Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Katteproblem

NYTT TEMA
ModerneMann
ModerneMannInnlegg: 1618
30.09.09 11:40

Jeg har egentlig ikke noe imot katter, men denne sommeren/høsten har vært ett mareritt. I nabolaget bor det ikke mindre enn 7 katter, og de har gravd opp hagen min (og ødelagt mange (over 10) prydbusker/blåbærplanter/paprika og tomatplanter) når de skal på do, de sloss om kveldene og gjør fra seg i sandkassa til ungene. Eierne gir komplett beng, jeg har tatt det opp med flere av dem og fått svar fra"sånn er jo katter, vet du" og "det er ihvertfall ikke min katt, altså!" til den mer ekstreme "det er ikke min hage, så det er ikke mitt problem". Jeg har de siste 4 månedene kjøpt en lang rekke produkter for å skremme vekk kattene (katt deg vekk ol produkter), uten hell. Jeg har gravd ned hvitløk (det så faktisk ut å virke en kort periode), jeg ha patruljert hagen med vannbøtte (jeg tuller ikke) på kveldstid, men fortsatt er det en tre fire katter som henger igjen og nekter å slutte å bruke hagen min som offentlig toalett. Det jeg derfor lurer på er om noen har en helt sikker metode for å bli kvitt disse dyrene?

Jeg har egentlig gitt opp og forbereder meg på kjøp av en hund av litt størrelse, men det føles bare litt ekstremt å kjøpe en hund av sånne grunner, så derfor håper jeg noen har ett lurt triks på lager.

Ugress
UgressInnlegg: 7122
30.09.09 16:21
ModerneMann: Det jeg derfor lurer på er om noen har en helt sikker metode for å bli kvitt disse dyrene?

Den eneste sikre metoden som finnes er å ta livet av dem. Det er en upopulær metode, for det første er det ikke kattenes feil at de gjør som de gjør (men eierne som ikke tar ansvar), for det andre risikerer du å bli støtt ut fra nabolaget og for det tredje er det vel på grensa til ulovlig.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 14417
30.09.09 18:30
ModerneMann: Jeg har egentlig ikke noe imot katter, men denne sommeren/høsten har vært ett mareritt. I nabolaget bor det ikke mindre enn 7 katter, og de har gravd opp hagen min (og ødelagt mange (over 10) prydbusker/blåbærplanter/paprika og tomatplanter) når de skal på do, de sloss om kveldene og gjør fra seg i sandkassa til ungene. Eierne gir komplett beng, jeg har tatt det opp med flere av dem og fått svar fra"sånn er jo katter, vet du" og "det er ihvertfall ikke min katt, altså!" til den mer ekstreme "det er ikke min hage, så det er ikke mitt problem". Jeg har de siste 4 månedene kjøpt en lang rekke produkter for å skremme vekk kattene (katt deg vekk ol produkter), uten hell. Jeg har gravd ned hvitløk (det så faktisk ut å virke en kort periode), jeg ha patruljert hagen med vannbøtte (jeg tuller ikke) på kveldstid, men fortsatt er det en tre fire katter som henger igjen og nekter å slutte å bruke hagen min som offentlig toalett. Det jeg derfor lurer på er om noen har en helt sikker metode for å bli kvitt disse dyrene? Jeg har egentlig gitt opp og forbereder meg på kjøp av en hund av litt størrelse, men det føles bare litt ekstremt å kjøpe en hund av sånne grunner, så derfor håper jeg noen har ett lurt triks på lager.

Fang en av kattene, steng den inne noen dager slik at eierne blir litt bekymra, og hint litt til naboene at hvis de fortsetter å være like ignorante så skjer det noe værre. Eller evt så fanger du kattene å klipper av dem så mye pels du kan. Greit å ha på litt tjukke hansker, men da kommer de sikkert ikke til å være så mye ute resten av høsten. Men du har vel ikke akkurat så mange planter i hagen nå lengre.

ylv
ylvInnlegg: 1
30.09.09 21:11

sorry å måtte si d , men det høres ikje ut så dåkker har så masse mellom øran når dåkker skriv som så dåkker gjør, ta livet av dem , fang dem , klipp dæm , sikker en spøk... men sykt å skriv d... vart sagt at det ikke er katta sin feil, å at d e jo naturlig.- stemmer!! katter pleier å markere terretorier , men urin ,så d e naturlig for dem... har katt selv..ute å inne katt.. drit å pissa sikker ikje i vår hage, men sikkert i alle andre sine, fint for oss.... om nån kom til oss å sa at di var lei av at mi katta plei å piss i hagen demmers ,... ok, synd... men kordan mein du at æ skal forhindre det , ..?     

kle på katta bleie?   la ho bli inne katt ,som æ ser på som på grensa til misshandling?..   ha ho i bånd , som også e misshandling? spring etter ho ? ja mulighetan e mange...

Ugress
30.09.09 21:28

Jeg svarte bare at den eneste måten h*n kan være helt sikker på å bli kvitt problemet er å ta livet av kattene. Jeg anbefaler det ikke, jeg konstaterer bare et faktum.

De andre "metodene" tar jeg avstand fra, og selvsagt også fra å avlive andres kjæledyr. De skaffer seg nok bare nye katter uansett.

ModerneMann
30.09.09 21:38
ylv: om nån kom til oss å sa at di var lei av at mi katta plei å piss i hagen demmers ,... ok, synd... men kordan mein du at æ skal forhindre det , ..?     

Så om naboen skaffer seg bikkje og lar den drite i hagen din, så er det helt greit for deg? Det er jo naturlig for hunden likssom, synd? Lurer på hvem som har lite mellom øra jeg.

ModerneMann
30.09.09 21:41
Ugress: Den eneste sikre metoden som finnes er å ta livet av dem. Det er en upopulær metode, for det første er det ikke kattenes feil at de gjør som de gjør (men eierne som ikke tar ansvar), for det andre risikerer du å bli støtt ut fra nabolaget og for det tredje er det vel på grensa til ulovlig.

Jeg er redd at du har helt rett, og at det eneste jeg kan gjøre er å skaffe meg en stor hund som gjør hagen vår til sin, og på den måten holder kattene unna. Jeg får starte en ny tråd og spørre hvaslags hunder som er best på å skremme katter.

ModerneMann
30.09.09 21:43
legalize_it: Fang en av kattene, steng den inne noen dager slik at eierne blir litt bekymra, og hint litt til naboene at hvis de fortsetter å være like ignorante så skjer det noe værre. Eller evt så fanger du kattene å klipper av dem så mye pels du kan. Greit å ha på litt tjukke hansker, men da kommer de sikkert ikke til å være så mye ute resten av høsten. Men du har vel ikke akkurat så mange planter i hagen nå lengre.

Altså, om jeg er ganske forbanna når jeg krabber rundt på alle fire og prøver å sette hagen min istand etter skadeverket, så er det virkelig ikke sjanse for at jeg stenger katter inne eller klipper dem. Ha ha. Dessuten er jeg ikke veldig sinna på kattene, det er eierne som er problemet

Ugress
30.09.09 21:47
ModerneMann: Jeg er redd at du har helt rett, og at det eneste jeg kan gjøre er å skaffe meg en stor hund som gjør hagen vår til sin, og på den måten holder kattene unna. Jeg får starte en ny tråd og spørre hvaslags hunder som er best på å skremme katter.

Det går ikke så mye på rase, men på hunden.

ModerneMann
30.09.09 21:53
Ugress: Det går ikke så mye på rase, men på hunden

Sant nok, men det bør vel være en forholdsvis stor hund skal den inngi respekt og frykt blandt nabolagets katter. Jeg har mye erfaring med Schæfer (og mine har alltid vært flinke til å holde katter unna), men har lyst til å prøve noe nytt nå.

legalize_it
30.09.09 21:57
ModerneMann: Altså, om jeg er ganske forbanna når jeg krabber rundt på alle fire og prøver å sette hagen min istand etter skadeverket, så er det virkelig ikke sjanse for at jeg stenger katter inne eller klipper dem. Ha ha. Dessuten er jeg ikke veldig sinna på kattene, det er eierne som er problemet

Her er det netopp eierne du må ta tak i. Og om du ikke tørr å fortelle dem det face to face så må du jo gjøre noe annet. Å når du skriver du ikke ønsker å skaffe deg hund pga kun det problemet, så må du gjøre noe annet. Om katta til eieren er borte et par døgn-en uke så blir de fleste katteiere litt bekymra. Deretter kan du jo hinte om at hvis eieren ikke skjerper seg så kommer ikke katta tilbake neste gang. Eller så kan du evt låne en diger hund, å la den løpe fritt rundt i hagene i nabolaget.

Det å anskaffe seg en hund pga dette problemet virker litt idiotisk, da et dyr ikke er noe man skaffer seg på impuls, eller kun for at det skal jage bort et annet...

(Innlegget ble redigert 30.09.09 21:59)

Ugress
30.09.09 22:00
ModerneMann: Sant nok, men det bør vel være en forholdsvis stor hund skal den inngi respekt og frykt blandt nabolagets katter. Jeg har mye erfaring med Schæfer (og mine har alltid vært flinke til å holde katter unna), men har lyst til å prøve noe nytt nå.

Er mange jack russel terrier som kverker katter i fleng, så størrelsen betyr ikke så mye.

ModerneMann
30.09.09 22:16
legalize_it: Det å anskaffe seg en hund pga dette problemet virker litt idiotisk, da et dyr ikke er noe man skaffer seg på impuls, eller kun for at det skal jage bort et annet...

Det er ikke mye "impuls" i 4 måneder med voldsomme katteproblemer, og jeg hadde uansett planer om å anskaffe hund i fremtiden. Jeg bare fremskynder det noe.

(Innlegget ble redigert 30.09.09 22:16)

Ugress
30.09.09 22:21
ModerneMann: Det er ikke mye "impuls" i 4 måneder med voldsomme katteproblemer, og jeg hadde uansett planer om å anskaffe hund i fremtiden. Jeg bare fremskynder det noe.

Er det noe velforening o.l. i nabolaget? Er det flere naboer som plages av problemet? Jeg har stor forståelse for at det er utrolig slitsomt med naboens katter, selv vurderte jeg en periode å fange inn naboens katter for å få dem kastrert for å slippe nattebråket, men heldigvis har jeg så greie naboer at de tok affære selv.

ModerneMann
30.09.09 22:43
Ugress: Er det noe velforening o.l. i nabolaget? Er det flere naboer som plages av problemet? Jeg har stor forståelse for at det er utrolig slitsomt med naboens katter, selv vurderte jeg en periode å fange inn naboens katter for å få dem kastrert for å slippe nattebråket, men heldigvis har jeg så greie naboer at de tok affære selv.

Det er ingen velforening her , og jeg har virkelig virkelig forsøkt å ta dette opp med alle involverte på en høflig og ordentlig måte, for glemmer man kattene har jeg det helt perfekt her. Problemet er at naboene på ALLE kanter har katt. Jeg er omringet, og har ingen allierte!Det er nettopp derfor jeg håpet at det fantes ett kvikkfix som kunne løst denne lille floken.

legalize_it
01.10.09 00:20
ModerneMann: Det er ikke mye "impuls" i 4 måneder med voldsomme katteproblemer, og jeg hadde uansett planer om å anskaffe hund i fremtiden. Jeg bare fremskynder det noe.

Vel hvis du uansett skal ha hund, og kan passe på den, så er det jo bare og skaffe en. Tviler på at kattene får gravd så mange millimeterne før den er etter dem, og er jo bedre enn å kverke dem.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
01.10.09 00:25
ModerneMann: Jeg har egentlig ikke noe imot katter, men denne sommeren/høsten har vært ett mareritt. I nabolaget bor det ikke mindre enn 7 katter, og de har gravd opp hagen min (og ødelagt mange (over 10) prydbusker/blåbærplanter/paprika og tomatplanter) når de skal på do, de sloss om kveldene og gjør fra seg i sandkassa til ungene. Eierne gir komplett beng, jeg har tatt det opp med flere av dem og fått svar fra"sånn er jo katter, vet du" og "det er ihvertfall ikke min katt, altså!" til den mer ekstreme "det er ikke min hage, så det er ikke mitt problem". Jeg har de siste 4 månedene kjøpt en lang rekke produkter for å skremme vekk kattene (katt deg vekk ol produkter), uten hell. Jeg har gravd ned hvitløk (det så faktisk ut å virke en kort periode), jeg ha patruljert hagen med vannbøtte (jeg tuller ikke) på kveldstid, men fortsatt er det en tre fire katter som henger igjen og nekter å slutte å bruke hagen min som offentlig toalett. Det jeg derfor lurer på er om noen har en helt sikker metode for å bli kvitt disse dyrene? Jeg har egentlig gitt opp og forbereder meg på kjøp av en hund av litt størrelse, men det føles bare litt ekstremt å kjøpe en hund av sånne grunner, så derfor håper jeg noen har ett lurt triks på lager.

Jeg har full medfølelse med deg, ikke noe er mer irriterende enn at andres kjæledyr legger en stopper for at du skal få nyte sommeren og høsten med vakker, blomsterduftende hage og åpne dører uten å måtte jage vekk allskens katter fra din egen eiendom! Og dette sier jeg, som selv er den stolte eier av ikke mindre enn 5 katter.

Jeg ser selv problemene katter kan gi andre, og holder mine katter inne i min leilighet eller på min store, inngjerdede balkong, eller i bånd ute og i inngjerdet kattegård. Jeg mener dette er eneste måte å ha katter på, om man da ikke bor så landlig til at kattene ikke er til sjenanse for andre.

Jeg har dessverre ingen gode råd å gi, andres katter er omtrent umulige å bli kvitt om man da ikke er klar til å plage dem, og det håper jeg du ikke er. Å plage eierene, må du derimot gjerne gjøre for min del, hehehe. Slike eiere gir alle katter et ufortjent dårlig rykte. Forsvarlig holdte katter er nemlig glimrende kjæledyr.

joplina
joplinaInnlegg: 64639
01.10.09 10:56
ModerneMann: Jeg har egentlig gitt opp og forbereder meg på kjøp av en hund av litt størrelse, men det føles bare litt ekstremt å kjøpe en hund av sånne grunner, så derfor håper jeg noen har ett lurt triks på lager.

Det er greit at du har tenkt å skaffe hund - men slikt skal heller ikke fremskyndes.

Jeg foreslår en patruljerunde til....gjerne med bøtter eller sprutflaske eller håndbåren pumpedusj som gir litt sprut. Bland i rikelig med eddik og annet som lukter forjævlig/sterkt - uten å være giftig...bland sammen....gjerne med carry  for den setter farve . En dæsj matolje lar farven feste seg godt

Sprut på kattene....og når de kommer hjem til sine eiere  leverer de en beskjed om at de er sterkt uønsket noen steder - en beskjed som ikke er å misforstå.

Når katter forbinder din tomt med at de må stinke kraftig etterskuddsvis - så vil lysten til å være der avta.

Bare vann er ikke akkurat avskrekkede. Mange av dem er vel ute når det regner også.....de skvetter til av vann - men blir ikke motløse og avskrekkede.....for hagen din er et deilig do-avtrede...og du er jo ikke der å passer på hele tiden.

Så gi dem en stinkende overraskelse - og de vil neppe fristes til å gjenta det etter et par forsøk.

For noen år siden hadde vi en garasje som nabolagets katter elsket å pisse i. Fy faen.

Ugress
01.10.09 15:20

Jeg kom forresten på en idé. Ikke en kjempebra idé, men like fullt: da vi hadde katt hadde vi svært lite problemer med at andre katter gjorde i fra seg i blomsterbed o.l. (vår egen katt gjorde imidlertid det) eller skvetta. Få deg en pitbullkatt som holder de andre kattene på avstand. Mye mer effektivt enn hund.

GKs
GKsInnlegg: 1050
01.10.09 15:57
ModerneMann: Så om naboen skaffer seg bikkje og lar den drite i hagen din, så er det helt greit for deg? Det er jo naturlig for hunden likssom, synd?

Hunder lufter man som regel ikke i naboens hage.  Katter lufter seg selv.  Hva er så vanskelig å skjønne med det?

Foreslår at du går til innkjøp av gjerde.

Bengal1
01.10.09 19:37
joplina: Jeg foreslår en patruljerunde til....gjerne med bøtter eller sprutflaske eller håndbåren pumpedusj som gir litt sprut. Bland i rikelig med eddik og annet som lukter forjævlig/sterkt - uten å være giftig...bland sammen....gjerne med carry  for den setter farve . En dæsj matolje lar farven feste seg godt Sprut på kattene....og når de kommer hjem til sine eiere  leverer de en beskjed om at de er sterkt uønsket noen steder - en beskjed som ikke er å misforstå. Når katter forbinder din tomt med at de må stinke kraftig etterskuddsvis - så vil lysten til å være der avta. Bare vann er ikke akkurat avskrekkede. Mange av dem er vel ute når det regner også.....de skvetter til av vann - men blir ikke motløse og avskrekkede.....for hagen din er et deilig do-avtrede...og du er jo ikke der å passer på hele tiden. Så gi dem en stinkende overraskelse - og de vil neppe fristes til å gjenta det etter et par forsøk.

For det første, et slikt forslag vil straffe kattene for eiernes dumme oppførsel. Både eddik og karri kan skade katten ved å gi den diare (potensielt farlig for katter som går mye ute så eier ikke ser at den er syk, da kan den bli raskt dehydrert), og i tillegg smaker det forferdelig for katten når den skal vaske seg. Sannsynligheten er at den så snart den får noe illeluktende på seg, vil gjemme seg og slikke seg ren, dette FØR den går hjem til eieren. Katter som søler seg veldig til, vasker seg så snart de kan.

For det andre, er det uhyre vanskelig å jage en katt fra dens oppmarkerte territorie. Og disse kattene som går på TS's tomt, ser denne tomten som 'sin', fordi de har markert den og det er slik katter oppfatter territorialgrenser; ikke i form av gjerder.

joplina
01.10.09 23:55
Bengal1: For det første, et slikt forslag vil straffe kattene for eiernes dumme oppførsel. Både eddik og karri kan skade katten ved å gi den diare (potensielt farlig for katter som går mye ute så eier ikke ser at den er syk, da kan den bli raskt dehydrert), og i tillegg smaker det forferdelig for katten når den skal vaske seg. Sannsynligheten er at den så snart den får noe illeluktende på seg, vil gjemme seg og slikke seg ren, dette FØR den går hjem til eieren. Katter som søler seg veldig til, vasker seg så snart de kan. For det andre, er det uhyre vanskelig å jage en katt fra dens oppmarkerte territorie. Og disse kattene som går på TS's tomt, ser denne tomten som 'sin', fordi de har markert den og det er slik katter oppfatter territorialgrenser; ikke i form av gjerder.

Nei nå  syns jeg at risikovurderingen din blir helt borti staur og vegger .

Frittgående katter utsetter seg for potensielt større farer ved å gå ute å jakte - enn å få eddikvann eller curry-vann sprutet på seg. De  utsetter seg for trafikkfarer, skabbfare, innvollsmark-farer, kattepest-fare - og med respekt å melde ; hvem bryr seg om katten syns det smaker ille..?

Den kan slikke eddikvann til den får hikke (utspedd 7% husholdningseddik tar virkelig ikke noen katt av dage) - men den vil fortsatt lukte av det og eieren vil få  en beskjed som kanskje gjør at vedkommede vurderer sitt kattehold. Curry tar heller ikke livet av en katt - så det er overhode ingen grunn å fremstille det som om det er bensin eller kjølevæske som skal sprutes på uønskede katter som skiter,pisser og ødelegger blomsterbed og sandkasser.

En katt som får en ubehagelig opplevelse som stinker, vil koble det til stedet den får det. En katt er ikke dum...bare veldig egenrådig. Den lar seg ikke dusje i eddik/curry-vann mere en max 2 ganger før den finner seg et annet sted å gå på do.

Og for den som opplever ubehag med opptil flere katter som bruker tomten,blomsterbed og barnas sandkasse som do - så er det komplett uintressant om katten oppfatter det som innenfor sine territorialgrenser. Skal man ta slike hensyn så kan du like godt bare skrive "la andre folks  katter som vil bruke tomten din gjøre det...det er deres rett da de har besluttet at det er innenfor deres territorialgrense....og dessuten må de slippe å lukte av noe som smaker ille - uansett hvor ufarlig det er"

Men saken er at for noen så er ikke "kattens rett" noe alternativ - det er derimot  et problem som  man vil kvitte seg med - naturlig nok. Og det må være lov å aktivt forsøke å få slutt på "besøkene" av  uønskede katter som man ikke vil ha i sandkassen, blomsterbed eller garasjer og altaner.

Bengal1
02.10.09 00:10
joplina: Frittgående katter utsetter seg for potensielt større farer ved å gå ute å jakte - enn å få eddikvann eller curry-vann sprutet på seg. De  utsetter seg for trafikkfarer, skabbfare, innvollsmark-farer, kattepest-fare - og med respekt å melde ; hvem bryr seg om katten syns det smaker ille..? Den kan slikke eddikvann til den får hikke (utspedd 7% husholdningseddik tar virkelig ikke noen katt av dage) - men den vil fortsatt lukte av det og eieren vil få  en beskjed som kanskje gjør at vedkommede vurderer sitt kattehold. Curry tar heller ikke livet av en katt - så det er overhode ingen grunn å fremstille det som om det er bensin eller kjølevæske som skal sprutes på uønskede katter som skiter,pisser og ødelegger blomsterbed og sandkasser.

Jeg er ikke for at katter skal få gå fritt, men jeg syntes at å straffe katten for det eieren gjør, er helt feil. Å med vilje spraye noe illeluktende og vondt/sterkt smakende på en katt, et av de rensligste dyrene som finnes, er for meg ikke veien å gå overhodet, og jeg klassifiserer dette som dyreplaging. Jeg bryr meg nemlig om at katten syntes det du dynker den med, smaker ille.

Kattepest, innvollsorm og annet kan man vaksinere katten mot, midd kan man enkelt fjerne ved hjelp av medisiner. Hadde du dusjet en av mine katter i karri og eddik-vann, kan jeg love deg at jeg ikke hadde smilt. Og siden jeg har sett hva enkelte typer kattemat gir min katt med oversensitiv mage på grunn av sykdom, diare, så tror jeg overhodet ikke du vet hva du snakker om når du påstår at en katt som slikker eddik og karri, ikke får vondt i magen og diare...

Bengal1
02.10.09 00:18
GKs: Hunder lufter man som regel ikke i naboens hage.  Katter lufter seg selv.  Hva er så vanskelig å skjønne med det? Foreslår at du går til innkjøp av gjerde.

Må bli et temmelig høyt gjerde, om det skal holde en geskjeftig pus ute, hehehe.

Det aller beste er om alle katteeiere blir mer klar over sitt ansvar, og faktisk passer på kattene sine selv. Om man bor i et område med hus og hager, er det jo en smal sak å lage en kattegård i hagen, heller enn å la katten løpe vilt omkring og være til sjenanse for andre.

joplina
02.10.09 00:31
Bengal1: Og siden jeg har sett hva enkelte typer kattemat gir min katt med oversensitiv mage på grunn av sykdom, diare, så tror jeg overhodet ikke du vet hva du snakker om når du påstår at en katt som slikker eddik og karri, ikke får vondt i magen og diare...

Når man har flere forskjellige katter i hagen sin som man ikke vil ha der - så er det virkelig ikke mulig å vite hvem sin katt alle er. Det er familier som har flere enn en og det er familier man ikke engang aaaner har katt.

Og selvfølgelig er det kattene man vil ha vekk - og ikke eierne. Det er ikke eierne som legger igjen kabler i sandkassen og pisser på altan/i garasjen eller graver i blomsterbedene.

Trådstarter forteller jo at han har snakket med noen av katteierne - med null respons...og at han har prøvd  middel for å holde katten vekk (kjøpt på butikk), hvitløk og vann - uten hell.

Da gjenstår tre alternativer:

1: skyte kattene/på annen måte få de fjernet permanent

2. La nabolagets katter svine til hagen  ut fra tanken om at det ikke er kattenes skyld - og selv påta seg katteiernes ansvar å måtte vaske , ordne opp i bed, og plukke kattskit i andkassen.

3. Skremme de vekk eller gjøre det så lite attraktivt at de finner seg et annet sted.

- Jeg syns ikke man skal gå til det skritt å avlive katter. For det første er katter så raske og smidige at de kan ende opp med å bli skadet, overleve og pines - eller pines til døde. Uaktuelt.

Men jeg syns heller ikke at man skal gi opp å få ha sin hage i fred.  Er kattene til plage så skal de vekk derfra.

Dermed mener jeg det er helt i orden og skremme de vekk med stinkende vann og gjøre det uattraktivt å være der.

Om katten syns det smaker ille eller får diarè, bekymrer meg ikke i det hele tatt. Det må nesten katteiere regne med hvis de har en katt de ikke gidder å ta ansvar for. De fleste kjæledyr får dårlig mave med jevne mellomrom uten utspedd eddikvann og carry , så det er virkelig ikke noen krise.

Det er tilstrekkelig  å spise ting de finner ute for å få diarè..eller som hunder som spiser middagsrester eller ben (alle tåler ikke det) - ja det er endog nok å gi  noen katter melk for at de skal få magen i ulage.

Bengal1
02.10.09 00:41

Jeg er enig med deg i at dette er et stort problem, og jeg er heller ikke uenig i at man må prøve å få kattene vekk, men da er det bedre å legge noe i blomsterbedene der de liker å grave, enn å spraye noe på kattene. For å straffe kattene blir litt feil i mine øyne.

Uansett håper jeg hagen får være i fred når TS kjøper seg hund, for jeg syntes selv løse katter som driter i hagen, er en uting.

Så vi er ikke uenige i det, kun i fremgangsmåten.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
05.10.09 21:40

Foreslå kastrering, da unngår du markeringa ihvertfall

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
06.10.09 00:46

Jeg kjenner folk som bor i borettslag der kriteriet for å ha katt er at de kastreres, spesielt hannkattene. Om det er noen hjemløse kan man jo fange dem og gi dem til dyrebeskyttelsen

mona51
mona51Innlegg: 653
16.06.10 01:50

Mine to katter er sterilisert og kastrert.

Jeg ber mine naboer ha en sprayflaske med vann stående.  Mine katter VET hva det er.  De er opplært med det i heimen.  De hopper ikke opp og legger seg deg jeg ikke VIL.  For de har fått seg noen dusjer, og den sprayflaska har de respekt for.  Men de har gode liggeplasser der de trives.

Derfor er de og redd , og går ikke til naboer som ha satt ut sprayflasker i hagen:))

Mine går faktisk inn på kattedo, for det er de vant til.

(Innlegget ble redigert 16.06.10 01:52)

Akk_83
Akk_83Innlegg: 536
16.06.10 02:19
ModerneMann: Så om naboen skaffer seg bikkje og lar den drite i hagen din, så er det helt greit for deg? Det er jo naturlig for hunden likssom, synd? Lurer på hvem som har lite mellom øra jeg.

kan nok ikke sammenligne katter og hunder på det punktet ..  Hunder går gjerne tur med eierne sine og folk flest lar ikke hundene sine springe fritt slik kattene gjør. Om hunden min stikker over til naboen og driter i hagen demmes så tar jeg jo det opp. men jeg kan ikke springe etter kattene mine og følge med på alt de gjør.  Som sagt er dette naturlig oppførsel for katten, og hadde noen sperra inne kattene mine for så å true meg med at noe verre kan skje så ja.., de kunna bare prøvd. 

Men jeg skjønner deg veldig godt!  Ikke noe gøy å luke bedd fullt av kattedritt. Kanskje en hund ikke er så dumt, ikke sikkert det vil hjelpe da. Ville faktisk heller skaffet meg en katt som kunne gått ute og passet på sitt revir. ( men da risikerer du din egen katt gjør fra seg) Blir vel ikke like mye da. Om ikke du tenker på å skaffe en hund som står ute hele året da.  Vi har fire hunder men ser ut om kveldene at det lusker en fremmed katt over til oss en gang i blant og de som jager den er nettopp en av våre katter ;) 

Må bare si at dette er en vel ikke av grunnene til at jeg mener folk skal kastrere kattene sine. Kastrerte katter holder seg mer rundt hjemmet sitt og vandrer ikke så mye. Og vi slepper denne voldsomme formeringen. Hørt at sitronvann skal hjelpe men aldri prøvd dette selv. vet at det hjelper å legge netting over der du ikke vil de skal gå, men det er jo litt arbeid å gjøre det hver kveld for så å ta det av dagen derpå. Sånn netting som en legger over ripsbusker for å holde fugler unna. Ikke like attraktivt for en katt å gjøre fra seg på slikt.. Bruk ihvertfall IKKE salmiakk, det gjør det bare verre!  

(Innlegget ble redigert 16.06.10 02:21)

Klikk for å gå tilbake til toppen