Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slektsgransking på nettet og mer.

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1201
05.01.18 20:35

Jeg er ute etter å finne mer om min morfar og min slekt. Han var født i 1856 på ei øy utenfor Florø, og hans barn inkludert min mor visste lite om han. Nå har jeg ei masse timer prøvd forskjellige sider på nettet, men finner nesten ingenting mer om han. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal finne mer om han og hans slekt. Hørt at kirkebøker eller annet register etc. der finner man det, men må jeg da eventuelt reise til hans fødested ?  Eller kan man ringe til kirke, kommeregister eller lignende for å finne det ut ?

glassmaneten
glassmanetenInnlegg: 3
17.06.18 12:06

Ser det er en stund siden du skrev dette innlegget, men svarer likevel.

Har du forsøkt myheritage.no? Der får du tilgang til en del kilder du kan søke i.

Dessuten er en del norske kirkebøker tilgjengelig digitalt hos digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/content/church-books

Jeg ville nok forsøkt å sende mail til kirke/kommunen før jeg eventuelt dro til hjemstedet hans. Vet jo ikke om de vil skanne sider fra kirkeboka og sende det til deg, men det kan jo være verdt et forsøk. Hvis de sier at "bøkene er her, men vi har ikke kapasitet til å lete frem informasjon", så kan det jo være verdt å reise en tur dit.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg