Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jegerprøven

NYTT TEMA
NightmareHeaven
NightmareHeavenInnlegg: 440
02.01.07 13:39
Hei og hå!
Skal ta jegerprøven om noen uker, og har brukt romjula på å lese igjennom "Jegerprøveboka", men kan alltid være gøy med ekstra info.

Er det noen som har noen gode råd om hva som er det viktigste å lese på? Eller lenker til nettsteder med god og detaljert informasjon?

På forhånd takk! :)
Knuti88
Knuti88Innlegg: 1185
02.01.07 14:09
http://www.norsktest.no/index.php?l=demotester/index.html

Dette er en link til en gammel jegerprøve, da kan du teste hvor mye du egentlig kan.;)
Så lenge du har lest ( å det har du jo ) så går det nok helt fint!
Lykke til!
Olav82
Olav82Innlegg: 2688
02.01.07 15:05
Nå er det en stund siden jeg har tatt den, men har tatt den 5-6 ganger, alle med 45 eller mer rette svar.

Flere av spørsmålene er relativt enkle hvis man innehar litt forstålse av logikk.

Terp på; jussspørsmål, artskjenning (spesielt andefugler), jakthunder, beskrivelse av jaktsituasjoner.

Det skal finnes flere demoprøver enn den nevnt ovenfor på nett. Google litt, så finner du den.

Pleasure on hunting is not pleasure on killing..

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21119
02.01.07 17:07
Er en bok som heter "jegerfakta" spørsmål og svar til jegerprøva. Den er gull verdt også etter at du har blitt godkjent jeger.

*Gnafs gnafs*
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
09.01.07 19:12
Jeg har lenge vurdert å dra på rypejakt i området der familiehytta i Valdres befinner seg. Men har aldri undersøkt hva som må til for å gjøre det lovlig. Er god på tjuvfisking, men jeg vil ikke drasse med meg våpen uten å gjøre det forskriftsmessig.

Holder det å ta jegerprøven, betale jegeravgiften, skaffe seg hagle og rusle innover i statsallmenningen?
Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
09.01.07 19:25
Pluss skaffe seg jaktkort i den eventuelle almenningen hvis området er underlagt et jaktkortområde.
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
09.01.07 20:55
Jaktkort er det nok i området, men til en høyst beskjeden pris. Jeg har i mellomtida vært innom et par av sidene som har eksempler på jegerprøven, og oppdaga at det bør gå greit med litt pugging av f.eks. boka TøttTøtt foreslo. Fikk testresultat på nærmere 70% etter å ha gått gjennom alt her:
http://home.online.no/~bvnilsen/jpr.htm

Litt studier av hvordan fugler ser nesten ut som det er det som mangler ;-) Men jeg vet inderlig godt hvordan rype ser ut, og det er egentlig det eneste jeg i utgangspunktet vil bruke noe sånt til. Tror jeg.

Men jeg undres litt over at man ikke må bevise at man kan skyte før det er OK å stikke i vei med hagle innover på fjellet. Greit nok for meg, jeg er en habil skytter, men en smule overraska er jeg likevel. Trodde det var nødvendig med en form for skyteprøve uansett hv slags vilt man skulle gå løs på.
Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
10.01.07 00:13
Ja heldigvis er det enda endel områder hvor man kan jakte for en beskjeden pris.

Jegerprøven er langt fra uoverkommelig den. Med litt studier utenom kurset går det veldig bra.

I Norge kreves det skyteprøve for jakt på rådyr, rein, elg, hjort og sel. Samt for dem som skal delta i lisensjakt på rovvilt med rifle(tror jeg).

Det personlige moralske ansvaret er likevel likestort på småvilt mener jeg. En skal tilstrebe et øyeblikkelig drepende skudd uansett hva en jakter på. Og er en uheldig og skadeskyter skal en gjøre det en kan for å raskest mulig avlive viltet. Enten det være seg elg eller rype.
fantaboks
fantaboksInnlegg: 1840
10.01.07 10:46
NightmareHeaven skrev:
Hei og hå!
Skal ta jegerprøven om noen uker, og har brukt romjula på å lese igjennom "Jegerprøveboka", men kan alltid være gøy med ekstra info.

Er det noen som har noen gode råd om hva som er det viktigste å lese på? Eller lenker til nettsteder med god og detaljert informasjon?

På forhånd takk! :)
--------------------------------------------------------
Det som var aller viktigst når jeg tok prøven var artskunnskap (spesielt fugler)
Bortsett fra det fikk vi en god del om sikkerhet rundt våpen osv.
Men nå er alle jegerprøver forskjellige med tanke på når du tar den.
TøttTøtt
10.01.07 16:12
Du må gjøre følgende:

Ta jegerprøven
Betale jegeravgiften
Få tak i et våpen (låne med utlånserklæring, eller kjøpe ei billig star baikal til 2000)
Få tak i ammunisjon som passer hagla (obs! Bly er forbudt nå)
Kjøpe småviltkort (ofte MYE billigere i private vald enn i statsallmenninga)

For å kjøpe våpen må du ha tillatelse fra politiet. Det forutsetter at du har jegerprøven og ikke er straffedømt. Tillatelsen koster gjerne 700 kroner i seg selv. Det er ofte greit å bare låne våpen av en jegerkompis som har. Da kan du låne i inntil 4 uker sammenhengende (husk å få med en datert utlånserklæring fra eieren!)

For å kjøpe haglammunisjon må du ha betalt jegeravgiften/ha jegerprøven, eller ha våpenkort til det aktuelle våpenet.

*Gnafs gnafs*
TøttTøtt
10.01.07 16:13
Jegerfakta er en fin bok med masse spørsmål og svar om jegerprøva. Klarer du de spørsmålene, klarer du jegerprøva (og er antakelig bedre i jaktteori enn "gamlegutta" som slapp å ta prøva..)

*Gnafs gnafs*
_Warez_
_Warez_Innlegg: 2809
11.01.07 04:04
Husker jeg fikk 49/50.
Bomma på verdens letteste spm.
Når det var båndtvang eller no i den duren. Var bittert. Men de fuglene var bingo når jeg kryssa av:) Er jo 100ender å holde styr på.
TøttTøtt
11.01.07 11:13
Jeg hadde vel 47/50. Og da var 9 dager fra første gang jeg åpna jegerprøveboka til jeg tok prøva. Det skal sies at jeg gikk på jakt og fiskelinje på folkehøyskole, slik at dagene kun ble brukt til å lære jaktteori. Noe jeg forøvrig fortsatte mye med (utenom aktiv jakt) hele det skoleåret...

*Gnafs gnafs*
fantaboks
fantaboksInnlegg: 1840
12.01.07 09:16
Sier bare 40/50 poeng jeg.. Følte meg ganske heldig når jeg gikk ut av den døren med et nytt diplom i hånden. hehe
StudJur
StudJurInnlegg: 946
12.01.07 09:35
Jeg ville pugget ekstra på artsspørsmålene om jeg var trådstarter. Det er som det sies 100 ender å holde styr på. Artsspørsmålene utgjør 10 spørsmål totalt om jeg ikke husker feil.

Ellers: Kjøp jaktkort og begynn arbeidet med kjøpetillatelse NU! det tar sin tid, og skal du ut og jakte med en gang er det kjekt å slippe unødig venting.

Fire måneder til jeg henter den ferdigutstoppede godgutten min!!! :D
TøttTøtt
12.01.07 14:59
Grågåsa blir spurt om i 9 av 10 tilfeller..

*Gnafs gnafs*
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
12.01.07 15:03
TøttTøtt skrev:
Grågåsa blir spurt om i 9 av 10 tilfeller..

------------

Da lurer jeg på, hva spør de om den tiende gangen :)
TøttTøtt
12.01.07 15:04
Oter. Fettoter for å være presis. =D

*Gnafs gnafs*
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
12.01.07 15:05
Hahaha!
oleole321
oleole321Innlegg: 1
06.12.13 06:45

http://jegerprov.no/ anbefales, alle oppgavene er basert på tidligere jegerprøver, så stor sannsynlighet før å få like oppgaver.

Speedo
SpeedoInnlegg: 3
Barca-Boy
Barca-BoyInnlegg: 31
12.02.14 22:17

Er den gratis?

den1m
den1mInnlegg: 13660
31.03.14 21:03
Barca-Boy: Er den gratis?

Nei, det koster rundt 2000 kr, og for storvilt må du opp til enda en prøve.

Har du tenkt å jakte vilt uansett hva det er kan du like godt gjøre det med engang, det er ingen vei utenom.

bennymann
bennymannInnlegg: 6
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg