Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Allergimedisin til hunder?

NYTT TEMA
henio
henioInnlegg: 1922
02.01.08 10:26
Hunden min har fått en alergisk reaksjon.

Finnes det noen tabletter ala Zyrtec for mennesker som jeg kan gi henne?

En mild, reseptfri allergimedisin for hunder?
Hannenord
HannenordInnlegg: 1296
02.01.08 15:30
En må aldri gi "menneskemedisin" til hunder! Om det finnes noe spes. reseptfri allergimedisin til hunder, kan du høre med apoteket om, selv om jeg tviler på at det finnes reseptfritt. Men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en aldri så liten telefon til dyrelegen.
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
02.01.08 16:40
Hunder med allergisk reaksjon skal behandles av dyrlege. Sannsynligvis får den kortison.
henio
02.01.08 18:36
Jeg pratet med dyrlegen, og de sa at dersom det ble verre skulle jeg komme, men det ser ut til at det har gått over nå. Får følge litt ekstra nøye med.

Det finnes forøvrig ingen reseptfrie medisiner for hunder på apoteket. Det eneste de har reseptfritt er ormekur.

Alt annet må man betale i dyre dommer for.
Ugress
UgressInnlegg: 7122
02.01.08 18:43
henio skrev:
Det finnes forøvrig ingen reseptfrie medisiner for hunder på apoteket. Det eneste de har reseptfritt er ormekur.
---------------------

Ja, man kan jo bare spekulere på hvorfor.
henio
02.01.08 19:41
Ugress skrev:
henio skrev:
---------------------

Ja, man kan jo bare spekulere på hvorfor.

--> Stort sett er reglene for mennesker mye strengere enn for dyr. (f.eks. transport og ernæring)

--> Så jeg heller vel muligens mot å spekulere i at det har fåregått omfattende lobbyvirksomhet fra vetrinærer mm for å tvinge alle og en hver som måtte trenge relativt harmløse medikamenter inn til dyre vetrinærtimer.

--> Vi har en drøss av reseptfrie piller til mennesker som kan knaskes opp og ned dag ut og dag inn uten at det får veldig drastiske konsekvenser (litt på spissen). Og jeg kan vanskelig fårestille meg at det ikke er enkelte ting som allmenheten hadde klart å håndtere av hundemedisner også.
cognac-larsen
cognac-larsenInnlegg: 193
02.01.08 21:39
Hva slags allergisk reakjon var det hunden din fikk? og vet du hva den reagerer på? for det finnes allergi medisin til hund, men dette er noe din veterinær må bestille, for det må lages spesielt til din hund og er lagd antistoffer som skal gjøre hunden din "imun" mot det den reagerer på, min hund er allergisk mot husstøv-midd og høymidd og den har fått laget immusept som det heter som hun får, slik at hun kan bygge opp antistoffene og ikke klø og være full av utslett, men det krever jo litt jobbog en del prøver pluss at det er ganske så dyrt å få det laget, men du kan jo høre med din veterinær om de ikke kan ta en Allergitest og sende til Dr. baddaky, og be om at de skal ta en test som heter Nordisk panel, den dekker alle ting som hunden din kan reagerer på, slik at du kan finne ut hva den ikke tåler og så kan de lage antistoffer når de vet hva hunden ikke tåler,,,, det tar litt tid, så dersom du skal begynne med dette må du ha tålmodighet!
men du kan jo også be veterinæren sjekke om forsikringen din dekker det?!? jeg vet at min forsikring dekket en god del av mine utkostninger rundt dette ihvertfall... også får du være flink å gi hunden kun allergimat feks EVD Dermatosis,,,, eller Hills Z/D, som ikke har noen store mengder proteiner og de proteinene som er i foret er delt opp i så små partikler at kroppen ikke kjenner det igjen!

Håper hunden blir bra!

Lykke til,
kjøsskatta
kjøsskattaInnlegg: 9414
03.01.08 23:44
Kitt_9 skrev:
Hunder med allergisk reaksjon skal behandles av dyrlege. Sannsynligvis får den kortison.

------------------
Vår schnauzer har all slags allergier, som gir utslag i flassing, mage / tarmplager og gnafsing på beina.
Ho slikket seg så ho ble gal !
Nu har ho gått på kortison i over ett år, og binyren hennes er blitt dårlig pga det.
Vi vet ikke hvor lenge vi har ho, men ho har lagt på seg flere kilo, har mye vann i kroppen og ser ikke ut som en schnauzer, men en liten julegris :-)
Men ho har det godt sånn sett.
Leker og springer, liker å gå på turer, og slikker seg lite på beina.
Vi går på kontroll med ho, men bank i bordet ! ho har ikke hatt diare / oppkast på veeeldig lenge.
Så kortison er jo ikke noe å trakte etter, men det er jo ikke allergiske reaksjoner heller.

ex umuligejulie
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
04.01.08 07:37
Tenkte vel egentlig på en _akutt_ allergisk reaksjon, jeg da.
En hund vi kjenner fikk kløende byller over hele kroppen etter å ha spist/stjålet taket på pepperkakehuset med masse sjokolade. Den fikk kortison og ble bra over natten.
E_23
E_23Innlegg: 31
06.01.08 11:03
tror nok du må komme deg til vetrinæren å få medisin og sjekke den for flere alergier:) IKKE gi den menneske medisin,det kan gjøre vondt verre:)
FiolaM
FiolaMInnlegg: 6
14.08.18 09:12

Jeg har gitt Zyrtec til hunden min, ved vepsestikk. Det var utrolig virksomt og effektivt. Ikke bare å komme seg til dyrlege på en søndag på hytta! Dette er andregenerasjons antihistaminer, og jeg hører mange som har gitt det til hunden sin med meget godt resultat! Ofte vil man fraråde å gi "menneskemedisin" til hunder, men man kan bruke sunn fornuft. Vår biologi er ikke SÅ ulik.

CryniX
CryniXInnlegg: 12669
14.08.18 09:14

Sprekt å grave frem en 10 år gammel tråd!

Klikk for å gå tilbake til toppen