Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Obligatoriske 50 skudd til fugljakta

NYTT TEMA
Floyd
FloydInnlegg: 10315
27.09.03 15:56
Hva synes dere til ideen om at de som skal jakte fugl, må ha minst 50 skudd på leirduebanen?
Jeg synes dette høres jævlig greit ut, tenk på alle de fuglene som dør en lang og pinefull død pga en udugelig skytter.
Hadde det vært opp til meg skulle det ha vært minst 200 treningsskudd!

Har sett at det har vært diskutert, men det er visst ikke mye tilhengere av det forslaget.

Noen innspilll??
ioio
ioioInnlegg: 1283
27.09.03 17:35
Tja, teorien min - og mange andres som mener at forslaget ikke er tilstrekkelig - går vel ut på at en udugelig skytter kanskje kan bli halvbrukbar etter 50 skudd. Med følgende resultat; en udugelig skytter treffer nesten aldri, altså skadeskyter han også nesten aldri. En halvbrukbar skytter treffer i ny og ne, og skadeskyter desto oftere. Moralen er; la en elendig fluktskytter være i fred, for han skadeskyter ikke allikevel. :)
Men jeg skjønner godt at du lufter forslaget, for all del. Hva med en slags oppskyting der også, der man f.eks. minimum må skyte bronse for å i det hele tatt få lov til å jakte fugl? DA må mange skyte mer enn 50 skudd!

ioio
JonIB
JonIBInnlegg: 9208
27.09.03 17:46
Floyd skrev:
"Hva synes dere til ideen om at de som skal jakte fugl, må ha minst 50 skudd på leirduebanen? Jeg synes dette høres jævlig greit ut, tenk på alle de fuglene som dør en lang og pinefull død pga en udugelig skytter.
Hadde det vært opp til meg skulle det ha vært minst 200 treningsskudd!

Har sett at det har vært diskutert, men det er visst ikke mye tilhengere av det forslaget.
Noen innspilll??"

Etter min mening er skadeskyting, også med hagle, noe som skjer fordi man skyter når man ikke skal skyte, ikke fordi man skyter for dårlig.

Floyd
27.09.03 19:21
Er enig i det du sier her ja, mange synes at å skadeskyte en fugl ikke er så ille som å skadeskyte f.eks en rein eller hjort.
Men det synes jeg det er, det er tross alt et levende dyr som man peprer full med hagl. Det er det jeg er mest opptatt av, jakt skal foregå på en mest human måte. For det er faen meg mye folk som sitter der ute og rakker ned på jegere og kaller de "umodne guttunger som er triggerhappy".
Dette har jeg opplevd når jeg har møtt turister på stier innpå fjellet her. Men jeg tar det med fatning og forklarer de hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Men mange vil ikke høre, derfor har jeg det som en regel og ikke ha ladd hagle når jeg går turiststier, eller kongeveier som det er fullt av her.
En gang kunne jeg ikke dy meg, etter å ha diskutert med 3 friluftslivmennesker, brente jeg av 2 skudd når de hadde gått og var ute av syne. Det var dumt gjort, men jeg kunne som sagt ikke dy meg!
Disse menneskene forstår ikke at jeg gjør dette som et matøk, jeg vil ha rype til jul, og vil heller skaffe dette selv enn å måtte kjøpe til blodpris på privatmarkedet.
Også sist men ikke minst, jakt er utrolig god fysisk trening. Og jeg synes at jeg får sett mye mer enn det jeg ville fått sett etter turstiene.
KenyK
KenyKInnlegg: 3769
28.09.03 12:31
Enig med JonIB, en god jeger skyter ikke når hun/han føler seg usikker.
Villa82
Villa82Innlegg: 1665
28.09.03 21:47
En leirdue oppfører seg veldig forskjellig fra ei rype, derfor er det vanskelig å stille krav til antall treff.

Eksempel: en jaktkamerat skyter jevnt og trutt 22-25 treff på banen, på 25 skudd. Selv er jeg godt fornøyd med 17-18 treff, og treffer ofte færre (jeg skyter 2-3 ganger i året, han andre 30-50 ganger!)

Tror ikke jeg skadeskyter mer, ettersom førstnevnte ikke har noen særlig bedre treffprosent på jakt. Synes dette viser at treff på leirduebanen ikke kan overføres til vanlig jakt.

Har ellers ikke noe imot at det stilles krav, men det må være en mening bak det. Dersom det stilles krav til antall skudd, så er det bedre, for da er det for å få våpenkjennskap.
KenyK
KenyKInnlegg: 3769
28.09.03 21:54
Før lå jeg på over 20 treff i snitt. skjøt av og til over 20 duer når de 24 første ble sendt som dubléer. Har trent litt midre og treffene gikk ned til 15-17. Så lite skal det til. Når det gjelder rypejakt har jeg merka at jeg treffer oftere på rene refleksskudd enn når jeg skal begynne å tenke :/
Floyd
29.09.03 19:49
KenyK skrev:
Før lå jeg på over 20 treff i snitt. skjøt av og til over 20 duer når de 24 første ble sendt som dubléer. Har trent litt midre og treffene gikk ned til 15-17. Så lite skal det til. Når det gjelder rypejakt har jeg merka at jeg treffer oftere på rene refleksskudd enn når jeg skal begynne å tenke :/

Ja, ikke sant!
De reflekstreffene sitter igjen fra leirduebana, det tror ihvertfall jeg!
Har merka at jeg treffer bedre når jeg ikke tenker før jeg brenner av! Blir liksom bare til at man kjenner det på seg (nå treffer jeg)! Har ikke skadeskutt en eneste fugl i årets fuglejakt, alle har vært supre treff!
Jeg mener fortsatt at obligatoriske treningsskudd burde innføres!
Floyd
30.09.03 00:48
Villa82 skrev:
En leirdue oppfører seg veldig forskjellig fra ei rype, derfor er det vanskelig å stille krav til antall treff.

Eksempel: en jaktkamerat skyter jevnt og trutt 22-25 treff på banen, på 25 skudd. Selv er jeg godt fornøyd med 17-18 treff, og treffer ofte færre (jeg skyter 2-3 ganger i året, han andre 30-50 ganger!)

Tror ikke jeg skadeskyter mer, ettersom førstnevnte ikke har noen særlig bedre treffprosent på jakt. Synes dette viser at treff på leirduebanen ikke kan overføres til vanlig jakt.

Har ellers ikke noe imot at det stilles krav, men det må være en mening bak det. Dersom det stilles krav til antall skudd, så er det bedre, for da er det for å få våpenkjennskap.

Når jeg snakker om sånn oppskyting, så er det ikke vanlig leirdueskyting, men variabel!

Den som ikke har skutt på variabel burde prøve det og se hvor mye man treffer da!
Villa82
Villa82Innlegg: 1665
02.10.03 21:12
er enig i at variabel (der duene også kommer ut i forskjellig høyde) er bedre. Men uansett hvordan man gjør det så vil en som kjenner banen til duene profilere på det.

Poenget mitt er uansett at det er for stor forskjell på lerdueskyting og jakt til at man kan stille krav til antall treff.
Floyd
03.10.03 18:43
Villa82 skrev:
er enig i at variabel (der duene også kommer ut i forskjellig høyde) er bedre. Men uansett hvordan man gjør det så vil en som kjenner banen til duene profilere på det.

Poenget mitt er uansett at det er for stor forskjell på lerdueskyting og jakt til at man kan stille krav til antall treff.

Ja, er enig der!
Men jeg snakker ikke om treff, men at man skal ha avfyrt våpenet med minst 50 skudd før jakta begynner!
Bantor
BantorInnlegg: 1056
12.02.18 14:27

Tar opp denne gamle tråden når det gjelder hagleskyting. Dersom haglejakta skulle bli human i Norge, måtte vi innført hagledisipliner som f.eks. NSSA skeet. Da kunne man holdt kvalifiseringsskytinger for jegere.

JonIB
JonIBInnlegg: 9208
14.03.18 08:23
Bantor: Da kunne man holdt kvalifiseringsskytinger for jegere.

Som jeg kommenterte for "noen år tilbake" så skjer de fleste skadeskytinger ikke på grunn av dårlige skyteferdigheter, men på grunn av dårlig skytemoral. 

Bantor
14.03.18 09:19

Du har kanskje rett i det. Akkurat som at den vanligste årsaken til vådeskudd skal visstnok være at noen tar feil av situasjonen.

Men amerikansk skeet er egnet til å holde kvalifiseringsskytinger for store mengder personell. Det amerikanske militæret gjør det. Det er bare det at alle kan ikke kvalifisere seg.

Middelmådige trap skyttere blir i USA ansett for å være forbundet med skadeskyting av vilt, etter hva jeg har hørt.

Nå skal det være mulig å skyte FITASC sporting i Norge, som skyteteknisk er lik amerikansk skeet på mange måter. Men denne disiplinen er ikke egnet til å holde kvalifiseringsskytinger for store mengder jegere, så vidt jeg forstår.

Bantor
14.03.18 09:19

Sorry dobbelpost.

(Innlegget ble redigert 14.03.18 09:20)

Klikk for å gå tilbake til toppen