Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan behandle skinnet på rev?

NYTT TEMA
daskedusk

daskedusk
02.11.07 15:45
Har et par revekull som lusker rundt på eiendommen og har store planer om å plaffe ned minst én av disse i løpet av senhøsten. En rev er jo ikke mye å spise, derfor vil jeg naturligvis bevare skinnet som et trofé. Er dette en vidløftig og vanskelig operasjone, eller kan jeg klare det på egenhånd?
Hvordan skal et reveskinn behandles for å kunne henges opp på veggen som trofé?
JonIB

JonIB
02.11.07 15:56
Hvis du kun er ute etter skinnet, kan du godt vente til januar-februar. Da er pelsen best. For best mulig resultat skal reven rundflåes og tanes, dvs at du legger et snitt fra tredepute til tredepute på bakbeina, langs baksiden av låret mellom halefestet og analåpningen. Du flår av beina, vrenger ut halen (denne må splittes så den ikke surner innvendig), skjærer et snitt nedenfor analåpningen, flår ned forbeina til albueleddet, og vrenger skinnet av hele reven. Når du kommer til hodet må du passe på å snitte av ørebrusken, og likeledes øyne, nese og munn. Etterpå skal skinnet fortørkes, renses for evt. kjøttrester, skrapes rent for fett (med slø kniv evt fungerer en spiseskje ok) og gnis inn med sagflis. Du må også flå ørebrusken ut av øreskinnet, og trimme rundt øyne, nese og munn. Så skal skinnet tørkes på ei tane, først et døgn med skinnsida ut, så vrenges skinnet og tørkes med skinnsida inn. Etter en tørketid må skinnet til et pelsberederi for beredning, hvis ikke vil midd og billelarver gå løs på det...

Flåinga er definitivt enklest hvis du får noen til å gjøre det for deg, slik at du får lære første gangen. Eller om du har et par kull gående har du vel mulighet til å prøve og feile litt...

daskedusk

daskedusk
02.11.07 16:01
Hørtes jo helt greit ut. Faderen er en rutinert slakter/flåer, så vil tro jeg kan få god hjelp der.

Bør jeg ta med hodet, eller bare kutte skinnet i nakken? For å være ærlig har jeg ikke sett et reveskinn før, så vet ikke hva som er vanlig.
JonIB

JonIB
02.11.07 21:31
Hodet skal flås. Les mitt forrige innlegg en gang til... :)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg