Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rypejakt i sør-Norge=svindel

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 8383
23.09.16 10:43

Nå har jeg hatt min årlige tur på fjellet med bikkja. Været var fint, men jaktutbyttet ble minimalt i år også. Jeg gidder ikke lenger betale for kun en gåtur i fjellet og dette ble derfor min siste fuglejakttur i denne delen av landet.

Rypebestanden i Sør-Norge er faretruende lav. Bag-limit er ofte 1 fugl pr. jeger pr. dag.

Hvorfor blir ikke rype i Sør-Norge fredet i noen år slik at bestanden kan ta seg opp ?
Det må være fordi jaktkortinntekter er svært lett-tjente penger for griske grunneiere og fordi jaktinteresser går foran bærekraftighet. Statens naturforvaltning ser heller ikke ut til å bry seg.

Denne jaktformen har utviklet seg til å bli en ren svindel.  

JonIB
JonIBInnlegg: 8179
03.10.16 21:13
inspector: Denne jaktformen har utviklet seg til å bli en ren svindel.

Folk vil bli lurt, bruker far min å si.

For det er jo ingen kjøpetvang, og størrelsen på fuglebestanden kan en få et visst inntrykk på fra tellingene. Ingen selger vel jakt med fangstgaranti - tvert i mot er jo en bag-limit mer eller mindre det motsatte av en fangstgaranti...

Markedsverdien på jakt (og laksefiske) har, kanskje dessverre, for lengst overskredet verdien av det en kan høste inn av kjøtt. Jeg hørte nylig om et jaktlag som bød 200 kr/kg for elgjakt uten å få tilslaget, mens markedsverdien på kjøttet ligger under 80 kr/kg (ved salg til oppkjøpere).

Klikk for å gå tilbake til toppen