Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kan jeg skyte rev med salongrifle

NYTT TEMA
lsebmoe
lsebmoeInnlegg: 6
06.01.15 23:08

Hei. Jeg lurer på om det er lov å skyte rev med salongrifle. Jeg vet at det ikke er lov med 22lr, men finnes det løp som man kan skyte rev med?

JonIB
JonIBInnlegg: 8179
07.01.15 08:44

I "familien" kalibre som vanligvis regnes under betegnelsen salonggevær, finnes det et lite knippe kalibre som er godkjent på rev (randtente finkaliber). De vanligste er .17 hmr og .22 wmr.

Bl.a CZ (455), Sako (Quad) og Savage leverer våpen i disse kalibrene, de to førstnevnte med pipebyttesystem som gjør det mulig å bytte mellom vanlig .22 LR og .17 hmr eller .22 wmr.

CZ og Sako importeres av Schou og selges gjennom alle Schou-partnere, samt andre butikker som forhandler Schou-produkter, mens hovedimportør på Savage er Gresvig-kjeden (G-sport/G-max). Det finnes også andre merker som kamres for nevnte kaliber.

lsebmoe
lsebmoeInnlegg: 6
07.01.15 14:47

Takk for svar. Har tenkt å skifte løp på min 22 lr til noe som er kraftigere og kan ta rev. Vet du hvor langt et skudd fra en 17 hmr går?

JonIB
JonIBInnlegg: 8179
02.02.15 08:27

Hvis du ikke har ei rifle som er tilpasset pipeskifte (Sako Quad og CZ455) er det sannsynligvis mer lønt å skifte hele våpenet i stedet for bare pipa. Jeg kjenner ikke til at det selges løse piper i småkaliber, til annet enn de nevnte.

Det er ikke noe problem å skyte presist ut over 100m med 17 hmr, men vær klar over at 22 wmr utklasser 17 hmr på de lengste holdene - den bittelille kula i en 17 vil raskt miste energi, og være veldig påvirkelig for vindavdrift.

tikk
tikkInnlegg: 26778
21.02.15 21:38
JonIB: Hvis du ikke har ei rifle som er tilpasset pipeskifte (Sako Quad og CZ455) er det sannsynligvis mer lønt å skifte hele våpenet i stedet for bare pipa. Jeg kjenner ikke til at det selges løse piper i småkaliber, til annet enn de nevnte.

Dersom man likevel må kjøpe våpen ville jeg nå gått opp til et enda kraftigere kaliber 222 eller 223-Remington eller 243 Winchester.

Volmets
VolmetsInnlegg: 2062
08.07.15 22:22
tikk: Dersom man likevel må kjøpe våpen ville jeg nå gått opp til et enda kraftigere kaliber 222 eller 223-Remington eller 243 Winchester.

Mmm, vet ikke om jeg helt forstår dette riktig da, men hvis vilkårene er slik at du må må høyhastighetsprosjektiler (lange hold), så er de mer småkalibrede aktuelle. Ellers er det greit med det gamle "natokaliberet" eller 30.06, som også kan brukes til storvilt.

tikk
tikkInnlegg: 26778
08.07.15 23:00

Sitat: "Mmm, vet ikke om jeg helt forstår dette riktig da, men hvis vilkårene er slik at du må må høyhastighetsprosjektiler (lange hold), så er de mer småkalibrede aktuelle. Ellers er det greit med det gamle "natokaliberet" eller 30.06, som også kan brukes til storvilt."

Man skyter ikke spurv med kanon!

fantaboks
fantaboksInnlegg: 1840
05.10.15 15:30
tikk: Man skyter ikke spurv med kanon

Må si meg enig.

7.62 er nok litt mer enn man trenger på rev.

Når det er nevnt, så mener jeg at det er minst like viktig å ikke finne det absolutt mest puslete kaliberet som er lovlig for nevnte art..

Til rev er 223 remington som allerede ble nevnt her et veldig godt kaliber.

Personlig ville jeg ihvertfall tenkt grundig over meg selv, mine skytteregenskaper og mitt utstyr før jeg traska ut i skogen med noe mindre enn dette.

Jernspurven
JernspurvenInnlegg: 38
05.10.15 20:22

Men er rev god mat? Er rev noe å ha på tallerkenen?

Eller skyter du bare for å drepe et dyr? Fordi reven spiser rådyret du er så totalt avhengig av for å mette magen? Eller for å befri den fra skabb? 

fantaboks
fantaboksInnlegg: 1840
06.10.15 15:19
Jernspurven: Men er rev god mat? Er rev noe å ha på tallerkenen?
Eller skyter du bare for å drepe et dyr? Fordi reven spiser rådyret du er så totalt avhengig av for å mette magen? Eller for å befri den fra skabb?

Jeg har smakt rev..

Det var ikke sånn spesielt godt må jeg innrømme.

Men det handler også litt om å holde bestanden på et greit nivå med slik at både reven og de artene den livnærer seg av har det greit.

Det er nok få personer som er "totalt avhengig av rådyr" for å mette magen, men jeg ville heller levd kun av egetjaktet vilt fremfor kjøtt handlet hos kommersielle aktører.

Der er det ikke alle som har det så godt, og det virker som at jo mindre dyret er, jo mindre godt blir de behandlet.

Kyllinger osv har det jo ikke alltid like ålreit på disse "fabrikkene"..

Personlig så jakter jeg ikke på rev, men jeg ser allikevel nytteverdien av det. Det regner jeg med at du gjør også.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3316
19.10.15 12:35
Jernspurven: Men er rev god mat? Er rev noe å ha på tallerkenen? Eller skyter du bare for å drepe et dyr? Fordi reven spiser rådyret du er så totalt avhengig av for å mette magen? Eller for å befri den fra skabb?

Bestanden av rev er høy mange steder, og dette går utover bestanden av mye matvilt som rådyr, hare, skogsfugl og rype.

Dette handler om balanse, jakttrykket på rev har vært betydelig høyere de siste 200 årene enn det er nå. (Tidligere var man selvsagt langt mer avhengig av andre vilttyper som matressurs, og man jaktet dermed også langt hardere på rovdyr og rovfugler. Totalfredningen av sistnevnte er sannsynligvis hovedårsaken til at rype nærmer seg rødlista.)

Jernspurven
JernspurvenInnlegg: 38
26.10.15 17:39

Godt reflektert og svart. Jeg jakter selv, og spiser kjøtt. Men det er denne drepingen i tide og utide jeg grubler på om er riktig. :)

BeNice
BeNiceInnlegg: 849
11.06.16 09:05
lsebmoe: Hei. Jeg lurer på om det er lov å skyte rev med salongrifle. Jeg vet at det ikke er lov med 22lr, men finnes det løp som man kan skyte rev med?
excon2
excon2Innlegg: 2566
22.08.16 13:45
tikk: Dersom man likevel må kjøpe våpen ville jeg nå gått opp til et enda kraftigere kaliber 222 eller 223-Remington eller 243 Winchester.

Ser man litt praktisk på det, så ville jeg valgt 223. Rimeligere ammunisjon er hovedgrunnen til det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg