Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avliving av kattunger.

NYTT TEMA
RvGud
RvGudInnlegg: 1917
23.04.12 22:28

Ja, jeg skal sterilisere katten etter dette. 
Ja, Jeg vet at det er drap, og at jeg burde dø sammen med kattene. Jeg vil ikke akkurat gjøre dette med god samvittighet..

Men bortsett fra det, Noen som har erfaring til en ung gutt/mann med ett tungt hjerte ? Katten er drektig og skal mest sannsynlig ha kattunger snart. 

Og med erfaring så menes det fremgangsmåte. (er student, har ikke så jævlig god råd at det gjør noe) 

JonIB
JonIBInnlegg: 9226
23.04.12 22:37

Forskrift om avlivning av hund og katt:

"§ 3. Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død. "

HYYYL
HYYYLInnlegg: 52365
24.04.12 01:05
RvGud: Ja, jeg skal sterilisere katten etter dette.
Ja, Jeg vet at det er drap, og at jeg burde dø sammen med kattene. Jeg vil ikke akkurat gjøre dette med god samvittighet.. Men bortsett fra det, Noen som har erfaring til en ung gutt/mann med ett tungt hjerte ? Katten er drektig og skal mest sannsynlig ha kattunger snart. Og med erfaring så menes det fremgangsmåte. (er student, har ikke så jævlig god råd at det gjør noe)

Få en vetrinær til å avlive og få kattemoren sterilisert i samme slengen.

At du ikke har god råd er ingen unnskyldning - slikt tar man seg råd til.

fishnet
fishnetInnlegg: 4321
24.04.12 09:40

Du borde ha steriliserat katten före detta.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
24.04.12 15:11

Hvis du steriliserer katten nå vil veterinæren abortere kattungene, det er langt mer humant enn å la henne få dem for så å drepe dem

legalize_it
legalize_itInnlegg: 14487
24.04.12 17:23

Du har ikke vurdert å prøve å gi dem bort da? Jo mindre du bor midt i gokk, så bør det ikke være så alt for vanskelig.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
24.04.12 19:52
Ja, Jeg vet at det er drap, og at jeg burde dø sammen med kattene. Jeg vil ikke akkurat gjøre dette med god samvittighet.. Men bortsett fra det, Noen som har erfaring til en ung gutt/mann med ett tungt hjerte ? Katten er drektig og skal mest sannsynlig ha kattunger snart.  Og med erfaring så menes det fremgangsmåte. (er student, har ikke så jævlig god råd at det gjør noe)

Er det ikke bedre å høre om veterinær kan ta en abort på moren, og sterilisere, heller enn å vente på fødselen og så drepe kattungene??

RvGud
24.04.12 20:22
legalize_it: Du har ikke vurdert å prøve å gi dem bort da? Jo mindre du bor midt i gokk, så bør det ikke være så alt for vanskelig.

Joda, skal selvfølgelig prøve det. driver å utlyser på det, men er vanskelig når de ikke har kommet ut enda..

RvGud
24.04.12 20:33
Bengal1: Er det ikke bedre å høre om veterinær kan ta en abort på moren, og sterilisere, heller enn å vente på fødselen og så drepe kattungene??

Må ikke det gjøres tidlig ?

Bengal1
24.04.12 20:35
RvGud: Må ikke det gjøres tidlig ?

Om du ringer veterinæren, kan du få svar på dette. Bedre enn å vente på fødselen og så avlive, uansett. Men nå vet ikke jeg hvor langt på vei katten din er, og det vet kanskje ikke du heller siden du ikke skriver det.

RvGud
24.04.12 20:48

tror det er ganske snart, at hun føder. Magen er ganske rund. Men lite aktivitet i magen.

RvGud
24.04.12 20:59

Har derimot fått ganske store brystvorter.

Wes24
Wes24Innlegg: 4471
24.04.12 21:08
HYYYL: At du ikke har god råd er ingen unnskyldning - slikt tar man seg råd til.

Vet ikke om dette er lov å si på dyreforumet, men dette er nå tross alt den virkelige verden. Hvorfor skal man egentlig bruke penger på å avlive kattunger? Litt kos så de roer seg ned og et kakk i bakhodet så er det over lenge før de rekker å tenke eller frykte noe som helst. På ingen måte noe som helst mindre humant enn å dra de stakkars dyra til veterinæren for å gjøre det der.

Til OP: Som siste ære og for å la de bli litt døsne, lar du de suge seg gode og mette på melk først. Legg så nurket på en hoggestabbe e.l., stryk den et par ganger over ryggen så den roer seg og slå hardt og kontant mot bakhodet med en hammer/trestokk eller lignende. Hvis du er veldig sart og dyrevennlig bør du kanskje få naboen til å gjøre det, da det kan bli litt søl.

Earthquakejente
24.04.12 22:45
RvGud: Må ikke det gjøres tidlig ?

Etisk sett er det jo ikke forskjell på en senabort og å drepe ungene, men for moren kan det bety mye. Er  de villige til å avlive ungene etter fødselen burde ikke abort være noe problem. Trolig må ungene avlives i tillegg til steriliseringen så sent i svangerskapet, men det er vel bedre enn risikoen ved å føde for så uansett å gjennom en sterilisering?

legalize_it
24.04.12 22:58
RvGud: Joda, skal selvfølgelig prøve det. driver å utlyser på det, men er vanskelig når de ikke har kommet ut enda..

Det er selvfølgelig vanskelig å prøve å gi bort noen kattunger som ikke er født ennå. De skal vel helst ikke gies bort før de er 12 uker uansett. Riktignok bor jeg selv i Oslo, men har selv ikke hatt noe problem med å gi bort 6-7 kull over en del år til det som har virket som ålreite eiere. Det med en annonse på finn, samt at noen har blitt gitt bort til bekjente. Det er sikkert litt værre å avlive noen kattunger du har hatt i 12 uker istedet for 1 døgn, men da har man jo ihvertfall gitt dem en sjangse. Ellers så er jo abort en mulighet. Er dog mulig at katten vil få inbilt svangerskap og må gå på noen medisiner, men veldig dyrt blir det ikke.

(Innlegget ble redigert 24.04.12 22:58)

Earthquakejente
24.04.12 22:59

Har just spurt et spørsmål på et annet forum. De utfører senaborter, dvs sterilisering av høydrektige, i Norge. Men TS har ikke akkurat god tid

Earthquakejente
24.04.12 23:00
legalize_it: Ellers så er jo abort en mulighet. Er dog mulig at katten vil få inbilt svangerskap og må gå på noen medisiner, men veldig dyrt blir det ikke.

Når man aborterer fjerner man livmoren og eggstokkene også, tror det skal hindre innbilt svangerskap i fremtiden

Carebear
CarebearInnlegg: 8050
24.04.12 23:07
Earthquakejente: Etisk sett er det jo ikke forskjell på en senabort og å drepe ungene, men for moren kan det bety mye. Er de villige til å avlive ungene etter fødselen burde ikke abort være noe problem. Trolig må ungene avlives i tillegg til steriliseringen så sent i svangerskapet, men det er vel bedre enn risikoen ved å føde for så uansett å gjennom en sterilisering?

Helt enig, og da slipper man at ungene ender opp som så mange andre huskattunger, som hjemløse...

legalize_it
24.04.12 23:30
Earthquakejente: Når man aborterer fjerner man livmoren og eggstokkene også, tror det skal hindre innbilt svangerskap i fremtiden

Vi hadde en katt som vi tok abort på samt sterilisering. Denne slet litt med innbilt svangerskap.

Earthquakejente
24.04.12 23:34

Men om det hjelper med kortvarige medisiner så er abort så absolutt å foretrekke... Dersom avlivning er eneste alternativ. Aller mest synes jeg TS burde prøvd å omplassere ungene, med med trådtittel er det ganske så usannsynlig

Earthquakejente
24.04.12 23:41
Carebear: Helt enig, og da slipper man at ungene ender opp som så mange andre huskattunger, som hjemløse...

Og som lager nye generasjoner hjemløse

RvGud
25.04.12 19:21

Kommer katten inn for å føde, eller kan de finne på å føde ute ?

RvGud
25.04.12 19:23
Earthquakejente: Aller mest synes jeg TS burde prøvd å omplassere ungene, med med trådtittel er det ganske så usannsynlig

Skal selvfølgelig prøve å gi bort kattene, men om det er lite interesse så er det bedre å gjøre dette før de har fått øyer, for da blir saken mye verre.

Heller å gi bort enn å avlive, men i realiteten så er det bedre å avlive enn å la de gå ute i naturen uten ett hjem. 

Earthquakejente
25.04.12 19:32

Du har tenkt å sterilisere katten uansett, hvorfor ikke bare abortere og sterilisere i samme slengen?

RvGud
25.04.12 19:44

Skal til vetrinæren imorgen etter skolen å høre om pris etc.

Earthquakejente
25.04.12 20:15

Ja, og ta i betraktning at katten din kan bli drektig på nytt bare 4-5 uker etter en evt fødsel, steriliserer du henne nå unngår du alt det. Eneste forskjellen på nå og senere er at fostrene fjernes sammen med livmor og egstokker, livmoren og eggstokkene fjernes rutinemessig ved sterilisering av katt

Carebear
25.04.12 22:33
RvGud: Kommer katten inn for å føde, eller kan de finne på å føde ute ?

Ja de kan finne på å føde ute, gjemme kattungene, og så har vi det gående med enda flere "villkatter". Dvs avkom etter tamkatter som blir født ville. Ekte villkatter har vi ikke i Norge utenom gaupa...

Bengal1
26.04.12 00:15
Carebear: Ja de kan finne på å føde ute, gjemme kattungene, og så har vi det gående med enda flere "villkatter". Dvs avkom etter tamkatter som blir født ville. Ekte villkatter har vi ikke i Norge utenom gaupa...

Nei, de blir vel løskatter enn villkatter.

Carebear
26.04.12 09:49
Bengal1: Nei, de blir vel løskatter enn villkatter.

Nemlig... Men når folk snakker om villkatter så kan man jo nesten tro at det er noe som hører naturlig hjemme i Norge, og det er det jo ikke...

RvGud
26.04.12 23:11

Har ihvertfall laget til ei pappkasse med teppe og håndduk.

Klikk for å gå tilbake til toppen