Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ulovlig med apekatter

NYTT TEMA
samey999
samey999Innlegg: 10692
27.11.11 16:04

Jeg har forstått at det er helt ulovlig å ha en ape. Men, hvilken straff kan man regne med å få, hvis man blir tatt for å ha en ape? 

Og hvorfor er det egentlig ulovlig å ha en ape? Det er jo lov til å ha eksotiske dyr som marsvin, hamstere og sånt.  

Akk_83
Akk_83Innlegg: 536
27.11.11 22:08

øh.., fordi en ape er en ape?!?  Blir litt sjokkert her nå. En ape trenger MYE plass, den er en aktiv krabat og egnes ikke som kjeledyr. Marsvin osv kan tilfredstilles  med små tiltak. Men en ape er nok MYE mer arbeid. Aper fortjener å leve et ape liv sammen med andre aper..  

michaelhe
michaelheInnlegg: 9554
27.11.11 22:14
samey999: Og hvorfor er det egentlig ulovlig å ha en ape?

Det har nok mest med plassbehovet å gjøre. De trenger å klatre og leke. De trenger andre aper å være sammen med ellers blir de deprimerte og kanskje voldelige. Dessuten trenger de et stimulerende miljø hvor de kan gå på oppdagelsesferd.

Du kan kanskje kjøpe deg en pappegøye i stedet. De er veldig intelligente og knytter seg til eieren. Det sies at de kan bli så sjalu at eieren ikke kan finne seg kjæreste.

Andre intelligente dyr du kunne skaffe deg var jo rett og slett en bordercollie, den mest intelligente hunden. Den krever mye turer. Ingen dyr skjønner mennesket så godt som hunden. 

samey999
27.11.11 22:59
michaelhe: Det har nok mest med plassbehovet å gjøre. De trenger å klatre og leke. De trenger andre aper å være sammen med ellers blir de deprimerte og kanskje voldelige. Dessuten trenger de et stimulerende miljø hvor de kan gå på oppdagelsesferd. Du kan kanskje kjøpe deg en pappegøye i stedet. De er veldig intelligente og knytter seg til eieren. Det sies at de kan bli så sjalu at eieren ikke kan finne seg kjæreste. Andre intelligente dyr du kunne skaffe deg var jo rett og slett en bordercollie, den mest intelligente hunden. Den krever mye turer. Ingen dyr skjønner mennesket så godt som hunden.

Hva om jeg skaffer meg to apekatter? 

samey999
27.11.11 23:01
Akk_83: Men en ape er nok MYE mer arbeid. Aper fortjener å leve et ape liv sammen med andre aper..

Jeg har lest en del, og pratet med folk som har en ape. Jeg skjønner det er svært mye arbeid. Og det er derfor jeg vil ha en ape. 

Ugress
UgressInnlegg: 7122
27.11.11 23:04
Akk_83: øh.., fordi en ape er en ape?!? Blir litt sjokkert her nå. En ape trenger MYE plass, den er en aktiv krabat og egnes ikke som kjeledyr. Marsvin osv kan tilfredstilles med små tiltak. Men en ape er nok MYE mer arbeid. Aper fortjener å leve et ape liv sammen med andre aper..

Trådstarter har definitivt et poeng: hvor mange marsvin eller hamstere eller burfugler lever optimale liv i forhold til deres behov? Tenk på alle disse smådyra som lever i et regelrett helvete fordi mor eller far har sagt ja til småbarnet etter et par ukers mas om å få et dyr. Hamsteren: et nattaktivt dyr blir plutselig plassert på et barnerom hvor det skal underholde små barn som ikke er gamle nok, etter lov (!) til å ha eneansvar for et dyr.

Ugress
UgressInnlegg: 7122
27.11.11 23:06
samey999: Jeg har forstått at det er helt ulovlig å ha en ape. Men, hvilken straff kan man regne med å få, hvis man blir tatt for å ha en ape?

Mattilsynet kan nok gi deg svar på dine spørsmål. Følg linkene til lovdata, der vil du finne regelverket som gjelder og konsekvensene dersom de ikke blir overholdt.

samey999
27.11.11 23:10
Ugress: Mattilsynet

Det er en skam at mattilsynet tar seg av slike saker. 

michaelhe
27.11.11 23:10
samey999: Hva om jeg skaffer meg to apekatter?

Dobbelt så mye arbeid. Du bør ha god plass til dem, et digert apebur med tau og klatrestativ. Så må du stimulere dem ved å finne på nye måter å mate dem på, gjemme maten osv. Så må du mate dem hele tiden med rett type mat. Kan fort bli dyrt. I tillegg får du bot om du blir tatt. Det er ikke lov å ha aper i Norge, tror jeg. 

samey999
27.11.11 23:11
michaelhe: Dobbelt så mye arbeid. Du bør ha god plass til dem, et digert apebur med tau og klatrestativ. Så må du stimulere dem ved å finne på nye måter å mate dem på, gjemme maten osv. Så må du mate dem hele tiden med rett type mat. Kan fort bli dyrt. I tillegg får du bot om du blir tatt. Det er ikke lov å ha aper i Norge, tror jeg.

Det er ikke lov til å ha ape. Jeg er kjent med summene man må ut med for å kjøpe og tilfredsstille apene.  

michaelhe
27.11.11 23:14
samey999: Det er ikke lov til å ha ape. Jeg er kjent med summene man må ut med for å kjøpe og tilfredsstille apene.

Hvorfor ikke denne ?

samey999
27.11.11 23:17
michaelhe: Hvorfor ikke denne ?

Jeg har allerede en engelsk setter. 

altantuya89
altantuya89Innlegg: 170
29.11.11 19:09

for du skaffer deg en ape, tenk pa sjimpansen Travis som bet i stykker ansiktet pa eierens veninne....

samey999
01.12.11 00:12
altantuya89: for du skaffer deg en ape, tenk pa sjimpansen Travis som bet i stykker ansiktet pa eierens veninne....

Jeg skal ikke skaffe meg en sjimpanse. Galen i halen. 

Og tenk deg på alle sjimpansene som oppfører seg fint? Skal en sjimpanse ødelegge for alle andre? + Jeg tror eieren fortjente det.  

altantuya89
altantuya89Innlegg: 170
01.12.11 19:54
samey999: Og tenk deg på alle sjimpansene som oppfører seg fint? Skal en sjimpanse ødelegge for alle andre? + Jeg tror eieren fortjente det

antar at det var ironisk ment....

-"you can buy a tiger, but you can't buy common sense" BBC

Sternliebe
SternliebeInnlegg: 2435
01.12.11 19:56
samey999: Og tenk deg på alle sjimpansene som oppfører seg fint? Skal en sjimpanse ødelegge for alle andre?

haha :-)

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
04.12.11 01:06
samey999: Jeg har forstått at det er helt ulovlig å ha en ape. Men, hvilken straff kan man regne med å få, hvis man blir tatt for å ha en ape?

Blir man tatt med et ulovlig dyr, så blir ihvertfall dyret avlivet. Dvs, dyret blir straffet med døden for at eieren valgte å bryte loven. I tillegg får man nok en bot. Mulig det også kan få konsekvenser for retten til å ha dyr i fremtiden?

kristian_nr65
kristian_nr65Innlegg: 1
27.09.19 23:09

Flytt til usa der er det lovlig sett flere youtubere med aper 

Klikk for å gå tilbake til toppen