Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva slags kattesand er best?

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 37112
16.01.12 19:00

Jeg bruker en klumpesand, som betyr at kattens urin blir til en sandklump som jeg kan fjerne sammen med avføringsklumpene.

Mange hevder det er bedre med en krystallsand eller en kalksand som trekker til seg urinlukt, men der urinen alstå forblir i sanden.  Disse skifter sand av og til.  Ofte??  med klumpesand, er det strengt tatt aldri nødvendig å skifte sanden, man bare etterfyller.

Jeg har også lest om noen "hvite perler", men hva de gjør, vet jeg ikke...

Hva bruker dere, og hvorfor?

Klumpesanden jeg bruker, er dyr. Og den må selvsagt aldri kastes i do, vask eller komme i rørene på noe annet vis, da det blir som å kaste sement...nesten:-)

Ultravox
UltravoxInnlegg: 1405
16.01.12 19:01

Bruker vannklosett, jeg

susilu
16.01.12 19:05
Ultravox: Bruker vannklosett, jeg

Fikk meg en skikkelig latter nå!

Men er likevel litt usikker, siden det er mulig å trene katter til å bruke vannklosett:-)

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
16.01.12 22:32

Klumpesand er det vi bruker i Dyrebeskyttelsen. Jeg synes det andre er ekkelt, for da blir jo urinen liggende i doen. Bruker kun krystaller når små kattunger skal dotrene, for de kan spise sanden. På dyrebutikker får du god sand som ikke lukter, med luktkontroll

susilu
16.01.12 22:46
Earthquakejente: Klumpesand er det vi bruker i Dyrebeskyttelsen. Jeg synes det andre er ekkelt, for da blir jo urinen liggende i doen.

Det er det at urinen forblir i sanden jeg reagerer negativt på også.  Men det med kattugene forstår jeg, det har jeg ikke engang tenkt på, men jeg har jo ikke kattunger da.

Den sanden jeg fikk med litt av da jeg overtok min katt, var Everclean og den lukter det jo heller ikke noe av.  Jeg ser de har billigere klumpesand på Europris, men det er kanskje forskjell på slike, den jeg bruker, er jo dyr i forhold til mye annet.  Hvis dere bruker det i Dyrebeskyttelsen, regner jeg med at det er bra, for der er det vel plenty med erfaring:-)

Ellers er jeg alltid så glad og imponert over at folk jobber i Dyrebeskyttelsen.

Tusen takk for svar!

Earthquakejente
16.01.12 22:49

Den på Europris er ekkel. Dersom du handler på dyrebutikk får du en effektiv sand som varer lenger, det er verdt investeringen synes jeg ihvertfall :) Everclean tror jeg er bra, og verdt pengene

susilu
16.01.12 22:59
Earthquakejente: :) Everclean tror jeg er bra, og verdt pengene

Fortsetter vel med den, tenker jeg, den finnes i flere varianter - kjøpte "less track"(?) sist, litt sand blir det jo omkring, men nå har jeg byttet ut den sandkassen han hadde med en gammel babybalje og den er det masse sand i, ser ut som han kan breie seg litt der:-)  Og uten søl.  Dessuten har jeg satt den ut i gangen, så jeg må ha en smule døråpning og fyre litt for kråkene.  Ser ut som dyr helst vil gjøre fra seg så langt unna som mulig...

Og jeg fikk tak i en billig med tak over på FINN, vet ikke om han vil gå inn i en sånn, så jeg tenkte å prøve før jeg kjøper noe dyrt og flott:-)

Vet ikke hvor glad de er i å krype inn i sånne, og/eller gjennom kattedører? 

Earthquakejente
16.01.12 23:01

vi har stor suksess med tildekkede doer, da kan du ha kullfilter også, som fjerner enda mer lukt. Men greit å teste pom katten vil ha det først ja :)

susilu
16.01.12 23:16
Earthquakejente: vi har stor suksess med tildekkede doer, da kan du ha kullfilter også, som fjerner enda mer lukt.

Så fint!  Jeg hadde en liten hund som aldri krøp inn under noe lavt, for det var skummelt, men katter er vel annerledes, pusen og jeg har vært samboere i drøyt to måneder nå, så jeg begynner å ane hva en katt er...men han sover jo mye, fredelig dyr, vil jeg si, ikke spesielt leken, men jeg vet ikke alderen helt eksakt, . de sa ca 4 år..

Man må jo demontere taket hver gang man skal spa da....men veldig kjekt hvis doen skal stå inne i stua:-)

Forresten, han spiser helst tørrfor fra Royal Canin, et som heter Hair & Skin, det lukter pyton, men han liker det, han er ikke noe fysen på hva jeg spiser.

Aldeles uvant å spise uten en som kjefter og tigger:-) :-)

(Innlegget ble redigert 16.01.12 23:17)

Earthquakejente
16.01.12 23:18

Min tigger hele tiden, OG går på tastaturet....

susilu
16.01.12 23:29
Earthquakejente: Min tigger hele tiden, OG går på tastaturet....

Jeg ønsker jo at min skal bli litt mer klengete...egentlig liker jeg ikke at han går på bordene, men jeg fikk ham som en sky katt som trengte en "godt voksen" som var mye hjemme, uten bikkjer og unger...jeg har knapt turd å si "nei", men jeg sier det når han klorer på stolene... 

Jeg har tatt frem en jærstol, en sånn med tausete og taurygg og tenkte at det var klorematte og klorebrett i ett, men...han er visst ikke enig.

Akkurat nå ligger han på spisebordet, må skifte duk når jeg har gjester, men han greier å smyge seg utrolig elegant i vindusposten uten å velte pynt eller potter:_)

KokkaKola
KokkaKolaInnlegg: 1151
16.01.12 23:58
susilu: Hva bruker dere, og hvorfor? Klumpesanden jeg bruker, er dyr. Og den må selvsagt aldri kastes i do, vask eller komme i rørene på noe annet vis, da det blir som å kaste sement...nesten:-)

Jeg har prøvd mange typer, Everclean er bra, men dyr.

Europris og en som heter Smart er bare å holde seg langt unna.

Nå kjøper jeg 18 kg sekker på Felleskjøpet, for under 200,-, og er kjempe fornøyd med den. Ingen lukt og jeg har 7 kastrerte gutter.

På Dyrebeskyttelsen her bruker de ikke sand i burene, men noe annet hvitt -perler. Vet ikke hva det heter.

susilu
17.01.12 12:57
KokkaKola: Nå kjøper jeg 18 kg sekker på Felleskjøpet, for under 200,-, og er kjempe fornøyd med den. Ingen lukt og jeg har 7 kastrerte gutter.
På Dyrebeskyttelsen her bruker de ikke sand i burene, men noe annet hvitt -perler. Vet ikke hva det heter.

Er Felleskjøpet sitt en klumpesand?  Egentlig veldig greit å bare spa vekk det som er brukt:-)

Hvite perler har jeg hørt om, men lurer på hva det er...

(Innlegget ble redigert 17.01.12 12:58)

KokkaKola
KokkaKolaInnlegg: 1151
17.01.12 15:09
susilu: Er Felleskjøpet sitt en klumpesand? Egentlig veldig greit å bare spa vekk det som er brukt:-)

Det er sand som trekker til seg fuktighet, klumpesand.

Jeg spar vekk klumpene med en spade som ikke er tett, kjøpt på Biltema.

Har alldri byttet all sanden fyller kunn etter. Så den "eldste" må jo være flere år gammel nå.

Earthquakejente
17.01.12 15:40

De hvite perlene er sand som ikke klumper, men som blir gul etterhvert som den blir fylt med urin. jeg synes det er disgusting, trolig kattene også. Årsaken til at DB ved Kokkakola bruker perler er trolig at f eks kattunger ikke skal få problemer om de forveksler sand med tørrfor og evt leverandøravtaler.

susilu
17.01.12 18:30
Earthquakejente: , men som blir gul etterhvert som den blir fylt med urin. jeg synes det er disgusting

Kjøpte en ny 6-kilospakke med Everclean i dag:-)  De hadde bare småpakker igjen, men 6 kilo er nok for meg å bære opp ad gangen... Blir klumpesand her, ja, kan kanskje prøve Felleskjøpet sin også, for den er billigere:-)

Tror ikke jeg synes om de gule urinperlene, heller...

susilu
17.01.12 18:31
KokkaKola: Jeg spar vekk klumpene med en spade som ikke er tett, kjøpt på Biltema.
Har alldri byttet all sanden fyller kunn etter.

Jeg har sånn spade også, kjempepraktisk og kun påfyll:-)

milfern
milfernInnlegg: 71113
17.01.12 18:40

Bor på bygda, så pusen har heile skogen å boltre seg i.

susilu
17.01.12 18:44
milfern: Bor på bygda, så pusen har heile skogen å boltre seg i.

Har stor hage, men foretrekker en bestemt do...det er andre katter som har brukt hagen min, men jeg har hørt om mange katter som løper inn for å gå på do i kassen sin og så løper ut for å leke igjen:-)

Som ansvarlig for et dyr, synes jeg jeg skal ha oversikt over hva den gjør fra seg også.

Men jeg er ny på katt, så jeg er lutter øre.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
18.01.12 14:17

Jeg bruker klumpesand, enten Everclean eller Vitakraft compact ultra (som jeg kjøper i Sverige til MYE lavere pris). Begge er gode og klumper skikkelig hardt, så det er enkelt å fjerne klumpene fra kassene.

susilu
18.01.12 14:25
Bengal1: eller Vitakraft compact ultra (som jeg kjøper i Sverige til MYE lavere pris)

Takk, skal huske det på en evt harrytur:-) 

Lynxanne
LynxanneInnlegg: 1
06.04.15 15:21

hei, om du enda leter etter kattesand... zoopermarked.no selger everclean til en langt lavere pris enn dyrebutikken.. 168 for 10 kg. handler man for over 500 er det gratis frakt, og man kan få pakken levert (og satt igjemm utemfr døren om man ikke er hjemme)... har kjøpt everclean multible cats (har 3 innekater) og sanden er fantastisk, prisen er lav, støver lite, klumper bra, lukter ingenting (men så tar jeg ut tisseklumper og bæsj 2 ganger daglig), og rask levering... bestiller jeg på mandag har jeg det før helgen... det sendes fra danmark og jeg bor i Nord-Norge. handler også kattemat og humdemat derfra, da jeg har fummet ut at de er billigst på kvalitetsfor, (Arion til hunden og Iams til Katten, sparer faktisk ca 300 i mnd fra tropehagen, og andre nettbutikker for dyr)=)

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21235
13.04.15 17:22

Jeg vil også anbefale nettbutikk med hjemmeleveranse. Det er så kjekt! Jeg bestiller fôr fra www.animail.no, de har et allergifor som jeg ellers ikke får tak på i Norge, men jeg vet om mange som bestiller kattesand fra svenske søsterbutikken, for å slippe å bære sekkene hjem. Ved å bestille 3-4 sekker om gangen oppnår du gratis frakt. Kjøp gjerne med mat når du først bestiller, så slipper du bære det også!

De har mange varianter på klumpdannende sand, og det er mulig å lese og skrive anmeldelser på ulike produkter. Av og til har de fine tilbud også.

susilu
14.04.15 11:43

Nå er katten min blitt utekatt.... eller hagekatt med småavstikkere...

Jeg skiftet underveis til en hvit sand med små kuler Planet Pet Silica, fordi jeg syntes det støvet så ille av klumpesanden, jeg så det jo særlig når jeg tømte den på. Men denne sanden var ikke så populær...  Nå har jeg bare en liten kattedo, en sånn cabriolet, der man kan åpne halve taket, stående på badet, ubrukt, -man skal kanskje være forsiktig med klumpesand nær avløp?

Jeg vet ikke om katter liker disse doene med vegger og tak? Jeg kjøpte en ganske pen, en, i Evercleantiden, men den ble ikke besøkt.  Så tok jeg av luken og tømte ut sanden, vasket den, og la inn flanellstepper og nesten før jeg fikk snudd meg rundt, lå katten sammenkveilet i sin nye hule...

Jeg har klumpsand på lur, i tilfelle jeg av noen grunn må ha innekatt en stund. Og jeg samler på denne tråden, med alle gode råd.

(Innlegget ble redigert 14.04.15 11:45)

susilu
14.04.15 11:50
Lynxanne: ... zoopermarked.no selger everclean til en langt lavere pris enn dyrebutikken..

Skal undersøke denne :-)

susilu
14.04.15 11:54
TøttTøtt: Jeg vil også anbefale nettbutikk med hjemmeleveranse. Det er så kjekt! Jeg bestiller fôr fra www.animail.no, de har et allergifor som jeg ellers ikke får tak på i Norge, men jeg vet om mange som bestiller

Denne har jeg brukt etter din anbefaling før :) Gikk veldig greit... særlig er det deilig om vinteren å slippe å dra ut og særlig å bære...

Jeg synes imidlertid det er lite å spare på Royal Canin :-)

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21235
14.04.15 21:20
susilu: Denne har jeg brukt etter din anbefaling før :) Gikk veldig greit... særlig er det deilig om vinteren å slippe å dra ut og særlig å bære...

Det er jo litt ulikt fra merke til merke hvor god rabatt de kan gi. Men som sagt deilig å slippe bæringa. Og du sparer jo litt på å kjøpe større pakker kattesand om ikke annet.

De har også en uovertruffent trivelig kundeservice.

susilu
14.04.15 21:58
TøttTøtt: Og du sparer jo litt på å kjøpe større pakker kattesand om ikke annet.
De har også en uovertruffent trivelig kundeservice

Ingen ting å utsette på servicen.  Jeg er ikke god til å håndtere så svære enheter, da måtte nesten noen hjulpet meg til å pakke om, eller i hvertfall måtte  en tung sandkartong stå plassert på ett sted og så måtte jeg spa fra den, en liten pakke greier jeg å helle fra :-)

Teerex06
Teerex06Innlegg: 3
27.11.17 04:47

Jeg har brukt Catsan Ultra plus fra Rema 1000 i 4 år. De har 10 liters sekk.

Veldig behagelig bortsett fra litt støv da. Ingen lukt og perfekt klumping. Ser at den også finnes på div. nettbutikker i 5, 10 og 15 liters sekk.

sophie83
sophie83Innlegg: 1
28.10.19 15:41

Til dere som aldri bytter kattesand og kun fyller på.... Gjør dere aldri rent i dokassa sånn ordentlig?! Det er jo ihvertfall ekkelt.... Må da være sykt mye bakterier oppi der om det aldri blir gjort! Her tømmer vi alt og vasker alt sammen hver 1-1,5mnd ca... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg