Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jakt,en snobbe hobby!

NYTT TEMA
gnille77

gnille77
25.09.07 17:22
For +100 år siden jaktet menneske for og ha mat på bordet,nå her det blitt en sosse greie,hvor men skyter og dreper kun for morroskyld!
Lurer på hvor mange elg og småvilt som går rundt med streifskudd og det som hvere er når jakta er over..
Det går alt for mange rundt meg geværet på skuldra som heller burde kjøpt kjøttet på Spar eller Meny i stedet..
GiPazzini_85

GiPazzini_85
25.09.07 17:25
Så mye rype, tiur og hare som det er på Meny og Spar så. Det er jeg er har vi ikke engang de typen butikker.Jeg jakter ikke (da jeg foretrekker å fiske i elver og på fjellet)selv og anser det heller ikke som en snobbeting da nesten "alle" på bygda jakter.
Wingtor

Wingtor
25.09.07 18:21
Nå er vel de dyra som ligger i frysedisken på butikken skutt engang de og, og utvalget av vilt i butikken er mildt sagt elendig. Nei takke meg til vilt jeg har skutt selv.
gnille77

gnille77
25.09.07 20:22
Det måtte væet bedre om vilnemda kunne gå inn og felle de dyra som man må felle, i stede for at "jaktlage" skal gå bakfulle rundt i skauen og skyte på det som rører seg.. Hører om nok av de som sitter på hytte og tillog med på post og super og drekker før de skal prøve og skyte et uskydig dyr..
JonIB

JonIB
25.09.07 20:28
gnille77 skrev:
"Det måtte væet bedre om vilnemda kunne gå inn og felle de dyra som man må felle, i stede for at "jaktlage" skal gå bakfulle rundt i skauen og skyte på det som rører seg.. Hører om nok av de som sitter på hytte og tillog med på post og super og drekker før de skal prøve og skyte et uskydig dyr.."

Genial idè. Problemet er at man måtte ha ansatt stort sett hver eneste jeger i Norge for å klare på jobben, så mye vilt som skal felles. Jakter forøvrig godt over gjennomsnittet, og har gjort det i en del år nå, og har enda til gode å se en beruset eller bakfull jeger. Men for all del, bygg opp argumentene dine med gamle, dårlige myter...

Wingtor

Wingtor
25.09.07 20:38
Må bare si meg enig her. Har jaktet i over 20 år nå, felt et tresiffret antall storvilt og mye mer småvilt. Tilbringer et stort antall døgn på jakt i året, både alene og ilag med andre jegere. I løpet av alle disse årene og alle de ulike personene jeg har jaktet sammen med har jeg kun opplevd fyll en gang. Denne jegeren ble selvfølgelig fratatt våpenet sitt og kjørt hjem.

Det som er så artig med jaktmotstanderene er at de messer på den samme gamle regla hvert år, hver høst er noah på tv og i avisene og svartmaler jakta og lirer ut av seg en masse med grunnløse påstander. Og hvert år mangler de dokumentasjon og faglig begrunnelse for våset sitt. Nesten som en synes synd på disse personene som totalt uten kunnskap stiller seg frem i media.

For min del er jakta absolutt årets høydepunkt. Dessuten er en god del av inntekten til familien hentet fra salg av kjøtt, pelsverk og fisk. Tror heller ikke det finnes mat som kan måle seg med en skikkelig viltgryte eller indrefilet av hjort, for ikke å snakke om skarvebryst i fløte. Fantastisk.
gnille77

gnille77
25.09.07 22:15
Da er sikkert dere noen av de flinke i klassen,men det er ikke til og stikke under en stl at jaktsesongen er er et stort påskudd for mange til og få seg en tur med gutte,hvor men kan drekke seg snytens,for så og få stabble seg ut på post..helst med noe sterkt i kaffen...
bg72

bg72
26.09.07 11:42
Gnille: Du tar feil, feil, feil
Hvis du kjenner noen jegere som går på jakt i beruset tilstand bør du gå til politiet og si fra. Det er ikke akseptabelt i jegerkretser.....jeg kjenner hundrevis av jegere!
fantaboks

fantaboks
28.09.07 12:52
gnille77 skrev:
Da er sikkert dere noen av de flinke i klassen,men det er ikke til og stikke under en stl at jaktsesongen er er et stort påskudd for mange til og få seg en tur med gutte,hvor men kan drekke seg snytens,for så og få stabble seg ut på post..helst med noe sterkt i kaffen...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

overdramatizing much?
Det blir vel det samma som at jeg skulle prøve og forby all biltransport i Norge fordi ALLE nordmenn fyllekjører etter en kveld på puben. ser du poenget mitt?
gnille77

gnille77
28.09.07 16:02
Det blir usakelig. Biltransport har blitt en nødvendighet,men jakt er og blir en meningsløs ting nom menesket burde ha vokst fra seg for 100år siden!
Det blir jo lystmord på uskydige dyr!! Det er jo faktisk berbarisk!
tikk

tikk
28.09.07 16:11
På samme måte som man i 12-årsalderen bør vokse fra dette barnslige spillet man kaller fotball?
pinnemeg

pinnemeg
29.09.07 15:23
Unnskyld at jeg sier det, men dette er faktisk pisspreik. Jeg har gått mye på jakt, og med mange forskjellige jegere, men aldri har jeg opplevd berusede personer i skogen. At ikke alle kanskje har maratonformen inne til enhver tid er nok så, men det er da en vesentlig forskjell på det kontra å drikke på post f.eks. Hvis noen har kikket litt vel dypt i konjakken om kvelden, så har vi i vårt jaktlag en tradisjon, og den består seg i at man må ta den mest utilgjengelige og forjævlige posten.
kronstad

kronstad
29.09.07 22:33
gnille77 skrev:
For +100 år siden jaktet menneske for og ha mat på bordet,nå her det blitt en sosse greie,hvor men skyter og dreper kun for morroskyld!
Lurer på hvor mange elg og småvilt som går rundt med streifskudd og det som hvere er når jakta er over..
Det går alt for mange rundt meg geværet på skuldra som heller burde kjøpt kjøttet på Spar eller Meny i stedet..
--------------
Kan ikke si frysedisken på nevnte butikker frister, men den økonomiske tanken er helt riktig. Vi får heller se på det positive med at så mange går rundt med geværet på skuldra, nemlig at de trimmer og får mange fine naturopplevelser i tillegg til det sosiale. Bruker selv mellom 500,- & 1000,- i måneden på jakt/fiske/friluftsliv og vil aldri slik økonomien er i dag velge det vekk. Anngående rangstigen er jeg langt nede. Når det gjelder småvilt (fugl) er det strømlinjer og reingjerder som dreper mest. Ikke luksusjegeren eller hva vi nå enn er. I morgen er det ny tur. Samme på mandag om været holder.
kronstad

kronstad
29.09.07 22:38
gnille77 skrev:
Det blir usakelig. Biltransport har blitt en nødvendighet,men jakt er og blir en meningsløs ting nom menesket burde ha vokst fra seg for 100år siden!
------
Ta deg en tur på slakteriet. Der vil du se hva som er barbarisk. Dyr som er fraktet milevis ofte dager for å stresses opp før de slaktes. Ikke rart det er mye stram smak i kjøttet i dag.
tikk

tikk
30.09.07 09:06
Det er trist å se at så mange degenerterte urbane individer som sitter å mugler på gutterommene, i blokker, i drabantbyer, og har fjernet seg så meget fra våre iboende naturlige instinkter at de er uten evne til å ta dette frem og få en opplevelse av hvordan det egentlig er å leve. Ofte nøyer de seg med substitutter som fotball for å smake litt spenning og engasjement.
pinnemeg

pinnemeg
30.09.07 11:23
Ja, det er så sant som det er sagt. Er onkel til en gutt på 17 år. Han er veldig interessert i våpen og skyting, og har i følge sine egen uttalelser lyst til å ta jegerkurset og begynne å gå på jakt. Jeg tilbydde han å få være med på jakt, slik at han fikk se litt hvordan det foregår. Fikk kontant nei. Når han ikke fikk skyte, så var han ikke interessert. Det skremte meg litt, ikke noe godt utgangspunkt for å bli jeger synes jeg. Prøvde å forklare at det å trykke på avtrekkeren er bare et lite moment i det å jakte, og at det var helt andre momenter som måtte fokuseres på, men neida, han gadd ikke.
Wingtor

Wingtor
01.10.07 11:39
gnille77 skrev:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Neida, jakt er ikke lystmord. Jakt er å skaffe seg mat på en annen måte enn å finne det i frysedisken på supern. Mat som dessuten smaker bedre enn det som ligger i fryseboksen. Desuten er det moro å skyte sin egen mat, å selv ta seg av all kjøttbehandling fra skuddet til maten står på bordet. Det er til tider hardt arbeid og mye slit med kjøttbæring i tungt terreng og smygjakt i bratt terreng, men moro okkesom. For ikke snakke om når man sitter rundt bordet og nyter en bedre middag, det er moro det.

Hvis folk har lyst å kalle meg lystmorder for at jeg liker å gå på jakt må de gjerne det, det går rett inn ene øret og ut det andre. Dessuten klarer ikke jaktmotstanderene å komme opp med et eneste argument for ikke å jakte og da er deres meninger svært lite intressane.

Her er jakt og skyting blitt en familiesyssel. Både kona og ungene er med på jakt, og de eldste er begynt å skyte selv også, å det gleder meg stort:-)
alleiverdenerdumme

alleiverdenerdumme
03.10.07 11:37
Hei gnille77.

Her skriver du tydeligvis om noe du overhodet ikke har greie på. Syntes det er litt trist med slike fordommer som ikke har rot i virkeligheten.

Du kan tydeligvis aldri ha vært ute med ett jaktlag, uannsett om det dreier seg om harejakt eller elgjakt..

Du burde prøve å få vært med en tur, så ser du hvordan virkeligheten arter seg for oss jegre, jeg er 100% sikker på at du ville opplevd det som bare positivt.

http://www.123hjemmeside.dk/Hera-04235-07
Hanzye

Hanzye
16.10.07 20:06
Uskalig? Dine veldokumenterte fortellinger om jegere på post som så vidt klarer og stå av all alkoholen de har tyllet i seg siste døgnet er jo fryktelig mye mer saklig. Hvis du i det hele tatt kjenner noen jegere så ville du visst det at over 95% av de er imot all form for alkohol på jakt. Dette til tross for at kan godt ta seg en fest utenom jakta, tilogmed være harde på flaska når anledningen byr seg. Men alkohol og våpen er strengt ulovlig. Min farfar sendte sønnen sin (min onkel) hjem fra jakta fordi han hadde vært på fylla dagen før og derfor ikke helt edru ennå, beslagla våpnene hans i tre uker og nektet han å være med til canada på bjørnejakt høsten året etter, selv om dette hadde vært planen i over et år allerede.
stjerta

stjerta
16.10.07 20:24
Helt enig, jakt er en fin ting når det gjøres på riktig måte,og jeg synes det er mye bedre at "maten" vår får leve hele sitt liv i fri natur, fremfor i mørke og trange båser hos bonden.
Men, jegeren må også akseptere at han/hun tar en kalkulert risiko ved å møte på rovdyr, samt sette seg nøye inn i hvordan man skal forholde seg til disse ved et eventuelt møte.
erikm

erikm
18.10.07 16:12
gnille77 skrev:
Det måtte væet bedre om vilnemda kunne gå inn og felle de dyra som man må felle, i stede for at "jaktlage" skal gå bakfulle rundt i skauen og skyte på det som rører seg.. Hører om nok av de som sitter på hytte og tillog med på post og super og drekker før de skal prøve og skyte et uskydig dyr..
=========================================
Det du hører her er jo typisk Jaktrykter og du burde holde deg for god til slike ting.
Selv går jeg på Storviltjakt hvert år, og der er meget strengt nå enn før jfr Drikking/ Kontroller etc av Politi ( Jaktpoliti ) som stadig kommer på befaring i tide og utide.

Det du hører er nok fjæren som ble til fem høns. Kom deg ut i naturen og ikke tast som en bedreviter på ei PC,.
erikm

erikm
18.10.07 16:14
gnille77 skrev:
====================================
Kom deg ut i Naturen framfor å synse masse om jakt.
Bli med på et Elgjakt lag eller så og lær litt!!
erikm

erikm
18.10.07 16:19
Neida, jakt er ikke lystmord. Jakt er å skaffe seg mat på en annen måte enn å finne det i frysedisken på supern. Mat som dessuten smaker bedre enn det som ligger i fryseboksen. Desuten er det moro å skyte sin egen mat, å selv ta seg av all kjøttbehandling fra skuddet til maten står på bordet. Det er til tider hardt arbeid og mye slit med kjøttbæring i tungt terreng og smygjakt i bratt terreng, men moro okkesom. For ikke snakke om når man sitter rundt bordet og nyter en bedre middag, det er moro det.

Hvis folk har lyst å kalle meg lystmorder for at jeg liker å gå på jakt må de gjerne det, det går rett inn ene øret og ut det andre. Dessuten klarer ikke jaktmotstanderene å komme opp med et eneste argument for ikke å jakte og da er deres meninger svært lite intressane.

Her er jakt og skyting blitt en familiesyssel. Både kona og ungene er med på jakt, og de eldste er begynt å skyte selv også, å det gleder meg stort:-)
==================================================

Nettopp.
Sjøl går jeg på Elgjakt hvert år i Trøndelag.
Det er streng kontroll hvert år mht Lensmannsbesøk, Jakt politi samt, dokumentasjoner m.v.

Er det noe som er strenge regler i Norge idag er det nettopp jakt.
Jaktmotstandere sier gjerne:
- Ikke drep de uskyldige dyra,
- Dyra har ikke gjort noen noe vondt
- Kjøttet smaker ikke
- Om en blir angrepet av Bjørn så er det ens egen skyld

gnille77

gnille77
03.11.07 13:29
Leste her om dagen om "jegeren" som skøt hunden sin..han innrømte at han ikke så hva slags dyr som var i buskene...15 meter unna...
Miniladden

Miniladden
03.11.07 14:19
"gnille77 skrev:
Leste her om dagen om "jegeren" som skøt hunden sin..han innrømte at han ikke så hva slags dyr som var i buskene...15 meter unna... "
--------------------------------------------------------------------------------

Han skjøt ikke hunden sin, men hunden til nabolaget. Dette er en tragisk sak som blir diskutert kraftig i jegermiljøer. Men jeg skal ikke begynne med en diskusjon om denne hendelsen her da den er under etterforskning og det vi vet om denne hendelsen er det som har kommet frem gjennom media. Jeg vet ikke hvor du vil ved å nevne denne saken. Han skjøt ikke gjennom buskene, men hunden sto på en død elg den samme jegeren hadde skutt kvarteret før. MEN, vi lar det ligge der og kan diskutere denne saken når fakta kommer på bordet etter at etterforskningen er ferdig. Av respekt både for jegeren som skjøt (om han fortjener respekt viser seg etterhvert), men ikke minst av respekt for hundeeier.

Men generelt kan jeg si at du trenger virkelig å bli med en tur i skogen på jakt for å se hvordan det virkelig arter seg. Ditt syn på jakt er forvrengt og stemmer overhodet ikke med realiteten. Og når du viser så lite innsikt i det du prøver å kristisere så syns jeg du skal holde deg for god til nettopp det.

Miniladden

Miniladden
03.11.07 14:29
For å nyansere jakta litt kan jeg nevne at i under elgjakten i fjor hadde jeg 32 elg innenfor skuddhold. Av disse 32 skjøt jeg 6. Resterende var enten ikke skytbare dyr med tanke på kvoten, skuddsituasjonene var ikke optimale med tanke på fart, skuddvinkel, rent skuddfelt osv, samt at vi ikke skyter elg som står på jordet.

Min bror kom frem til at for noen år siden så hadde han vært på jakt 360 timer i løpet av en høst. Tiden som gikk til å felle dyr var mellom 4 og 5 minutter. Regn ut prosenten selv. Det setter litt perspektiv på hva jakta dreier seg om. Er man lystmorder og liker å drepe så er jakt en dårlig deal i så måte. Da er det bedre å søke jobb på et slakteri.

Og kommentarene dine angående jegere og fyll viser så total uvitenhet at jeg ikke gidder å kommentere nærmere.
Miniladden

Miniladden
09.11.07 13:03
Jøss!! Inget motsvar gnille?
pinnemeg

pinnemeg
09.11.07 13:39
Jeg har bladd litt i jaktloggen min som jeg begynte å skrive sesongen 2001. På desse 7 sesongene har jeg jaktet totalt ca 1000 timer bare på storvilt. Jeg har sett 485 dyr, jeg har hatt reell skuddsjanse på ca 100 dyr og jeg har felt 34 dyr. Jeg har totalt avfyrt 36 skudd. Da teller jeg ikke med dyr på bøen, for det regner jeg ikke som jakt.
Libro

Libro
16.11.07 02:14
Bare jegere som legger inn her. Her er en imot jakt:

Fylleproblematikken lar jeg ligge, regner ikke med at det er utbredt, selv om det muligens eksisterer dagen-derpå problemer. Dette er så tabu-belagt at innrømmelser fra jegerhold ville uansett ikke komme.

Det jeg vil peke på, er at jakt ikke lenger utføres av vante skogfolk, men av "kontor-rotter" som vil markere seg som "ur-mannfolk" eller ""vi-jenter-er-like-tøffe-som-gutta". Mye snobbisme i det man liker å kalle "utøvelse av urinstinktet". En liten skyte-prøve, og så er det ut i naturen for å dyrke hobbyen. Noen maler, noen strikker eller skrur på veteranbiler, men dere synes det er givende å drepe dyr!

Med skogsbil-veier rundt omkring, moderne teknikk og bikkje, har dyrene ikke en sjangs. Jaggu er dere tøffe.
Er det rart at de fleste av oss synes det er trist at enkelte ikke kan se et vilt dyr i sitt rette element uten å skulle drepe det(under jakten, da).

Skjønner det kan ligge et argument i det med pleie av bestand, uten at jeg syns dette hører hjemme i denne saken. Det er mange med lang utmarkserfaring, f.eks gård- og småbrukere, skogsarbeidere, viltvoktere, etc som kan ta denne jobben på oppdrag.

JonIB

JonIB
16.11.07 11:27
Libro skrev:

"Det jeg vil peke på, er at jakt ikke lenger utføres av vante skogfolk, men av "kontor-rotter" som vil markere seg som "ur-mannfolk" eller ""vi-jenter-er-like-tøffe-som-gutta". Mye snobbisme i det man liker å kalle "utøvelse av urinstinktet". En liten skyte-prøve, og så er det ut i naturen for å dyrke hobbyen. Noen maler, noen strikker eller skrur på veteranbiler, men dere synes det er givende å drepe dyr!"

Hadde jeg syntes det var givende å drepe dyr hadde jeg kjøpt meg en flokk med kyllinger og kattunger, og gått løs på de. Det er jakta som fenger, ikke å "drepe dyr".

"Med skogsbil-veier rundt omkring, moderne teknikk og bikkje, har dyrene ikke en sjangs. Jaggu er dere tøffe."

Har du prøvd å jakte sjøl? Har aldri påstått at en trenger å være noe umenneskelig tøff for å drive med jakt, men at dyra ikke har en sjanse er en drøy overdrivelse. Dyra har vanvittige fordeler foran jegerne. Blant annet er de på hjemmebane, med betydelig bedre sanser enn oss.

"Skjønner det kan ligge et argument i det med pleie av bestand, uten at jeg syns dette hører hjemme i denne saken. Det er mange med lang utmarkserfaring, f.eks gård- og småbrukere, skogsarbeidere, viltvoktere, etc som kan ta denne jobben på oppdrag."

Man har jo allerede nå problemer med å klare å fylle kvotene i enkelte områder. Og du mener altså at en skal ekskludere en stor del av jegerne på grunnlag av utmarkserfaring? Hvordan mener du en person skal få utmarkserfaring, egentlig?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg