Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om fjellstøvler, særlig Lundhags

NYTT TEMA
fedda1
fedda1Innlegg: 17345
31.01.19 19:43

primært, men også om annet mht skotøy under.

Først om Lundhags, så tror jeg de må lage disse støvlene selv, altså i Sverige. For de fjellstøvlene deres/Lundhags, kan man altså bestille såkalt Custom made og altså på egne mål, vristhøyde, fotbredde, farge, såle(såvidt jeg forstår) og det å få en støvel laget etter egne mål, koster 600 sek ekstra - Lundhags web-sider. Fjellsøvlene til Lundhags er ikke billige, men om en kan få støvler som en kan nytte i åresvis og som en altså synes er gode og - med muligheter får å få reparert. Så heller det enn flere billigere par som en ikke er fornøyde med.

De reparer også støvler og tar 750 sek paret for å sifte nye såler. De skifter visstnok også ut annet på støvlene, om det trengs;En enkel pløse 300 og en dobbel 200 kroner.

Tenkte jeg måtte fortelle dette her, fordi jeg har brukt en skomaker og han er så rask at jeg ikke kommer til å leve lenge nok til å motta skoene ferdigreparerte.

Jeg har brukt noen AKU-støvler de siste par årene. Mest på lette turer og de støvlene er lette&greie, men sålen, Vibram Megagrip, sitter bedre på vått berg/stein og fjell - enn noe annet jeg har prøvd. Kanskje med unntak av Five Ten sine sko&støvler. Skjønt der er sålen av type klatreskogummi og følgelig 'sticky', men slites tilsvarende fort. Sålen på disse AKU-støvlene er en Vibram såle, med en Megagrip-gummiblanding.

Det var helt tilfeldig at jeg kjøpte disse støvlene og at sålen var god, for hadde jeg visst at gummiblandingen var Megagrip, hadde jeg ikke kjøpt de; For jeg hadde før dette, kjøpt noen Saucony joggesko, Power Grid ett-elller-annet og lest at megagrip gummiblandingen skulle sitte som et skudd på vått fjell. Men på de skoene stemte det ikkeidetheletatt;De var glatte&sleipe på vått fjell. Men på disse AKU-støvlene er sålen veldig god, skjønt det kan være den Alpinavarianten jeg har, se bildet iav sålen i linken over - er gått ut nå.

Her på Vestlandfet er det både mye fjell&berg og nedbør og da er sålens festeevne viktig. AKU-støvlene er ikke så gode i blautadrit/gjørme, så der må en fare forsiktig. På denne tiden er det feste i snø og is som gjelder og da må en ofte supplere med broddet. Skjønt Lundhag har en Vibramsåle som de kaller Icetrack og den skal visst være god på nettopp snø&is. Men jeg er skeptisk, dog setter jeg pris på om noen har prøvd og kan sammenligne med brodder(ikke stegjern).

(Innlegget ble redigert 31.01.19 19:50)

Bantor
BantorInnlegg: 1118
05.02.19 14:17

Kjøpte meg Alfa Walk King for noen år siden. De har Vibram såle, tror jeg. Synes de er veldig gode å gå med.

Første fjellturen jeg hadde med dem var jeg i litt dårlig form. Syntes da at støvlene var litt tunge. Men, på neste fjelltur skjønte jeg at vekten av støvlene ikke var problemet.....

(Innlegget ble redigert 05.02.19 14:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg