Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lovlig laksefiske?

NYTT TEMA
vhermstad
vhermstadInnlegg: 2724
09.10.03 17:25
Jeg fisker i en veldig liten elv på sensommeren og høsten. I denne elva går det laks, men det er aldri laks å se før sent i juli hvis deet har vært en regnfylt sommer. Av å til kan det hende at laksen ikke kommer før sent i september pga lite regn... Normalt er midten av august. Selv fisker jeg ut hele september i denne elva, og det muligens bare jeg som fisker aktivt med stang her også... Det finnes inget salg av kort eller slikt. Fiske er ikke regulert med noen måte med tanke på regler å sånn... Selv kunne jeg godt ha tenkt meg å fiske i oktober også, for fisken holder god kvalitet, men jeg har ikke gjort dette på grunn av at jeg er usikker på om det er lov. Vil ikke risikere å bli stemplet som tjuvfisker... Er det lov å fiske i denne elva i oktober også, når det ikke finnes noen regler om fike i elva??? Noen som har peil?

Tok 4 laks i 98 og fire i 01, ellers ingenting i elva... fra 0,6-2,5 kg... Den største laksen som er tatt i elva var mellom 1,70 og 1,80 lang... meter altså...
Metallian2
Metallian2Innlegg: 13207
10.10.03 11:24
ALLLE vassdrag med anadrom fisk har fisketid, sjekk hos din fylkesmann. Det finnes generelle regler for vassdrag som ikke nevnes generelt, disse er ofte 1.7-15.9 avhengig av fylke selvsagt.
vhermstad
10.10.03 18:42
Takker!
PetriHeil
PetriHeilInnlegg: 1
14.10.03 13:15
Utrolig at det går an å være så uvitende om den aktiviteten som en selv utøver.
For det første, dersom du har betalt fisketrygd,og har lest informasjonen i denne
folderen som følger med.Da vet du hvilke lover og regler som gjelder for å fiske
laks i norske elver.Dersom du ikke vet om det er spesielle regler for den elven
som du fisker i,har du plikt til å sørge for å få den informasjonen.
Uansett er det ingen elver i norge som har fiskesesong ut i oktober.Da er det i
alle fall svært spesielt.
Og er det ikke noen lokale bestemmelser,da gjelder de nasjonale lovene og
fiskereglene.Slik du beskriver " fisket diit " får jeg intrykk av at du fanger fisk
i gytebekk som har utløp i ei lakseførende elv.
Det er da for de fleste fiskere godt kjent, at laksen mange steder går opp i tildels små bekker for å gyte.Heldigvis holder de fleste seg for gode til å fang fisken i
"barselseng"
Betaler du egentlig fisketrygd ?
vhermstad
15.10.03 12:30
Ja, vært år! Får ikke kjøpt kort uten den, så den må jeg ha! (fsiker jo i andre elver også, som f.eks. Orkla og Skauga) Elva har ikke kontakt med noen annen elv, den er 2-3 meter bred og løper ut i en brakkvannsjø som har direkte kontakt med havet, ingen elv imellom der nei!! Holder meg unna fisket i oktober uansett! dessuten har jeg aldri tatt laks eller noen annen fisk senere enn 15. sept... mellom 10 og 12 sept er det seneste jeg har tatt fisk, selv om det er mest fisk i elva på slutten av sept... Får sjekke opp om det er lovlig til neste år å fiske ut sept. I en annen elv noen kilometer unna er fsiket lovlig fra 15. junitil 15. sept så jeg får kanskje basere meg på dette...??? Elva ligger i Sør-Trøndelag.
kjell17
kjell17Innlegg: 40
21.08.18 14:37

Fisket noe mer i den elva?
vet hvilke elv du snakker om. Men vil ikke nevne det høyt :)

Fisker der selv. Fra midten av juni og ut oktober ca.
Elva står ikke registrert som Lakselv. Fisketid er mai til november.
Man kjøper kort av grunneier. Hatt tatt 2 stk hittil. Spennende plass, og elva er vel knappe 200 meter lang ?

Fisker du der enda?? :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg