Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fiskefangstrapporter 2012

NYTT TEMA
Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23495
17.12.11 23:27

På Fisketur igjen? Og hva fikk du, stort og smått; alt teller med!

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 4295
23.12.11 18:05

Første isfisketur lørdag (17.12, Gudbrandsdalen). Ble bare et par effektive timer, to røyer på 2-300g. Bedre lykke neste gang (håpes).

Elektrojet
18.07.12 00:18

Gikk ut på terrassen. Drar tung, søt luft inn i lungene. Fikk sånn plutselig lyst til å reise og fiske.

rafasarmy
rafasarmyInnlegg: 615
23.07.12 21:45

Returnerte nylig fra Ungarn, og fikk fisket litt i løpet av oppholdet.

Fiske i Ungarn betyr stort sett karpefiske, og da med mais, brød eller "agnkuler" som agn. Karpens status er høy i denne delen av Europa, og karpe er en viktig del av det Ungarske kjøkken.

Fisket foregår ved at man forer opp fiskeplassen på forhånd. Sagt på en annen måte: man dryler store mengder mais/brød etc. i vannet der man ønsker å fiske.

Deretter egner man en krok med mais/brød, og kaster den på ønsket sted ved hjelp av et blylodd. Deretter plasseres stanga i et stativ, lina strammes opp, og man monterer en nappvarsler på lina.

Så er det bare å parkere ræva i en fluktstol, påføre solfaktor på utsatte steder, jekke pilsen, og finne fram en god bok. Karpefiske innebærer 95% venting. På en dårlig dag er fisket så passivt og kjedelig at det grenser mot garnfiske.

Når det endelig biter, og både alarmen og bremsen hyler, raser lina ut 40-50 meter. Slik jeg ser det er dette høydepunktet ved karpefiske. Etter det første utraset er karpa stort sett utslitt, og det er sjelden snakk om en spennende "fight". Unntakene forekommer, og da særlig hvis karpa er stor og vanntemperaturen lav.

Som regel ligger karpa i håven etter to miinutter. Etter at vekt er notert og photosession avsluttet er det bare å egne kroken på nytt, kaste ut, og påføre et nytt lag med solkrem.

Den observante leser vil kanskje mistenke at dette ikke er et fiske som engasjerer undertegnede nevneverdig. Det er riktig. Likevel har det sin sjarm. Og hvis jeg klarer å unngå å sammenligne det med tørrfluefiske etter vakende ørret er det faktisk helt ok.

Å fiske sittende er en behagelig avveksling, jeg liker pils, og jeg trives med å lese bøker. Når jeg kan gjøre alt dette, og i tillegg få en diger fisk i ny og ne er det vanskelig å være veldig grinete.

Jeg fanget sju karper i løpet av oppholdet. I følge min svigerfar er dette et svært respektabelt antall på tre fisketurer, men jeg mistenker at han ville ha sagt det uavhengig av antall. Den største veide i overkant av fire kilo, hvilket er personlig bestenotering så langt.

Jeg hadde bundet opp ulike "mais-fluer" før jeg dro til Ungarn, vel vitende om at døgnflueklekkere var nytteløst i disse farvannene. Fluene bestod av foam klippet i maiskorn-form, som ble festet til en streamerkrok ved hjelp av tykk nylon og superlim. Kroken ble tynget ned med blytråd for å få foamen til å synke.

Personlig syntes jeg fluene var fryktelig flotte, og hadde klokketro på prosjektet. Karpene ignorerte imidlertid mine nydelige kreasjoner, og håpet om å kjøre karpe på fluestang brast nok en gang.

Imitasjonene var antagelig for dårlige, hvilket betyr at jeg må lese meg opp og returnere til bindestikka. Jeg gir ikke opp, og regner (som alltid) med å lykkes neste år.

Nå som jeg er tilbake i moderlandet er det ørret og fluefiske som gjelder. Kommer tilbake med ørretrapport ved sesonslutt.

Elektrojet
28.07.12 22:27

Hurdal kommune, lite vann, første gangen i dette vannet. Aurtjenn heter det. Mye smått, abbor og ørret. Fiskekamerat landet en diger abbor (for oss) på 750 gram.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg