Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Treffe på ulv i skogen

NYTT TEMA
Chip_chipperson
Chip_chippersonInnlegg: 53
04.12.16 08:35

Hva gjør jeg hvis jeg treffer på en eller flere ulver i skogen når jeg har med hund? Kan jeg skremme di vekk eller forsvare meg og hunden på noen måte? Jeg vet dette er veldig usannsynlig, men dette er noe jeg tenker på når jeg går i skogen.

aicat
aicatInnlegg: 20098
04.12.16 14:09

Så lenge du har hunden din i bånd - vil en ulv ikke våge å nærme seg pga. lukten fra deg som menneske. Ulven frykter mennesker mer enn noe annet.
Men om du har sluppet hunden løs og den befinner seg et stykke unna - er den i stor fare om du skulle befinne deg i et område hvor det finnes ulv. Ulven vil oppfatte alle hunder som "inntrengere" og konkurrenter på dens revir. Det er få hunderaser  som er i stand til å ta opp kampen mot en ulv.

Chip_chipperson
Chip_chippersonInnlegg: 53
04.12.16 17:06

Har hørt at ulver kan ignorere mennesker når en har med hund.

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
04.12.16 23:32

Ulver er svært sky, derfor er sannsynligheten for å møte ulv i skogen usedvanlig lav, selv om du drar langt ut i villmarka. Skulle det mot all formodning likevel skje, og du har hund i bånd, vil hunden antagelig begynne å bjeffe iltert (dvs. 'modig' fordi du er med) Og det vil skremme ulven på flukt, selv om hunden ikke er særlig stor.

Hunder er modige i flokk, men naturlig feig alene. Slik er det med ulver også. Enslige ulver er langt mer harmløse enn to eller flere. Det hender at løse jakthunder blir tatt av ulv, men da fordi hunden er alene, langt borte fra eier. To hunder sammen er imidlertid en relativt god sikkerhet mot at hunden(e) vil bli drept.

Det viktigste i møte med ulv er å ikke oppføre seg som byttedyr. (rømme) Og jo større og sintere hund, jo mer avskrekker det ulven.

Skal man jakte på ulv med hund, må man ha Borzoier  som er alet opp og trent for ulvejakt. Men det er strengt forbudt i Norge. 

(Innlegget ble redigert 04.12.16 23:34)

JonIB
JonIBInnlegg: 9203
06.12.16 08:13
dyratorium: Det viktigste i møte med ulv er å ikke oppføre seg som byttedyr. (rømme) Og jo større og sintere hund, jo mer avskrekker det ulven.
Skal man jakte på ulv med hund, må man ha Borzoier som er alet opp og trent for ulvejakt. Men det er strengt forbudt i Norge.

Senest forrige helg ble en hundepatrulje fra svenske politiet oppsøkt av to ulver under et søk etter en savnet mann.

Under lisensjakta i Sverige ble det jaktet ulv med forskjellige raser drivende hunder. Dette er ulike støver-raser som ellers brukes på jakt etter hare, rev og gaupe. I Sverige brukes de også på bjørn, og som nevnt ulv. Man slipper konsekvent bare hunder etter ulv som går alene.

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
29.10.18 17:26

Nylig drept elgkalven ved Sognsvann , så ulven er i Oslomarka nå, helt inn til bebyggelsen

Klikk for å gå tilbake til toppen