Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemmebrygging av øl!

NYTT TEMA
jegheterendre

jegheterendre
02.05.14 16:53

Hei! Jeg har nettopp satt en ny sats med øl som holder på å gjære. Så om et par dager nå skal jeg tappe det på flasker. Jeg har prøvd en gang før å ha sukker rett oppi flaska, men tenkte jeg skulle prøve med sukerlake denne gangen fordi det ble bunn slam på flasken. Noen som vet hvor mye sukerlake jeg må ha i gjæringsfunken på 22,5 liter? Takk for alle svar :)

la1goa

la1goa
05.05.14 01:40
jegheterendre: Hei! Jeg har nettopp satt en ny sats med øl som holder på å gjære. Så om et par dager nå skal jeg tappe det på flasker. Jeg har prøvd en gang før å ha sukker rett oppi flaska, men tenkte jeg skulle prøve med sukerlake denne gangen fordi det ble bunn slam på flasken. Noen som vet hvor mye sukerlake jeg må ha i gjæringsfunken på 22,5 liter? Takk for alle svar :)

Da vi brygget øl så var det på 25 liters tank. Regner med at du har samme mengden. Først tappet vi om ølet så det ble med minst mulig gjær, så løste jeg opp sukkeret i vann (sukkerlake) og tilsatte det til dunken og rørt rund før det ble tappet over til ølflaskene. Da fikk vi best resultat med hensyn til at alle ølflasker får rett mengde.

Da vi hadde 0.35 flasker som ble korket med kapsler og innkjøpt verktøy for formålet. Vi prøvde først 100 gram sukker som oppskriften sier. Ølet ble flatt. Så prøvde vi 200 gram sukker og ølet skummet over, for mye kullsyre og var umulig tappe over på glass. Det meste av bunnfall ble med. Men når vi prøvde 150 gram sukker fikk vi et "perfekt" resultat.

En annen kamerat hadde det med å overdrive, alltid dobbel menge med sukker både under gjæringsprosessen og tredobbel mengde til ettergjæring. Han brukte forøvrig kun halvannen liters colaflasker. Vel, jag har definitivt smakt bedre øl.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg