Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gåsejakt

NYTT TEMA
pan12

pan12
09.08.07 09:05
Jeg er av den oppfatning at gåsejakta hadde blitt mye mer effektiv om man hadde startet jakta noe tidligere, f.eks 20/7. Mange steder starter trekket sørover gjerne noen dager før 10/8, og ihvertfall ikke så mange dagene etter. Mange grunneiere hadde også stått seg på å la folk få jakte mer på deres grunn. Et annet moment er forbudet mot jakt fra motorbåt. Dette hadde man med fordel kunnet gått bort fra på steder der man ikke risikerer konflikter med andre brukere av sjøen.
pan12

pan12
09.08.07 09:40
http://www.firdaposten.no/
VGnordic

VGnordic
21.08.07 08:22
Helt enig i at jakta burde startet tidligere, og da spesielt i nord-norge.

Helt uenig i at man skal kunne jakte fra motorbåt. Dette har jo ingenting med at man kommer i konflikt med andre brukere av sjøen, men at man jo enkelt kan bedrive slakting. Ingen problem å kjøre inn flokken med rask båt...
pan12

pan12
21.08.07 11:37
Det kan du si, men da begynner vi å snakke om jaktformer generelt. Mange, meg inkludert synes at drevjakt på f.eks hjort er å sammenligne med ren slakting. Andre igjen mener det er effektivt, og faktisk eneste måten å få avviklet jakta på. Vi har en gåsebestand i vekst, og støkk og snikjakt på gås er ikke særlig effektiv. Jeg er av den oppfatning at det viktigeste er sikker og human avliving av det man jakter på. Utallige er de ganger at jeg har med den ytterste forsiktighet nærmet meg øya gåsa beiter på, bare for å bli avslørt av den sa.,,,ans vaktgåsa og flokken går rett over hodet på meg. Jeg kunne med letthet tatt en flanke og plukket 2-3 stykker, men så er det forbudet mot å løse skudd fra motorisert kjøretøy, da.
Lofotr_1

Lofotr_1
22.08.07 15:19
Jakta må starte tidligere i nord enn den 21 ... den 25 er det ikke mer gås igjen ifølge den lokale bonden som snakket av erfaring.
Gås overalt fra slutten av juli til ca. 15-18 august....
Metallian2

Metallian2
26.08.07 13:18
Jeg stiller meg noe skeptisk til dette med sikre skudd fra båt.
VGnordic

VGnordic
27.10.07 15:05
Dersom det er snakk om en form for kvalifisert bestemt justering av bestanden er det helt greit med jakt fra motorisert båt i mine øyne også. Jeg har ingen problemer med å se at dette er veldig effektivt, og det vil også være human og sikker jakt. Det jeg ville frem til er at dersom det ble åpnet for dette for "hvermansen" så tror jeg ikke dette ville slått særlig heldig ut.
JonIB

JonIB
27.10.07 19:55
Jakt over lokkegjess er nok den mest effektive jaktformen på gås. 3-4 mann i skjul på en god lokalitet med et godt antall lokkegjess og fortrinnsvis også lokkefløyter, og man kan gjøre skikkelige innhogg i flokkene. Har sett opptak av folk som virkelig kunne dette, og seks jegere klarte å plukke 13 gås fra en og samme flokk. To skudd hver og et tredje fra han som hadde en enkeltløpet tikaliber liggende ved siden av seg i skjulet. Ei gås pr smell.

Dette er nok en jaktform vi kommer til å se mer av i åra framover, men det er lite tradisjon for det her på berget, og dette må læres. I forhold til jaktuttak skraper vi nok bare i overflata i forhold til potensialet enda. Se bare på kortnebbgåsa, som har vokst til en bestandsstørrelse rundt 50.000 fugl (vårtelling), hvor det totale uttaket for landet er ca 1500 fugl... Ornitologer har antydet at bestanden tåler et uttak på minst 6000 fugl årlig (dvs en firedobling) uten at bestanden vil gå ned - noe som nok er ønskelig fra flere hold.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg