ass. Var hjemme nå i lunsjen for å slippen ut hunden, og når jeg kom hjem satt 3 av rakkerne i kassa og gjorde sitt og når de var ferdig jumpet nummer 4 opp i kassa og gjorde sitt. Får bare håpe 5'te mann også har fattet skissa

Hurray!!!
Thyrin
ThyrinInnlegg: 28
27.04.07 08:38
Supert at de har bynt å lære! Da går nok resten av seg selv skal du se :)

Mente ikke å beskylde deg for fysisk avstraffelse altså! Beklager hvis du oppfattet det sånn. Vet bare at det blandt mange er en populær "oppdragelsesmåte" og ville egentlig bare advare mot det FØR noen anbefalte den.... Men kan jo være at de som driver med slikt ikke akkurat er de mest aktive nettbrukerne heller.... ;)

Flott å høre at det går bra iallefall! :)
7heaven
7heavenInnlegg: 520
01.05.07 14:24
Det høres ut som det begynner å hjelpe hos deg.

Som noen har nevnt, er det viktig at de klarer å finne igjen kassen. Derfor bør kattunger ha et veldig begrenset område i starten.

Et tips som kan hjelpe, er å bruke morens metode fra før de begynte med fast føde. For at ungene skal ha avføring, slikker hun de bak. Bruk en fuktet pads og gjør dette på samme måte hun henne, mens du holder ungen over sanden. Idet den begynner å tisse eller bærsje, setter du den ned i sanden.
Rewall
RewallInnlegg: 3
10.08.18 23:26

Hei,

Du kan lese om kattunger her! Kanskje du lærer noe 

politikk
politikkInnlegg: 33121
03.09.18 02:37

Butters : enten det gjelder hunder eller katter fungerer det og gnure nesa ned i møkka de har lagt og si fy.  Etter dette tar du dem ut av huset og er vennlig.

da oppfatter de etter noen ganger at drite inne ikke er bra.

anbefaler vel ikke og gjøre dette med menneskeunger :)   De skal helst IKKE drite og pisse utendørs.

Klikk for å gå tilbake til toppen