Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Katt som tisser inne

NYTT TEMA
liser

liser
23.11.07 15:08
Har en hunkatt på seks måneder som har en stygg uvane med å tisse inne, og da i sofa, på pledd, klær som ligger på gulvet og lignende. Hun har alltid hatt denne atferden siden jeg fikk henne når hun var ti-tolv uker.Jeg klarer ikke å avvenne henne det. Hun vet godt hvor kattedoen står, siden hun går på do der ellers. Noen som har noen gode tips som kan være til hjelp? Og hvordan han jeg venne henne til å kun gå på do ute?
oppmann

oppmann
24.11.07 01:25
Nei, ingen gode råd.

Kontakter du en dyrelege vil du nok få et råd om å avlive denne kosepusen. Har hun uvanen etter 6 mnd, så vil hun nok bære denne med seg resten av "karrieren".
søndrelænning

søndrelænning
25.11.07 09:38
Hadde samme problem, men fant løsningen....

Katten kjenner lukten like godt etter at du har vasket gnukket og gnidd på flekken.

Derfor, etter at Lita ( katta ) hadde gjort fra seg, TØRKET jeg bare opp med papir.
Deretter drysset jeg på finmalt pepper.
Noen min. senere kom hun med halen rett til vers, bort på flekken "sin".... hehehe...
Var jo litt moro da. Tror hu nøys i et par minutter i strekk. Men bank i bordet, det var siste gang hu tissa utafor kassa si...
liser

liser
25.11.07 19:05
Ja hun kjenner nok lukten like godt uansett hvor mye jeg vasker der..

Hmm.. Hørtes ut som et artig "knep". Har ikke noe å tape på å prøve dette.. ;) Takktakk :)

Er kjedelig om hun alltid vil ha dette uvanen. Har også snakket med dyrlegen, men han kunne ikke gi noen gode råd.
Tusca

Tusca
26.11.07 22:34
liser skrev:
Har en hunkatt på seks måneder som har en stygg uvane med å tisse inne, og da i sofa, på pledd, klær som ligger på gulvet og lignende.
...............................................................................
For 50-60 år siden så gjorde nobokatta Nusse, det samme. Matmor tok da resolutt katta i nakkeskinet og gned nesa hennes ned tisset. Deretter direkte til utslags vasken eller ut døra med katta. Nusse lærte å gjøre fra seg på vasken etter noen slike behandlinger. Brutalt idag kansje, men vanlig den gangen. De hadde jo ikke noe kasse med sand i den gangen, så noe måtte de jo gjøre.
Ugress

Ugress
26.11.07 23:13
Det er vel ganske mange år siden "man" har gått bort fra sånne metoder for å lære dyra å bli stuereine...
Ugress

Ugress
27.11.07 08:41
Vet du om kattemora er reinslig? I og med at katten din alltid har tisset_utenfor_kattedoen synes jeg det kan virke som om den aldri har lært seg skikkelig reinslighetstrening (den har jo ikke akkurat blitt tatt fra mora for tidlig heller, så da burde den ha fått tid til å lære seg det). Og i og med at det begynte såpass tidlig vil jeg heller ikke tro at det dreier seg om markering.

Det er vanskelig å gi gode råd også, antakeligvis burde du begynt mye før med å lære katten at den ikke kan gå på do utenfor kattedoen, men det er jo absolutt verdt å legge litt innsats i å prøve dersom alternativet er å avlive den.

Så: er du sikker på at katten liker materialet som er i kattedoen? Er doen for rein (slik at det ikke finnes lukt der) eller for skitten (sånn at den ikke vil gå der)? Er det faste plasser den tisser (altså er det en bestemt plass i sofaen den går, eller kan det være over hele)? Og ikke minst: hva rengjør du med etterpå? Du bør ikke bruke salmiakkholdige vaskemidler, ammoniakklukta i dette kan minne katten om urinlukt, og da har man det gående. Og tisser hun i kattedoen ellers, eller er det kun avføring som kommer der?
joplina

joplina
27.11.07 09:05
Fysj for kattepiss-lukt.

Det kan vaskes og tørkes men det henger igjen en ufyselig eim allikevel.
Jeg skjønner godt at du må få gjort noe med det , for skal den katten tisse i sofaen, på tøy og pledd i 6 måneder til - så kommer heimen din til å lukte ille.

Du vil nok merke det selv, men man blir tross alt vant til lukten i sin egen heim....
Verre blir det for folk som kommer på besøk og kjenner det....spesielt hvis de skal sitte i sofaen...
liser

liser
27.11.07 13:55
Jeg prøver så godt jeg kan med å vise henne hvor doen er dersom jeg ser at hun er på vei til å gjøre fra seg utenfor. Da går jeg hvor doen står, setter meg på huk, roper på katten. Hun kommer da med en gang og går rett inn på doen sin og gjør fra seg mens jeg sitter der. Så hun vet veldig godt hvor den står.

Har prøvd to forskjellige typer kattesand, men det var ikke noen forandring. Doen tømmer jeg så og si hver dag, og tømmer den helt en dag i uken og skyller den med varmt vann og tørker den og fyller på helt ny kattesand - det er nemlig slik jeg har fått fortalt at det skal gjøres.

Det er en spesiell plass i sofaen hun tisser. Og jeg vet at ammoniakklukt kan minne katten om urinlukt, så det har jeg aldri rengjort med. Og ja, hun tisser i kattedoen ellers og avføring har hun aldri gjort utenfor kattedoen sin.
holatristeza

holatristeza
30.11.07 21:27
Vi hadde det samme problemet med katten vår. Hun tisset av og til i sengen til hun ene som bor her, men ikke i min, bortsett fra at hun tisset i kofferten og bagen min hvis det var klær oppi den. Det ble til at hun som bor her måtte ha døren til rommet lukket hele tiden i en periode, og jeg måtte passe på at det ikke lå klær eller kofferter på gulvet. Da vi igjen prøvde å ha døren åpen, gjorde hun ikke dette igjen. Så kanskje en ide er for en periode å passe på at du ikke har pledd, klær o.l. liggende fremme. Sofaen er et annet spørsmål, men hvis det ikke er for mye bry, kanskje legge et plastikktrekk eller noe på den. Det hjelper også å skjenne på katten når den gjør noe den ikke har lov til. Når katten vår tisset eller gikk opp i sengen, skrek jeg høyt "nei" og "fy" til den, og da ble den skremt og var reddere for å gå tilbake til sengen, spesielt når den så meg. Tror ikke katten har så vondt av dette, den var fortsatt like kosete. Av og til tok jeg den også hardt i nakkeskinnet og hev den (ikke hardt da) ned i kassen sin, så den skjønte hvor den skulle gå. Vann hjelper også. F.eks. hive et glass vann på den når den tisser feil sted.
liser

liser
01.12.07 00:00
Takk for tipset ;)

Jeg bruker faktisk å dekke sofan med brusflasker av alle ting når jeg ikke er tilstede i stuen eller ikke er hjemme, og det hjelper. Da får hun på en måte ikke tilgang til sofan og blir "tvunget" til å gå i kassen sin. Jeg har også tatt bort alt av klær og pledd slik at hun ikke har tilgang til slikt.

Jeg mener selv jeg har vært flink til å vise henne hvor kassen står og også skjenne på henne når jeg ser hun tisser utenfor kassen sin. Det som er verre er at hun som oftest gjør det mens jeg sover eller ikke er hjemme, og da kan jeg ikke ta henne på det.

MEN det virker faktisk som om hun allerede forstår litt bedre at hun ikke får lov. Har ikke tatt vekk flaskene utenom når jeg har vært hjemme og hatt tilsyn til henne på en måned nå. Og heller ikke gitt henne tilgang til sengen, og heller ikke lagt klær og lignende slik at hun kan tisse på det. Så den siste uken har det ikke vært noen form for tissing utenfor kassen :) Men jeg tror jeg bare får være tålmodig, og vente enda litt til før jeg går tilbake til det "normale". Vil på en måte være helt sikker på at hun endelig har forstått at det er kassen hun skal bruke som do. :)
Ugress

Ugress
01.12.07 01:04
Har lest et sted at katter (og forsåvidt andre dyr også) ikke liker å gå på do i nærheten av maten sin/vannet sitt, så hvis ikke noe annet fungerer kan du kanskje prøve å sette det der. Sikkert ganske tungvindt, men kanskje verdt et forsøk?
tigerpus_10

tigerpus_10
12.12.07 11:09
Ser på siden her at noen hadde tatt katten ned i sin egen avførin/tiss, dette er absolutt ikke et godt råd. du risikerer å få en katt som blir nervøs og redd og som tisser rundt forbi i ren nervøsitet, og katten kan også bli redd deg.
Jeg overtok just en katt der tidligere eiere hadde gjort det,og de mått kvitte seg med katten fordi katten var vettskremt for sin egen eier.
Av vaskemiddel kan du vaske med edikk, det skal fjerne lukta, og er også en lukt katten ikke liker. Finnes også spray som brukes der katten har for vane å gå på do.
Løk er også effektivt for å fjerne den lukta kun katten kjenner og som gjør at den går på do de samme stedene.
Er også viktig at dokassa får stå en plass som er lett tilgjengelig samtidig som den står litt skjerma så pus ikke blir forstyrra.Prøv også å bytte ut underlaget i kassa.Noen katter liker ikke kattesand da noe av sanden man får kjøpt er rene grusen og kan rett og slett være ubehgelig for katten å stå på.Har du prøvd forskjellig type sand? Ville også ha prøvd noe som heter toalettstrø.

cognac-larsen

cognac-larsen
15.12.07 10:03
Heisann.

først av alt, dette er ett adferdsproblem.... så da er det opp til deg som eier å finne ut av hvorfor katten din har ett adferdsproblem! får den for lite oppmerksomhet? får den for mye oppmerksomhet? har den en fast plass på ett stille sted til kattedoen sin, hvor det er stille og den får være helt usjenert? Og har du prøvd å bytte til en annen type kattesand? jeg har en katt som nekter å gå i kassen hvis ikke den får noe som heter Ever Clean, som er ett superfint kattesand som klumper seg slik at sanden til en hver tid er ren og tørr og fjerner all lukt!
Tisser hun inne helt uprovosert eller er det i spesielle tilfeller? isåfall hvilke tilfeller? og bæsjer hun i kassen? prøv til en hver tid å hold kassen ren og tørr, mange katter hater å bli møkkete på labbene!

så, det andre, dersom dette ikke er noen dyr rasekatt, og du ikke planlegger å avle på henne, STERILISER!!!! dette hjelper på mange tilfeller, for da har hun ikke markeringsbehov lenger! markeringsbehov ligger langt tilbake i urkatten som satte sine merker på ting!

og for det tredje, bestill deg en time hos veterinæren og få katten sjekket, slik at de kan konstantere at hun er helt frisk, ikke hun har noen urinveisinfeksjon eller nyreproblemer som gjør at hun bare tisser der det faller henne inn fordi hun ikke har kontroll.
be om en ultralyd og at de tar en urinprøve av henne.
Så må du som eier prøve å sjekke om katten din drikker uvanlig mye, for dette gjør som regel katter med nyreproblemer, OG dersom det skulle vise seg at det er ett problem i urinveiene etc etc så finnes det forskjellige typer diett fòr for katter med dette problemet.

Og jeg ser du har fått mange gode tips her, men kjefte på en katt er ikke noe god løsning tror jeg, dette resulterer ofte i at den gjør ting på trass..... vanskelig, men jeg hadde holdt en knapp på en veterinærtime med en kontroll av blære og nyrere og sterilisering!

Lykke til og håper det ordner seg, er slitsomt med ett slikt problem
Mettz

Mettz
26.09.15 04:38

Jeg brukte en spray som jeg tror het "katt vekk" den gjorde underverker med å fjerne all lukt :) og dermed var problemet løst her i hus :)

Mettz

Mettz
26.09.15 04:44

Fant gode råd til deg her:

http://manimal.no/katter-som-ikke-bruker-kattetoalettet/

Lykke til :)

BigGeorge

BigGeorge
26.09.15 05:07

Håper pus lærer og det ender godt !

ManUtdManiac

ManUtdManiac
26.09.15 05:10
BigGeorge: Håper pus lærer og det ender godt !

Spørs om katta er i live da?

BigGeorge

BigGeorge
26.09.15 05:18

Man kan eksperimentere med papir eller sand om kattesanden ikke duger. Om du bruker papir må det også  være mye i små biter så pus kan grave over etter seg. Aviser i bunn og opprevet papir til å grave med.

Lykke til !

ManUtdManiac

ManUtdManiac
26.09.15 05:24
BigGeorge: Lykke til !

Du er klar over at tråden er nesten 8 år gammel?

(Innlegget ble redigert 26.09.15 05:25)

TomPadang

TomPadang
12.12.15 10:28

8 år kanskje, men like aktuell, sikkert.

Å ta katta i nakkeskinnet og gnu denne litt ned i tisseflekken, og så hive henne ut - vil avvenne katta.  Det var den metode de brukte før i tiden.  Brutalt, javel - men det virker.  

Nala

Nala
24.05.20 22:58
TomPadang: 8 år kanskje, men like aktuell, sikkert. Å ta katta i nakkeskinnet og gnu denne litt ned i tisseflekken, og så hive henne ut - vil avvenne katta.  Det var den metode de brukte før i tiden.  Brutalt, javel - men det virker.

Katter som tisser inne er ofte understimulerte eller engstelige. Eller kanskje kattedoen ikke er ren.

Det hjelper IKKE å straffe den, da blir den enda mer engstelig.

Jeg ville utelukket sykdom som f.eks urinveisinfeksjon, diabetes etc og sørget for ren kattedo. Så ville jeg stimulert katten mer, kanskje den rett og slett kjeder vettet av seg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg